تقویت سیستم گردش خون

یکی از مواردی که هم متخصصان طب سنتی و هم پزشکان ، در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که تقویت سیستم گردش خون و حفظ سلامت آن ، یکی از فاکتورهای تایید کننده سلامت کلی بدن است. راه های مختلفی وجود دارد که بتوان با به کارگیری آنها، به بهبود وضعیت گردش خون در بدن ، کمک کرد. مصرف ویتامین ها یا برخی مکمل های خاص، یکی از این راه کارهاست. از آن جایی که گردش خون نقش مهمی در ایجاد تعادل در بدن دارد، کمک به بهبود عملکرد آن، در واقع کمک به سلامت عمومی بدن است. اگر مایلید تا با روند تاثیر ویتامین ها بر بدن و مکمل های دخیل در حفظ سلامت سیستم گردش خون آشنا شوید، بخش سلامت مجله ماه را دنبال کنید.

نقش ویتامین ها در تقویت سیستم گردش خون

ضعف سیستم گردش خون ، خود می تواند عامل بروز انواع مختلف بیماری هایی شود که تعداد مبتلایان به این بیماری ها نیز، کم نیست. برای مثال، سردی دست و پا ، جزو مواردی است که در اثر عملکرد ناقص سیستم گردش خون به وجود می آید. این حالت علاوه بر اینکه شخص را آزار می دهد، موجب بروز مشکلات حاد دیگری نیز خواهد شد. به عنوان مثال، به دلیل کاهش توانایی تشخیص در فرد ضعیف و عدم دریافت اطلاعات کافی در مغز ، واکنش های مناسبی ایجاد نمی شود. بر اساس تحقیقات، یک سری ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها می تواند در از بین بردن این حالت و تقویت سیستم گردش خون موثر باشد که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • ویتامین ای : این نوع ویتامین، یکی از فراوان ترین انواع ویتامین هاست که در روغن هایی مثل روغن آفتابگردان ، روغن فندق و دیگر انواع مغزها و دانه ها مانند خواص روغن سیاه دانه موجود است و تهیه آنها کار چندان مشکلی نیست.
  • ویتامین های گروه ب : ویتامین های این دسته در اغلب مواد خوراکی که روزانه مصرف می کنیم، وجود دارند. موادی مثل برگ سبز اسفناج و کاهو ، از منابع غنی ویتامین ب هستند.
  • آهن : منابع آهن را از دو روش می تواند تامین کرد، روش اول مصرف گوشت قرمز و سبزیجات دارای برگ سبز است که معمولا همه ما در رژیم های غذایی خود از اینها بسیار استفاده می کنیم و روش دوم، مصرف مکمل های حاوی آهن است که به راحتی هضم و جذب بدن می شوند. از آن جایی که گوشت قرمز ، به دلیل داشتن کلسترول بالا ، موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به ویژه در میان سالمندان می شود، پزشکان مصرف مکمل ها را بیشتر توصیه کرده اند.

کلسترول چیست

کلسترول در واقع ماده ای چرب و موم مانند است که معمولا در اغلب سلول های بدن ما وجود دارد. بدن برای تولید ویتامین D، تولید انواع هورمون ها و البته جهت هضم بهتر غذا، به وجود کلسترول نیازمند است. مقدار قابل توجهی از کلسترول مورد نیاز، در خود بدن ساخته می شود و بقیه نیز از مواد غذایی دیگری مثل تخم مرغ، گوشت و پنیر که دارای چربی طبیعی هستند، تامین می گردد.

البته باید توجه داشته باشید که بسیاری از مکمل ها نیز، بر پایه گیاهان خاصی تولید شده اند که همه آنها، خواص ویژه خود را دارند. در واقع مواد اولیه مکمل ها ، گیاهان هستند.

بهبود موضعی گردش خون

موارد گفته شده، در مورد بهبود وضعیت کلی سیستم گردش خون بود. اما در مواردی، پزشکان به این نتیجه میرسند که فقط بخش هایی از این سیستم پیچیده، دچار اختلال شده و می بایست فقط  به این قسمت ها توجه نشان داد. از جمله ویتامین های توصیه شده در موارد خاص و مقطعی تقویت سیستم گردش خون میتوان اشاره کرد به:

  • ویتامین دی : این نوع ویتامین که حاصل تابش خورشید نیز هست، فواید بسیاری دارد. از جمله اینکه سلول های در بردارنده رگ های خونی را تقویت کرده تا از این طریق به خون رسانی این رگ ها، کمک کند.
  • ال آرژنین : ال آرژنین یکی از انواع آمینو اسیدها است که موجب منبسط شدن عروق شده و عملکرد آنها را در خون رسانی، بهبود می بخشد.
  • جینسینگ : این گیاه در میان آمریکایی ها با نام جنسان و در میان مردمان آسیا با نام جینسینگ معروف است. عملکرد اصلی این گیاه، علاوه بر افزایش انرژی و ایجاد آرامش در فرد، بهبود و تقویت سیستم گردش خون در دستگاه تناسلی آقایان است.

بهبود موضعی گردش خون

انواع ویتامین های موثر بر گردش خون

نیاسین : نیاسین یکی از انواع ویتامین های گروه ب است که در تقویت سیستم گردش خون ، نقش پررنگی دارد. کمبود نیاسین در بدن ، معمولا بسیار کم اتفاق می افتد، زیرا اغلب منابع غنی این ماده مثل نان، غلات و ماهی و چغندر، در رژیم غذایی روزانه دیده می شود. نیاسین علاوه بر گردش خون ، بر کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرایین نیز نقش به سزایی دارد.

ویتامین C یا اسید آسکوربیک : این نوع از ویتامین، از ایجاد پلاک در عروق جلوگیری کرده و موجب تسهیل در جریان خون می شود. علاوه بر این، انعطاف پذیری رگ ها را بیشتر کرده که خود موجب بهبود وضعیت خون رسانی در بدن می شود. انواع میوه ها مثل لیمو، پرتقال، کیوی، هندوانه و توت و سبزیجاتی مثل اسفناج و گوجه فرنگی منابع غنی ویتامین ث هستند. پتاسیم و منیزیم نیز از جمله مواد معدنی هستند که از آنها میتوان در تقویت سیستم گردش خون ، استفاده کرد.

علائم اختلال در گردش خون بدن

زمانی که گردش خون در بدن دچار اختلال شود، می تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد. پس باید به نشانه های ایجاد شده دقت کرد و آنها را با پزشک در میان گذاشت. از جمله این علائم می توان اشاره کرد به:

  • احساس سرما در نوک انگشتان دست و پا : یکی از نشانه های شایع اختلال در خونرسانی ، سرد بودن انگشتان دست و پا است. به دلیل این که گردش خون در این قسمت ها کمی مشکل تر از دیگر بخش های بدن است، کوچکترین کمبودی در این ناحیه، موجب کاهش دما می شود.
  • احساس سوزش و خارش : در مواردی که در برخی قسمت های بدن احساس بی حسی یا سوزش و یا سوزن سوزن شدن دارید، در واقع قسمتی از رگ ها دچار گرفتگی شده و به دلیل اختلال در خونرسانی ، عضو مورد نظر بی حس شده و احساس سوزش را ایجاد می کند. در بسیاری از موارد، این نوع گرفتگی عروق ، به دلیل وجود فشار بر روی آن ایجاد میشود که ما اصطلاحا آن را خواب رفتن عضو می نامیم.

بی حسی بازو در خواب

اگر چه این مسئله ممکن است درد خاصی ایجاد نکند، اما به هرحال مهم بوده و باید به دنبال دلیل آن بود. در اغلب موارد، این حالت در تمامی قسمت های بدن ممکن است اتفاق بیفتد، اما بروز آن در شب آنهم در بازوها کمی معمول تر است. این حالت را در اصطلاح، خواب رفتن بازو می نامند.

  • احساس خستگی مداوم : در مواقعی که فرد دائما احساس خستگی و ضعف و خواب آلودگی دارد، در حقیقت به دلیل کمبود یک ویتامین یا ماده معدنی، خون رسانی کند شده و اکسیژن کافی به اعضای بدن نمی رسد.

علائم اختلال در گردش خون بدن

واریس از نشانه های اختلال در گردش خون بدن است

برجسته شدن عروق واریس : گاهی اوقات به دلیل ضعف عروق و کمبود قدرت جریان خون در آنها، دیواره عروق آسیب دیده و یا بسیار گشاد می شود. این تغییر حالت به قدری واضح است که به راحتی میتوان آن را با چشم و از روی پوست دید. این حالت به ویژه در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر مشاهده می شود. همچنین در بسیاری از موارد، پس از ایجاد یک زخم کوچک در ناحیه دست و پا، به دلیل اختلال در خونرسانی ، زخم بهبود نیافته و در طولانی مدت، موجب ایجاد عفونت می شود.

حتی در مواردی مشاهده شده که زخم به دلیل عدم خون رسانی ، عمیق تر می شود. به طول انجامیدن دوره درمان آخرین نکته ای است که از نظر کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه برای جدی گرفتن مسئله تقویت سیستم گردش خون ، گوشزد می شود. این مورد، اغلب در اثر بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن اتفاق می افتد. در نتیجه گردش خون تضعیف شده و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا جراحت ایجاد شده بهبود یابد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید