درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان مجله سلامت ماه در مورد زگیل ، از هر 3 کودک، 1 نفر درگیر این اختلال پوستی است. در حالی که تنها 3 تا 5 درصد از بزرگسالان دچار آن هستند. علاوه بر روش های درمان دارویی یا انواع جراحی ها جهت جدا کردن زگیل، روش های درمان طبیعی نیز وجود دارد که به رفع این مشکل کمک می‌کند. در ادامه، موثرترین روش های درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل به شما معرفی خواهد شد.

ایجاد زگیل بر روی سطح پوست، یکی از انواع اختلالات پوستی است که در اثر رشد غیر عادی سلول ها به شکل توده ای گرد و برآمده به وجود آمده و عامل اصلی آن نیز فعالیت ویروسی با نام HPV است. زگیل در هر قسمتی از بدن ممکن است ایجاد شود و اندازه آن، بستگی به ضخامت پوست در آن ناحیه دارد. گاهی اوقات علائم زگیل، شباهت بسیاری به لکه های خشکی روی پوست دارد.

معرفی درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل

زگیل در واقع رشد بی ‌رویه سلول‌های پوستی است که باعث ایجاد زائده ای گرد و تیره رنگ بر روی سطح پوست شده که اغلب اندازه های مختلفی دارد. به عقیده پزشکان، عامل اصلی بروز این اختلال، ویروسی با نام اختصاری HPV است. زگیل انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به مدل ایجاد آن ها، خصوصیات خاص خود را خواهند داشت. در مواردی، بر روی برآمدگی زگیل، نقاط تیره رنگی مشاهده می شود که در واقع رگهای خونی است و به این زائده، خون ‌رسانی می ‌کند. به نظر می ‌رسد از آن جایی که عامل اصلی ایجاد زگیل، نوعی ویروس است، پس قطعاً ضعف سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن باعث فعالیت آن شده و اغلب روش‌های درمانی باید به این مورد توجه داشته باشد.

چگونگی ایجاد و انتقال ویروس زگیل

اشاره کردیم که عامل اصلی رشد بی ‌رویه سلول‌های پوستی موسوم به کراتین که منجر به تشکیل زگیل می شود، ویروسی موسوم به HPV است. در واقع زمانی که فعالیت این ویروس در بدن آغاز شود، رشد کراتین به عنوان نوعی پروتئین در خارجی ترین لایه پوست، تا مدتی متوقف نمی شود، در نتیجه توده ای گرد مانند از سلول های پوستی در سطح بدن تشکیل می ‌شود و نکته مهم این است که با تفاوت در خصوصیات HPV نوع زگیل ایجاد شده نیز متفاوت خواهد بود.

خارش زگیل، مکیدن ناحیه ایجاد زگیل، استفاده از ناخن گیر مشترک و یا هر وسیله شخصی که مستقیماً با زگیل در ارتباط باشد، باعث انتقال ویروس می‌شود. از طرفی، در صورتی که زگیل زخم شده در معرض آلودگی قرار گیرد، به راحتی عفونت در آن ایجاد شده و به بخش‌های دیگر منتقل می‌شود. بنابراین در انتخاب مناسب ترین درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل ، باید به نحوه انتقال و پیشگیری از آن نیز توجه داشت.

درمان زگیل روش‌های متعددی دارد اما خوشبختانه با استفاده از روش های طبیعی نیز در منزل می توان آن را از بین برد. از جمله موثرترین درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل را در ادامه کارشناسان ما برای شما آورده اند.

استفاده از سیر خام برای درمان زگیل

سیر دارای خاصیت آنتی باکتریال است و یکی از ترکیبات ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می‌شود. خواص سیر برای بدن ، بسیار متنوع است اما قرار دادن سیر خام بر روی زگیل، آن را در مدت زمان کمی از بین برده و عفونت ناشی از آن را نیز درمان می کند به همین دلیل از درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل محسوب می شود.

کافی است یک عدد سیر را له کرده بر روی زگیل قرار دهید و سپس آن را با یک دستمال یا بانداژ پوشانده و هر 24 ساعت یکبار، تعویض نمایید. توجه داشته باشید که هنگام برداشتن سیر آلوده شده از روی زگیل، آن را با قسمت های سالم پوست، تماس ندهید، زیرا ویروس را منتقل می‌سازد!

درمان زگیل با موز

یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل استفاده از یک تکه موز است چرا که موز دارای ترکیباتی شیمیایی است که به آرامی زگیل را از بین می‌برد که جهت بهره‌ مندی از خواص موز برای درمان زگیل، کافی است یک برش کوچک از این میوه را جدا کرده و مستقیم بر روی پوست قرار دهید. قرار دادن موز بر روی زگیل را چندین ساعت قبل از رفتن به تخت خواب انجام داده و صبح روز بعد، آن را از پوست جدا کنید و البته جالب است بدانید که همین کار را می توان با پوست لیمو نیز انجام داد.

درمان زگیل با موز

پاپایا سرشار از آنزیم های مفید برای زگیل

میوه استوایی پاپایا حاوی یک سری آنزیم هایی است که بافت های مرده و انسانی پوست را از بین برده و یکی از نمونه درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل است. برای استفاده از خاصیت پاپایا برای درمان زگیل، برشی از این میوه را جدا کرده و له کنید، سپس مقداری آب به آن اضافه و آن را به شکل یک خمیر منسجم درآورید. خمیر را بر روی زگیل گذاشته و با یک دستمال بپوشانید و اجازه دهید تا این ترکیب یک شبانه روز بر روی پوست باقی ماند، سپس آن را شست و شو داده و دوباره این کار را تکرار کنید.

استفاده از سرکه سیب بعنوان درمان خانگی زگیل

سرکه سیب جز آن دست ترکیباتی است که وجود آن در منزل بسیار ضروری است و اصولا خواص سرکه سیب در طب سنتی بر هیچکس پوشیده نیست. ترکیب اصلی سرکه سیب، سالیسیلیک اسید است که خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و یکی از عمده‌ ترین درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل محسوب می‌شود.

سرکه سیب، عفونت ایجاد شده از فعالیت ویروس HPV یا همان ویروس زگیل را رفع کرده و با خشک کردن زگیل، زمینه افتادن و از بین رفتن آن را فراهم می‌سازد و از طرفی، رفع عفونت زگیل، مانع از انتقال آن در بخش‌های مختلف می‌شود.

برای درمان زگیل با سرکه سیب، 1 قاشق سرکه سیب را با دو قاشق آب مخلوط کرده و با پنبه، آن را بر روی زگیل بمالید و سپس پنبه آغشته به سرکه را روی محل قرار داده و آن را با یک بانداژ تمیز ببندید. توجه داشته باشید که برای استفاده از سرکه سیب، باید حتماً آن را با آب مخلوط کنید و در صورت وجود زخم در این ناحیه، هرگز سرکه را مستقیما روی زخم قرار ندهید!

استفاده از سیب زمینی برای ترمیم زگیل

برخی افراد عقیده دارند که قرار دادن یک تکه سیب زمینی بر روی زگیل، رطوبت موجود در آن را گرفته و با خشک کردن آن، این زائده را از بین می‌ برد. اگرچه تحقیقات علمی چنین مسئله ای را چندان اثرگذار نمی‌داند، اما در هر حال، استفاده از این روش به عنوان یکی از درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل ، ضرری نخواهد داشت

کافی است یک عدد سیب زمینی را برش زده و قسمت میانی آن را به روی زگیل بمالید، به گونه‌ ای که کل زگیل با آب سیب زمینی آغشته شود. سپس آن را در همین حالت را رها کنید تا خشک شود. این کار را دو بار در روز می توان تکرار کرد.

ژل آلوئه ورا برای زگیل

معمولا ایجاد زگیل بر روی پوست باعث خشکی بیش از حد این قسمت از پوست بدن و گاهی خارش و التهاب حاد می شود. در چنین مواردی، استفاده از ژل آلوئه ورا، با ایجاد رطوبت، این خشکی را برطرف کرده و سوزش و التهاب آن را تسکین می بخشد. از طرفی ژل آلوئه ورا حاوی مقادیر زیادی ترکیبات ضد عفونی کننده است که عفونت ناشی از فعالیت ویروس HPV را کاهش می‌دهد. اغلب ما کاربرد آلوئه ورا برای درمان جوش را می شناسیم، این در حالی است که این گیاه پرخاصیت استفاده های متعدد دیگری نیز مانند همین مورد که ذکر کردیم، دارد.

تاثیر قرص آسپرین بر زگیل

آسپرین حاوی ترکیبی به نام سالیسیلیک اسید است که در اغلب داروهای شیمیایی درمان زگیل و یا مانند آنچه در مورد سرکه سیب گفتیم، وجود دارد. این ترکیب، پوست اضافی ایجاد شده را از بین برده و به تدریج کل زگیل را نابود می کند.

بدین منظور چند عدد قرص آسپرین را پودر کرده و با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید، سپس آن را بر روی زگیل گذاشته و با دستمال بپوشانید. به عقیده متخصصان، این روش یکی از موثرترین درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل است که نتیجه قابل توجهی دارد.

تاثیر قرص آسپرین بر زگیل

چنان که در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی ماه اشاره شد، اصولا عامل اصلی ایجاد زگیل مانند برخی دیگر از انواع اختلالات پوستی، ویروس است که در مورد زگیل این ویروس به نام HPV شناخته می شود و فعالیت آن منجر به مختل شدن فرایند تقسیم سلولی در پوست شده و تجمع این سلول ها، این زائده را به وجود می آورد.

همانطور که گفتیم درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل ، شامل روش های چندان پیچیده ای نیست و به راحتی با یک سری راهکارهای ساده، می توان زگیل را از بین برد که البته علی رغم ساده بودن این روش ها، توجه به انجام آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا هرگونه سهل انگاری در درمان این اختلالات می تواند زمینه ساز ایجاد سرطان پوست یا هر عارضه پوستی دیگری شود پس با وجود همه این نکات، مراجعه و مشورت با پزشکی متخصص را فراموش نکنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید