کاهش سریع درد پریود

دوران قاعدگی برای بانوان، معمولا مشکلات و درگیری های متعددی را فراهم می آورد که در بسیاری از موارد، موجب آزردگی فرد خواهد شد. علاوه بر هم خوردن تعادل روحی و روانی در پریود ، خون ریزی با درد تقریبا شدیدی همراه خواهد بود. در ادامه مقاله ای از مجله سلامت ماه راه هایی را برای کاهش سریع درد پریود ارائه می دهیم.

لازم به ذکر است که همه افراد درد قاعدگی را به یک میزان احساس نمی کنند و میزان درد در این دوره برای هر شخص متفاوت است. اما به هر حال، درد در ناحیه زیر شکم، کمر و گاهی پا، فرد را آزار داده و موجب می شود همواره زنان به دنبال راهکاری برای تسکین این درد باشند. در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید تا در مورد این مسئله و به طور جزئی راهکارهای کاهش درد قاعدگی یا پریود اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چند راه کار ساده کاهش سریع درد پریود

احساس درد در نواحی زیر شکم، کمر و گرفتگی عضلات این ناحیه، مسئله ای است طبیعی که در اغلب افراد هنگام آغاز پریود دیده می شود. در جریان پریود ، ماهیچه های رحمی منقبض شده و کمک می کند تا جریان خونریزی به راحتی ادامه پیدا کند. این انقباض موجب می شود تا فرد احساس درد شدیدی در این ناحیه داشته باشد و در برخی موارد، تهوع، استفراغ، سردرد و اسهال نیز به وجود آید.

پزشکان هنوز در مورد علت اصلی بروز این دردها و علائم پریود ، اطمینان کافی ندارند، اما به عقیده آنان، این دردها ممکن است در اثر خونریزی زیاد، پس از تولد اولین نوزاد، در آغاز شروع عادات ماهیانه در سن بلوغ و زیر 20 سالگی و یا تغییرات هورمونی به وجود آید. استفاده از داروهای ضد بارداری و بزرگ شدن رحم نیز می تواند از دیگر علل شدت دردهای شکمی در هنگام خونریزی های ماهیانه باشد.

اما شدت این دردها در همه افراد یکسان نیست، گروهی از افراد ممکن است در این مدت، درد خاصی را تجربه نکنند یا دست کم در دوران خاصی از زندگی، این تجربه را نداشته باشند، اما در مقابل، برخی دیگر حتی برای کاهش درد نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند که همه این تفاوت ها به تفاوت در وضعیت بدنی، شرایط سنی، وضعیت تاهل و مواردی از این دست بستگی دارد.

راهکارهای کاهش درد قاعدگی یا پریود

بهبود وضعیت تغذیه؛ داشتن رژیم غذایی مناسب، ساده ترین راه برای کاهش دردهای قاعدگی یا پریود است. بهترین رژیم در این دوران، کاهش مصرف چربی و افزایش مصرف سبزیجات و فیبر است. در وهله اول، باید تلاش کنید تا به جای چربی های نشات گرفته از منابع حیوانی، چربی های طبیعی را در دستور کار قرار دهید. استفاده از پروتئین موجود در ماهی، ماکیان و مغزها، بهترین جایگزین برای پروتئین های گیاهی مثل گوشت قرمز است. حتی برای انتخاب لبنیات، از نمونه کم چرب آن استفاده کنید تا از این طریق علاوه بر حفظ سلامت عمومی، مصرف چربی ها نیز به حداقل برسد.

مصرف مسکن ها؛ مسکن ها در عین حالی که زیاد روش درمانی مناسبی تلقی نمی شوند، اما در برخی موارد، استفاده از آنها برای کاهش سریع درد پریود ، بهترین گزینه است. البته به شرطی که به اندازه و طبق نظر پزشک مصرف شود. هنگام قاعدگی، ترشح ماده ای به نام پروستاگلاندین ، موجب بروز دردهای شکمی می شود. مسکن هایی مثل بروفن و ناپروکسن، تولید این ماده را کاهش داده و تا حدودی از درد پیشگیری می کند.

دمنوش برای کاهش درد قاعدگی

دمنوش برای کاهش درد قاعدگی

به گفته برخی محققان، مصرف انواع چایی و دمنوش های سنتی و گیاهی، می تواند روشی مناسب برای کاهش دردهای قاعدگی باشد. چنانکه از زمان های قدیم برای تسکین انواع دردها از این ترکیبات استفاده می شده است. ترکیباتی مثل چای سز یا چای نعنا، پیشنهادهای مناسبی در این زمینه برای کاهش سریع درد پریود است. البته قبل از مصرف هرگونه دمنوش، باید با پزشک در مورد آن مشورت کرد، زیرا برخی از آنها موجب ترشح استروژن شده و قاعدگی را با اختلال مواجه می کند و بر بدن های مختلف تاثیرات متفاوتی دارد.

طب سوزنی برای درمان درد پریود

تحقیقات نشان داده که طب سوزنی، تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده است، پس در مواردی نیز میتواند در کاهش سریع درد پریود و علائم آن موثر باشد. طب سوزنی، وضعیت روحی ناشی از قاعدگی را بهبود می بخشد و به دلیل خاصیت ضد تنشی که دارد، میتواند درد را تسکین دهد. از طرفی، موجب بهبود و تقویت سیستم گردش خون در اندام ها نیز خواهد شد.

تمرین ورزشی برای کاهش درد پریود

در بسیاری از موارد، درد ناشی از قاعدگی، روحی است و به نوعی تلقین محسوب می شود. در واقع به دلیل داشتن وضعیت روحی نامساعد، تحمل درد در فرد کاهش می یابد. در این موارد با کمک فعالیت بدنی سبک، می توان فرد را به حالت تعادل رساند. البته هر نوع فعالیت بدنی در این زمینه موثر نیست. حتی برخی فعالیت ها ممکن است از نظر فیزیکی برای فرد مضر باشد، اما به هر حال، داشتن تحرک، بیش از خوابیدن در تخت خواب، به کاهش درد کمک می کند.

تمرین ورزشی برای کاهش درد پریود

گرم کردن و ماساژ بهترین راه کاهش درد قاعدگی

حرارت و گرما، جریان خون را تسهیل کرده و درد را تسکین می دهد. از زمان های قدیم، برای کاهش سریع درد ناشی از قاعدگی، از کیسه های آب گرم استفاده می کرده اند و اکنون نیز پزشکان تاثیر مثبت این کار را تایید می کنند. کیسه را پر از آب گرم کرده و زیر شکم، روی کمر یا هر ناحیه ای که احساس درد دارید قرار داده و استراحت کنید. دوش آب گرم و قرار دادن حوله گرم نیز در کاهش سریع درد پریود بسیار موثر است.

ماساژ دادن نواحی تحت فشار مثل زیر شکم و کمر نیز روشی دیگر برای کاهش درد است. با کمک روغن هایی مثل لوندر، میتوان به تسکین درد قاعدگی کمک کرد.

رژیم غذایی دوران پریود

روغن ماهی، سرشار از امگا3 است و همراه شدن آن با ویتامین ب1 می تواند تاثیر بسزایی در کاهش دردهای پریود داشته باشد. برای تامین این ترکیبات، میتوان آنها را به صورت طبیعی یا به شکل مکمل مصرف کرد. در کنار مصرف این موارد، آب را فراموش نکنید تا از رژیم غذایی شما حذف نشود.

پیشنهاد می کنم غذاهایی که پریود را عقب می اندازند ، را مطالعه کنید.

نوشیدن آب کمک می کند تا خون ریزی در بدن جریان داشته باشد و با پیشگیری از ایجاد لخته، درد کاهش پیدا کند. در واقع خشکی بدن، خود عاملی است که درد را شدت میبخشد. بهتر است در این دوران از آب سرد و خنک کمتر استفاده کنید، زیرا جریان خون را کند می کند. علاوه بر آب، هر مایع گرم دیگری می تواند در جریان خون و کاهش درد ناشی از آن، کمک کننده باشد. چای، دمنوش، شیر گرم و سوپ، از گزینه های مناسب کاهش درد پریود هستند.

رژیم غذایی دوران پریود

در کنار موارد گفته شده در این مقاله از مجله اینترنتی ماه ، باید توجه داشت که در این دوران، باید تمامی ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن به مقدار کافی تامین شود. زیرا کمبود هر کدام می تواند موجب بروز اختلالی در بدن شود که خود بر شدت درد قاعدگی می افزاید. اگر به دلیل دل دردهای شدید، قادر به مصرف غذاهای متنوع نیستید، می توانید از مکمل ها در این مدت کمک بگیرید. مکمل ها با تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، در کاهش سریع درد پریود تاثیر مثبت دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)