مضرات مصرف مشروبات الکلی

تاریخچه مصرف الکل به صد سال پیش و به دوران باستان باز می گردد. ماده اولیه و موثر الکل، اتانول است. در برخی از مناطق دنیا، الکل را به صورت روزانه و با اهداف مختلفی مصرف می کنند. نظر مردم در مورد مصرف و تاثیر الکل بر مغز و عملکرد بدن و هوشیاری کاملا متفاوت است و هرکس عقیده خاصی در مورد آن دارد که در کل، این اشتباه است. اگرچه مصرف الکل در بسیاری از کشورها آزاد و منع قانونی ندارد، اما از طرفی تاثیرات و نتایج ناشی از مضرات مصرف مشروبات الکلی ، همیشه زیان بار بوده است.

اگرچه این ماده ممکن است مزایای زیادی نیز داشته باشد، اما از آنجایی که معمولاٌ از آن سوء استفاده می شود؛ مضرات الکل، بیش از فوایدش نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با مضرات مصرف مشروبات الکلی ، به مقاله ای که در این زمینه توسط تحریریه مجله ماه تدارک دیده شده، توجه کنید.

بررسی مضرات مصرف مشروبات الکلی

همان طور که گفته شد، اتانول ماده موثر الکل است. اتانول در اثر فرآیند تخمیر ایجاد می شود و زمانی که شکر با کربن موجود در میوه هایی مثل انگور و برخی غلات مثل جو، واکنش می دهد، اتانول تولید می شود. الکل یکی از محبوب ترین داروهای نشاط آور در دنیاست که می تواند در تغییر حالت روحی فرد، بسیار موثر باشد و به همین دلیل و با این پوشش درمانی، مضرات مصرف مشروبات الکلی به چشم نیاید.

اما نکته اینجاست که میزان استاندارد مصرف الکل چه قدر است. متاسفانه قانون خاصی در این زمینه به صورت یکپارچه وجود ندارد و در هر کشوری این میزان متفاوت است. برای مثال در ایالات متحده، میزان استاندارد، 14 گرم اتانول در هر روز است. در واقع منظور از 14 گرم اتانول، میزان خالص آن است. شما می توانید این 14 گرم را در 300 سی سی مایع دریافت کنید و یا همین 14 گرم را در 150 سی سی نوشیدنی مصرف کنید.

البته انواع مشروبات الکلی، دارای غلظت های متفاوتی از اتانول هستند، به طور کلی مصرف متعادل الکل برای زنان 1 بار در روز و برای مردان 2 بار در روز است. مصرف بیش از 3 بار در روز برای زنان و 4 بار در روز برای مردان را، میزان غیر مجاز و اعتیادآور بر می شمارند.

مطمئنا تا کنون مطالب گوناگونی در مورد مضرات الکل شنیده اید. پزشکان در بسیاری از موارد، ریشه ی انواع متعددی از بیماری ها را مصرف الکل و نوشیدنی های الکی می دانند. اگر چه در برخی موارد معدود، مصرف کم و متوسط الکل برای درمان برخی بیماری ها توصیه  می شد، اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که حتی همان مصرف کم هم میتواند تاثیرات سوء زیادی بر عملکرد سلول های یادگیری مغز داشته باشد.

مضرات جبران ناپذیر مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

  • از دست دادن تعادل: مصرف الکل به دلیل تغییراتی که در حالات روحی فرد ایجاد می کند، موجب عدم تعادل در فرد شده، به طوری که اگر فرد مصرف کننده در حال رانندگی باشد، عدم کنترل، باعث ایجاد تصادف می شود.
  • آسیب به کبد: مصرف بیش از حد الکل موجب آسیب کلیه، کبد، معده و دیگر اندام های دستگاه گوارشی می شود. برای پیشگیری از بروز مضرات مصرف مشروبات الکلی ، بهتر است در کنار مصرف الکل، منابع پروتئین نیز مصرف شود.
  • آسیب به سیستم عصبی: الکل به دلیل وجود ماده ای به نام لیپوفیلیک، اثرات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی بر مغز و سیستم عصبی دارد.
  • اعتیاد آور: اگر مصرف الکل از حد مجاز بیشتر باشد به تدریج موجب اعتیاد فرد به آن شده و رفته رفته تعداد دفعات مصرف در هر روز افزایش می یابد.

الکل داروی درمان افسردگی نیست

اگرچه در بسیاری موارد در زمینه راه های درمان افسردگی توصیه شده که فرد مبتلا به اختلالات عصبی و افسردگی از الکل برای آرامش ذهن و دوری از استرس استفاده کند، اما مصرف بیش از حد آن، خود می تواند عاملی برای ابتلای فرد به افسردگی باشد. یعنی مصرف الکل نه تنها افسردگی را درمان نمی کند، بلکه وابستگی به آن موجب پیشرفتش نیز می شود.

افزایش وزن: الکل بعد از چربی، دومین ماده ای است که دارای کالری فراوان است. میزان کالری موجود در الکل، 7 واحد در حد یک گرم است. علاوه بر چربی، قند موجود در آن نیز می تواند عاملی برای افزایش وزن در فرد باشد که شایع ترین مضرات مصرف مشروبات الکلی به حساب می آید.

