آبلیمو برای درمان رفلاکس معده

رفلاکس معده جزء آن دسته از اختلالات شایعی است که بسیاری از افراد را به خود مبتلا ساخته و باعث شده تا فرد مجبور به ایجاد تغییرات متعددی در رژیم غذایی شود. زمانی که فرد به دلیل بازگشت اسید معده به مری، در گلو احساس سوزش می کند، در واقع دچار سوزش یا رفلاکس معده شده است. روش های متعددی برای درمان این اختلال وجود دارد و علاوه بر درمان دارویی، از ترکیبات متعدد خانگی مثل سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده استفاده می شود. اما شاید شنیدن این مطلب کمی عجیب به نظر رسد که آبلیمو برای درمان رفلاکس معده مفید باشد و این که چه طور از این ترکیب جهت درمان این اختلال استفاده می شود، مسئله ای است که کارشناسان مجله سلامت ماه در ادامه به آن خواهند پرداخت.

مصرف آبلیمو برای درمان رفلاکس معده

رفلاکس یا همان سوزش سر معده، عارضه ای است که اغلب بعد از خوردن غذا، هنگام دراز کشیدن یا در ساعات پایانی روز اتفاق افتاده و با احساس درد و سوزش در ناحیه مری یا سر معده همراه است. بعد از این که غذا وارد معده شد، فرآیند هضم، با ترشح اسید آغاز می شود. در واقع برای تجزیه اجزای متعدد غذا، اسید معده ترشح شده و به درون فضای معده می ریزد

در حالت عادی، عضلات سر معده، در هنگام ترشح اسید، منقبض می شوند تا محتویات درون معده خارج نشود. اما گاهی اوقات، ضعف عملکردی این عضلات، باعث شده تا اسید به بالا حرکت کرده و به مری برسد. در این حالت، عبور اسید معده از مری باعث ایجاد درد و سوزش در ناحیه شده و فرد اصطلاحا دچار رفلاکس یا بازگشت اسید خواهد شد. در ادامه به معرفی چند روش با استفاده از آبلیمو برای درمان رفلاکس معده می پردازیم.

علائم و علت رفلاکس معده

سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه و احساس تلخی در دهان، از جمله مشخص ترین علائم رفلاکس معده است. در مواردی که هر چند وقت یک بار، فرد درگیر این عارضه شود، نیازی به مراقبت خاصی نیست و با کمی تغییر در سبک زندگی، می توان آن را برطرف نمود. اما در صورتی که رفلاکس، هر روز اتفاق افتد، بهتر است برای بررسی دقیق تر مسئله، به پزشک مراجعه شود.

به عقیده پزشکان، ضعف عضلات سر معده و عدم توانایی آن برای بستن سر معده هنگام ترشح اسید، اصلی ترین عامل ایجاد رفلاکس است که در اغلب موارد، غیر قابل درمان خواهد بود . تنها می توان از تحریک بیش از حد آن جلوگیری کرد که شاید موضوع آبلیمو برای درمان رفلاکس معده که در این مطلب به آن اشاره میکنیم یکی از این روش های برای کاهش تحریک باشد!

تاثیر آبلیمو بر رفلاکس معده

معمولا افرادی که سابقه ابتلا به رفلاکس معده را دارند بر این باورند که مصرف یک سری غذاها، وضعیت را تشدید می کند و علائم را شدت می بخشد. برای مثال، غذاهای تند، اصلی ترین عامل رفلاکس معده هستند اما در مورد ترکیباتی مثل آبلیمو یا مواد اسیدی مثل آن، قضیه چندان شفاف نیست. یعنی هنوز محققان به صورت قطع به یقین نمی توانند تاثیر آبلیمو بر رفلاکس را شناسایی کنند، زیرا در برخی افراد، تاثیر آبلیمو برای درمان رفلاکس معده امکان پذیر است، در حالی که در برخی دیگر، اثر چندانی نداشته و حتی ممکن است علائم را تشدید کند. بنابراین تشخیص این مسئله تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد.

نحوه استفاده از آبلیمو برای درمان رفلاکس معده

نحوه استفاده از آبلیمو برای درمان رفلاکس معده

با این حال می توانید با نظر پزشک و یا کارشناس سلامت به منظور درمان رفلاکس معده خود از آبلیمو استفاده کنید. به منظور استفاده از آبلیمو برای درمان رفلاکس معده ، بهتر است اینگونه عمل کنید: یک فنجان آبلیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید. مقدار آبلیمو تا حد زیادی به ذائقه فرد بستگی دارد که آیا توانایی تحمل ترشی آن را دارد یا خیر.

این ترکیب را بهتر است 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید تا از بروز رفلاکس جلوگیری نماید. توصیه شده که در مراحل اولیه، بهتر است به مقدار کم از آبلیمو استفاده شود، در صورتی که مشکلی در عملکرد معده ایجاد نشد، می توان بیشتر از این محلول استفاده نمود.

مزایا و معایب استفاده از آبلیمو برای رفلاکس

به عقیده کارشناسان، چاقی و اضافه وزن، یکی از علل اصلی ایجاد رفلاکس معده است و لیمو با تاثیری که بر کاهش وزن دارد، به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. تاثیری که آبلیمو بر رفلاکس معده می گذارد بدین صورت است که آبلیمو فرآیند سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده و در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، به تناسب اندام و رسیدن به وزن متعادل منجر می شود و قطعا با کاهش میزان چربی های شکمی اطراف معده، خطر بروز رفلاکس نیز کاهش می یابد.

در مقابل، بررسی ها نشان می دهد علاوه بر تاثیر مثبت آبلیمو برای درمان رفلاکس معده ، توجه به تاثیر این ترکیب بر آسیب های جانبی ناشی از رفلاکس نیز ضروری است. در واقع آبلیمو علاوه بر این که از بروز رفلاکس جلوگیری می کند، آسیب هایی را نیز که معمولا بعد از رفلاکس به سلول های متعدد سیستم گوارشی مثل مری و نای وارد شده را برطرف می نماید.

تحقیقات متعدد در زمینه بررسی خواص لیمو نشان می دهد که ویتامین ث و اسید اسکوربیک، از سلول های معده محافظت کرده و مانع از ایجاد توده های سرطانی و ابتلا به سرطان معده می شود. اگر رفلاکس معده در اثر کاهش سطح اسید ایجاد شده، کافی است چند قطره آبلیمو را با کمی آب ترکیب کرده و میل نمایید.

عوارض مصرف آبلیمو برای رفلاکس

در حالت عادی، خوردن محلول آب و آبلیمو مشکل خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد و در واقع مصرف آن خطری در پی نخواهد داشت. اما اصولا لیمو، مینای دندان را خراب کرده و موجب پوسیدگی دندان می شود پس هنگام خوردن آن، بهتر است کمترین تماس را با دندان ها داشته باشد. از طرفی، در مواردی که رفلاکس معده در اثر افزایش ترشح اسید معده ایجاد شده باشد، مصرف آبلیمو به عنوان یک محلول اسیدی، وضعیت را بدتر می کند. پس باید پیش از مصرف آبلیمو برای درمان رفلاکس معده ، به علائم موجود دقت زیادی داشت.

روش های خانگی درمان رفلاکس معده

روش های خانگی درمان رفلاکس معده

معمولا رفلاکس جزء آن دسته از اختلالاتی است که با روش های خانگی به راحتی قابل درمان است و اغلب، این روش ها اثرگذاری قابل توجهی نیز دارند. علاوه بر راهکار های گفته شده در مورد تاثیر آبلیمو برای درمان رفلاکس معده ، برخی از دیگر راهکارها، عبارتند از:

  • خوردن نوشیدنی آلوئه ورا: به عقیده محققان، آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است و ترکیبات آنتی اکسیدانی آن، سوزش و درد ناحیه سر معده یا مری را کاهش می دهد. بنابراین برای درمان رفلاکس معده از خواص نوشیدنی آلوئه ورا غافل نشوید.
  • خوردن غذاهای آنزیم دار: برخی خوراکی ها مثل پاپایا یا آناناس، سرشار از آنزیم های مفید برای سیستم گوارش هستند و قطعا مصرف آن ها به درمان و کاهش رفلاکس کمک می کند.
  • پرهیز از غذاهای محرک: الکل، غذاهای فرآوری شده، شکلات، نوشیدنی های قندی، دخانیات و غذاهای تند، موادی هستند که ترشح اسید معده را مختل کرده و موجب تحریک آن برای رفلاکس می شوند.

قطعا همه ما افراد زیادی را در اطراف خود سراغ داریم که از مشکل رفلاکس معده رنج می برند. در واقع این یک اختلال شایع است که معمولا با کمی تغییر در سبک زندگی و شناخت مواد غذایی تحریک کننده رفلاکس، برطرف می شود. خوردن آبلیمو برای درمان رفلاکس معده یکی از روش های خانگی است که البته نتیجه بخشی آن در همه موارد یکسان نیست، به این معنی که گاهی مشکل را برطرف کرده و گاهی آن را تشدید می کند. پس بنابر آنچه در مجله اینترنتی ماه خواندید، لیمو دارای ویتامین ث فراوانی است که سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن را تقویت کرده و قطعا به فعالیت معده نیز کمک می کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید