آلرژی به گربه

افراد بسیاری به آلرژی مبتلا هستند، بدین معنی که در برابر بسیاری از محرک ها از خود واکنش های آلرژیک بروز می دهند و این واکنش ها در برخی افراد، خفیف و تنها شامل عطسه یا خارش بوده و در برخی دیگر واکنش های شدید پوستی را به دنبال خواهد داشت، در تعداد معدودی نیز ابتلا به آسم در اثر آلرژی رخ می دهد. واکنش های آلرژیک به این دلیل رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن در برابر محرک های پروتئینی خاص (آنتی ژن ها) که توسط برخی گیاهان یا حیوانات منتشر می شوند، به منظور تولید آنتی بادی یا دیگر مواد شیمیایی برای محافظت از بدن، واکنش نشان می دهد. جالب است بدانید که حیوانات خانگی مانند گربه ها می توانند یک عامل آلرژی زا باشند و از این رو کارشناسان مجله ماه در این مقاله قصد دارند تا شما را با علل، نشانه ها، روش های تشخیص و درمان های آلرژی به گربه آشنا سازند.

حساسیت یا آلرژی به گربه

هنگامی که حیوانی در خانه شما زندگی می کند، مشخص کردن این که دلیل آلرژی شما چیست، می تواند بسیار مشکل باشد اما معمولا دلیل این امر، آن است که در اطراف شما آلرژی زاهای دیگری از جمله گرد و غبار یا موارد دیگر وجود دارند که می توانند سبب بروز واکنش های آلرژیک شوند و در این مواقع بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص آلرژی است تا دلیل مشکل شما را پیدا کند.

پذیرفتن این موضوع که گربه ای که این قدر دوستش دارید، عامل بیماری شماست، مشکل است. بسیاری از مردم، به جای رها کردن حیوان خانگی خود و دور کردن آن از محل زندگی شان ترجیح می دهند که علائم بیماری را تحمل کنند. در این حالت، تنها کاری که فرد می تواند انجام دهد برداشتن قدم هایی برای کاهش علائم بیماری است.

افراد مبتلا به آلرژی به گربه نسبت به مواد خاصی که گربه ها تولید می کنند، مانند بزاق، برفک های پوستی به نام شوره یا ادرار این حیوان واکنش نشان می دهند و به موادی که باعث این واکنش ها می شوند، آلرژن گفته می شود. آلرژی به گربه می تواند علائم مختلفی از مشکلات تنفسی خفیف گرفته تا سندرم تهدید کننده زندگی به نام شوک آنافیلاکسی ایجاد کند که این آلرژی از شایع ترین انواع آلرژی محسوب می شود.

دلیل آلرژی به گربه

به نظر می رسد که ژنتیک می تواند در ابتلا به آلرژی نقش داشته باشد به این معنی که اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به این آلرژی وجود داشته باشد، شانس شما نیز برای ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد بود.

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با موادی که ممکن است به بدن شما آسیب برسانند مانند باکتری ها و ویروس ها، آنتی بادی هایی را تولید می کند. در شخصی که آلرژی دارد، سیستم ایمنی بدن آلرژن را به عنوان ماده ای مضر تلقی کرده و برای مبارزه با آن شروع به ساخت آنتی بادی می کند و این همان چیزی است که باعث ایجاد علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، بثورات پوستی، سرفه و آسم می شود.

در رابطه با آلرژی به گربه نیز همان گونه که گفتیم آلرژن ها شامل ذراتی هستند که از پوست، بزاق یا ادرار این حیوانات انتشار می یابند و تنفس این آلرژن ها یا تماس با آن ها باعث بروز واکنش های آلرژیک خواهد شد. ذرات آلرژن حیوانات خانگی می توانند از طریق چسبیدن به لباس ها، مبلمان یا وسایل اتاق خواب منتشر شوند و همچنین می توانند در هوا معلق بوده یا در سایر گرد و غبارها باقی بمانند.

علائم آلرژی و حساسیت به گربه

وقتی به آلرژی فکر می کنید احتمالا تنها مواردی که به ذهن شما می آید عطسه، خس خس کردن یا تحریکات پوستی است؛ این ها علائم شایع آلرژی هستند، اما فقط این علائم نیستند. بعنوان مثال آلرژی به گربه باعث احساس کوفتگی و یک خستگی مداوم در فرد خواهد شد و این یک نشانه ساده است که از آن چشم پوشی می شود. از آن جایی که خستگی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما اگر این نشانه با سایر علائمی که از آنها نام خواهیم برد، همراه شد میتوان آن را از علائم ابتلا به آلرژی دانست.

