راه های داشتن لثه های سالم

آشنایی با بیماری های لثه و روش های مراقبت از سلامت لثه ها جزء موارد مهمی است که هر فرد در کنار دیگر راهکارهای حفظ سلامت عمومی بدن باید به کار گیرد. بسیاری از افراد، تنها به فکر زیبایی و سفید شدن دندان ها هستند و توجه زیادی به سلامت لثه ها ندارند، هرچند که قطعا سلامت دندان ها به حفظ سلامت لثه ها نیز کمک خواهد کرد. توجه ویژه به خود لثه ها و عملکرد آن ها، مسئله ای است که باید در نظر گرفته شود، در واقع همان طور که علت زرد شدن دندان ها اهمیت ویژه ای دارد، بیماری های لثه نیز نیاز به بررسی و درمان خواهد داشت. از این رو در این بخش از مجله سلامت ماه در مورد راه های داشتن لثه های سالم ، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با راه های داشتن لثه های سالم

سهل انگاری در مراقبت از لثه ها، نه تنها به خود آن ها آسیب می رساند، بلکه به طور مستقیم، سلامت دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین لازم است تا هم زمان با توجه به سلامت و زیبایی دندان ها، جهت داشتن لبخندی زیباتر، به فکر لثه ها نیز باشیم، زیرا یک لبخند زیبا با وجود لثه های بیمار و غیرعادی، امکان پذیر نیست. از جمله مهمترین راه های داشتن لثه های سالم را با هم در این مطلب مرور می کنیم.

سلامت لثه و دندان با مسواک زدن

مسواک زدن، اصلی ترین عنصر حفظ سلامت دهان و دندان و از موثرترین راه های داشتن لثه های سالم است، اما به شرطی که به شکل صحیح و به طور منظم انجام شود. در طول روز، باید 2 بار و با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، دندان ها را مسواک کرد. بهتر است هر 3 تا 4 ماه یک بار، نوع خمیردندان را عوض کنید تا میکروب های موجود در فضای دهان به ترکیبات آن مقاوم نشوند.

دقت داشته باشید که هنگام مسواک زدن، باید مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه ها بگیرید تا آسیبی به آن ها وارد نشود و در هنگام مسواک زدن، از ایجاد فشار زیاد بر روی دندان ها جلوگیری کرده و نرم و ملایم این کار را انجام دهید.

استفاده از خمیردندان مناسب

گاهی اوقات، برخی از خمیردندان ها حاوی یک سری ترکیبات شیمیایی هستند که برخورد آن با لثه ها، موجب کاهش مقاومت و استحکام آن ها شده یا زمینه ساز خون ریزی می شود. بنابراین یکی از راه های داشتن لثه های سالم ، توجه به انتخاب خمیردندان مناسب است. بهترین خمیردندان ها، حاوی فلوراید و دارای مهر تایید ADA می باشند.

تاثیر مصرف دخانیات بر لثه ها

تاثیر مصرف دخانیات بر لثه ها

اگر واقعا به فکر سلامت دهان و دندان و لثه ها هستید، مصرف سیگار و هرگونه دخانیات را کنار بگذارید. مواد مخدر چه به شکل دود و چه به صورت جویدنی، سلامت لثه ها را به خطر می اندازد زیرا حاوی سموم بسیاری است که باعث ایجاد عفونت شده و گاهی می تواند زمینه ساز بروز علائم سرطان باشد.

بنابراین ترک سیگار، یکی از مهم ترین راه های داشتن لثه های سالم است که البته به سلامت دندان ها و زیبایی آن ها نیز کمک می کند. به گفته متخصصان، کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن  یا به کلی دود دخانیات، تنها مختص ریه و سیستم تنفسی نیست، بلکه تقریبا تمامی بخش های بدن را تحت تاثیر سموم موجود در خود قرار می دهد.

مصرف لبنیات برای سلامت لثه و دندان

اغلب ما کلسیم را تنها به عنوان ترکیبی جهت حفظ استحکام استخوان ها می دانیم، اما باید بدانید مصرف منابع کلسیم و تامین این نیاز بدن، علاوه بر کمک به استحکام دندان ها، از راه های داشتن لثه های سالم نیز هست. لبنیات، غنی ترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن است. شیر، ماست و کشک بیش از دیگر لبنیات، کلسیم وارد بدن می کنند و در صورتی که به هر دلیلی قادر به مصرف لبنیات نیستید، بروکلی و برخی دیگر از سبزیجات نیز می تواند این نیاز شما را برای سلامت لثه و دندانتان تامین نماید.

استفاده منظم از نخ دندان

استفاده از نخ دندان به اندازه مسواک زدن، به حفظ سلامت لثه ها کمک می کند. در واقع این کار، یکی از راه های داشتن لثه های سالم است که متاسفانه گاهی به آن کم توجهی می شود. نخ دندان، باقی مانده های غذا در فضای کوچک میان دندان ها را خارج کرده و از رشد باکتری و میکروب در آن، جلوگیری می کند و از این رو، عفونت ایجاد شده، امکان سرایت به لثه ها را ندارد. البته باید هنگام استفاده از نخ دندان مراقب برخورد آن با لثه ها باشید، زیرا گاهی آشنا نبودن با نحوه استفاده از آن، می تواند موجب خونریزی و آسیب به لثه شود.

خوردن مداوم سیب برای سلامت لثه ها

محققان بر این باورند که خوردن تنقلات شیرین، آدامس و نوشابه، زمینه ساز رشد باکتری و عفونت در فضای دهان و دندان شده و سلامت لثه ها را به خطر می اندازد. اما در مقابل خوردن میوه، به ویژه میوه هایی مثل سیب، یکی از راه های داشتن لثه های سالم است.

سیب حاوی ویتامین ها و املاح بسیاری است، به حفظ رطوبت کمک می کند و گاز زدن آن، باعث تمیز شدن لثه ها می شود و جرم ایجاد شده بر روی آن را برطرف می کند. بهتر است مصرف روزانه یک عدد سیب را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا دندان ها و لثه های سالم تری داشته باشید.

سلامت لثه با حفظ رطوبت بدن و نوشیدن آب

یکی دیگر از اختلالاتی که ممکن است در اثر خشکی بدن و کاهش سطح رطوبت در آن ایجاد شود، ایجاد عفونت در لثه ها و خطر ابتلا به انواع بیماری های لثه است. نوشیدن آب کمک می کند تا ضمن رفع این خشکی، باکتری های موجود در فضای دهان و دندان، رفع شده و ضدعفونی شود. به علاوه، املاح موجود در آب نیز، خود به افزایش مقاومت لثه ها کمک میکنند.

جالب است بدانید که به طور متوسط هر فرد در طول روز، به 8 تا 10 لیوان آب نیاز دارد، البته این نیاز در میان افراد متغیر است و به میزان فعالیت بدنی و تحرک آن ها بستگی دارد اما یک میزان معمول خواهد بود.

شناخت بیماری های لثه

شناخت بیماری های لثه

بیماری های لثه، متفاوت هستند و شناخت هر کدام از آن ها کمک می کند تا بتوان با علائم آن آشنایی پیدا کرده و به راحتی از ایجاد و گسترش آن ها جلوگیری کرد. در صورتی که یکی از این علائم را داشتید، حتما جهت بررسی وضعیت دهان و دندان از بابت سلامت لثه، به پزشک مراجعه نمایید.

بوی بد دهان که با هیچ روشی برطرف نمی شود، قرمز و متورم شدن لثه ها، خون ریزی لثه ها، دردناک بودن آن ها هنگام جویدن غذا، افتادن و لق شدن بی دلیل دندان ها و کاهش پهنای لثه ها به گونه ای که اندازه دندان ها بزرگتر به نظر رسد همگی مواردی است که سلامت لثه های شما را به خطر می اندازد.

اگرچه این علائم ممکن است در هر فردی اتفاق افتد، اما بیماری دیابت، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های لثه، تغییرات هورمونی، مصرف یک سری داروها، ابتلا به HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان ، یا برخی سرطان ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر ابتلا به بیماری لثه را بیشتر می کند.

مراجعه به دندانپزشکی و معاینه

برای هر فرد بزرگسالی، مراجعه به دندانپزشک هر 8 ماه یکبار، ضروری است. اگرچه این فقط یک توصیه است و به عنوان راه های داشتن لثه های سالم شناخته نمی شود، اما به طور غیر مستقیم به سلامت دندان ها و لثه ها منجر خواهد شد. پزشک در هر بار مراجعه، وضعیت سلامت دهان و دندان را کنترل کرده و وجود هرگونه اختلال در آن را شناسایی می کند. در صورتی که خرابی دندان یا پوسیدگی آن و یا حتی عفونت آن ها در زمان مناسب، تشخیص داده شود، تا حد زیادی می توان از بروز انواع بیماری های لثه جلوگیری کرد زیرا سلامت دندان و لثه ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد.

دهان مجرای ورودی غذا به معده است و قطعا عدم توجه به سلامت آن، سیستم گوارش، گردش خون و بسیاری دیگر از اندام ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو باید از طرق مختلف به فکر سلامت دهان و دندان بود.

حفظ سلامت لثه یکی از روش هایی است که در این زمینه بسیار موثر واقع می شود و شناخت راه های داشتن لثه های سالم ، کمک می کند تا به این هدف برسیم. اگر چه به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، برخی بیماری ها مثل دیابت نوع یک و دو، خرابی دندان ها و برخی تغییرات هورمونی در بروز بیماری های لثه دخیل هستند و نمی توان کاری در مورد آنها انجام داد، اما در هر حال روش های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد که مراجعه به پزشکی بارز ترین آنهاست.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید