کشور گرجستان را بیشتر بشناسید

کشور گرجستان جزء آن دسته از مناطق دیدنی و جذابی است که ممکن است هنوز هم برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد یا دست کم اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشند. افرادی که به گرجستان سفر کرده اند، مطمئنا تایید می کنند که مردمان این کشور بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و به طور کلی فضا، دوستانه و صمیمی است. گرجستان منطقه ای است مشترک میان آسیا و اروپا با جاذبه های تاریخی، مناظر طبیعی، مناطقی که جزء میراث یونسکو شناخته شده اند و البته کوه های برفی. اگر تا کنون به این کشور سفر نکرده و یا اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید، با بخش گردشگری مجله ماه همراه باشید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد جاذبه های گردشگری گرجستان و شرایط زندگی در این کشور صحبت کنیم.

آشنایی با کشور گرجستان

اهالی گرجستان کشور خود را با نام sakartvelo می شناسند. این عنوان از دو بخش تشکیل شده است. kartveli که به معنی ناحیه ای است که کشور گرجستان در آن واقع شده و پیشوند sa و پسوند o نیز در واقع اشاره به موقعیت جغرافی دارد. هنوز مشخص نیست که نام گرجستان دقیقا نشات گرفته از چه مفهومی است و اولین بار چه زمانی از آن استفاده شده است. هر چند روایت هایی موجود است مبنی بر اینکه در میانه قرون وسطی، مسیحیان برای نامیدن این ناحیه از واژه گرجستان استفاده می کرده اند.

بر اساس شواهد تاریخی و جغرافیایی به دست آمده، احتمالا اولین اروپاییان از اهالی گرجستان بوده اند. این مسئله زمانی مشخص شد که آثاری مبنی بر سفر آفریقایی ها از طریق گرجستان به اروپا کشف شد. گرجستان به عنوان مهد شراب شناخته شده و بیش از 8000 سال است که در این کشور تولید شراب قدمت دارد و فرآیند تهیه آن نیز بسیار تصادفی و اتفاقی بوده است. مراحل سنتی تولید و تهیه شراب در کشور گرجستان در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. زبان گرجی جزء 14 زبان منحصر به فرد دنیا می باشد که الفبای خاص خود را دارد. نکته جالب اینکه گرجستان از 12 ناحیه آب و هوایی مختلف تشکیل شده است. از نواحی سردسیری گرفته تا بیابان های نیمه خشک و دارای 49 گونه مختلف خاک نیز هست. همین عامل باعث شده تا گرجستان یکی از متنوع ترین نواحی آب و هوایی در زمین باشد.

جاذبه های گردشگری گرجستان

سه مورد از جاذبه های فرهنگی و گردشگری گرجستان در یونسکو به ثبت رسیده است. پایتخت قدیمی این کشور یعنی ناحیه تاریخی Mtshketa ، Gelaty Monastery که بزرگترین کلیسای این کشور است و ناحیه کوهستانی Svanety. دو شهر Mtshketa و Kutaisi جزء 16 شهر قدیمی اروپایی هستند که زمانی نیز پایتخت گرجستان بوده اند. در مورد مناطقی که کمتر شناخته شده هستند، همیشه چیزی شگفت انگیز و غیر قابل تصور وجود خواهد داشت. گرجستان یکی از آن نقاط است. از بهترین جاذبه های گردشگری این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری گرجستان

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا اولین مکانی است که دیدنش به تمامی مسافران توصیه می شود. این قلعه تاریخی متعلق به قرن 4 میلادی است و در شهر تفلیس واقع شده است. از بلندای این قلعه زیبا می توان نواحی قدیمی شهر و همچنین رودخانه Mtkvary را تحت نظر داشت.

کوه کازبک

اگر طرفدار کوهنوردی و تماشای مناظر بکر طبیعی هستید کوه کازبک را در کشور گرجستان فراموش نکنید. این کوه در واقع بلندترین و مرتفع ترین کوه این کشور است.

کلیسای ترینیتی

یکی از محبوب ترین و معروف ترین بنا های دیدنی گرجستان است. بر خلاف تمامی کلیسا هایی که تاکنون دیده اید، این بنا در بالای تپه ای در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا و در کوه کازبک واقع شده است. قدمت این کلیسا به قرن 14 میلادی باز می گردد.

تفلیس

شهر تفلیس، پایتخت کشور گرجستان که به جواهر شهرهای گرجی معروف است نشان دهنده فرهنگ، تاریخ، قدمت و اصالت مردمان این ناحیه می باشد. این شهر در کنار حفظ پیشینه تاریخی خود، شهری با ظاهری مدرن است و شباهت زیادی به شهر های اروپایی دارد.

شهر سنگی اوپلیستیخه

این بنا در واقع یک غار باستانی است که در قسمت اروپایی گرجستان قرار دارد. این غار به صورت طبیعی کوه و تپه ها را کنده کاری کرده و قدیمی ترین بنای تاریخی گرجستان به شمار می آید.

وارزیا

هیچ چیز به اندازه سپری کردن اوقات در طبیعت نمی تواند سفر شما به گرجستان را لذت بخش و خاطره انگیز کند. شهر کوهستانی وارزیا در واقع از کنده کاری های طبیعی بر روی کوه ها ایجاد شده است. ساخت این شهر به قرن 12 میلادی باز می گردد و از دامنه کوه تا این منطقه حدودا سی دقیقه پیاده روی دارد.

وختانک

شهر تاریخی وختانک بر اساس یک افسانه قدیمی ساخته شده است. البته بعد ها مشخص شد که پیش از به وجود آمدن افسانه ای در این رابطه این شهر در این منطقه وجود داشته است.

موزه ملی گرجستان

این موزه در خیابان معروف روستاولی واقع شده و محل نگهداری تعداد زیادی از اشیا قیمتی و قدیمی مربوط به ادوار تاریخی این کشور است. کتاب های قدیمی، آثار نفیس چوبی، فرش ها و پارچه های دستباف، کاشی های زیبا، ادوات نظامی و لباس های جنگی و ظروف سنگی و شیشه ای، از جمله اشیا نگهداری شده در این موزه است.

بلندترین کلیسای گرجستان

کلیسای اسمیندا سامبا در شهر تفلیس واقع شده و در واقع نماد این شهر است. اسمیندا با 50 متر ارتفاع بلندترین کلیسای گرجستان می باشد که بخشی از مجموعه اقامتی خاندان سلطنتی بزرگ تفلیس نیز هست. طراحی این کلیسا یکی از منحصر به فرد ترین طراحی های مدرنیسم است و با کلیسا های سنتی بسیار متفاوت است.

متسختا

این شهر در محل تلاقی دو رودخانه قرار گرفته و شاید بتوان تمام روح و مفهوم کلی گرجستان را در این شهر یافت. این شهر پر است از بنا های تاریخی و کلیسا های زیبا و البته مناظر طبیعی خیره کننده. در واقع در این شهر هم طبیعت، هم تاریخ و هم معماری گرجی را بهک جا خواهید دید.

صومعه جواری

در شرق تفلیس قرار دارد و از زیبایی شگفت انگیزی برخوردار است. این بنا در قرن 6 میلادی ساخته شده و از ساختمان های مذهبی کشور گرجستان به شمار می رود که قداست خاصی برای اهالی دارد. این صومعه در بالای کوه و در میان دو رودخانه قرار گرفته است. در پایان اگر قصد سفر به گرجستان را دارید برای اطلاع از بهترین هتل های گرجستان می توانید به مجله گردشگری  اینترنتی ماه مراجعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”45″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)