کشیدن سیگار و ضررهای ناشی از آن

این که فرد چطور از توتون استفاده میکند، مهم نیست. نکته مهم آن است که این ماده در هر شکلی برای بدن مضر است چرا که هیچ نوع ماده سودمندی در توتون و فرآورده های آن دیده نشده است. از استون گرفته تا نیکوتین و منو اکسید کربن موجود در آن. دود حاصل از کشیدن سیگار و سوختن توتون آن نه تنها شش ها، بلکه دیگر اندام های بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. براساس تحقیقات کارشناسان مجله ماه و مطالعه آزمایشات انجام شده بر روی افراد سیگاری و بررسی وضعیت سلامت در آن ها، مشخص شده است که در واقع کشیدن سیگار هیچ گونه سود یا منفعتی برای فرد نخواهد داشت و تنها تمامی اعضای بدن وی را درگیر امراض مختلف می کند.

بررسی تاثیرات منفی کشیدن سیگار

کشیدن سیگار می تواند منجر به بروز انواع مختلف بیماری ها در فرد شود و مطمئناٌ اثرات بلندمدتی بر جای خواهد گذاشت. اگرچه اغلب بیماری ها و مشکلات، سال ها پس از مصرف بروز می کنند اما دسته ای از علائم هستند که دقیقاٌ پس از اولین مصرف خود را نشان می دهد. در ادامه بررسی تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت کشیدن سیگار بر بدن خواهیم پرداخت. مصرف توتون در هر شرایطی مضر و آسیب زا است و تفاوتی ندارد که آن را به چه روشی مصرف کنید.

سیگار حاوی 600 نوع ترکیب است که ممکن است در هر فرآورده دیگری، حاصل از تنباکو نیز دیده شود. در اثر سوخت این 600 نوع ترکیب حدود 7000 ماده شیمیایی تولید می شود که اغلب آن ها سمی هستند و تقریباٌ 69 نوع از این مواد شیمیایی، با بروز سرطان در ارتباط است. در ایالات متحده آمریکا، میزان مرگ و میر در افراد سیگاری حدوداٌ 3 برابر افراد غیر سیگاری است. در حقیقت، مصرف دخانیات، شایع ترین عامل قابل پیشگیری در میزان مرگ ومیر است. بدین منظور می توانید به مقاله تاثیر ماری‌جوانا بر مغز نیز به عنوان مهر تاییدی بر آثار سوء دخانیات بر بدن، مراجعه کنید.

تاثیر نیکوتین سیگار بر بدن

یکی از ترکیبات اصلی توتون که مستقیماٌ بر حالات فرد تاثیر گذار است، نیکوتین نام دارد. نیکوتین در عرض چند ثانیه خود را به مغز رسانده و شما را برای مدتی پر انرژی و سرحال می کند. اما به محض این که اثرات مصرف توتون از بین رفت، فرد احساس خستگی می کند. نیکوتین به شدت اعتیاد آور است و دقیقاٌ ساعتی پس از مصرف، دوباره فرد را به مصرف مجدد سوق می دهد. به همین دلیل است که ترک سیگار برای فرد بسیار مشکل است. علاوه بر این ها، نیکوتین باعث می شود تا شما احساس خشم و استرس داشته باشید و می تواند موجب سر درد و ایجاد مشکلاتی در خواب فرد شود.

تاثیر نیکوتین سیگار بر بدن

تاثیر مستقیم دخانیات بر سیستم تنفسی

زمانی که دخانیات مصرف می کنید، در واقع مستقیماٌ به ریه های خود حمله کرده اید. پس از گذشت زمان، آسیب به ریه ها می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در فرد شود. کشیدن سیگار در کنار ایجاد عفونت ها، مشکلاتی از قبیل نفخ، برونشیت مزمن و سرطان ریه نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. در اثر آسیب های داده شده به ریه ها، فرد با مشکل تنفسی مواجه خواهد شد. اما در صورتی که پس از استعمال سیگار، فرد خلط یا بلغم را دفع کند، این یعنی سیستم تنفسی در حال ترمیم و بهبودی است. کودکانی که والدین آنها دخانیات مصرف می کنند، بیشتر دچار سرفه، خس خس سینه و حملات آسمی می شوند. علاوه بر این خطر ابتلا به ذات الریه و برونشیت در این کودکان بیش از دیگران است.

