بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا

با شروع فصل سرما، شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا به ویژه در کودکان، افزایش می یابد. سردرد، گرفتگی و آب ریزش بینی و البته گلودرد از نشانه های اولیه بیماری سرماخوردگی است. اما در کنار سرماخوردگی، بیماری آنفولانزا وجود دارد که علائمی شبیه به هم دارند. بررسی های مجله سلامت ماه نشان می دهد اکثر افراد، این دو حالت را یکی می دانند و تفاوتی بین آنها قائل نمی شوند. اما اساسا این دو، دو بیماری مختلف هستند که گرچه علائم تقریبا مشابهی دارند، اما مکانیزم هر کدام متفاوت است. برای شناخت تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا ، علائم و راه های درمان با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا جزء بیماری های عفونی دسته بندی می شوند و ساده ترین راه برای تشخیص آنها نیز توجه به علائم است. فردی که مبتلا به سرماخوردگی است، دچار آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سرفه، سردرد ، بدن درد و احساس خستگی و کوفتگی می شود. در حالی که علائم آنفولانزا شامل سرفه های خشک و عفونی، تب، گلو درد، لرزش در اثر سرما، گرفتگی و درد در عضلات، سردرد ، احساس ضعف شدید که معمولا تا یک هفته ادامه دارد و اسهال و استفراغ به ویژه در کودکان می باشد.

علائم سرماخوردگی معمولا به تدریج و مرحله به مرحله ظاهر می شوند. خود بیماری بین 7 تا 10 روز طول می کشد، اما علائم ممکن است تا 2 هفته بعد در فرد قابل مشاهده باشد. تفاوت عمده سرماخوردگی و آنفولانزا در شدت درد است. در حقیقت بیماری سرماخوردگی ، ملایم تر بوده و درد آن چنانی ندارد. اما بیماری آنفولانزا سریعا آغاز و علائم خود را با شدت تمام ظاهر می کند. طول دوره بیماری آنفولانزا، 1 تا 2 هفته است. برای اینکه تشخیص دهید دچار کدام نوع بیماری شده اید، به علائم توجه کنید و در صورتی که مطمئن شدید آنفولانزا است، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

درمان بیماری سرماخوردگی

همان طور که گفته شد، سرماخوردگی حالتی است خفیف که معمولا در بسیاری از موارد نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، اما در هر حال این گونه درمان می شود:

  • باید حداقل دو روز اول را استراحت کنید.
  • بدن خود را گرم نگه دارید.
  • نوشیدن آب و مایعات را فراموش نکنید، زیرا خشک شدن بدن شدت بیماری را افزایش می دهد.
  • برای بهبود خارش و خشکی گلو، محلول آب و نمک را در گلو غرغره کنید.
  • اگر نیاز به داروی خاصی دارید، پزشک داروخانه به شما کمک خواهد کرد. قرص مسکن برای کاهش درد و قرص سرماخوردگی، از معمولی ترین داروهاست که اغلب پزشکان توصیه می کنند. برای از بین بردن گرفتگی بینی نیز، محلولی گیاهی استفاده می شود که در تمام داروخانه ها موجود است.
  • از تاثیر ویتامین بر بدن در زمان سرماخوردگی غافل نشوید. مصرف انواع مکمل های ویتامین C و E می تواند به بهبود سریع تر شما، کمک کند. البته توجه داشته باشید، در صورتی که پس از چند روز مصرف دارو، بهبودی حاصل نشد و یا علائم خاصی به جز علائم عادی سرماخوردگی را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کرده تا درمان مشخصی برای شما در نظر گرفته شود.

چگونه آنفولانزا را درمان کنیم

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در اغلب موارد نیاز به درمان های سخت و پیچیده ای ندارند. استراحت و مصرف مایعات کافی، می تواند بیماری آنفولانزا را به راحتی درمان کند. مصرف استامینوفن و بروفن برای کاهش درد بسیار موثر بوده و می تواند علائم را تا حدودی کنترل نماید. توجه به این نکته بسیار ضروری است که استفاده آسپرین برای کودکان، بسیار خطرناک است و به صورت خودسرانه هرگز این کار را انجام ندهید. در صورتی که نیاز به مراجعه به پزشک باشد، پزشک علاوه بر مسکن ها، داروهای درمان عفونت را برای شما تجویز می کند که به موقع مصرف کردن آنها بسیار اهمیت دارد. اگر قصد مراجعه به پزشک دارید، باید 48 ساعت اول بیماری این کار را انجام دهید. زیرا در این زمان درمان بیماری، پاسخ بهتری خواهد داشت.

چگونه آنفولانزا را درمان کنیم

آیا برای درمان سرماخوردگی با به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام ابتلا به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا، علاوه بر علائم عادی، علامت های دیگری نیز مشاهده کردید، باید حتما با پزشک در مورد آنها مشورت کنید. چند گروه از افراد بدون توجه به علائم موجود، باید به محض ابتلا بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه کنند:

  • سالمندان بالای 50 سال
  • زنان باردار
  • کودکان کمتر از 2 سال
  • افرادی که در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن دچار اختلال هستند مثل مبتلایان به ایدز
  • افرادی که دچار بیماری های قلبی یا ریوی هستند.
  • افراد دچار اختلالات متابولیکی مثل بیماری دیابت ، مشکلات کبدی و کم خونی
  • افرادی که مسئول مراقبت از اعضای خانواده هستند، مثل مادران یا پرستاران
  • در صورتی که پس از چند روز بیماری رو به بهبود نبود، مشکلات تنفسی در فرد ایجاد شد، گلو درد شدت گرفت و سرفه های خشک حالت چرکی پیدا کرد، تب شدت یافت و درد در ناحیه قفسه سینه احساس شد، سریعا باید فرد را به مرکز درمانی انتقال داد.

روش های درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

برای درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در کنار استراحت کافی و مصرف مایعات مناسب، برخی دستورالعمل ها نیز می تواند به کاهش درد، از بین بردن عفونت و ایجاد حس سرزندگی در فرد، کمک کند، از جمله:

  • نوشیدن چای سیاه یا سبز به همراه لیمو و یک قاشق عسل
  • خوردن سوپ مرغ
  • استفاده از دستگاه های ایجاد رطوبت در فضای اتاق برای جلوگیری از خشکی بدن
  • دوش آب گرم یا نشستن در حمام گرم
  • بخور با آب گرم به این صورت که مقداری آب گرم را درون ظرفی ریخته و سر و صورت خود را در برابر بخار بیرون آمده از ظرف بگیرید.
  • استفاده از کمپرس گرم بر روی پیشانی برای کاهش سردرد.

چگونه از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری کنیم

ورزش: انجام فعالیت ورزشی به صورت منظم، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مانع از انتقال سریع و راحت ویروس ها به بدن می شود.

شست و شوی مرتب دست ها: در طول روز، چندین بار دستان خود را با آب و صابون بشویید تا از ورود میکروب و آلودگی به بدن جلوگیری شود.

دست زدن به صورت ممنوع: اغلب ما عادت کرده ایم که در طول روز به بینی، لب ها و قسمت های مختلف صورت، دست زده و حتی جوش های روی صورت را دستکاری کنیم. لمس مداوم صورت با دست های آلوده در طول روز، امکان ورود میکروب ها به بدن را بیشتر کرده و ویروس سریعتر وارد گردش خون می شود.

مصرف ویتامین ها: معمولا زمانی که کمبود املاح و ویتامین ها در بدن شدیدتر شود، سیستم ایمنی تضعیف شده و ویروس ها بهتر امکان فعالیت پیدا می کنند. مصرف ویتامین های طبیعی و تازه می تواند تا حد زیادی به تقویت قوای بدنی و تقویت سیستم ایمنی، کمک کند.

چگونه از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری کنیم

خوردن غذای سالم و خواب کافی: غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، مثل انواع میوه ها و سبزیجات به بهبود سیستم گردش خون کمک کرده و بدن را در برابر بیماری ها مقاوم تر می سازد. داشتن خواب کافی نیز، موجب کاهش استرس و فشار عصبی شده و شما را سرحال نگه می دارد. کارشناسان مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند در صورت ابتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر شلغم بر سرماخوردگی را فراموش نکنید. شلغم سرشار ویتامین سی است و یک منبع عالی آنتی بیوتیک محسوب می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)