تاثیر استرس بر سرطان سینه

تحقیقات جدید در زمینه بررسی وضعیت موش ها در رابطه با سرطان سینه نشان می دهد که ترشح هورمون های استرس نه تنها می تواند عامل ایجاد کننده سلول های سرطانی باشد، بلکه به رشد، گسترش و انتقال آن به دیگر قسمت های بدن نیز نقش داشته و همین مسئله فرآیند درمان را به مراتب سخت تر خواهد کرد. از این رو محققان به این نتیجه رسیدند که به کارگیری راهکارهای کاهش استرس و اضطراب ، قطعا در کنترل سرطان سینه نقش به سزایی خواهد داشت. به عقیده کارشناسان مجله سلامت ماه ، تاثیر استرس بر سرطان سینه جزء آن دسته از مواردی است که به راحتی قابل کنترل بوده و می توان آن را تا حد زیادی کاهش داد.

تاثیر استرس بر سرطان سینه و روش های کاهش آن

سرطان سینه دومین نوع سرطان شایع در جهان است، به گونه ای که درصد قابل توجهی از موارد جدید ابتلا به این بیماری مهلک را، سرطان سینه و علائم آن تشکیل می دهد. خوشبختانه سرطان سینه در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود، از جمله سرطان های قابل کنترل و گاهی قابل درمان است اما گاهی یک سری عوامل موجب افزایش سرعت گسترش و شیوع این بیماری در بدن می‌شود که استرس یکی از عمده ترین آن هاست. در واقع تاثیر استرس بر سرطان سینه ، انکارناپذیر است. زمانی که اندازه تومور افزایش پیدا می کند و یا در بخش های متعدد و اندام های مختلف، پخش می شود، امکان اعمال روش های درمانی مناسب وجود نخواهد داشت، به این معنی که روش درمانی در این موارد، چندان پاسخگو به وضعیت بیمار نیست.

مکانیزم اثرگذاری استرس بر سرطان سینه

تحقیق در مورد این فرضیه، با بررسی وضعیت تومورهای اصلی و تومورهای انشعابی در موش‌ها آغاز شد. در واقع هم تومور اولیه و هم تومور های جدا شده از آن که در بخش‌های مختلف، گسترده شده اند، مورد مطالعه قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که تومورهای فرعی یا انشعابی دارای یک سری گیرنده هایی است که میزان جذب هورمون هایی مثل کورتیزول را افزایش داده و اصولاً بیش از تومورهای اصلی تحت تاثیر استرس و فشار روانی قرار دارند. از طرفی، در جریان این تحقیق مشخص شد که هرچه میزان شیوع بیماری در موش‌ها بیشتر باشد، یعنی تومور گسترش بیشتری در بدن داشته باشد، سطح کورتیزول و دیگر انواع هورمون های استرس در بدن بیشتر است و این نشان دهنده تاثیر استرس بر سرطان سینه در انسان نیز هست.

محققان بر این باورند که هرچه میزان گیرنده‌های استرس و هورمون های مرتبط با آن در تومورهای سرطانی بیشتر باشد، علاوه بر شیوع گسترده تر بیماری، تاثیر داروها و روش‌های درمانی مثل شیمی درمانی نیز به مراتب کاهش پیدا می‌کند. از این رو توصیه شده که در چنین مواردی، علاوه بر تمرکز بر کاهش سطح استرس و فشار روانی، بهتر است داروهایی نیز جهت غیر فعال کردن گیرنده های این نوع هورمون ها به فرد تزریق شود تا مکانیزم اصلی شیمی درمانی، تکمیل و تاثیر خود را بر بدن داشته باشد.

همه ی استرس ها اثر مشابهی ندارند

به گفته متخصصان، استرس و فشار روانی بر 2 نوع است که تنها یک مورد آن، می‌تواند بر سلامت فرد اثرگذار باشد. استرس کوتاه مدت یا گذرا، موقعیتی است عادی که تقریباً همه ما در طول روز با آن مواجه هستیم و در اغلب موارد، پیش از یک کنفرانس مهم، هنگام رانندگی، سر جلسه امتحان یا در هر شرایط دیگری اتفاق می‌افتد. این نوع استرس و فشار روانی، قابل کنترل بوده و بعد از یک دوره موقت و کوتاه ‌مدت، از بین خواهد رفت.

اما در مقابل، استرس حاد یا طولانی مدت، عاملی است که مستقیما در سلامت فرد اثرگذار بوده و منظور ما از تاثیر استرس بر سرطان سینه ، دقیقا این وضعیت است. این شرایط، مدت زمان طولانی مثل چند هفته یا چند ماه ادامه داشته و ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از نظر کارشناسان، این نوع استرس وضعیت سیستم دفاعی بدن را متزلزل کرده و مقاومت بدن در برابر بیماری هایی مثل سرطان را کاهش می دهد. هرچه فشار روانی، مدت طولانی تری ادامه داشته باشد، قطعاً میزان ترشح کورتیزول ( هورمون استرس ) در بدن افزایش یافته و تومورهای سرطانی بیش از پیش تحت تاثیر قرار دارند.

همه ی استرس ها اثر مشابهی ندارند

نحوه کنترل استرس موثر بر سرطان سینه

مدیریت و کنترل استرس و فشار روانی در هر شخص، متفاوت است، زیرا اصولاً هرکس وضعیت روانی مختص خود را داشته و با یک روش خاصی، به آرامش خواهد رسید. اما گاهی برخی راه کارها در همه افراد، اثرات یکسانی دارد. برای مثال، ورزش‌هایی مثل یوگا یا مدیتیشن، کمک می‌کند تا فرد با مشکل ایجاد شده بهتر برخورد کرده و بتواند موقعیت موجود را مدیریت نماید. از طرفی، داشتن خواب کافی نیز کمک به سزایی در این مورد خواهد کرد. مدیریت و کنترل میزان ترشح هورمون ها در بدن، در هنگام خواب صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شود. در صورتی که فرد خواب کافی و منظمی نداشته باشد، قطعاً از بابت ترشح کورتیزول دچار مشکل شده و بیشتر درگیر مشکلات تاثیر استرس بر سرطان سینه خواهد شد.

زندگی با سرطان بدون استرس

بر اساس یک باور قدیمی، تنها افراد خوابیده در گورستان ها، خالی از استرس و فشار روانی هستند. این بدان معنی است که زندگی اجتماعی در هر حالتی، در بردارنده موقعیت های استرس زاست و ممکن است کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. استرس برای برخی افراد، محرک بوده و انگیزه رسیدن به موقعیت خاصی را ایجاد می‌کند، در حالی که برای دیگران، تنها در بردارنده مشکلاتی مثل بیماری دیابت ، آسیب های قلبی، فشار خون، چاقی و بیماری‌های گوارشی است. در واقع این شخصیت، شرایط و خصوصیات اجتماعی است که تاثیر استرس بر سلامت فرد را مشخص می سازد.

شخص مبتلا به سرطان سینه یا هر نوع بیماری دیگری، قطعاً در مورد آینده و وضعیت سلامت خود نگران است. بنابراین نمی‌ توان انتظار داشت که آرامش خود را در این زمینه حفظ کند. اما در صورتی که اطلاعات دقیقی نسبت به فرآیند پیشروی بیماری داشته و نسبت به این قضیه که استرس می تواند علائم را تشدید کند، آگاهی داشته باشد، قطعاً به خودی خود، روش های مدیریت و کنترل فشار روانی را پیدا کرده و تلاش می‌کند تا آن را به حداقل رساند و نهایتا تاثیر استرس بر سرطان سینه کاهش می یابد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند

سرطان و ایجاد توده سرطانی، اختلالی است که ممکن است در هر فرد و در هر سنی اتفاق افتاد، اما یک سری شرایط و داشتن برخی ویژگی ها، این خطر را در زنان افزایش می‌ دهد. به گفته متخصصان، زنانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه هستند و یا پیش از این دچار این مشکل شده‌اند، زنانی که سطح ترشح استروژن در آنها بالاست، زنانی که به هر دلیلی تحت پرتودرمانی قرار گرفتند و مصرف کنندگان الکل بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. از این رو توصیه شده که این افراد باید ضمن کنترل وزن، تصحیح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و داشتن فعالیت بدنی و تحرک، مرتب تحت نظر پزشک قرار گرفته و معاینات لازم را در فواصل زمانی منظم انجام دهند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند

در دنیایی که استرس و فشار عصبی به جزء جدانشدنی زندگی های اجتماعی تبدیل شده، قطعا بخش های مختلف بدن تحت تاثیر این فشار روانی قرار گرفته و بیماری های متعددی بروز پیدا خواهند کرد. برای مثال، اخیرا محققان مبحث تاثیر استرس بر سرطان سینه را مطرح نموده اند، به این معنی که استرس و فشار روانی نه تنها می تواند زمینه ساز بروز تومور سرطانی باشد، بلکه در فرآیند گسترش آن در بدن نیز نقش دارد، چنان چه در مبحث پیشگیری از ابتلا به سرطان ، در مورد کنترل استرس، نظرات متعددی ارائه شده است. کارشناسان مجله اینترنتی ماه در این مقاله به تفصیل در مورد این نظریه، اطلاعاتی را ارائه دادند.

[rs_post_grid cats=”304″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید