کلسترول و بیماری های قلبی

در گذشته چنین تصور می شد که سطح کلسترول مفید قلب می تواند نشانگر سلامت سیستم قلبی عروقی باشد و از بیماری های قلبی و بیماری فشار خون جلوگیری کند. اما اخیرا پزشکان در مورد این مسأله دچار ابهاماتی شده اند و مطمئن نیستند که آیا به راستی این عامل می تواند تعیین کننده سلامت قلب باشد یا خیر.برای آشنایی با جزئیات این تحقیق، شما را به مطالعه مقاله ای در رابطه با کلسترول و بیماری های قلبی که توسط تیم علمی مجله ماه تهیه شده، دعوت می کنیم.

ارتباط کلسترول و بیماری های قلبی

کلسترول ماده ای است که عملکرد های مختلفی در بدن داشته و تاثیرات متعددی در پی دارد. کلسترول به شکل های مختلف در سیستم گردش خون جریان دارد. در بعضی موارد این چربی ها به ال دی ال چسبیده و گاهی اوقات نیز با اچ دی ال همراه می شود. زمانی که کلسترول در بدن شما زیاد باشد، این مواد با ترکیبات دیگری در بدن همراه شده و توده هایی را ایجاد می کند که به دیواره رگ ها چسبیده و آن را ضخیم می کند. این حالت را اصطلاحا تصلب شراین می نامند که در نهایت منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی مثل سکته قلبی می شود. از این رو شناخت بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

اچ دی ال  نیز می تواند عامل بیماری قلبی باشد

مطالبی که گفته شد، همگی در ارتباط با چربی مضر خون یا ال دی ال بود که افزایش سطح آن می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. در مقابل، اچ دی ال یا کلسترول مثبت، چربی ها را از سطح خون جمع آوری کرده و آن را به کبد می برد تا از آن جا از بدن دفع شود. افزایش میزان این کلسترول مثبت، برابر است با کاهش خطر گرفتگی رگ ها و در نتیجه کم شدن درصد بیماری ها و مصرف دارو های قلبی. اما مراقبت های دارویی برای افزایش سطح کلسترول مثبت خون در جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، خلاف این مطلب را ثابت می کند.

یک تیم تحقیقی در دانشگاه پنسیلوانا مسؤول بررسی این موضوع شده اند و در تلاش اند تا ارتباط میان سطح کلسترول مثبت خون و کاهش بیماری های قلبی را دریابند. آن ها یک گروه 328 نفری از افراد دارای سطح کلسترول مثبت بالا را مورد آزمایش قرار دادند. در واقع میزان کلسترول این افراد بین 30 تا 170 میلی گرم بود. طی این بررسی ها مشخص شد که اگرچه ارتباط میان سطح کلسترول و بیماری های قلبی عروقی تا حدودی به خصوصیات ژنتیکی بستگی دارد، ولی قطع به یقین می توان گفت افرادی که اچ دی ال بالایی دارند، صرفا از محدوده بیماری های قلبی خارج نیستند و امکان بروز انواع سکته ها و گرفتگی ها در آن ها وجود دارد، هر چند که احتمال ابتلا در این دسته از افراد، کمتر است.

روش های افزایش میزان کلسترول مثبت خون

همان طور که گفته شد، این نوع چربی مفید در بدن می تواند تا حدودی از بروز انواع مشکلات قلبی جلوگیری کند. اما برای افزایش میزان آن در بدن چه باید کرد؟

  • فعال باشید: برای کاهش کلسترول و بیماری های قلبی افزایش فعالیت بدنی و انجام تمرینات ورزشی می تواند میزان کلسترول مثبت را افزایش دهد. در هفته حتما روز های خاصی را برای انجام فعالیت های بدنی، مثل پیاده روی اختصاص دهید. لازم به ذکر است که خوردن غذا های مناسب قبل از ورزش نیز می تواند تاثیرات مثبتی در روند ورزش ایجاد نماید.
  • وزن خود را متعادل کنید: اگر شما دچار اضافه وزن به هر میزان هستید، باید به فکر از بین بردن آن باشید تا علاوه بر افزایش میزان چربی های مفید، به نابودی چربی های مضر نیز کمک کنید. برای این کار می توانید در رژیم غذایی خود از میوه های مناسب برای کاهش وزن استفاده کنید.

روش های افزایش میزان کلسترول مثبت خون

مصرف چربی های مفید بجای چربی های مضر

بدن به وجود چربی احتیاج دارد و نمی توان آن را حذف کرد، پس بهتر است برای تامین این نیاز بدن منابع مفید را انتخاب کنیم. ماهی هایی مثل سالامون و یا چربی موجود در مغز ها و برخی گیاهان، می تواند منبع خوبی برای پاسخ گویی به نیاز بدن به چربی باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که چربی ها در هر نوعی حتی مفید کالری زیادی دارد و موجب اضافه وزن می شوند پس در میزان مصرف آن ها باید دقت داشت. شما می توانید برای پاسخ گویی به نیاز بدنتان و جلوگیری از اضافه وزن، رژیم غذایی مناسب را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا میزان کلسترول بدنتان تنظیم شود.

  • مصرف متعادل الکل: الکل تا حدودی می تواند میزان کلسترول مثبت خون را افزایش دهد، اما به شرطی که متعادل بوده و قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کرده باشید، زیرا در بعضی موارد می تواند موجب بروز مشکلات دیگری شده که ربطی به چربی ندارد. پس از مضرات مصرف مشروبات الکلی غافل نشوید.
  • ترک سیگار: عدم استعمال دخانیات یکی دیگر از عواملی است که سطح چربی مفید خون را افزایش می دهد.

روش های خانگی افزایش سطح اچ دی ال

  • روغن زیتون: روغن زیتون جزو آن دسته از چربی های سالمی است که نه تنها می تواند چربی مورد نیاز بدن را تامین کند، بلکه در افزایش سطح کلسترول مفید نیز کمک کننده است. اما باید در نظر داشت که هر نمونه از آن را برای مصرف خاصی تهیه کنید. مثلا برای سرخ کردن، آشپزی در دمای پایین، سالاد و سوپ، از محصولات ویژه هر کدام که دارای ترکیبات مختص به خود است، استفاده کنید.
  • لوبیا و نخود: این دو مدل حبوبات، در کنار بقیه انواع دانه ها، دارای میزان زیادی فیبر و ویتامین ب است که در افزایش چربی مفید خون به شما کمک می کند.
  • ماهی های چرب: ماهی حاوی مقادیر زیادی امگا 3 است که اچ دی ال را افزایش میدهد. مصرف ماهی را حداقل دو بار در هفته باید در برنامه غذایی خود بگنجانید. اگر به دلیل بیماری خاصی منع مصرف ماهی دارید، می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا منابع دیگری از امگا 3 را برای تنظیم کلسترول و بیماری های قلبی به شما معرفی کند.
  • سبوس: سبوس ماده ای است که فقط مختص سبزیجات نیست، بلکه مواد غذایی دیگری را نیز شامل می شود. مصرف سبوس موجب می شود تا خود به خود مصرف گوشت کاهش یابد. با کاهش مصرف گوشت، در واقع میزان چربی های مضر بدن نیز کاهش یافته و در نتیجه سطح چربی های مفید افزایش می یابد.

تاثیر میوه ها و مغز ها بر میزان اچ دی ال بدن

  • مغز ها: مغز ها از جمله خوراکی های چربی  هستند که چربی آن ها از نوع مفید بوده و برای بدن ضروری است. پسته، بادام، بادام زمینی و مغز برزیلی، از جمله مغز های توصیه شده است که از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری کرده. پزشکان توصیه می کنند که بهتر است به جای تنقلات شور و روغنی، از مغز ها استفاده کنید که چربی موجود در آن ها نه تنها مضر نیست، بلکه به بهبود وضعیت قلب نیز کمک می کند.
  •  میوه های حاوی فیبر بالا: خوشبختانه اغلب میوه ها داری مقادیر زیادی فیبر هستند، اما سیب، آناناس و آلو دارای ترکیباتی هستند که ضمن کاهش میزان سطح کلسترول بد در خون، به افزایش اچ دی ال نیز کمک می کنند.
  • آواکادو: یک میوه استوایی پرطرفدار که خواص بی نظیری دارد. این میوه حاوی نوع خاصی چربی به نام فولیت است که از گرفتگی عروق و بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. به علاوه فیبر فراوانی دارد که خود عامل مهمی در کاهش چربی های مضر است.

تاثیر میوه ها و مغز ها بر میزان اچ دی ال بدن

در نهایت با داشتن برنامه غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می توانید افزایش بی رویه کلسترول و بیماری های قلبی را از خود دور سازید. بهترین رژیم های غذایی 2018، در مجله اینترنتی ماه می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید