پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ

امروزه ثابت شده است که مصرف تخم مرغ در حد اعتدال به دلیل داشتن پروتئین و دیگر مواد مغذی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. برخی تحقیقات نیز، نقش این ماده غذایی را در مبارزه با برخی بیماری ها مانند سرطان ثابت کرده اند. در این مقاله کارشناسان مجله سلامت ماه قصد دارند تا شما را با موضوع پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ آشنا سازند.

هزاران سال است که بشر از تخم پرندگان به عنوان ماده غذایی استفاده می کند، اما متداول ترین نوع آن که مصرف فراوانی نیز دارد، تخم مرغ است. تخم مرغ حاوی چند نوع ویتامین و مواد معدنی است که از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم هستند. این ماده غذایی در اغلب نقاط جهان، یک غذای ارزان محسوب می شود. در گذشته، در مورد این که آیا تخم مرغ یک غذای سالم است یا خیر، اختلاف نظر وجود داشت و دلیل این موضوع نیز، تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون بود، پس در ادامه با ما همراه باشید تا آنچه را که باید، در مورد این ماده مغذی به شما بگوییم.

درمان و پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند مصرف تخم مرغ به دلیل داشتن ترکیبی به نام کولین که در زرده آن وجود دارد، می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. هم چنین مصرف لوتئین (یکی دیگر از ترکیبات موجود در زرده تخم مرغ ) و میزان آن در خون نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان موثر است.

لوتئین پیشرفت سلول های سرطانی تحت هیپوکسی را مهار می کند. هیپوکسی، حالتی از کمبود اکسیژن در بدن است که در آن تومورهای پستان می توانند رشد کنند. لوتئین هم چنین تاثیر داروهای شیمی درمانی “تاکسان” مانند “تاکسول” و “تاکسوتر” را در درمان سرطان سینه افزایش می دهد.

بهترین دوران برای پیشگیری از سرطان سینه

بررسی ها در رابطه با پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ نشان داده اند که مصرف این ماده غذایی در دوران نوجوانی باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالی در زنان خواهد شد. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که از دوران نوجوانی تا بزرگسالی در هفته کمتر از دو عدد تخم مرغ مصرف می کنند نسبت به زنانی که روزانه دو تا سه عدد تخم مرغ مصرف می کنند، بیشتر است.

به طور کلی، مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ، روغن های گیاهی و فیبر در دوران نوجوانی می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه که شایع ترین سرطان در بین زنان است، کمک کند. مصرف تخم مرغ در دوران بلوغ تا 18 درصد از شانس ابتلا به سرطان سینه می کاهد، این در حالی است که این میزان برای مصرف روغن های گیاهی و فیبر، تنها 6 درصد است. یکی دیگر از مزایای اصلی برای پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ ، میزان ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری موجود در این ماده غذایی است.

دیگر خواص  و ارزش غذایی درمانی تخم مرغ

دیگر خواص  و ارزش غذایی درمانی تخم مرغ

علاوه بر خاصیت پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ برخی دیگر از مهمترین فواید این ماده مغذی شامل موارد زیر هستند:

  • قوی کردن عضلات: پروتئین موجود در تخم مرغ به حفظ و ترمیم بافت های بدن از جمله ماهیچه ها کمک می کند.
  • سلامت مغز: تخم مرغ حاوی ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز است و بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
  • تولید انرژی: تخم مرغ ها حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای تولید انرژی هستند.
  • سلامت سیستم ایمنی: ویتامین های آ، ب 12 و سلنیوم موجود در تخم مرغ در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.
  • کاهش خطر بیماری های قلبی: کولین موجود در تخم مرغ نقش مهمی در تجزیه اسید آمینه هموسیستئین دارد که ممکن است در بیماری های قلبی نقش داشته باشد.
  • تاثیر مثبت بر بارداری: تخم مرغ حاوی اسید فولیک است، که می تواند به جلوگیری از بیماری های مادرزادی نظیر”اسپینا بیفیدا” کمک کند.
  • سلامت چشم: لوتئین و زیگزانتین موجود در تخم مرغ به جلوگیری از تخریب ماکولا، كه علت اصلی نابینایی مرتبط با افزایش سن است، كمك می كنند. سایر ویتامین های موجود در تخم مرغ نیز در بهبود قدرت چشم و رفع مشکلات متداول بینایی نقش دارند.
  • کمک به کاهش یا حفظ وزن سالم: پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند به احساس سیری طولانی مدت در فرد کمک کرده و میزان نیاز فرد برای مصرف غذاهای اضافی را کاهش دهد. به منظور تاثیر گذاری پروسه پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ هر فرد باید میزان متعادلی از آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجاند.

مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه

سرطان سینه می تواند از بخش های مختلف بدن شروع شده، به شکل های متفاوتی رشد کرده و نیاز به درمان های مختلفی نیز داشته باشد. همان طور که انواع خاصی از سرطان به درمان های خاص پاسخ بهتری می دهند، برخی از سرطان ها هم به برخی غذاهای خاص، پاسخ بهتری می دهند.

در مبحث پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ علاوه بر این ماده غذایی، خوراکی های دیگری نیز هستند که در این زمینه تاثیر دارند که در ادامه از آن ها نام خواهیم برد، علاوه بر این که می توانند از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم، محسوب شوند، می توانند به پیشگیری از بیماری هایی نظیر سرطان سینه نیز کمک کنند:

  • خوراک های سرشار از میوه و سبزیجات نظیر انواع سالاد
  • مواد غذایی که از منابع غنی فیبر هستند، مانند غلات کامل، لوبیا و حبوبات
  • شیر و سایر محصولات لبنی کم چرب
  • فرآورده های حاوی سویا
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین دی و سایر ویتامین ها
  • غذاها و به خصوص ادویه جاتی که دارای خواص ضد التهابی هستند
  • مواد غذایی و به ویژه غذاهای گیاهی حاوی آنتی اکسیدان

الگوهای غذایی که شامل اولویت بندی این مواد غذایی هستند، عبارتند از:

  • رژیم غذایی جنوبی که دارای سبزیجات پخته شده، حبوبات و سیب زمینی شیرین است.
  • رژیم مدیترانه ای ، که بر میوه ها و سبزیجات تازه و روغن های سالم تأکید دارد.
  • هر رژیم غذایی هوشمندانه ای که حاوی مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و ماهی باشد.

عادت ها و مواد غذایی که منجر به سرطان سینه می شود

خوب تا اینجا درمورد پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ و مواد غذایی مناسب جلوگیری از این بیماری صحبت کردیم و اکنون زمان آن است تا غذاهایی که ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه را افزایش دهند برای شما مثال بزنیم که شامل موارد زیر می باشند:

تمام چربی ها مضر نیستند. اگرچه به نظر می رسد که چربی موجود در غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد اما برخی از چربی های گیاهی می توانند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کنند. برای مثال همه ما با خواص روغن کنجد به عنوان یک منبع روغن گیاهی از نوع چربی های بدون ترانس، آشنایی داریم.

چربی های ترانس نوعی چربی است که در غذاهای فرآوری شده وجود دارند. دانشمندان، خطر ابتلا به سرطان سینه را با مصرف این چربی ها در ارتباط می دانند. چربی های ترانس معمولاً در غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای سرخ شده، برخی از کراکرها، دونات ها و کوکی ها یا شیرینی های بسته بندی شده وجود دارند . بنابر این افراد باید تا حد امکان میزان مصرف چربی های ترانس را محدود کنند.

مصرف گوشت قرمز

برخی از تحقیقات، ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان سینه را ثابت کرده اند. به خصوص اگر فردی گوشت را در دماهای بالا طبخ کند، که می تواند باعث آزاد شدن سموم شود. به علاوه، گوشت های فرآوری شده و گوشت های سرد مانند کالباس و مواد غذایی مشابه دارای چربی، نمک و مواد نگهدارنده فراوانی هستند. مصرف این مواد غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

اعتیاد به الکل

مصرف مداوم و بیش از حد الکل، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه خواهد شد. از مضرات مصرف نوشیدنی های الکلی ، می توان به افزایش سطح استروژن آسیب به DNA اشاره کرد. زنانی که در طول هفته سه بار نوشیدنی الکلی می نوشند، شانس ابتلا به سرطان سینه در آنان تا 15 درصد افزایش می یابد.

مصرف زیاد مواد قندی

مصرف زیاد مواد قندی

طبق تحقیقات، خطر رشد تومورهای سرطانی سینه در افرادی که قند زیادی مصرف می کنند بیشتر از کسانی است که مصرف قند در آن ها محدود است. علاوه بر این، احتمال انتشار این تومورها در دیگر بخش های بدن یا متاستاز آن ها نیز بیشتر است.

سرطان سینه بعد از سرطان پوست، دومین نوع بیماری خطرناکی است که در بین زنان شیوع یافته و مشکلات متعددی را از این بابت ایجاد کرده است. پیشگیری از سرطان سینه با تخم مرغ ، موضوعی است که اخیرا مورد بررسی متخصصان جهانی سلامت قرار گرفته و در مجله اینترنتی ماه نیز در مورد آن، اطلاعاتی ارائه شد. به عقیده کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، سرطان سینه و علائم آن به قدری جدی است که باید بیش از پیش به بررسی روش های کنترل و پیشگیری از آن پرداخته شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید