درمان آفتاب سوختگی پوست

مطمئنا در برخی از روزهای سال به ویژه در فصل تابستان، پس از گذراندن ساعاتی از روز در فضای باز متوجه شده اید که پوست شما تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز یا در برخی موارد قهوه ای روشن درآمده است و گاها در این ناحیه احساس سوزش و درد نیز دارید. این حالت را اصطلاحا آفتاب سوختگی می نامند که در اثر تابش زیاد اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می شود. آفتاب سوختگی یا سطحی و کم است یا حاد و شدید. در بخش سلامت مجله ماه، امروز راهکارهایی را جهت درمان آفتاب سوختگی پوست در اختیار شما قرار خواهیم داد.

روش های درمان آفتاب سوختگی پوست

همان طور که اشاره شد، آفتاب سوختگی حالتی است که در آن ناحیه ای از پوست تغییر رنگ داده و در برخی موارد به دلیل قرار گرفتن در برابر تابش زیاد اشعه فرابنفش خورشید، دچار درد و سوزش می شود. شدت آفتاب سوختگی به نوع پوست و مدت زمان قرارگیری در آفتاب نیز بستگی دارد. این عارضه پوستی اگر جدی گرفته نشود و یا در درمان آن تعللی ایجاد شود، می تواند زمینه ساز سرطان پوست باشد.

هر چه فاصله زمان آفتاب سوختگی تا آغاز درمان کمتر باشد، آسیب کمتری اتفاق خواهد افتاد. این عارضه به گونه ای حساس است که سریعا می تواند گسترده شده و همان طور که گفتیم، منجر به سرطان پوست شود. این ها راه حل هایی هستند که می تواند به محض سوختن پوست در آفتاب به کار بگیرید. اما توجه داشته باشید که از اولین کارها برای درمان آفتاب سوختگی پوست این است که تا حد امکان ساعات طولانی در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشید. در ادامه برخی از روش های موثر در درمان آفتاب سوختگی پوست توضیح داده شده است.

راه حل های درمان آفتاب سوختگی پوست

  • کاهش درد : برای کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی می توانید از انواع مسکن ها مثل بروفن استفاده کنید. بهتر است به محض دیدن اولین علائم مسکن مصرف شود، چون برخی از آنها برای انجام عملکرد خود نیاز به زمان دارند.
  • کرم هیدروکورتیزن : این کرم تا حدودی می تواند از عفونت پوست جلوگیری کند.
  • حفظ رطوبت : نوشیدن آب به میزان کافی در این زمان می تواند رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع خشک شدن آن شود.
  • از کندن تکه های پوست جدا شده خودداری کنید: زمانی که قسمتی از بدن شما دچار آفتاب سوختگی می شود، ممکن است حالت پوسته پوسته در آن دیده شود. هرگز این پوسته ها را جدا نکنید و اجازه دهید تا خود روند بازسازی را ادامه دهند.
  • چرب کردن پوست : بطور مداوم با استفاده از مرطوب کننده ها، پوست را چرب نگه دارید. از مرطوب کننده های طبیعی مثل ژل آلوئه ورا غافل نشوید.
  • خنک نگه داشتن پوست : برای جلوگیری از افزایش حرارت در پوست، مدام آن را با کمپرس سرد یا یک حوله خیس، خنک نگه دارید.
  • استفاده از کره ممنوع : این یک اشتباه عامیانه و رایج در میان افراد است که کره می تواند پوست آفتاب سوخته را درمان کند.
  • در هنگام آفتاب سوختگی تا حد امکان از قرار گرفتن در برابر نور خورشید خودداری کنید.
  • در مواردی که آفتاب سوختگی حاد باشد، ممکن است برخی داروهای خوراکی نیز به تشخیص پزشک برای فرد تجویز شود.

