مسکن قوی برای درد پریود

دردهای دوره پریودی که به آن ها دیسمنوره ( قاعدگی دردناک ) نیز گفته می شود درد هایی هستند که در قسمت پایین شکم اتفاق می افتند و ممکن است ناحیه کمر و ران ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند. این درد ها اغلب پیش از پریودی شروع شده و در دو یا سه روز اول این دوره ادامه دارند. برخی افراد مشکلات دیگری مثل سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و مدفوع آبکی را نیز تجربه خواهند کرد. تعداد زیادی از زنان بدون داشتن هیچ مشکل قبلی مثلا آندومتریوز ( بیماری که در آن بافت داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند) دچار این درد های شدید می شوند. طبق تحقیقات کارشناسان مجله سلامت ماه روش های درمانی و داروهایی برای کاهش سریع درد پریود وجود دارند که به عنوان مسکن قوی برای درد پریود می توان از آن ها کمک گرفت.

داروی مسکن قوی برای درد پریود

اگر از درد های شدید و همیشگی دوران پریودی رنج می برید با پزشک خود مشورت کنید تا شما را از نظر ابتلا به مشکلاتی نظیر بیماری های التهابی لگن، فیبروم رحم و آندومتریوز مورد معاینه قرار دهد و اقدام به درمان شما و تجویز دارو کند. برخی داروهای هورمونی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند همچنین می توانند مسکن قوی برای درد پریود نیز باشند. در زیر بخشی از نسخه های مختلف تجویزی این داروها را شرح می دهیم.

  • ترکیب قرص های جلوگیری از بارداری: این قرص ها شامل ترکیب استروژن و پروژستین( نوعی پروژسترون ساختنی ) می باشند. این داروها قادرند دردهای خیلی شدید دوران پریودی را بهبود بخشند. این کار با مهار تولید پروستاگلاندین ها ( یکی از عوامل ایجاد التهاب در بدن ) انجام می شود.
  • داروی نووارینگ (NuvaRing): این دارو نیز مانند قرص های ترکیبی که از آنها یاد کردیم عمل کرده و ناراحتی های ناشی از دردهای شدید پریودی را بهبود می بخشد.
  • نکس پلانون(Nexplanon): نکس پلانون یک نوع کپسول کاشتنی ضد بارداری است. شواهد نشان می دهند که این دارو یک مسکن قوی برای درد پریود و حتی دردهای قبل از پریود نیز می باشد.
  • آی یو دی میرنا( Mirena IUD): البته اطلاعات زیادی از درمان درد های پریودی بعد از استفاده از میرنا نیست. تنها امکان موجود، حذف پریود یا کم شدن پریود در بسیاری از افرادی است که از آی یو دی میرنا استفاده می کنند. طبق برخی نظریه ها همین پریود نشدن یا کاهش پریود باعث کم شدن درد های پریودی در آینده خواهد شد.
  • پچ های ضد بارداری: چسب های پچ ضد بارداری مانند قرص های ترکیبی استروژن و پروژستین عمل می کنند و قادرند درد های قبل از پریودی و همچنین درد روزهای اول پریودی را بهبود ببخشند.

داروی مسکن قوی برای درد پریود

داروهای شیمیایی برای کاهش درد پریود

  • ایبوپروفن: این دارو با داشتن خاصیت ضد التهابی به کاهش تب و دردهای ناشی از مشکلاتی مانند آرتریت و درد های دوران پریودی کمک می کند. ایبوپروفن یک داروی عمومی است که به راحتی در دسترس است و می تواند بسته به میزان درد توسط پزشک نیز تجویز شود. ایبوپروفن یک مسکن قوی برای درد پریود است، این دارو را تنها باید در صورت نیاز واقعی مصرف کرد. زیرا استفاده طولانی مدت آن خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش داده و همچنین ممکن است باعث بروز خونریزی معده و زخم معده در فرد شود.
  • ناپروکسن: این دارو نیز یک داروی ضد استروئیدی و ضد التهابی است. از ناپروکسن برای کاهش ورم ها و تسکین درد استفاده می شود. این دارو علاوه بر درمان دردهای پریودی برای ناراحتی های چون دندان درد، سردرد، نقرس و درد های عضلانی و مفصلی نیز تجویز می شود.
  • سلکوکسیب: این دارو نیز که در کاهش درد هایی مانند درد های دوران پریودی نقش دارد از شهرت کمتری برخوردار است و به صورت یک داروی عمومی در دسترس است.
  • آسپرین: آسپرین یک مسکن است که برای دردهای خفیف و تب از آن استفاده می شود. این دارو هم با داشتن خاصیت ضد التهابی علاوه بر تاثیر بر روی درد های پریودی توسط پزشک برای جلوگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و لخته شدن خون نیز تجویز می شود.

داروهای گیاهی مسکن درد پریود

در این جا به معرفی سه داروی گیاهی که به عنوان جایگزین های مناسب برای داروهای شیمیایی پیشنهاد می شوند خواهیم پرداخت:

  • زنجبیل: این داروی گیاهی گرم با کاهش میزان پروستاگلاندین ها باعث کاهش درد و تسکین گرفتگی ها و ناراحتی های دوران پریودی می شود. زنجبیل، همچنین با کوفتگی ناشی از درد های پریودی نیز مقابله می کند. تاثیر این ماده در زنانی که در سه روز اول پریودی خود به میزان روزانه 250 میلی گرم مکمل حاوی زنجبیل را استفاده کرده اند، ثابت شده است. هم چنین مشخص شده که تاثیر زنجبیل در این افراد از داروهایی مانند ایبوپروفن نیز بیشتر بوده است.
  • رازیانه: رازیانه گیاهی با طعمی شبیه به شیرین بیان و بافتی شبیه به کرفس است که با داشتن ترکیبی که در کاهش التهابات بدن موثر است در کاهش درد پریودی بسیار موثر است. تاثیر این گیاه نیز در تسکین ناراحتی های دوران پریودی در برخی از زنان با داروهایی مانند مفنامیک اسید برابری می کند.
  • مکمل گیاهی پیکنوژنول: این داروی گیاهی که بومی کشور فرانسه است، شامل عصاره پوست درخت کاج است که با داشتن خاصیت ضد درد قابل توجه خود یک مسکن قوی برای درد پریود محسوب می شود.

به طور کلی بهتر است پیش استفاده از هر نوع دارویی به منظور درمان دردهای پریودی خود با پزشک مشورت کنید.

راه های تسکین درد پریودی

  • ترک سیگار: سیگار کشیدن درد های دوران پریودی را افزایش می دهد و ترک آن نقش بسیار موثری در بهبود این درد ها دارد.
  • ورزش: شما ممکن است در طول دوران پریودی از انجام فعالیت های بدنی پرهیز کنید. اما جالب است بدانید که ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی آرام در تسکین دردهای این دوران بسیار موثرند.
  • گرما: گرما را می توان یک راه فوری و مسکن قوی برای درد پریود دانست. استفاده از پدها یا کیسه آب گرم در ناحیه شکمی می تواند به کاهش درد شما کمک کند.
  • رژیم غذایی مناسب: پرهیز از خوردن غذاهایی که پریود را عقب می اندازند مانند غذاهای حاوی کافئین، لبنیات، گوشت قرمز و الکل که نقش مهمی در تحریک درد و ایجاد التهاب در بدن دارند می تواند در بهبود درد پریودی نقش موثری داشته باشد. یکی از دلایل عقب افتادن پریود نداشتن رژیم غذایی مناسب است.
  • دوش یا حمام آب گرم: این کار علاوه بر کاهش درد به حفظ آرامش و کم شدن استرس شما نیز کمک خواهد کرد.

راه های تسکین درد پریودی

  • ماساژ: ماساژ دادن آرام و دورانی ناحیه پایین شکم که مرکز درد است نقش مهمی در کاهش درد دارد.
  • تکنیک های آرامش: ورزش هایی مانند یوگا و پیلاتس به شما در منحرف کردن ذهن از درد و در نتیجه کاهش ناراحتی کمک می کنند.
  • تحریک الکتریکی عضلانی پوستی: در این روش با استفاده از دستگاه مخصوصی که با باتری کار می کند یک جریان الکتریکی ملایم وارد ناحیه شکمی شده و منجر به کاهش درد در فرد می شود.

عمل جراحی برای درمان درد پریودی

اگر دردهای شدید شما در دوران پریودی به علت اختلالاتی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحمی باشند انجام جراحی می تواند نقش موثری در بهبود درد داشته باشد. جراحی خارج کردن رحم در صورتی که هیچکدام از راه های درمان پاسخگو نباشند و قصد بارداری نیز نداشته باشید آخرین قدم در رفع مشکل است. کارشناسان مجله اینترنتی ماه بر این باورند که قبل از خوردن داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی که بهترین مسکن قوی برای درد پریود هستند، استفاده کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)