مواد غذایی موثر در سلامت پوست

ما در مجله ماه قصد داریم تا شما را با چند مورد از مواد غذایی موثر در سلامت پوست آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. محافظت از پوست در برابر نور خورشید ذهن را به سمت کرم های ضد آفتاب می برد که در مصرف آن ها باید بدانیم آیا کرم های ضد آفتاب تاریخ گذشته خوب یا بد است.

پوست یکی از اعضای بیرونی بدن است که در مواجه با دیگران، اولین چیزی است که دیده شده و مورد توجه قرار می گیرد. به علاوه یکی از وسیع تری ارگان های بدن نیز به شمار می آید. از جمله وظایف پوست، محافظت از فرد در برابر میکروب ها و برخی عوامل محیطی و هم چنین تبدیل نور خورشید به ویتامین Dاست. لایه ی چربی زیر پوست نیز کمک می کند تا مواد مایع زیر پوست، در داخل بدن جای گرفته و جاری نشوند. اما مراقبت از پوست امری ضروری است که معمولا افراد به آن اهمیت یادی می دهند. تغذیه در این مراقبت نقش به سزایی دارد.

مواد غذایی موثر در سلامت پوست و بدن

یکی از دغدغه های دورانی جوانی در اغلب افراد، توجه به زیبایی پوست و در برخی افراد برنزه کردن آن است، اما با افزایش سن، بیشتر توجه به سمت پیشگیری از چروکیدگی پوست جلب شده و مطمئنا برنزه کردن خود روند پیری پوست را تسریع می کند.

اما به راستی سن مناسب برای مراقبت از پوست چه زمانی است و از کی باید این کار را آغاز کرد؟ به گفته متخصصان، پیشگیری از مصرف سیگار و مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید باید از سنین نوجوانی در دستور کار قرار گیرد. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال پیشگیری از پیر شدن پوست خود هستند، پس باید از سنین جوانی دست به کار شوید، زیرا با بروز اولین علائم پیری متاسف خواهید بود که چرا زودتر اقدام به انجام این کار نکرده اید.

یکی از بهترین روش ها برای این کار پیشگیری از انجام عمل اکسیداسیون در بدن است و ساده ترین راه برای ممانعت از اکسیداسیون، عدم مصرف سیگار و هم چنین غذا های حاوی آنتی اکسیدان یا همان ویتامین ها می باشد که در ادامه مواد غذایی موثر در سلامت پوست را توضیح می دهیم.

تاثیر ویتامین آ در سلامت پوست

به گفته ی محققین، آنتی اکسیدان و انواع مختلف آنها می تواند از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش نور خورشید محافظت کند. از جمله انواع آنتی اکسیدان ها ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E می باشد.

بر اساس تحقیقی که اخیرا در نیوزلند بین زنان و مردان انجام گرفت، مشخص شد که بین وجود ویتامین A در خون و هم چنین سلامت پوست، ارتباط مستقیمی وجود دارد. از منابع عمده ی ویتامین A، هویج، کدو، سیب زمینی، گردو، اسفناج، انبه، گوجه فرنگی و طالبی است که در مقاله فواید طالبی به نقش طالبی در شادابی پوست اشاره کردیم.

تاثیر ویتامین آ در سلامت پوست

ویتامین C آنتی اکسیدانی فعال در سلامت پوست

ویتامین C یکی از اشکال فعال آنتی اکسیدان است که می توانید مستقیما آن را از مواد غذایی دریافت کنید، به ویژه از طریق مصرف انواع سبزیجات و میوه جات تازه. از مواد غذایی موثر در سلامت پوست حاوی این نوع ویتامین می توان اشاره کرد به گل کلم، آب پرتقال، آب انبه، انبه ی هندی، گوجه فرنگی، کیوی، طالبی، کلم بروکلی، توت فرنگی، فلفل سبز و قرمز و گریپ فروت.

مصرف ویتامین E و سلامت پوست

این نوع آنتی اکسیدان، اغلب به عنوان ماده ای جهت تهویه ی پوست و پاکسازی آن مصرف می شود. از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین E، روغن های گیاهی، مغز ها، عدس، زیتون و اسفناج است. اما معمولا تامین این ویتامین از مواد غذایی قدری مشکل است. اغلب افراد نیاز بدن خود به آن را از طریق مصرف مکمل ها دریافت میکنند.

سلنیوم از مواد غذایی موثر در سلامت پوست

سلنیوم یکی از اجزای خاک است. گیاهانی که مستقیما در خاک رشد می کنند سرشار از مقادیر زیادی سلنیوم هستند. علاوه بر این گوشت و برخی از انواع ماهی ها نیز از منابع غنی سلنیوم هستند. مارچوبه، اسفناج، سبوس گندم، قارچ، ماهی تن، آرد جو دو سر، اسپاگتی، سینه ی مرغ، پنیر گودا، کلم و گوشت گوسفند از جمله منابع غنی سلنیوم و مواد غذایی موثر در سلامت پوست هستند.

مطمئنا هر آسیبی که در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد، پوست نیز درگیر خواهد شد. در واقع پوست نمایانگر وضعیت سلامت شماست، هر گونه تغییر در پوست نشان دهنده ی تغییر در ارگان های داخلی بدن ست.

ضرورت آب در سلامت پوست و بدن

مصرف روزانه میزان مشخصی آب برای سلامت کلی و عمومی بدن بسیار ضروری است. آب به تسهیل سیستم گوارشی، بهبود جریان خون، جذب مواد معدنی و ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن و حتی دفع مواد اضافی و سموم از بدن کمک می کند. در کنار این ها، آب برای تامین سلامت پوست نیز بسیار ضروری است. اما عده ای بر این عقیده هستند که مصرف آب و یا مصرف زیاد آن تاثیری در سلامت پوست ندارد.

در پاسخ باید گفت که پوست نیز یکی از ارگان های بدن است که همانند بقیه از سلول تشکیل شده و سلول نیز حاوی مقادیر زیادی آب است. پس قطعا بدون وجود آب این سلول ها در سلامت کامل قرار نخواهند داشت. اگر آب کافی به سلول های پوستی نرسد، قطعا رطوبت خود را از دست خواهد داد و کم شدن رطوبت موجب خشکی، پوسته پوسته شدن و سخت شدن پوست می شود. در نتیجه زود تر پیر و دچار چروکیدگی خواهد شد.

ضرورت آب در سلامت پوست و بدن

اما این مسئله وجود دارد که مصرف روزانه مقادیر زیادی آب، فقط صرف پوست نمی شود. بلکه ارگان ها و اندام های دیگر نیز از این آب استفاده می کنند. اگر می خواهید مطمئن شوید که آب به اندازه ی کافی به پوست شما می رسد، می بایست علاوه بر مصرف روزانه ی آن از طریق روش های مستقیم نیز رطوبت پوست را تامین کنید.

راهکار مناسب برای سلامت پوست

از جمله راهکارهای مناسب در این زمینه:

 دو یا سه دقیقه پس از خروج از حمام از کرم های مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. توصیه شده که در هنگام خرید کرم های مرطوب کننده بهتر است نمونه ی حاوی هیالورونیک را تهیه کرده و یا آن را مستقیما خریداری و به کرم اضافه کنید. زیرا این ماده چندین برابر بیش از مواد اصلی کرم رطوبت پوست را حفظ میکند.

روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا سموم اضافی از بدن شما دفع شود. هر چند که برخی افراد به اهمیت آب در سلامت پوست اعتقادی ندارند، اما بسیاری از افراد آب را از مواد غذایی موثر در سلامت پوست می دانند بنابراین بر این باورند که با مصرف زیاد آب دارای پوستی درخشان و سالم هستند. این نتیجه در افراد مبتلا به آکنه نیز مشاهده شده است. اگر چه ممکن است تغییر یک شبه اتفاق نیفتد، اما به هرحال تاثیر آب بر پوست را اغلب افراد قبول دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)