احساس گلودرد دائم

احساس گلودرد دائم

به طور کلی آلرژی به حیوانات خانگی باعث می شود که شما مرتبا احساس سرماخوردگی همراه با عطسه و سرفه ای که از بین نمی رود، کنید. آلرژی به گربه هم چنین سبب خواهد شد فرد احساس گلودرد مداوم داشته باشد و این گلودرد ممکن است گاهی از بین رفته و دوباره بازگردد؛ جالب است بدانید این حالت، در صبح و شب و مواقعی که در خانه هستید، شدیدتر خواهد بود. اگر همیشه احساس سرماخوردگی می کنید، اما تب یا دیگر علائم سرماخوردگی را ندارید، بهترین کار، مراجعه به متخصص آلرژی است تا تفاوت حساسیت و سرماخوردگی را در شما تشخیص دهد.

ورم و درد صورت نشانه آلرژی به گربه

یکی دیگر از علائم آلرژی به گربه که نباید از آن غافل شد، پف کردن، تورم و گاهی احساس درد در صورت است. این مشکل زمانی رخ می دهد که بیماری خیلی شدید شده باشد و گاهی حتی علائم بر بینی تاثیر نمی گذارند، در عوض به مشکلاتی در صورت که از آن ها یاد کردیم، منجر خواهند شد.

خارش و قرمزی چشم

خیسی چشم یکی از علائم ابتلا به آلرژی به ویژه آلرژی به گربه است. قرمزی و خارش چشم ها نیز از دیگر علائم آلرژی به شمار می آیند. بسیاری از افراد تصور می کنند که این علائم تنها نشانه آلرژی های معمولی نظیر آلرژی به آلاینده ها یا گرد و غبار است اما بسیاری از این واکنش های شدید چشمی می توانند زمانی رخ دهند که شما با حیوانات خانگی نظیر گربه ها تماس داشته، آن ها را لمس کرده و سپس دستتان را به چشم هایتان زده اید.

تنگی نفس

یکی دیگر از علائم آزاردهنده آلرژی به گربه این است که فرد احساس می کند که نمی تواند نفس بکشد. بسیاری از ذرات موجود در هوا به اندازه ای کوچک هستند که به راحتی به ریه ها وارد می شوند و برای برخی افراد، قرار گرفتن در معرض این ذرات می تواند باعث مشکلات شدید تنفسی شود. افراد بسیار حساس، ظرف 15 تا 30 دقیقه پس از استنشاق آلرژن ها به سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس دچار خواهند شد.

حمله آسم

حمله آسم

بیشتر اوقات، آلرژی به حیوانات خانگی فقط آزار دهنده است، هرچند گاهی اوقات ممکن است مشکل جدی تر شود. قرار داشتن در معرض تماس با گربه می تواند در افراد مبتلا به آسم می تواند سبب بروز حملات آسم شود. بنابراین، اگر آسم دارید و حمله آسم را تجربه کردید، تماس با حیوانات خانگی از جمله گربه می تواند دلیل این حمله باشد. یک نکته مهم در این جا این است که اگر آلرژی به گربه درمان نشود، می تواند باعث ابتلا به آسم مزمن در فرد شود و به همین دلیل، مراجعه به پزشک برای درمان آلرژی ضروری است.

روش تشخیص آلرژی به گربه

برای تشخیص آلرژی از جمله آلرژی به گربه دو روش وجود دارد که تست پوست و تست خون نام دارند. آزمایش تست پوست نیز به نوبه خود به دو روش خراش پوستی و آزمایش درون پوستی یا تزریق داخل پوست، انجام خواهد شد که هر دو نوع آزمایش، به سرعت نتیجه خواهند داد و غالبا هزینه کمتری نیز نسبت به آزمایش خون دارند.

قبل از تست آلرژی دقت داشته باشید که مصرف برخی از داروهای خاص می توانند در نتایج حاصل از آزمایشات، اختلال ایجاد کنند و بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می کنید، قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنید. آزمایش پوست آلرژی معمولاً به دلیل احتمال بروز واکنش های شدید هنگام آزمایش، توسط متخصص آلرژی انجام می شود.

درمان دارویی آلرژی به گربه

آلرژی به گربه معمولاً با داروهای استاندارد آلرژی قابل کنترل است. پزشک ممکن است این داروها را تجویز کند:

  • آنتی هیستامین ها: این دسته از داروها شامل داروهای بدون نسخه ای نظیر سیتریزین، دیفن هیدرامین، فکسوفنادین و لوراتادین و همچنین آنتی هیستامین هایی مانند آزلاستین به شکل اسپری بینی می باشند.
  • دکونژستان ها: داروی بدون نسخه پزودوافدرین و داروهای آلرژی کلاریتین و زیرتک جزء این دسته از دارو ها هستند.
  • اسپری های استروئیدی بینی: این داروها که از راه های مختلفی بر علائم آلرژی و آسم تاثیر می گذارند، از رایج ترین درمان های آلرژی محسوب می شوند.
  • تزریق: این درمان ها گزینه دیگری از درمان های آلرژی از جمله آلرژی به گربه هستند که البته باید گفت که همیشه نیز موثر نبوده و درمان به وسیله آن ها ممکن است سال ها به طول بیانجامد. تزریق برای کودکان زیر 5 سال، مناسب نیست اما ممکن است برای برخی افراد موثر واقع شود و پیش از درمان با این روش، مشورت با پزشک، ضروری است.

در ادامه باید بیان کنیم که متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی وجود ندارد و بعضا برخی از مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در سنین کودکی و خردسالی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به حیوانات خانگی را در آینده کاهش می دهد. اما از طرف دیگر، مشکل در کودکی که از قبل دارای علائم آلرژی است ممکن است با قرار گرفتن در تماس این حیوانات شدیدتر شود.

بهترین راه کاهش آلرژی به گربه

در وهله اول، بهترین کار برای کاهش علائم آلرژی به گربه ، پرهیز از تماس با این حیوان است. البته راه های دیگری نیز وجود دارند و برای کاهش بروز علائم، این روش ها را امتحان کنید:

  • گربه را خارج از اتاق خواب خود نگه دارید.
  • پس از تماس با حیوان، دست های خود را به خوبی شستشو دهید.
  • فرش ها و روکش های مبلمانی را انتخاب کنید که بتوان آن ها را به راحتی با آب داغ، شستشو داد.
  • یک تمیز کننده هوا در منزل، نصب کنید.
  • رطوبت خانه را در حدود 40 در صد نگه دارید.
  • به طور مرتب، جاروبرقی بکشید.
  • هنگام نظافت و گردگیری از ماسک استفاده کنید.
  • فردی را که به آلرژی مبتلا نیست استخدام کنید تا به طور مرتب، خانه را تمیز و گردگیری کند.
  • اگر به آلرژی شدید به گربه مبتلا هستید برای درمان به روش های ایمونوتراپی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی آلرژی به گربه

درمان خانگی آلرژی به گربه

یکی از درمان های خانگی آلرژی به گربه ، شستشوی بینی است. می توانید از آب نمک برای تمیز کردن مجاری بینی، کاهش گرفتگی یا آبریزش بینی و سرفه استفاده کنید. برای بهره مندی از برخی از انواع بدون نسخه آب نمک نیز به صورت آماده در دسترس هستند و همچنین می توانید این ماده را در خانه با ترکیب نمک و آب مقطر تهیه کنید.

برخی مکمل های گیاهی، طب سوزنی و پروبیوتیک ها نیز می توانند در درمان آلرژی موثر باشند. با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است هنوز مشخص نیست که این محصولات به ویژه برای آلرژی به حیوانات خانگی چقدر موثر هستند. داروهای گیاهی مناسب برای درمان آلرژی داروهایی هستند که تاثیرات بهتری را نسبت به داروهای سنتی مشابه خود نشان می دهند.

شاید کمتر کسی نسبت به مبحث آلرژی به گربه پرداخته باشد و شاید برخی افراد با وجود داشتن این آلرژی، آشنایی چندانی با علائم و روش های درمان آن نداشته باشند. اما قطعا همه ما میدانیم در صورتی که آلرژی به درستی تحت درمان قرار نگیرد، به شوک آنافیلاکسی یا حساسیت های آلرژیک تبدیل شده و تهدید کننده خواهد بود. این مقاله که توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه تهیه شده، کمک می کند تا اطلاعات مفیدی در این زمینه دریافت کرده و نسبت به وجود این اختلال، آگاهی یابید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید