سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده

ترش یا رفلاکس معده ، یکی از اختلالات شایع میان اغلب بزرگسالان است و به دلایل مختلفی ایجاد می شود. رفلاکس که در بین مردم اصطلاحا با عنوان ترش کردن شناخته می شود و اصولا به عنوان یک بیماری دسته بندی نمی شود. روش های درمانی متعددی برای برطرف کردن ترش معده وجود دارد که تقریبا همه آن ها کارساز بوده، اما باید توجه داشت که هرکس با توجه به وضعیت گوارشی خود، باید روشی مناسب را انتخاب کند. به عنوان مثال مصرف سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده از جمله موارد توصیه شده است اما زنجبیل اصلا مناسب نبوده و در مقاله ارزش غذایی و خواص زنجبیل گفته شده که رفلاکس معده را تشدید می کند.  در مجله سلامت ماه ، ابتدا توضیح مختصری در مورد رفلاکس معده و چگونگی وقوع آن خواهیم داد و سپس در مورد روش های درمان آن بحث خواهیم کرد.

رفلاکس یا ترش معده چیست ؟

رفلاکس معده ، جزو اختلالات گوارشی دسته بندی می شود و به حالتی اطلاق می گردد که در آن محتویات معده به دلایلی، به سمت مری، بازگشت پیدا کرده و سوزش را در معده ایجاد می کند. معمولا رفلاکس زمانی رخ می دهد که بافت ها و ماهیچه های سر معده، عملکرد خود را به خوبی انجام نداده و نتوانند مانع از برگشت محتوای معده شود.

معده، حاوی اسیدی به نام هیدروکلریک اسید است که نوعی ماده بسیار قوی برای تجزیه مواد غذایی در معده به شمار می آید و از این عضو در برابر فعالیت باکتری ها یا پاتوژن ها محافظت می کند. قسمت های مختلف معده، طوری طراحی شده تا در برابر ترشح این اسید، مقاوم بوده و آسیبی از این بابت نبیند، اما نای به عنوان بخشی از سیستم گوارشی، در برابر فعالیت این اسید قوی هیچ گونه محافظتی ندارد.

دریچه هایی در مسیر ورودی معده قرار دارد که هنگام غذا خوردن باز شده و سپس بسته می شود تا محتویات معده به مری بازنگردد. در مواردی که این دریچه دچار آسیب باشد یا در عملکرد آن اختلالی ایجاد شود، محتویات معده هیچ مانعی بر سر راه خود نخواهد داشت و به سمت بالا برمی گردد. در این زمان است که اولین علامت رفلاکس ، یعنی سوزش معده بروز پیدا می کند.

عوامل تشدید کننده رفلاکس معده

رفلاکس معده در هر سن و موقعیتی ممکن است اتفاق افتد، اما عوامی مثل چاقی، سیگار، نداشتن فعالیت ورزشی و مصرف یک سری از داروها، می تواند این وضعیت را تشدید کند. به طور کلی می توان گفت سبک غلط زندگی، رفلاکس در معده را به وجود می آورد.

همانطور که اشاره شد، سوزش معده مشخص ترین علامت رفلاکس است که معمولا تا چند ساعت بعد ادامه داشته و با دراز کشیدن یا خم شدن، شدت می یابد. گاهی اوقات سوزش سر معده به حدی است که درد ناشی از آن، گلو و گردن را نیز درگیر می کند و تلخی محتویات معده، در انتهای گلو نیز حس می شود. سرفه های خشک، آسم، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، مشکل در قورت دادن غذا و مشکل در تنفس از دیگر علائم شایع رفلاکس معده است.

مکانیزم عمل سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده

مکانیزم عمل سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده

سرکه سیب از تخمیر سیب به وجود می آید که در ابتدا کمی تند و زننده است، اما با ماندگاری بیشتر، تبدیل به یک ترکیب عالی برای درمان بسیاری از بیماری ها می شود. سرکه سیب ارگانیک که به طور طبیعی و طی فرآیند تخمیر به وجود آمده باشد، خواص بی نظیری دارد و اگر قرار است تا از آن به عنوان درمان ترش معده استفاده شود، بهتر است نمونه طبیعی و ارگانیک را انتخاب کرد.

در بسیاری از موارد، رفلاکس معده در اثر کمبود اسید در معده یا فعالیت زیاد باکتری ها و پاتوژن ها در معده به وجود می آید. در این موارد، اسید استیک موجود در سرکه سیب، علاوه بر افزایش میزان اسید ترشح شده در معده، کمک می کند تا فعالیت باکتری ها متوقف شده و از بروز رفلاکس جلوگیری شود. محققان هنوز تحقیقات چندان جامعی در مورد میزان تاثیر سرکه سیب بر رفلاکس معده انجام نداده اند و فقط چنین بیان می کنند که از این روش فقط می توان در مواردی استفاده کرد که فرد تحت نظر پزشک نیست و از هیچ داروی خاصی استفاده نمی کند یا اینکه شدت رفلاکس در وی کم بوده و به طور مرتب و مداوم، دچار این حالت نمی شود.

درمان خانگی ترش معده با عسل و سرکه سیب

هیچ تضمینی وجود ندارد که سریعا پس از مصرف سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده ، جواب بگیرید. زیرا این ترکیب، فقط می تواند PH معده را تغییر دهد. البته تغییر PH خود عاملی است که موجب ایجاد تعادل در عملکرد دریچه های معده شده و مانع از برگشت محتویات به مری خواهد شد. سکه را باید با مقداری آب مخلوط کرده و تا حد ممکن طوری مصرف کنید که با دندان برخوردی نداشته باشد. زیرا سرکه تاثیرات منفی بر سلامت مینای دندان دارد.

برای آن دسته از افرادی که طعم گس و ترش سرکه را نمی پسندند، توصیه شده تا یک قاشق عسل به آن اضافه کنند. عسل علاوه بر اینکه موجب مطبوع تر شدن طعم سرکه می شود، خود ترکیبی برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی به حساب می آید.

در مصرف سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده باید دقت فراوانی داشت و هم زمانی آن با برخی از داروها، می تواند خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. برای مثال، بیماران قلبی که از داروهای گشاد کننده عروق استفاده می کنند، باید سرکه سیب را بسیار محدود مصرف کنند، زیرا سرکه نیز خود موجب گشاد شدن عروق می شود و تداخل آن با دارو، زیان آور خواهد بود.

داروی درمان رفلاکس معده

به غیر از استفاده از سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده ، روش های دیگری نیز وجود دارد که تغییر سبک زندگی، اولین راه کار است. مصرف یک سری غذاها، به ویژه غذاهای آماده و فراوری شده، در مقدار ترشح اسید معده بسیار تاثیر گذار است. همین کم و زیاد شدن میزان اسید معده، رفلاکس را به وجود می آورد. در کنار این مورد، مصرف داروهای ضد اسید، نیز در درمان ترش یا رفلاکس معده کمک کننده است.

داروی درمان رفلاکس معده

البته داروهایی مثل مایلانتا یا تامز، اگرچه فرد را برای چند ساعت از سوزش معده خلاص می کند، اما عوارض جانبی بسیار خطرناکی دارد. برخی از قرص ها مثل رانیتیدین یا فاموتیدین نیز به منظور کنترل اسید معده تجویز می شوند. که به نسبت نمونه قلبی، عوارض جانبی کمتری داشته و فرد را برای مدت طولانی تری، درمان می کند. لانزوپرازول نیز نمونه دیگری از داروهای تجویز شده برای کنترل رفلاکس است که وظیفه آن کنترل دریچه های ورودی معده است و مانع از بازگشت محتویات معده به درون مری می شود.

در مواردی که میزان و دفعات رفلاکس زیاد باشد و مشکلات جانبی نیز به وجود آید، معمولا پزشک جراحی را پیشنهاد می دهد. در جریان جراحی، دریچه های معده که عملکرد مناسبی نداشته، مورد عمل جراحی قرار گرفته و از این طریق، مشکل رفلاکس برطرف می شود. البته طبق گفته کارشناس مجله اینترنتی ماه ، تا جایی که بتوانید از داروهای خانگی و روش های استفاده از سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده ، اطلاعات کسب کنید؛ بهتر از استفاده از داروی شیمیایی است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)