اندکی در مورد تومورها بدانیم

تومورها در واقع از رشد غیر عادی سلول ها در نواحی مختلف بدن تشکیل می شوند که به نئوپلاسم نیز معروف هستند. برخی افراد، اشتباها تومور را نوعی سرطان می دانند، در صورتی که همه تومورها به سرطان تبدیل نمی شوند. تومور در واقع توده ای است که در برخی موارد، حتی به سلامت فرد نیز آسیبی وارد نمی کند. در بخش سلامت مجله ماه ، امروز در مورد تومورها، انواع آنها و البته نوع سرطانی تومورها بحث خواهیم کرد. اگر شما نیز مایلید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، با ما همراه باشید.

تومورها و نوع سرطانی آنها

زمانی که واژه تومور به کار می رود، در واقع مفهوم کلی آن مد نظر است و اندازه و نوع آن مهم نیست. تومورها ممکن است اندازه های متفاوتی داشته باشند. گاهی اندازه تومورها به اندازه یک عضو بدن و گاهی نیز بسیار کوچک است. به طور تقریبا هر نوع سلول و بافتی، میتواند به تومور تبدیل شود. تومورها انواع مختلفی دارند و با نام های مشخصی نیز نامیده می شوند. نام هر تومور به نوع، اندازه، محل قرار گیری آن و یا نوع سلول یا بافت تشکیل دهنده آن اشاره دارد. تومورها کلا به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • تومورهای خوش خیم: این نوع از تومورها، سرطانی نبوده و در جای خود ثابت است و پس از نابودی نیز، امکان تشکیل دوباره آن، تقریبا صفر است.
  • تومورهای نیمه بد خیم: این نوع از تومورها نیز سرطانی نیستند، اما شرایط لازم جهت ایجاد نمونه سرطانی را فراهم می آورند.
  • تومورهای بد خیم: این نوع از تومورها سرطانی بوده و قابل انتشار، گسترش و حرکت هستند.

گاهی اوقات دقیقا نمی توان بین تومورهای خوش خیم، نیمه بدخیم و سرطانی، تمایز قائل شد. گاهی اوقات قرار دادن یک نوع تومور در دسته بندی خاص، فقط یک حدس و گمان است و ممکن است تغییر کند. برای مثال، یک تومور خوش خیم پس از مدتی قابلیت تبدیل به تومور سرطانی را دارد.

تومورهای خوش خیم

این نوع از تومورها، برای بدن ضرر خاصی ندارند، اما در برخی موارد ممکن است بر سیستم عصبی و برخی دیگر از اندام های بدن و عملکرد آنها، تاثیر منفی داشته باشند. حتی در بعضی موارد باعث ترشح غیر معمول برخی هورمون ها در بدن می شوند.

تومورهای نیمه بدخیم

این نوع تومورها را باید تحت نظارت و مراقبت قرار داد و مرتبا آن ها را بررسی کرد تا مشخص شود که چه زمانی به سرطان تبدیل می شوند تا در مراحل اولیه، مورد درمان قرار گیرد.

تومورهای بدخیم یا سرطانی

این نوع تومورها، همان گونه که از نامش مشخص است، باعث ایجاد سرطان شده و در نهایت موجب مرگ فرد می شوند. این نمونه از تومورها، معمولا رشد بسیار سریعی دارند و در جریان فرآیندی به نام تقسیم سلولی گسترش یافته و با سیستم گردش خون در بدن پراکنده می شوند. سلول های سرطانی که در نتیجه تقسیم سلولی ایجاد می شوند، صفاتی دقیقا شبیه به نمونه اولیه دارند. به عبارت دیگر، اگر برای مثال سلول های سرطانی ایجاد شده در ریه، به کبد منتقل شده و در آن جا نیز به تقسیم بپردازد، سلول های جدید هم چنان از نوع نمونه اولیه سلول سرطانی ریه است و با رشد بیشتر سلول ها، قابلیت آنها برای پراکنده شدن در بدن بیشتر می شود.

انواع مختلف تومورهای بدخیم

  • کارسینوما : این تومور از نوع سلول های مخاطی نشات گرفته است و در اندام هایی مثل سینه، پروستات، کبد، لوزه، پانکراس، معده و ریه تشکیل می شود. اغلب سرطان ها به ویژه در افراد مسن، از نوع تومورهای Carcinoma است.
  • سارکوما: این نوع تومور بدخیم در اندام های ارتباطی مثل غضروف، استخوان، چربی و اعصاب ایجاد می شوند. محل اصلی تقسیم سلولی و رشد آنها، در سلول های خارج از مغز استخوان است. اغلب تومورهای این دسته، بدخیم و سرطانی هستند.
  • تومور منشا سلولی: این نوع تومورها از سلول های حیاتی، اسپرم و هسته سلول تشکیل می شوند. محل تولید تومورهای منشا سلولی اغلب در تخمدان یا بیضه است.
  • بلاستوما: تومورهای هستند که از بافت های جنینی یا سلول های رشد، نشات گرفته و اغلب در نوزادان ایجاد میشوند. نوعی خاصی از تومورهای مغزی، تومورهای ایجاد شده در شبکیه چشم، تومورهای استخوانی و یا تومورهای سیستم عصبی، از انواع مختلف این نوع از سلول های سرطانی هستند.

تشخیص نوع تومور

تشخیص اینکه آیا یک تومور سرطانی است یا خیر، باید به وسیله جراحی انجام شود. در واقع جراح، بخشی از تومور را به عنوان نمونه برداشته و به همراه آزمایشات و عکس های رادیولوژی به پاتولوژیست می سپارد تا در مورد چگونگی نوع تومور، نظر دهد. نمونه برداشته شده را بافت برداری می گویند. بافت برداری به 3 روش انجام می شود:

  • بافت برداری برشی: در این حالت، در اتاق عمل و توسط جراح، تمام یا بخش مشخصی از توده، جدا می شود.
  • بافت برداری هسته ای: در این حالت، بخشی از خود تومور را به عنوان نمونه جدا می کنند.
  • بافت برداری سرنگی: در این حالت، به وسیله سرنگ، قسمتی از تومور جدا می شود.

برای آن که نتیجه آزمایشات دقیق تر باشد، از قسمت های متعدد تومور نمونه برداری می شود.

تشخیص نوع تومور

اثر تومور بر بدن

نظر در مورد اینکه آیا یک تومور سرطانی است یا خیر، به نوع آن بستگی دارد. تومورهای خوش خیم، ممکن است هیچ گونه آسیبی نداشته باشند و حتی سریعا از بین بروند، اما تومورهای بدخیم، تاثیرات زیادی بر اندام های مختلف بدن دارند و در بسیاری از موارد، غیر قابل درمان هستند. در مورد تومورهای نیمه بدخیم، باید گفت که خطر این تومورها، بستگی به محل قرار گرفتن و نوع آنها دارد. این نوع از توده ها نیز ممکن است در برخی موارد، تاثیر خاصی بر عملکرد کلی بدن نداشته باشند. هر زمان که توده ای غیر عادی در بدن خود مشاهده کردید، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید، زیرا هر چه نوع تومور زودتر شناخته شود، درمان آن راحت تر است.

چگونگی ایجاد تومور

بدن ما از سلول ها و بافت ها تشکیل شده است. در واقع همه ما در ابتدا یک سلول بوده ایم که با رشد آن، به یک انسان کامل تبدیل شده ایم. سلول اولیه به دو سلول، سپس به چهار سلول، هشت سلول، شانزده سلول و به همین ترتیب این روند ادامه داشته است. این فرآیند را تقسیم سلولی می نامند. تقسیم سلولی در حقیقت ممکن است تا آخرین لحظه عمر فرد نیز همچنان ادامه یابد. البته با تکمیل اعضای بدن، فرآیند تقسیم سلولی متوقف شده و فقط هر زمان که در قسمتی، جراحتی ایجاد شود، دوباره برای بهبود آن، از سر گرفته می شود.

گاهی اوقات در اثر بروز برخی اختلالات در بدن، فرآیند تقسیم سلولی، حتی پس از بهبود جراحت نیز ادامه می یابد. ادامه تولید سلول ها، موجب ایجاد توده ای میشود که اصطلاحا آن را تومور می نامیم. همان طور که گفته شد، تومورها به انواع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. نمونه خوش خیم، در واقع در جای خود ثابت مانده و هیچ تاثیر مثبت یا منفی بر بدن ندارد و حتی در برخی موارد میتوان آن را از بین برد. 

اما نمونه بدخیم، با جریان خون، به قسمت های مختلف بدن رفته و تقسیم سلولی را از سر می گیرد تا زمانی که در کل بدن، پخش شود. در واقع این نوع تومورها ، همان سلول های سرطانی هستند. مجله اینترنتی ماه را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود در نظر داشته باشید، ما با بروزترین مطالب شما را از دنیای اطراف آگاه می کنیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید