سرطان سینه و علائم آن

سرطان سینه یکی از انواع سرطان های شایع است که متاسفانه آمار ابتلا به آن در تمامی مناطق دنیا در حال افزایش است. سرطان سینه در اثر ایجاد اختلال در فرایند تقسیم سلولی و تشکیل توده ای از سلول ها تشکیل می شود که بدخیم بوده و با عنوان تومور سرطانی شناخته می شود. در اغلب موارد، تومور در خود سینه تشکیل می شود و بر خلاف دیگر انواع سرطان ها درصد کمی از تومورها از قسمت های دیگر بدن وارد این ناحیه شده و تقسیم سلولی می کنند. سرطان سینه نیز مانند بسیاری دیگر از بیماری ها در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر و نتیجه بخش تر خواهد بود. در مجله سلامت ماه می توانید اطلاعاتی در رابطه با انواع سرطان ها و علائم آن از جمله سرطان سینه و علائم آن ، روش های درمان و غیره مطالعه نمایید.

بررسی سرطان سینه و علائم آن

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در میان زنان کشورهایی مثل انگلستان است. اغلب بیماران تشخیص داده شده بیش از 50 سال سن دارند، اما سرطان سینه در زنان جوان نیز جمعیت بزرگی را شامل می شود. از هر 8 زن یک نفر مبتلا به سرطان سینه است. خوشبختانه سرطان سینه و علائم آن در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان خواهد بود. به همین دلیل، لازم است تا زنان به طور منظم، تحت مراقبت پزشک قرار گرفته و سالانه چکاپ انجام دهند. نکته قابل توجه اینکه در موارد نادری سرطان سینه و علائم آن در مردان نیز تشخیص داده شده است. مهم ترین علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • احساس وجود برآمدگی در قسمت های مختلف سینه یا ضخیم تر شدن پوست سینه
  • تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه
  • تغییر رنگ در پوست سینه
  • تغییر در شکل عادی نوک سینه
  • تغییر رنگ، ضخیم شدن، وجود جوش، دانه یا هر علامت غیر عادی در ناحیه تیره رنگ اطراف نوک سینه
  • قرمز شدن پوست سینه یا خشن شدن پوست، به طوری که شبیه به پوست پرتقال باشد.

با مشاهده هر کدام از این علائم باید به پزشک مراجعه نموده تا به کمک ماموگرافی وجود تغییرات را مورد بررسی قرار داده و عادی یا غیر عادی بودن آن و وجود سرطان سینه و علائم آن را تشخیص دهد.

علل ابتلا به سرطان سینه و علائم آن

سرطان سینه مانند دیگر انواع سرطان ها، در اثر تقسیم بی رویه سلولی در بخشی از سینه به وجود می آید. این سلول ها پس از مدتی موجب ایجاد توده ای در سینه می شود که این توده غدد لنفاوی را نیز درگیر کرده و در همه جای سینه پراکنده می شود. معمولا اولین بار سلول های سرطانی در غدد مربوط به شیردهی، شروع به تکثیر می کنند. البته این امر در همه یکسان نیست و ممکن است در بافت های دیگر سینه نیز به وجود آید. سه عامل تغییرات هورمونی، سبک زندگی و فاکتورهای محیطی از علل اصلی ابتلا به سرطان سینه و علائم آن می باشند. اما در همه افراد وضعیت یکسان نیست. بسیاری از مبتلایان به سرطان سینه، هیچ کدام از این علامت ها را نداشته اند و یا برخی دیگر که تحت تاثیر این 3 عامل هستند، در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار ندارند.

حتی نمی توان با اطمینان بیان کرد که ژنتیک، نقش کاملا بارزی در ایجاد سرطان داشته باشد. بلکه این فاکتورها می توانند در ابتلا به سرطان دخیل باشند. بر اساس آمار، حدود 5 تا 10 درصد سرطان ها ارثی هستند. تاکنون چند نمونه از ژن هایی که عامل انتقال سرطان سینه در خانواده ها بودند، شناسایی شده اند که BRCA1 و BRCA2 از بقیه شایع تر است. داشتن سابقه خانوادگی، افزایش سن، داشتن سابقه بیماری های مرتبط با سینه، قرار گرفتن در معرض اشعه های متعدد و قوی، چاقی، آغاز دوران قاعدگی در سنین بسیار پایین، یائسه شدن در سنین بالاتر از حد معمول، مصرف الکل، عدم بارداری در طول زندگی و مصرف داروهایی که برای کاهش علائم یائسگی تجویز می شود از عواملی است که فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد.

علل ابتلا به سرطان سینه و علائم آن

تشخیص سرطان سینه

در مواردی که درصد بسیاری از اعضای یک خانواده به سرطان سینه دچار شده باشند، پزشک ابتدا برای تشخیص از آزمایش خون استفاده می کند تا نوع ژن ناقل سرطان سینه و علائم آن شناسایی شود. در مواردی که فرد دارای سابقه خانوادگی است و علائم مشکوکی نیز مشاهده کرده، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا بررسی های لازم صورت گیرد. همچنین زمانی که هر کدام از علائم گفته شده از جمله ایجاد غده در سینه یا تغییر رنگ ناگهانی و مشکوک در آن را دیدید، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک پس از معاینه، در صورتی که به علائم مشکوک باشد، شما را به متخصص مربوطه یا کلینیک های تخصصی، ارجاع می دهد.

پزشک متخصص ابتدا ماموگرافی را پیشنهاد می کند. ماموگرافی نوعی عکس برداری با اشعه ایکس است. اگر ماموگرافی برای بار اول، پزشک را در مورد علائم یا وجود تومور قانع نکرد، باید دوباره تکرار شود. در زنان زیر 35 سال معمولا به جای ماموگرافی، از عکس برداری های معمولی استفاده می شود. برای تشخیص اینکه توده موجود از چه نوعی است، عکس های معمولی بسیار کارآمدتر هستند.

نمونه برداری نیز، یک روش تشخیصی دیگر است که به وسیله یک سرنگ بزرگ انجام می شود. در این حالت، سینه بی حس شده، ولی فرد در حالت هوشیار قرار دارد. پزشک به کمک سرنگ، قسمتی از توده را از سینه جدا کرده و برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه می فرستد.

با این دو روش، پزشک می تواند وجود سرطان سینه را تشخیص دهد. برای اینکه مشخص شود سرطان سینه و علائم آن از چه نوعی است، در چه مرحله ای قرار دارد و روش درمان آن چگونه خواهد بود، از سی تی اسکن استفاده می شود، به طوری که جزئیات در تصویر به نمایش درآمده و کار پزشک را برای تشخیص آسان می کند.

روش های درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه و علائم آن نیز مانند دیگر انواع بیماری ها به سن بیمار، وضعیت جسمانی وی، محل قرارگیری توده، مرحله بیماری و میزان حساسیت و وضعیت هورمون ها بستگی دارد. با توجه به این مورد روش های درمانی متفاوت است.

در برخی موارد پزشک جراحی را پیشنهاد می کند که البته جراحی نیز انواع متعددی دارد. گاهی فقط تومور و قسمتی از بافت های سالم اطراف آن جدا می شود. گاهی علاوه بر تومور، قسمت هایی از بافت سینه، غدد لنفاوی، پوست و نوک سینه نیز برداشته می شود. گاهی لازم است به دلیل گسترش زیاد سلول های سرطانی، کل غدد لنفاوی موجود در یک سینه، تخلیه شود تا از پیشروی بیماری جلوگیری گردد. مورد حادتر این است که هیچ گونه بافت سالمی در سینه وجود نداشته باشد. در این حالت کل سینه جدا شده، اما خوشبختانه با کمک علم نوین و پیشرفت های متعدد در صنعت پزشکی، متخصصین قادرند تا همزمان با برداشتن سینه، با کمک جراحی پلاستیک، شکل ظاهری سینه را حفظ کرده، به طوری که فرد از این بابت هیچ نگرانی نخواهد داشت.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی

پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز از دیگر روش هایی هستند که می تواند به درمان بیماری در فرد کمک کند. به کمک داروهای شیمیایی یا اشعه، می توان از رشد مجدد سلول های سرطانی جلوگیری کرد یا آن ها را به طور کلی از بین برد. در مواردی لازم است تا به کمک داروهای هورمونی، هورمون های تاثیرگذار در فرایند سرطان را کنترل کرد که معمولا پس از انجام جراحی این کار صورت می گیرد.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی

در این مقاله به بررسی سرطان سینه و علائم آن پرداخته شد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مراجعه به مجله سلامت ماه می توانیم اندکی در مورد تومورها بدانیم .

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)