چند راهکار ساده جهت درمان پوست های آفتاب سوخته

  • کمپرس آب سرد یا دوش آب سرد.
  • اضافه کردن یک فنجان سرکه سیب به آب وان حمام جهت پایین آوردن PH آب و جلوگیری از سوزش ناحیه
  • خیساندن جو دوسر در آب و قرار دادن آن بر روی پوست آفتاب سوخته جهت کاهش خارش
  • اضافه کردن جوش شیرین به آب وان حمام جهت کاهش قرمزی پوست
  • عدم استفاده از صابون یا هر شوینده شیمیایی دیگر
  • عدم استفاده از اسپری های خوشبو کننده بر روی پوست
  • اگر در ناحیه چشم دچار آفتاب سوختگی هستید، مقداری چای را خنک کرده و آن را در یک بشقاب صاف ریخته و چشم خود را در آن بشویید. این کار، عفونت حاصل از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی کارهای زیر را انجام دهید

  • اگر قرار است برای مدت طولانی در فضای بیرون باشید، تا حد امکان در سایه قرار گیرید.
  • از کلاه های توری مانند سبک برای پیشگیری از تابش مستقیم آفتاب استفاده کنید.
  • حتما از عینک آفتابی برای محافظت چشم استفاده کنید.
  • در گرم ترین زمان روز معمولا ظهر، از منزل خارج نشوید.
  • حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کرده و مدام آن را تمدید کنید. در این مورد اینکه کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته خوب یا بد؟ باشد باید بیشتر تحقیق کنید.

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی کارهای زیر را انجام دهید

علائم آفتاب سوختگی پوست

از علائم مشخص آفتاب سوختگی، قرمزی پوست است که البته در همان ساعات اول خود را نشان نمی دهد. معمولا پس از خارج شدن از آن محیط، افراد متوجه تغییر رنگ قابل ملاحظه در پوستشان می شوند. خارش نیز نشانه شایع در این حالت است. در مواردی که آفتاب سوختگی حاد باشد و نیاز به مراقبت های ویژه دارد ممکن است تب، ضعف، حالت تهوع و استفراغ نیز در فرد دیده شود. در مواردی که آفتاب سوختگی شدید است، پس از تقریبا 2 ساعت درد در ناحیه مربوطه آغاز می شود.

نتیجه گیری مجله ماه از آفتاب سوختگی پوست

در مواردی که آفتاب سوختگی زیاد شدید نیست نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد، مگر اینکه علائم بسیار نگران کننده باشد. اما در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید هستید، سریعا باید به پزشک مراجعه کرده تا ضمن بررسی علائم موجود، اقدامات لازم را ترتیب دهد.

به طور خلاصه، آفتاب سوختگی عارضه ای است پوستی و در اغلب موارد سطحی در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر تابش اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می شود. مراقبت های درمانی در این زمینه زیاد پیچیده نیست و در بسیاری از موارد با روش های درمانی خانگی به راحتی قابل بهبود است.

اما باید توجه داشت که آفتاب سوختگی را در هر حالت باید درمان کرد، زیرا علاوه بر تغییر رنگی که بعدها در پوست ایجاد می کند، می تواند زمینه ساز ابتلای فرد به سرطان پوست باشد. از آنجایی که پوست ناحیه ای است حساس و طبعا همه افراد به سلامت آن اهمیت زیادی می دهند، بهتر است قبل از بروز هرگونه عارضه ای، از آسیب های وارده به آن جلوگیری کرده و مانع خرابی آن شوید، زیرا در همه حال پیشگیری به نسبت درمان، آسان تر و کم هزینه تر خواهد بود.

باور غلطی که در مورد برنزه شدن پوست وجود درد این است که برنزه شدن را مضر نمی دانیم، اما نکته اینجاست که برنزه شدن حتی بیش از آفتاب سوختگی می تواند به پوست آسیب برساند، زیرا مستقیما بر DNA فرد تاثیر گذار است و به راحتی می تواند زمینه ساز سرطان باشد. امیدواریم روش های درمان آفتاب سوختگی پوست که توسط مجله اینترنتی ماه نگارش شده مفید واقع شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)