کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته خوب یا بد؟

کرم های ضد آفتاب حاوی موادی هستند که از پوست شما در برار اشعه های مضر آفتاب محافظت میکنند و استفاده از آنها، هنگامی که در معرض نور قرار دارید، بسیار ضروری است. اما آیا کرم های اکسپایر شده نیز میتواند این کار را به خوبی انجام دهد یا اینکه بهتر است استفاده نشود؟ کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته موجب آفتاب سوختگی، عدم توانایی در دفع اشعه های مضر خورشید و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست میشود.

استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

به طور کلی تشعشعات حاصله از نور خورشید به 3 دسته تقسیم میشود.UVC  که قبل از ورود به جو زمین، به وسیله ی لایه اوزون جذب میشود. اما دو اشعه دیگر، یعنی  UVB و UVA میتواند منجر به ایجاد آسیب هایی در پوست شود.

5 درصد از کل اشعه های صاتع شده از خورشید UVB است که البته مقداری از آنها توسط جو زمین جذب میشود. این اشعه موجب تولید ملانین در پوست شده و منجر به تغییر رنگ آن میشود. این در واقع همان فرآیندی است که در جریان برنزه کردن پوست اتفاق می افتد. هم چنین در صورت حضور طولانی مدت در معرض نور، میتواند مستقیما بر DNA تاثیر گذاشته، موجب آفتاب سوختگی و حتی در بعضی موارد منجر به سرطان پوست شود. از حدود سال1928، تولید کرم های ضد آفتاب آغاز شد و مهم ترین هدف آن جلوگیری از آسیب پوست در برابر اشعه UVB بود.

استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

اشعه UVA، 95 درصد از کل تشعشعات ساطع شده از خورشید را شامل میشود. این اشعه اثرات به مراتب بدتری بر پوست و حتی بافت های زیرین آن دارد. در اثر تابش زیاد UVA، رشد برخی از بافت های پوست متئقف شده و آسیب جدی به DNA وارد میشود، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته پس از انقضا، منجر به صدمات جدی خواهد شد.

ترکیب شیمیایی کرم ضد آفتاب

اما ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا این ترکیبات شیمیایی، خود برای پوست آسیبی در بر ندارد؟ در پاسخ باید گفت که جای هیچ گونه نگرانی نیست. این ترکیبات قبل از استفاده در تولید ضد آفتاب ها، بارها مورد آزمایش قرار گرفته اند و از مضر نبودن آنها اطمینان حاصل شده است. از طرف دیگر، میزان استفاده از آنها بسیار کمتر از حد مجاز است. همین، بی خطر بودن این مواد را تضمین میکند. نکته جالب این است که میزان استفاده از این مواد در ترکیب کرم های ضد آفتاب در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. طبق تحقیقات صورت گرفته، ایالات متحده رتبه اول در استفاده از ضد آفتاب ها را دارد.

تاریخ مصرف کرم ضد آفتاب

اغلب کرم های ضد آفتاب تا 3 سال قابلیت استفاده دارند که البته این تاریخ ممکن است در برندهای مختلف و با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه و همچنین تشخیص متخصصین هر شرکت، متفاوت باشد. به گفته دکتر Lauren Ploch، قرار گرفتن این کرم ها در معرض حرارت و یا رطوبت، تا حدودی میتواند کارآیی آن را از بین ببرد. هر ترکیبی در محصولات مراقبتی (حتی از نوع غیر فعال مثل امولیسیون کننده ها و مواد نگه دارنده) بعد از گذشت مدتی، غیر قابل استفاده میشود. عدم نگه داری صحیح این محصولات، این روند را تسریع میکند. پس نگه داری کرم های ضد آفتاب در محیط گرم، باعث عدم کارآیی آن میشود، حتی اگر زمان زیادی تا تاریخ انقضاء آن باقی مانده باشد.

عوارض کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته

در ساخت کرم های ضد آفتاب، هم از مواد شیمیایی اورگانیک و هم غیر اورگانیک استفاده میشود. از جمله ترکیبات غیر اورگانیک میتوان به تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید اشاره کرد. این ترکیبات اشعه های UV را جذب و آنها را از بین میبرد. ضد آفتاب های اولیه فقط حاوی این ترکیبات بود و یک لایه ی کاملا سفید را بر روی پوست ایجاد میکرد. تولیدات جدید، ترکیبی از هر دو نوع مواد شیمیایی است، یعنی هم اورگانیک و هم غیر اورگانیک. تفاوت در ساختار کرم های ضد آفتاب، تفاوت در میزان دفع اشعه های مضر است.

عوارض ضد آفتاب تاریخ گذشته

در برخی مواد، خود این ترکیبات نشان دهنده ی چگونگی عملکرد این کرم هاست. برخی از این ترکیبات شیمیایی، در برابر حرارت و نفوذ UV آسیب نمیبینند. اما برخی از آنها به تدریج شکسته شده و همین فروپاشی، باعث جذب اثرات مضر UV میشود که این مواد مضر پس از جذب از بین میروند. در واقع این ترکیبات شیمیایی با جذب UV مانع از رسیدن آن به پوست میشوند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

نکته دیگر، میزان استفاده از این محصول است. پوشش کامل پوست با یک لایه ضخیمی از ضد آفتاب، باعث ایجاد مانعی میان پوست و uv شده و محافظتی برای پوست به شمار می آید. البته برای محافظت از پوست در هر شرایط آب و هوایی، همین میزان کرم کافی است. پس این تصور که ضخیم بودن لایه کرم، موجب محافظت بیشتر میشود و راه درمان آفتاب سوختگی پوست است، تصوری نادرست می باشد. طبق نظر پزشکان، کرم های ضد آفتاب کارآیی به مراتب بالاتری نسبت به ژل ها و اسپری ها دارند. علاوه این باید هر چند ساعت یکبار، دوباره نیز تمدید شود.

اما در شرایطی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اید و تنها وسیله ی محافظتی که به همراه دارید فقط یک کرم تاریخ گذشته است،  استفاده از این کرم بهتر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم، بدون هیچ گونه محافطتی است. خصوصا اگر این کرم حاوی ترکیباتی نطیر زینک اکسید یا تیتانیوم دی اکسید باشد. نظر دادن در مورد میزان موثر بودن کرم های اکسپایر شده بسیار مشکل است. زیرا ترکیبات شیمیایی این محصولات در برند های مختلف با هم متفاوت است.

لباس ضد آفتاب UPF

یک راه دیگر برای محافطت از پوست در برابر نور خورشید، پوشیدن لباس های  UPF است. درصد  UPFدر لباس، نشان دهنده ی میزان کارآیی آن برای محافطت در برابر اشعه UV است. اما حتی ویژگی UPF در لباس نیز نمیتواند 100 درصد از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند. به هر حال در طول ساعاتی از روز، ناگزیر به خروج از منزل هستیم. پس راه مطمئن تر این است که هم از ضد آفتاب و هم از لباس های مناسب استفاده کنیم. البته اطمینان به هر نوع محصول مراقبتی نیز توصیه نمیشود. چه بسا برخی از انواع این محصولات از جمله کرم های ضد آفتاب، نه تنها موجب مراقبت از پوست نمیشود، بلکه خسارات جبران ناپذیری را برای پوست به دنبال دارد.

چند توصیه مهم

  • در هنگام خرید محصولات مراقبتی به اصل بودن آنها، تاریخ انقضای درج شده بر روی محصول، سالم بودن بسته بندی و ترکیبات آن توجه کنید، به ویژه محصولی مثل ضدآفتاب.
  • اگر تاریخی بر روی محصول درج نشده بود و شما از تولید آن اطمینان نداشتید، میتوانید تاریخ خرید را یادداشت کرده و از آن تاریخ، یک سال را برای انقضاء آن در نظر بگیرید.

مجله اینترنتی ماه در زمینه مواد غذایی موثر در سلامت پوست و بررسی های کلی سلامت بدن در تلاش است تا بهترین و کاربردی ترین عناوین و مطالب را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد و امید است این مطالب که حاصل تحقیقات و تلاش کارشناسان ماست، کابردی باشد.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”4″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)