اثر منفی سیگار بر سیستم قلبی عروقی

سیگار بر کل سیستم قلبی عروقی تاثیر گذار است. نیکوتین، موجب گرفتگی رگ های قلب شده و جریان گردش خون را دچار اختلال می کند. با گذشت زمان، باریک شدن مسیر گردش خون به رگها صدمه زده و موجب بروز بیماری های ثانویه شریانی می گردد. علاوه بر این، مصرف دخانیات با افزایش فشار خون در رگها موجب بروز بیماری فشار خون، آسیب دیدن دیواره های رگ ها و لخته شدن خون می شود وهمه این موارد، خود زمینه ای برای بروز حمله های قلبی است. خطر کشیدن سیگار زمانی جدی تر می شود که شما پس از پشت سر گذاشتن یک عمل جراحی قلب، یک حمله قلبی و یا گرفتگی رگ ها، دوباره سیگار مصرف کنید! مصرف سیگار نه تنها سیستم قلبی عروقی خود فرد، بلکه اطرافیان را نیز درگیر می کند.

آسیب پوست، مو و ناخن با مصرف سیگار

واضح ترین نشانه فرد سیگاری، پوست وی است. ترکیبات شیمیایی موجود در توتون، ساختار پوست فرد را تغییر می دهد. طبق آخرین مطالعات انجام شده، مصرف سیگار میتواند منجر به سرطان پوست شود. از طرفی، مواد شیمیایی موجود در سیگار ناخن های دست و پا را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به عفونت آن ها می شوند. سفید شدن، ضخیم شدن و ریختن مو نیز از تاثیرات کشیدن سیگار بر موی فرد سیگاری است. علاوه بر موارد گفته شده، مصرف دخانیات به ویژه سیگار می تواند اثرات جبران ناپذیر دیگری نیز داشته باشد.

خطرات کلی کشیدن سیگار

  • مصرف سیگار میزان ابتلای افراد به سرطان حنجره، معده، دهان و سیستم گوارش را افزایش داده است.
  • مصرف سیگار، میزان تولید و نقش انسولین در سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و فرد هپاتیتی را با مشکلات فراوانی روبه رو میکند.
  • از طرفی سیگار بر سیستم تولید مثل انسان نیز تاثیر گذار است. سیگار باعث می شود تا فرد عملکرد مناسبی در رابطه جنسی نداشته باشد و هورمون های جنسی به خوبی ترشح نشوند.
  • خرابی دندان، لرزش دست و پا، خس خس سینه، سرفه های چرکی نیز از دیگر اثرات مصرف دخانیات است.

اما در کنار مضراتی که سیگار برای بدن در پی دارد و آسیب هایی که به اندام های مختلف بدن وارد می آورد، نباید از تاثیرات اجتماعی آن نیز غافل بود. اساساٌ کشیدن سیگار در تمامی جوامع و در میان تمامی گروه های انسانی دیده می شود. از این رو به دلیل اثرات مخربی که این ماده در پی دارد، مصرف آن در تمامی رستوران ها، کافی شاپ ها، فروشگاه ها و مراکز خرید و حتی در برخی پارک ها به دستور سازمان سلامت جهانی، ممنوع است.

خطرات کلی کشیدن سیگار

از دید مجله اینترنتی ماه مطمئناٌ یک فرد سیگاری از جمع های دوستانه و خانوادگی با افراد غیر سیگاری، محروم خواهد شد زیرا به دلیل تلاش های بی شائبه رسانه ها و جراید، مردم به خوبی با مضرات آن آشنایی دارند و همواره در تلاشند که تا فرزندان خود را از قرار گرفتن در معرض دود ناشی از کشیدن سیگار ، دور نگه دارند. چرا که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دود سیگار بر روی سلول های یادگیری مغز کودکان اثر سوء داشته و یادگیری را در آن ها کند می کند. شما هم در اطرافیانتان تاثیر گذار باشید و در برابر سیگار واکنش نشان دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید