کدام کشورها بیشترین آتشفشان را دارند ؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، بیش از 1500 آتشفشان فعال در سیاره ما وجود دارد که در طول 11500 سال شکل گرفته و در حال فعالیت هستند. اما دانستن اینکه کدام کشورها بیشترین آتشفشان را دارند در حقیقت نیاز به اندکی اطلاعات بیشتر است که زمینه آن این است که بدانید عصر کنونی به عصر Holocene معروف است که پس از دوره ی Plistosen آغاز شد.

در جهان کدام کشورها بیشترین آتشفشان را دارند

اکثر این آتشفشان ها به صورت گروهی در پوسته ی زمین کشف شده اند و اغلب  به واسطه ی حرکت اشتباه صفحه ی تکتونیک به وجود آمده اند. به همین دلیل، دسته بندی و نقشه برداری از آتشفشانها بر اساس کشورهایی که در آن واقع شده اند قدری گمراه کننده خواهد بود. زیرا بعضی از آنها مربوط به یک ناحیه ی زمین شناسی هستند که ممکن است در قاره های مختلف پراکنده شده باشند.

در جهان کدام کشورها بیشترین آتشفشان را دارند

آتشفشان های فعال دنیا

  • ایالات متحده با 173 آتشفشان
  • روسیه 166
  • اندونزی 139
  • ژاپن 112
  • شیلی 104
  • اتیوپی 139
  • نیوجینا 53
  • فیلیپین 50
  • مکزیک 43
  • آرژانتین 39

حلقه ی آتشی که از مناطقی از اقیانوس آرام مثل سواحل غربی آمریکا، مناطقی از آسیا، شرق چین، اندونزی، فیلیپین و بخش هایی از استرالیا را در بر میگیرد، دارای 452 آتشفشان است. بعد از این لیست ده تایی از کشورها، مناطقی از آفریقا قرار دارند. کنیا با 23 آتشفشان، تانزانیا با 10 و اتیوپی با 5 آتشفشان در رتبه های بعدی هستند. ایالات متحده با 173 آتشفشان در صدر این رتبه بندی قرار دارد. از این تعداد، 55 آتشفشان به عنوان پر خطرترین شناخته شده اند و از میان این گروه، 18 مورد تهدید کننده هستند.

آتشفشان های فعال دنیا

معیار خطر فعالیت یک آتشفشان

از جمله معیار هایی که باعث میشود ما یک آتشفشان را خطرناک بدانیم، خصوصیات تکتونیک، میزان جمعیت در منطقه، تعداد دفعات فوران و قابلیت فوران دوباره آنهاست.

آتشفشان های آمریکا

Mount Akutan واقع در جزیره ی Alaskan Aleutian است که آخرین فوران آن مربوط به سال 1992 است و به مدت 3 ماه فعالیت آن ادامه داشت. آتشفشان Augustine واقع در آلاسکا، در سال 2005 فوران عظیی داشت. این فعالیت آتشفشانی آنقدر قوی بود که موجب بروز زمین لرزه های خفیفی در اطراف شد  و خاکسترهای آتشفشانی تا ارتفاع 9 کیلومتر از سطح دریا در همه جا پراکنده شده بود. آتشفشان  Makushin در طول 250 سال، 34 بار فوران داشته که آخرین آنها در سال 1995 بوده است.

از دیگر آتشفشان های جزیره ی Aeutian،Mount redabt است که از سال 2010 در تمامی تصمیمات مربوط به برنامه های هواپیمایی و نظایر آن، به فعالیت های آن توجه شده. آخرین فوران آن مربوط به سال 2009 بود که موجب تعطیلی 20 روزه ی فرودگاه های آن منطقه شد. بلند ترین آتشفشان ایالات متحده، Mountspurr است که در سال 1992 چنان انفجاری داشت که گدازه هایی را به آن سمت شهر Anchorage پرتاب کرد.

مورد بعدی آتشفشان Long Valley Caldery  است که به نظر میرسد پس از آخرین فوران خود در دهه ی 1990 هنوز هم فعال است و هر لحظه امکان انفجار دوباره ی آن وجود دارد. بزرگترین آتشفشان فعال دنیا، Mauna Loa  است که آخرین بار در سال 1984 منفجرشد و اخیرا نیز نشانه هایی از فعالیت دوباره ی آن مشاهده شده است البته لازم به ذکر است که برخی اطلاعات مربوط به آتشفشان هاوایی  نیز در مجله اینترنتی ماه موجود است، بدین منظور مقاله گدازه های آتشفشانی دریاچه hawaii را مطالعه کنید.

آتشفشان های روسیه

رتبه بعدی درمیان کشورهای دارای بیشترین آتشفشان، متعلق به روسیه است با 166 مورد. ناحیه ی شرقی روسیه پر است از آتشفشان هایی که برخی از آنها جز بزرگترین آتشفشان های آسیا و اروپاست.

  • Klyvchevskaya : مرتفع ترین آتشفشان روسیه است با 16000 فوت ارتفاع و قدمت آن تقریبا 7000 سال است. در مدت 270 سال اخیر، 50 مورد فوران قدرتمند داشته است.
  • Koryakskaya: این آتشفشان به دلیل قدمتی که دارد از سال 1996 جز مواردی است که همواره توسط محققان مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته است. ارتفاع کلی آن 11300 فوت است و در فاصله ی 22 مایلی از مناطق مسکونی آن منطقه قرار گرفته.
  • Avachinskaya: یکی از پر بازدید ترین مناطق آتشفشانی دنیاست با 8992 فوت ارتفاع. برای رسیدن به قله ی کوه، مسیری مشخص شده که بالا رفتن از آن 8 ساعت طول میکشد. آخرین فوران این آتشفشان مربوط به سال 2005 است.
  • Tyatya: با ارتفاع 5967 فوت، بلندترین آتشفشان جزیره ی Kunashir  روسیه است. قله این کوه همیشه با بخارهای بیرون آمده از آن پوشیده شده و هوای اطراف آن پر است از گازهای سمی. به همین دلیل است که شهرهای اطراف آن، معمولا بسیار کم جمعیت است.

از دیگر آتشفشان های معروف روسیه میتوان به Karymsky، Zhupanovsky و Mutnouvsky اشاره کرد.

آتشفشان های اندونزی

رتبه بعدی متعلق به کشور اندونزی است. به نظر میرسد اندونزی از جمله معدود کشورهای آسیایی است که تعداد آتشفشان های زیادی دارد. البته فیلیپین و برخی مناطق کره نیز دارای آتشفشان های فعالی هستن. Jakarta معروف ترین و فعال ترین آتشفشان اندونزی است و در کوهستان Merapi واقع شده است. این آتش فشان در هنگام فوران، شن ها و مواد پروکلاستیک خارج میکند و ارتفاع ستون های دودی که از آن خارج میشود بیش از 18 فوت است. یک فوران ناگهانی این آتشفشان با فشار قابل توجهی که دارد موجب یک فاجعه در این منطقه میشود.

مردمی که تا شعاع 3 مایلی اطراف آن زندگی میکنند، پس از دیدن اولین نشانه های فوران، منطقه را ترک میکنند. دیگر آتفشان فعال اندونزی، در پارک ملی یوجونگ کولان قرار دارد و نام آن  KERAKATO است. یکی از ترسناک ترین فوران های تاریخ از این آتشفشان بوده است. این آتش فشان موجب از بین رفتن یک جزیره و ایجاد یک جزیره جدید شد. جزیره جدید Anak karekata نام گرفت.

اهمیت آتشفشان ها

یکی از موارد مهمی که موجب اهمیت آتشفشان ها میشود، تعداد دفعات فوران، حجم هر انفجار، منطقه ی و قوع و تعداد جمعیت آن منطقه است. به طبع هر چه قدر منطقه مورد نظر پر جمعیت تر باشد، خطر بیشتری مردم را تهدید میکند. در نتیجه خطر انفجار در این موارد بیش از دیگران است. برخی از مناطق جهان ممکن است تعداد آتشفشان های زیادی داشته باشد، اما به دلیل فوران کمی که دارند یا به دلیل دور بودن از منطقه مسکونی، خطر جدی ندارند، پس زیاد مورد اهمیت نیستند.

در نتیجه معیار این دسته بندی فقط تعداد آتشفشان هاست. نه میزان خطرناک بودن آنها. از میان این تعداد آتشفشان در هر کشور، فقط برخی از آنها ممکن در طول سال فعال باشند که برخی از آن ها را در این مقاله ی مجله اینترنتی ماه برای شما آوردیم.

[rs_post_grid cats=”37″ show_author=”no” post_per_page=”6″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)