ابتلا به آسم در اثر آلرژی

آسم و آلرژی اغلب با یکدیگر رخ می دهند و علائم مشترک زیادی دارند. به عنوان مثال موادی مانند گرد و غبار که باعث بروز آلرژی می شوند، آسم را نیز تحریک می کنند، یا در برخی افراد آلرژی های غذایی یا پوستی باعث بروز آسم نیز می شوند. آسم ، در واقع بیماری مجاری تنفسی است که هوا را وارد ریه کرده یا از آن خارج می کنند. این بیماری انواع مختلفی دارد. ابتلا به آسم در اثر آلرژی یا آسم آلرژیک نوعی آسم است که با آلرژی آغاز می شود، به عنوان مثال آلرژی به گرده ها یا انواع قارچ ها. نیم بیشتر افرادی که آسم دارند، به آلرژی نیز مبتلا هستند. برای اطلاع از آسم و راه های درمان آن با مجله سلامت ماه همراه باشید.

ابتلا به آسم در اثر آلرژی یا آسم آلرژیک

در حالت طبیعی هوا از طریق بینی وارد بدن شده و از نای و لوله های تنفسی عبور می کند. در انتهای لوله های تنفسی کیسه های هوایی کوچکی وجود دارند، که در واقع محل تبادل هوا هستند، یعنی هوای تازه ( اکسیژن ) را به خون می رسانند و دی اکسید کربن را که باید از بدن خارج شود، تحویل می گیرند. در یک تنفس طبیعی ماهیچه هایی که اطراف مسیر جریان هوا را احاطه کرده اند، در حالت عادی به سر می برند. در این حالت هوا به راحتی در حال جریان است اما پس از ابتلا به آسم در اثر آلرژی سه تغییر مهم باعث اختلال در جریان هوای داخل لوله های تنفسی می شود. این تغییرات به شرح زیر هستند:

  • ماهیچه هایی که مسیرهای تنفسی را احاطه کرده اند، باریک می شوند. به این حالت برونش اسپاسم می گویند.
  • پوشش مسیرهای هوایی متورم و ملتهب شده و سلول های آن، مخاطی غلیظ تر از حد طبیعی تولید می کنند.
  • باریک شدن مسیرهای هوایی باعث مشکل شدن عبور هوا برای ورود به ریه می شود. در نتیجه شخص مبتلا به آسم آلرژیک احساس می کند نمی تواند هوای کافی دریافت کند، و با مشکلاتی در تنفس روبرو می شود.

راه های درمان آسم آلرژیک

تفاوت یک واکنش آلرژیک و حمله آسم در چیست؟ تفاوت بسیار کم است، شاید فقط در حد محل ایجاد واکنش ها باشد. واکنش هایی که اگر در بینی اتفاق بیفتند باعث عطسه و گرفتگی بینی شده و آلرژیک تلقی می شوند و اگر در ریه ها اتفاق بیفتند آسم نامیده شده و علائمی چون سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس به علت التهاب و انقباض لوله های هوایی دارند. بیشتر درمان هایی که برای آسم و آلرژی تجویز می شوند مشترک اند. برخی از راه های درمان آسم آلرژیک عبارتند از:

  • اصلاح کننده های لکوترین: داروی مونته لوکاست علائم آلرژی و ابتلا به آسم در اثر آلرژی را بهتر می کند. این دارو که به شکل قرص تولید و به صورت روزانه مصرف می شود، به کنترل سیستم ایمنی در هنگام تشخیص ماده آلرژی زا کمک می کند. البته در موارد نادر این دارو باعث بروز واکنش های روانشناسی مثل افکار خودکشی می گردد. اگر در هنگام مصرف این داروها با علائم گفته شده روبرو شدید، فورا به دنبال راه های پزشکی برای رفع این مشکل باشید.
  • ایمونوگلوبولین درمانی: به محض ابتلا به آسم در اثر آلرژی ، سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه یک ماده خاص را مضر تشخیص داده و پادتنی به نام ایمونوگلوبولین در مقابل ماده آلرژی زا تولید می کند. دفعات بعد که بدن با آن ماده آلرژی زا روبرو می شود، سیستم ایمنی را به تولید ماده ای به نام هیستامین در خون تحریک می کند. در این زمان داروی امالیزوماب با همراهی ایمونوگلوبولین، واکنش های آلرژیک را کاهش داده و مانع بروز علائم آسم می گردند. ممکن است برای درمان آلرژی یا اسم به داروهای دیگری نیز نیاز داشته باشید. با این وجود، مهمترین راه، شناسایی عوامل حساسیت زا و دوری از آنهاست.

ایمونوتراپی

در ایمونوتراپی یا تزریق های مخصوص آلرژی دارو های تزریقی با کاهش تدریجی حساسیت دستگاه ایمنی نسبت به مواد آلرژی زا، باعث بهبود علائم آسم آلرژیک می شوند. در این روش در واقع با تزریق منظم مقدار کمی از مواد آلرژی زا به بدن و تحریک سیستم ایمنی، علائم آسم را سرکوب می کنند. دوره درمان از این طریق در حدود سه تا پنج سال طول می کشد.

ایمونوتراپی

تفاوت آسم و آلرژی

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که دستگاه ایمنی بدن و عملکرد آن با مشکل مواجه شده و به صورت افراطی یک ماده بی ضرر، مثلا گرده گیاهان را مهاجم دانسته و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. در این حالت بدن شروع به تولید پادتن هایی برای مبارزه با مواد آلرژی زا می کند. مواد آلرژی زایی که توسط دستگاه ایمنی تشخیص داده شده اند، باعث ایجاد علائم آلرژی از جمله گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش چشم و واکنش های پوستی می شوند. در برخی افراد این واکنش ها روی ریه و لوله های تنفسی نیز اثر گذاشته و باعث بروز علائم آسم می شوند. پس می توان مهم ترین تفاوت آلرژی و آسم را، علائم آنها و قسمتی از بدن که تحت تاثیر قرار می دهند، دانست.

دلایل بروز آسم و آلرژی

علت اینکه بعضی واکنش ها در بینی ایجاد شده و باعث آلرژی می شوند یا برخی دیگر در ریه ایجاد شده و عامل ابتلا به آسم در اثر آلرژی هستند، کاملا مشخص نیست. اما نتیجه برخی از تحقیقات پزشکی حاکی از این است که در بدن 9 ژن آلرژی زا و احتمالا تعداد بیشتری ژن که با بروز آسم در ارتباطند وجود دارد. بنابراین اگر شما ژن های آلرژی زای بینی داشته باشید، مستعد ابتلا به آلرژی در بینی هستید و اگر ژن های آلرژی زای مرتبط با آسم در بدن شما وجود داشته باشد، به آسم مبتلا می شوید.

اگرچه آسم آلرژیک بسیار شایع است، اما انواعی از آسم نیز وجود دارند که به دلایل متفاوت دیگری ایجاد می شوند. گاهی آسم با عواملی چون ورزش کردن، هوای سرد، عفونت، استرس یا بیماری ریفلاکس معده تحریک می شود. در اکثر افراد بیش از یک علت برای ابتلا به آسم وجود دارد.

چه افرادی در معرض ابتلا به آسم در اثر آلرژی هستند

سابقه وجود آسم و آلرژی در افراد خانواده، مهم ترین فاکتور برای ابتلا به آسم در اثر آلرژی است. البته داشتن تب یونجه ( یک بیماری آلرژیک که در پاسخ به مواد حساسیت زا در بدن رخ می دهد ) و دیگر انواع آلرژی ها نیز احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهد.

در نهایت کارشناسان مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند موادی که آلرژِی یا آسم شما را تحریک می کنند، شناسایی کرده و بدانید چگونه خود را از تماس با آنها دور کنید. با پزشک خود همکاری کرده و علائم بیماری تان مرتبا با کمک او بررسی و کنترل کنید. به دلیل اینکه علائم آسم و آلرژی می توانند تغییر کنند، آنها را بشناسید و راه مقابله با آنها را یاد بگیرید. یکی از موثرین راه ها برای کنترل آلرژی استفاده از اسپری استروئید بینی است. استفاده از آنتی هیستامین نیز می تواند درمان موثری باشد. این درمان ها حتی می توانند ابتلا به آسم در اثر آلرژی را به تاخیر بیاندازند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)