خواص نوشیدنی آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از انواع گونه های گیاهی موسوم به ساکولنت است که از زمان های بسیار دور، استفاده از خواص درمانی آن، مورد توجه مردم بوده است. این نوع کاکتوس، به عنوان مرهمی برای درمان آفتاب سوختگی پوست ، کاهش التهاب و درمان بسیاری از مشکلات پوستی معروف است و تقریبا همه افرادی که به سلامت و مراقبت از پوست خود اهمیت می دهند، با خواص این گیاه آشنا هستند. اما فواید آلوئه ورا مختص استفاده موضعی از آن نیست. آنچه مجله سلامت ماه از بررسی مقاله های منتشر شده در مورد خواص آلوئه ورا به دست آورده، آب این گیاه یا نوشیدنی آلوئه ورا نیز دارای ارزش غذایی بالایی است و این اهمیت از نظر غذایی، باعث شد تا بخش سلامت مجله به معرفی خواص نوشیدنی آلوئه ورا بپردازد.

خواص نوشیدنی آلوئه ورا برای سلامتی

گیاه آلوئه که اغلب با عنوان آلوئه ورا در میان مردم شهرت پیدا کرده، نوعی کاکتوس از گونه ساکولنت هاست که دارای تیغ های تیز و بافتی نرم است که مرکز آن، از یک لایه ضخیم ژل پوشیده شده است. رشد این گیاه بیشتر در نواحی استوایی مثل شمال آفریقا، نواحی مرکزی آسیا و بخش هایی از اروپا دیده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 420 نوع مختلف از این گیاه در دنیا وجود دارد که اغلب آنها هم برای استعمال خارجی و هم به شکل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

آمینو اسید، فولیک اسید، بتاکاروتن و کولین، از جمله ترکیبات مغذی آلوئه وراست که موجب شده علاوه بر حفظ شادابی و جوانسازی پوست ، به سلامت عمومی بدن نیز کمک کند. به گفته محققان، خواص نوشیدنی آلوئه ورا به گونه ای است که به تقویت بخش های مختلفی از اندام های درونی، به ویژه سیستم گوارش کمک می کند.

سلامت سیستم گوارش

اغلب پزشکان متخصص در زمینه بیماری های گوارشی، به منظور کاهش علائم برخی اختلالات در این زمینه، بیماران را به استفاده از خواص نوشیدنی آلوئه ورا تشویق می کنند. از نظر این متخصصان، ترکیبات موجود در آلوئه ورا و مواد معدنی موجود در آن، سطح باکتری های مفید سیستم گوارش را افزایش داده و کمک می کند تا اختلالاتی مثل رفلاکس معده، سوزش معده و نفخ، به راحتی قابل درمان باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن

یکی از خواص نوشیدنی آلوئه ورا که در درمان انواع بیماری های گوناگون موثر است، تاثیر آن بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. نوشیدنی آلوئه ورا، مقدار اسید در بدن را کاهش داده و در عوض مواد قلیایی را افزایش می دهد. پیش از تولید این نوشیدنی، پزشکان برای افزایش سطح قلیا در بدن، مصرف آب لیمو یا سرکه سیب را پیش از صبحانه پیشنهاد می دادند. اما بعدها مشخص شد که تاثیر نوشیدنی آلوئه ورا در این زمینه به مراتب بیشتر است.

هرچه حالت مایعات بدن به سمت مواد قلیایی بیشتر باشد، امکان ابتلا به انواع بیماری ها و حمله عوامل بیماری زا به سیستم ایمنی، کمتر خواهد بود. از طرفی ویتامین C و E و ویتامین های گروه B در کنار آنتی اکسیدان فراوان، از دیگر مواد وجود در آلوئه وراست که در کنار مواد معدنی مثل مس، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم به عملکرد بهتر سیستم ایمنی منجر می شود.

خواص نوشیدنی آلوئه ورا در حفظ رطوبت بدن

آلوئه ورا به دلیل داشتن مقدار زیادی آب، در تامین رطوبت مورد نیاز بدن و برطرف کردن خشکی در اندام های داخلی بسیار موثر است. زمانی که بدن دچار خشکی شود، دفع سموم با اختلال مواجه خواهد شد، در نتیجه کبد و کلیه قادر به تکمیل عملکردهای روتین خود نخواهند بود. به علاوه پس از انجام فعالیت های ورزشی، مقدار زیادی آب از بدن تبخیر می شود و بدن نیازمند جبران این مقدار رطوبت از دست رفته است. یک لیوان نوشیدنی آلوئه ورا به راحتی این نیاز را برطرف می نماید. در حقیقت از جمله خواص نوشیدنی آلوئه ورا که مورد تایید اغلب متخصصان نیز قرار گرفته، رفع خشکی بدن است.

حفظ سلامت پوست

نوشیدن آب آلوئه ورا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، باعث می شود تا پوست سریعتر ترمیم پیدا کند و اثر به جای مانده از جوش یا هر اختلال پوستی دیگر، در زمان کمتری از بین رود. از نظر متخصصان، این نوشیدنی هم چنین اثرات منفی تابش نور خورشید بر پوست را نیز خنثی می کند.

حفظ سلامت پوست

آلوئه ورا برطرف کننده یبوست

سیستم گوارش برای داشتن عملکرد مناسب و متعادل، به مقدار کافی آب و فیبر نیاز دارد و آلوئه ورا هر دوی این ویژگی ها را دارا می باشد. خواص نوشیدنی آلوئه ورا برای افرادی که مبتلا به یبوست هستند، منجر به درمان این اختلال خواهد شد، زیرا هم فیبر گیاهی موجود در آلوئه ورا، فعالیت روده را تنظیم می کند و هم رطوبت ایجاد شده، مانع از اختلال در دفع می شود.

تولید و تهیه نوشیدنی آلوئه ورا

همان طور که اشاره کردیم، گیاه آلوئه ورا حاوی یک لایه ضخیم ژل است که بخش عمده ای از بافت آن را تشکیل داده و بیشترین مقدار ویتامین ها و املاحی که در مورد آنها صحبت کردیم، در این قسمت قرار دارد. به علاوه، قسمت شیره مانندی که دقیقا در زیر لایه سبز رنگ پوست گیاه واقع شده نیز، قابلیت خوردن و استفاده کردن دارد.

در کارخانه جات تهیه محصولات خوراکی از آلوئه ورا، پس از جدا کردن ژل از گیاه، آن را فشرده کرده و آب آن را خارج می کنند. آب حاصله در این مرحله، قابل خوردن نیست، بلکه باید طی یک سری فرآیندها تلخی آن گرفته شده تا قابلیت مصرف پیدا کند. متاسفانه در برخی کارخانه جات، این فرآیند آماده سازی به همراه اضافه کردن مواد افزودنی، موجب کاهش خواص مغذی آلوئه ورا می شود. به همین دلیل سازمان غذا و دارو، لیستی از شرکت های مجاز را در این زمینه تهیه کرده اند که اگر از برندهای توصیه شده خرید کنید، می توان اطمینان داشت که خواص نوشیدنی آلوئه ورا به خوبی حفظ شده است.

نکاتی در مورد مصرف نوشیدنی آلوئه ورا

  • از نظر متخصصان، نوشیدنی هایی که تحت شرایط پاستوریزه تهیه شده و فرآوری های استاندارد لازم بر روی آن انجام گرفته باشد، هیچ گونه عارضه جانبی به دنبال نخواهد داشت. اما در صورتی که این نوشیدنی، فرآوری نشده باشد، سموم موجود در آن موجب اسهال می شود.
  • آلوئه ورا با برخی داروهای رقیق کننده خون، تداخل دارد. در صورتی که در حال استفاده از داروی خاصی هستید، قبل از مصرف نوشیدنی آلوئه ورا با پزشک در این زمینه مشورت نمایید.
  • نوشیدنی آلوئه ورا علیرغم طعم شیرین، مقدار قند زیادی ندارد، در واقع قند موجود در آن برای افراد مبتلا به بیماری دیابت ، ضرری نخواهد داشت، مگر در مواردی که طی فرآیندهای آماده سازی محصول، مقداری شکر به آن اضافه شده باشد که قطعا بر روی برچسب بسته بندی، این میزان مشخص خواهد بود.

نکاتی در مورد مصرف نوشیدنی آلوئه ورا

اغلب افراد، گیاه آلوئه ورا را به دلیل تاثیر به سزایی که بر درمان انواع آسیب های پوستی دارد می شناسند. اما شاید شنیدن این مطلب نیز جالب توجه باشد که نوشیدنی آلوئه ورا نیز دارای خواص بی نظیری است که حتی پزشکان نیز به مصرف آن تاکید دارند. طبق مطالب فوق در خصوص خواص نوشیدنی آلوئه ورا ، کارشناسان مجله اینترنتی ماه این نوشیدنی را در جمع مواد غذایی مفید و پرطرفدار قرار می دهند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)