الکل داروی درمان افسردگی نیست

مصرف الکل افزایش بیماری های قلبی-عروقی را در پی دارد

بیماری های قلبی- عروقی امروزه یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان است. سکته قلبی و گرفتگی عضلات قلب، در کنار ایست قلبی از اشکال رایج این بیماری هاست که منجر به مرگ فرد می شود. ارتباط مصرف الکل با این نوع بیماری ها ارتباطی پیچیده است و به عواملی مختلف بستگی دارد. اما به طور کلی مصرف بیش از حد الکل موجب بروز بیماری فشار خون و افزایش چربی خون می شود که این ها خود از پایه های بیماری های قلب و عروق است.

ابتلا به سرطان: مصرف الکل حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان مری، حنجره، روده و ریه افزایش دهد. در واقع ماده موثر الکل، یعنی اتانول، به شکل مستقیم بر سلول های سرطانی تاثیر گذار است.

سقط جنین: مصرف الکل در دوران باردای، موجب افزایش خطر سقط جنین می شود. علاوه بر این در ماه های اول بارداری، مصرف الکل بر رشد اندام های بدن نوزاد از نظر فیزیکی و البته از لحاظ ذهنی و رشد مغزی نیز تاثیر گذار است.

چرا مصرف الکل در اسلام حرام است

شاید کوتاه ترین و اولین پاسخی که در جواب به این سوال می توان داد این است که ممنوعیت مصرف الکل، امر خداوند است و باید از دستور الهی پیروی کرد. همان طور که در دیگر ادیان، پیروان به دستورات الهی عمل می کنند، مسلمانان نیز باید پیرو دین و آیین خود باشند. اما علاوه بر این، دلایل متعدد دیگری نیز برای حرام بودن و منع مصرف الکل وجود دارد و از آن جایی که هر ممنوعیتی در اسلام با دلیل و منطق بیان شده، پس حتما این مسئله نیز دلیل محکمی دارد.

در اسلام، شراب یا همان الکل را مسکر یا مکیف می دانند. این واژه در واقع معنی واژه ی انگلیسی Intoxicant میباشد که در آن toxin به معنی سم است و کاملا مشخص است که سم، ماده ای مضر است. بنابراین مصرف هر مسکری بنابر آیات متعدد قرآن، حرام است. در اسلام، هم در مورد خوبی های شراب گفته شده، هم در مورد بدی های آن و البته تاکید شده که چون مضرات الکل بیش از مزیت های آن است، مصرف الکل مضر بوده و حتی فرد مسلمانی که الکل مصرف کرده، تا 40 روز عباداتش مورد قبول نیست. قرآن هم چنین در آیاتی متعدد عنوان می کند که شراب و قمار جزء کراهات و از فعالیت های شیطان است.

در برخی از آیات قرآن برای تاکید بیشتر بر سمی بون الکل و مضرات آن بر بدن، صرفا از واژه ی intoxicant به معنی سمی و مسکر استفاده شده است. از نظر مفسران قرآنی، دلیل عمده ی منع مصرف مسکرات در اسلام این است که فرد مصرف کننده، از حالت طبیعی خارج شده و به دلیل فعل و انفعالات مغزی که در وی تفاق افتاده و کاملا طبیعی است، از یاد خدا غافل شده و توانایی انجام امور دینی مثل نماز یا روزه را ندارد و همین موجب دوری فرد از خدا می شود.

بر اساس احادیث موجود از پیامبر اسلام، الکل یا هر ماده ی مسکر دیگری، حتی به میزان کم نیز، حرام است. زیرا همین میزان کم و نا چیز نیز به تدریج فرد را وابسته کرده و علاوه بر آسیب های فیزیکی، موجب درگیری روحی فرد و غفلت از امور معنوی و مادی از جمله برخی بیماری ها مانند آلزایمر می شود. به همین دلیل است که در هیچ نوع غذایی اسلام، از الکل استفاده نشده و حتی افراد غیر مسلمان نیز می بایست در سرو غذا برای مسلمانان این نکته را در نظر بگیرند.

چرا مصرف الکل در اسلام حرام است

آسیب های پوستی ناشی از مصرف الکل

آسیب به پوست: از دیگر مضرات مصرف مشروبات الکلی ،‌ خشکی پوست است. مصرف الکل، چهره شما را رنگ پریده و خسته جلوه میدهد. به گفته محققان، الکل به تدریج آب بدن را کم کرده، در نتیجه پوست را خشک میکند. این خشکی پوست با هر بار مصرف، تشدید میشود. از طرفی الکل سیستم عملکردی کبد را مختل میکند. با عدم کارکرد مناسب کبد، پوست نیز دچار آسیب میشود.

کم خونی: مصرف بیش از حد الکل، موجب میشود تا حجم خون در حال گردش در رگ ها کاهش یابد. این پدیده را اصطلاحا کم خونی می نامند و ممکن است علایم متعددی مثل تنگی نفس، چاقی مفرط و سبکی سر داشته باشد که شایع ترین مورد از مضرات مصرف مشروبات الکلی به حساب می آید. بر اساس یافته های کارشناس ارشد مجله اینترنتی ماه در حوزه سلامت، یکی از بهترین راه های جبران کم خونی در افراد الکلی، مصرف انار است، چرا که انار را با توجه به ویتامین و مواد تشکیل دهنده اش نوعی خون ساز بر می شمارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید