درمان طبیعی میگرن

 میگرن یکی از انواع بیماری های عصبی است که میزان شیوع آن روز به روز در حال افزایش است. اغلب ما میگرن را با سردرد های شدید و آزاردهنده آن می شناسیم. البته بیماری میگرن علائم دیگری مثل حالت تهوع و استفراغ و حساسیت به نور دارد که هر کدام نیازمند اتخاذ یک روش درمانی ویژه است. اگر چه این بیماری بیشتر در میان بزرگسالان شایع است، اما کودکان نیز از ابتلا به میگرن در امان نیستند. یکی از خصوصیات ویژه میگرن، ارثی بودن آن است. بر اساس مطالعات کارشناسان مجله سلامت ماه ، فقط در آمریکا 12 درصد از کل جمعیت به میگرن مبتلا هستند. در کنار روش های درمانی که پزشکان در پیش گرفته و البته نتایج بسیار خوبی نیز دارد، در مواردی توصیه شده تا فرد از روش های درمان طبیعی میگرن نیز غافل نشده و آن ها را با نظر و تحت نظارت پزشک، دنبال کند.

روش های درمان طبیعی میگرن

معمولا سردردهای میگرنی تنها یک درد ساده یا شدید نیست، بلکه اغلب با علائم دیگری مثل تهوع، استفراغ، بی حسی در دست و پا، حساسیت به نور و صدا و البته مشکل در بینایی همراه است. زمانی که فرد دچار حمله میگرنی شود، تقریبا از انجام فعالیت های روزانه بازمانده و مجبور به استراحت می شود. در ادامه بهترین راه های درمان میگرن بصورت طبیعی را بطور مختصر توضیح داده ایم.

درمان طبیعی میگرن با طب فشاری یا Acupressure

این روش درمان طبیعی میگرن چیزی شبیه به طب سوزنی است، با این تفاوت که به جای فروکردن سوزن در بدن، عصب های حساس بدن شناسایی و بر روی آن فشار وارد می شود. به گفته کارشناسان، این روش موجب کاهش فشار عصبی و در نتیجه کاهش درد می گردد. یکی از نقاطی که فشار بر روی آن می تواند در کاهش درد میگرن موثر باشد، فاصله بین انگشت اشاره و انگشت شست است، به طوری که حدود 5 دقیقه با نیروی نسبتا کم، این ناحیه تحت فشار قرار می گیرد.

مدیریت استرس جهت درمان طبیعی میگرن

استرس و فشار عصبی، یکی از دلایل اصلی بروز حملات و سردرد های میگرنی است. علاوه بر این پس از ایجاد این سردرد ها وجود استرس، درد را تشدید می کند. هر عاملی که بتواند میزان استرس در فرد را کاهش دهد، می تواند موجب پیشگیری از ابتلا به میگرن شود. روانشناسان معمولا برای ارائه یک روش مناسب جهت کنترل استرس، از سلایق خود فرد کمک گرفته و از وی می خواهند تا در انتخاب یک روش موثر به پزشک کمک کنند. در برخی افراد، دوش گرفتن یا گوش دادن به موسیقی تاثیر گذار است و در برخی دیگر قدم زدن یا انجام حرکات یوگا.

کنترل حالات روحی و ماساژ درمانی روش های موثر در درمان طبیعی میگرن

از این روش برای کاهش گرفتگی عضلات و آرام ساختن فرد از نظر روحی استفاده می شود. این روش درمان طبیعی میگرن نیاز به آموزش و تمرین دارد.

ماساژ درمانی نیز یکی از موثرترین روش های کاهش درد و فشار عصبی در مبتلایان به میگرن است. البته بهتر است برای انجام این کار از متخصصان این زمینه کمک گرفته شود، زیرا اشتباه در انتخاب جای ماساژ می تواند سردرد میگرنی را تشدید کند.

افراد میگرنی از محیط های شلوغ دوری کنند

از آن جایی که میگرن یک بیماری عصبی است و عوامل محیطی به سرعت می تواند بر شدت آن تاثیر گذار باشد، اولین کار برای کاهش دردهای میگرنی، انتخاب مکانی آرام برای استراحت است. فرد مبتلا به میگرن در هنگام حمله، به نور و صدا حساسیت پیدا می کند. لذا اتاق محل استراحت وی باید تاریک و بدون صدا باشد. استفاده از کمپرس آب سرد و یا گرم نیز در کاهش درد موثر است. انتخاب سرد یا گرم بودن آن، به تمایل فرد بستگی دارد. دوش آب گرم یا سرد نیز کاربردی همانند کمپرس دارد.

نداشتن خواب کافی درد میگرن را تشدید می کند

یکی از دلایل تشدید سردردها در افراد میگرنی، نداشتن خواب کافی است. اگر می خواهید از بروز حملات میگرنی پیشگیری کنید، با در نظر گرفتن میزان خواب در سنین مختلف بهتر است برنامه منظمی برای خواب خود تنظیم نمایید. مقرر کردن ساعتی برای خواب و بیداری، پس از چند روز موجب تنظیم ساعت بدن شده و ناخودآگاه بدن در زمان مشخصی، نیاز به استراحت پیدا می کند. توجه داشته باشید که حداقل 3 ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین پرهیز کنید. زیرا کافئین فرد را هوشیار تر کرده و مانع از داشتن خواب مناسب می شود. به هنگام خواب، تمام استرس ها و تفکرات منفی را از خود دور کرده و مشکلات روزمره را با خود به رختخواب نبرید.

نداشتن خواب کافی درد میگرن را تشدید می کند

برای کاهش درد های میگرن ورزش را فراموش نکنید

انجام فعالیت های ورزشی مناسب، ساده ترین روش ها برای حفظ سلامت فردی است. فعالیت بدنی باعث تحریک سیستم گردش خون شده و خون رسانی در بدن را بهبود می بخشد. به علاوه چاقی، یکی از علل ایجاد سردرد های مزمن است. بسته به نوع سلیقه و انتخاب خود، یک ورزش مشخص را انتخاب و حداقل 30 دقیقه از هر روز را به انجام آن اختصاص دهید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دو از جمله فعالیت های ساده تر است. توجه داشته باشید که اگر احساس کردید نوع خاصی از فعالیت ورزشی، سردرد شما را تشدید می کند، سریعا آن را کنار گذاشته و روش های دیگر را انتخاب نمایید. البته این مسئله بسیار نادر بوده، اما به هر حال باید به آن توجه خاصی داشت.

درمان میگرن با استفاده از رژیم غذایی مناسب

افراد مبتلا به میگرن نسبت به مصرف برخی غذاها حساسیت دارند، در واقع این غذاها موجب تشدید درد آنها می شود. غذاهایی مثل محصولات فرآوری شده، الکل، شکلات و نوشیدنی های حاوی کافئین. آگاهی داشتن نسبت به غذاهایی که در بروز حملات میگرنی نقش دارد، کمک می کند تا بیمار رژیم غذایی مناسبی را تهیه کرده و کمتر در معرض سردردهای میگرنی قرار گیرد.

زنجبیل و کاهش درد های میگرنی

بر اساس تحقیقی که در سال 2014 انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که ارزش غذایی و خواص زنجبیل باعث شده تا از آن به عنوان ماده اصلی تهیه اغلب داروهای شیمیایی تجویز شده برای بیماران مبتلا به میگرن استفاده شود. در حقیقت تقریبا همه افراد، از مصرف زنجبیل در کاهش تعداد حملات میگرنی و همچنین سردرد های ناشی از آن، رضایت کافی دارند و در صورتی که زنجبیل حساسیتی در آنها ایجاد نکند، مصرف این گیاه را بر دیگر روش های درمان طبیعی میگرن ترجیح می دهند.

کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم

کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم

کمبود مواد معدنی مثل منیزیم نیز یکی دیگر از عواملی است که حملات میگرنی را تشدید می کند. برخی افراد مبتلا به میگرن علاوه بر سردرد، دچار مشکل در بینایی نیز می شوند. به عقیده محققان مصرف مکمل های منیزیم یکی از روش های درمان طبیعی میگرن است که تا حد زیادی از بروز حملات میگرنی و مشکلات ناشی از آن، جلوگیری می کند. البته قبل از شروع مصرف این مکمل ها باید با پزشک در این رابطه مشورت کرد تا تداخلی با داروهای شیمیایی نداشته باشد. برای اطلاع از تاثیر منیزیم بر میگرن مجله اینترنتی ماه را دنبال کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)