خاصیت دارچین و مصرف آن

دارچین یکی از قدیمی ترین انواع گیاهانی است که از زمان های دور علاوه بر استفاده جهت طعم دادن به غذا، به عنوان نوعی داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گرفته است. طعم اصلی این گیاه به تنهایی، تند است، اما معمولا با اضافه کردن آن به غذا، طعم تقریبا شیرینی ایجاد می کند. کارشناسان مجله سلامت ماه ، لیستی از خاصیت دارچین و مصرف آن به همراه ارزش غذایی تهیه کرده اند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حضور دارچین در رژیم غذایی از آنجایی که جزو غنی ترین گیاهان حاوی آنتی اکسیدان است، به افزایش گردش و تقویت سیستم گردش خون و بهبود فعالیت های مرتبط با آن کمک می کند. دارچین به گیاه ضد دیابت معروف است و خواص ضد باکتریایی و درمانی فراوانی نیز دارد. به همین دلیل، علاوه بر ادویه، با عنوان گیاهی دارویی جهت درمان بسیاری از مشکلات به کار می رود.

خاصیت دارچین و مصرف آن به صورت روزانه

دارچین ، برگرفته از نوعی درخت خاص است که رنگ، عطر و طعم ویژه این گیاه، به دلیل وجود چربی در پوست درخت است. در واقع پوست این درخت، دارای خاصیت بی نظیری است که موجب شده تا این گیاه معطر، به عنوان دارویی شفا بخش شناخته شود. علاوه بر وجود منابع غنی آنتی اکسیدان، گیاه دارچین دارای ترکیبات فوق العاده دیگری است که مصرف روزانه آن می تواند برخی از نیازهای تغذیه ای به املاح و ترکیبات مغذی را برطرف کند. مصرف یک قاشق غذاخوری پودر دارچین، حاوی خاصیت های زیر است:

  • 19 واحد کالری
  • 6،2 گرم کربوهیدرات
  • 0،3 گرم پروتئین
  • 0،1 گرم چربی
  • 4،1 فیبر
  • 1،4 میلی گرم منگنز
  • 77،7 میلی گرم کلسیم
  • 0،6 میلی گرم آهن
  • 2،4 میکروگرم ویتامین کا
  • نیاسین، منیزیم، پتاسیم، زینک، ویتامین ب6 و ویتامین ای نیز از دیگر ترکیبات دارچین است.

دارچین را هم به صورت کامل و هم به صورت پودر شده در غذا استفاده می کنند. در بسیاری از مناطق جهان، دارچین جز ادویه های اصلی است که تقریبا در هر غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد این گیاه دارویی، در پخت و تهیه کیک، شیرینی و بیسکوییت ها و خاصیت دارچین و مصرف آن در همین موارد نیز کاربردی و خاص است.

درمان قطعی دیابت با دارچین

درمان قطعی دیابت با دارچین

کمک به درمان دیابت نوع دوم از موارد پر کاربرد مصرف دارچین است. بیماری دیابت تقریبا به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان شناخته می شود، اما با کمک یک سری مواد می توان آن را کنترل کرد و تاثیر گذاری آن را بر عملکرد قسمت های مختلف بدن از بین برد. مصرف دارچین یکی از موادی است که در این زمینه بسیار شناخته شده و اغلب کارشناسان بر جنبه درمانی این گیاه، بیش از موارد دیگر تاکید داشته اند. دارچین از دو طریق به بیماران دیابتی کمک می کند؛ هم فشار قند بالا در خون را کاهش می دهد و هم مقاومت سلول ها در برابر انسولین را از بین می برد، به طوری که ترکیبات دارچین به شکل مستقیم، بر سلول ها تاثیر گذاشته و آن را وادار به مصرف قند موجود در جریان خون می کند.

کسانی که دارچین بخشی از رژیم غذایی روزانه شان را تشکیل می دهد، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار گرفته و در صورت ابتلا، راحت تر می توانند این بیماری را کنترل کنند. چرا که دارچین به عنوان یکی از شاخص ترین گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت محسوب می شود.

دارچین یک داروی گیاهی اشتها آور

اگر خاصیت دارچین این توانایی را دارد تا با بیماری مثل دیابت مبارزه کند و آن را تحت کنترل درآورد، پس قابلیت مدیریت دیگر اختلالات متابولیکی مثل چاقی، فشار خون و گلوکز پلاسما را نیز خواهد داشت. از طرفی خاصیت دارچین و مصرف آن به عنوان یک گیاه دارویی می تواند برای کنترل اشتها، کاربردی باشد. در واقع افرادی که کم اشتها هستند، می توانند با مصرف روزانه دارچین به همراه مقداری عسل یا شکر به عنوان بخشی از رژیم غذایی ، میل به غذا پیدا کنند.

کاهش کلسترول بد خون

دارچین به دلیل داشتن مقدار زیاد آنتی اکسیدان، کلسترول منفی خون را به راحتی از بین می برد و با کمک به افزایش مقدار کلسترول مثبت، به سلامت قلب و عروق کمک می کند. در صورتی که به طور منظم، این ادویه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید، خطر ابتلا به چربی خون در شما به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. حتی محققان به این نتیجه رسیده اند که خاصیت دارچین و مصرف آن در هر وعده غذایی، کمک می کند تا چربی موجود در غذا، با سرعت کمتری وارد خون شده و بدین ترتیب، احتمال بروز تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن کاهش می یابد.

خواص ضد میکروبی دارچین

خواص ضد میکروبی دارچین

خاصیت دارچین و مصرف آن با توجه به ترکیبات ضد میکروبی موجود در آن به عنوان بخشی از رژیم غذایی، موجب از بین رفتن عوامل بیماری زا در بدن می شود. به همین دلیل است که در زمان های دور و قبل از اختراع یخچال، مردم خاورمیانه برای نگهداری غذا برای مدت طولانی، به آن دارچین اضافه می کردند.

به علاوه مصرف دارچین در رژیم غذایی ، عفونت ریه و گلو در اثر بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا را نیز درمان می کند. دارچین به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و از ورود ویروس هایی مثل ویروس HIV به بدن جلوگیری می کند.

مهمه که مقاله HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان را هم مطالعه کنید.

تاثیر خواص دارچین و مصرف آن در جلوگیری از سرطان

وجود دارچین در رژیم غذایی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. تحقیقات جدید در بررسی خاصیت درمانی گیاه دارچین نشان می دهد که آنتی اکسیدان موجود در آن، کمک می کند تا رشد سلول های سرطانی متوقف شده و حتی تومور ایجاد شده نیز به تدریج نابود شود. این تحقیقات که بیشتر در مورد سرطان روده انجام شد، ثابت کرد که مصرف روز دارچین در خلال رژیم غذایی ، از ایجاد اختلال در فرایند تقسیم سلولی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تومور سرطانی می شود.

درمان مشکلات قلبی با مصرف دارچین

خاصیت دارچین و مصرف آن به عنوان یک داروی گیاهی می تواند چربی بالا، قند خون و فشار خون از جمله عواملی که موجب بروز بیماری های قلبی شده و در مواردی، سکته قلبی را به همراه دارد، درمان کند. خاصیت دارچین به دلیل تاثیری که بر کنترل این موارد دارد، به طور غیر مستقیم از بروز اختلالات قلبی عروقی پیشگیری می کند. از طرفی آنتی اکسیدان موجود در آن، خود عاملی جهت تضمین سلامت قلب است.

خواص دارچین برای لاغری

گفتیم که دارچین دارای ترکیبات خاصی است که مصرف آن، چربی موجود در غذا را از بین برده و یا کمک می کند تا این چربی، دیرتر وارد خون شود، بنابراین ترکیبی مناسب برای کاهش وزن به شمار می آید. از طرفی فیبر موجود در آن کمک می کند تا فرد برای مدت طولانی تری سیر بماند. البته استفاده از خاصیت دارچین برای کاهش وزن، نیاز به زمان طولانی و مصرف منظم و مداوم دارد و بهتر است به منظور بهره مندی از این خاصیت گیاه، آن را به شکل ادویه در برنامه غذایی، مورد استفاده قرار دهید.

خواص دارچین برای لاغری

عوارض ناشی از مصرف زیاد دارچین

تا اینجا در مورد خاصیت دارچین و مصرف آن گفتیم که نکات مفیدی وجود دارد، اما همانند هر گیاه دیگری، باید در مصرف دارچین نیز دقت کافی داشت. طبیعی است که مصرف بیش از حد و خارج از کنترل هر ماده غذایی می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر قصد دارید تا هر یک از موارد گفته شده در بالا را بکار ببندید، بهتر است ابتلا با دکتر خانوادگی خود صحبت و مشورت کنید.

همچنین کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه اضافه می کند که دارچین حاوی ماده ای به نام کومارین است که مصرف زیاد آن عوارض متعددی در پی خواهد داشت. از طرفی تندی این گیاه، می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات معده، خطرساز باشد. حتما توجه داشته باشید تا قبل از بکارگیری خاصیت دارچین و مصرف آن در رژیم غذایی ، بهتر است حتما با پزشک در این زمینه مشورت کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)