روش های کنترل فشار خون

اگر شما مبتلا به پرفشار خون هستید، پس به احتمال زیاد همیشه این نگرانی را با خود دارید که چگونه در کنار مصرف داروها، بتوانید سطح فشار خون خود را متعادل کنید. قطعا به خوبی آگاهی دارید که داروهای قلبی در کنار فوایدی که برای کنترل بیماری و درمان آن دارند، ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز بر قسمت های مختلف بدن شما داشته باشند. برای درمان مواردی مثل بالا بودن فشار خون، به راحتی می توان با کمک برخی راهکارهای ساده و کمی تغییر در سبک زندگی، به کاهش آن کمک کرد. مجله ماه قصد دارد شما را با روش های کنترل فشار خون آشنا کند.

کاهش وزن ساده ترین راه کنترل فشار خون بالا

با افزایش وزن، میزان فشار خون نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، هر چه وزن شما از حد طبیعی بیشتر باشد امکان تنفس راحت در زمان خواب برای شما وجود نخواهد داشت، در نتیجه فشار وارد شده بر دیواره رگ ها بیشتر می شود. کاهش وزن هر چند به مقدار کم، یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش های کنترل فشار خون و کاهش آن است. در واقع با هر یک کیلوگرم کاهش وزن، یک تا دو درجه از فشار شما کاسته خواهد شد.

علاوه بر کاهش وزن، باید به اندازه دور شکم نیز توجه ویژه ای داشت. به طور کلی، مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر و زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر در معرض خطر ابتلا به بیماری فشاری خون هستند. البته این اعداد تقریبی بوده و ممکن است با توجه به نژاد و شرایط اقلیمی، کمی متفاوت باشد که در این زمینه باید با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش منظم 5 میلیمتر جیوه از فشار خون می کاهد

فعالیت ورزشی منظم، 30 دقیقه در روز، می تواند 5-8 میلیمتر جیوه از فشار خون شما را کاهش دهد. تاثیر فعالیت ورزشی به حدی است که اگر شما پس از مدتی آن را متوقف کنید، متوجه خواهید شد که فشار خون شما مجددا در حال افزایش است. در واقع فعالیت ورزشی هم به افراد در معرض خطر توصیه می شود و هم به کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند. فعالیت های سبکی مثل پیاده روی، دویدن با سرعت کم، دوچرخه سواری و شنا می تواند یکی از روش های کنترل فشار خون باشد.

ورزش منظم 5 میلیمتر جیوه از فشار خون می کاهد

برای کاهش فشار خون رژیم غذایی مناسب داشته باشید

اگر دچار فشار خون هستید، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه جات تازه، غلات کامل و لبنیات کم چرب، می تواند بهترین برنامه غذایی باشد که تا حد زیادی سطح فشار خون شما را کاهش می دهد. تغییر عادات غذایی معمولا کار مشکلی است، اما با رعایت چند نکته اساسی و ساده می توان علاوه بر داشتن تغذیه سالم تر، بسیاری از مشکلات مثل پر فشاری خون را نیز کنترل کرد. برای مثال:

آگاهی دقیق از موارد خوراکی مصرفی در طول روز یا هفته: اگر برای مدت یک هفته، هر روز مواد غذایی مصرفی خود را به همراه میزان آنها یادداشت کنید، به تدریج به تغییر رژیم غذایی عادت خواهید کرد. دقت به برچسب روی مواد غذایی: در هنگام خرید مواد غذایی، به دقت برچسب آن را مطالعه کرده و در جریان باشید که مواد مصرفی شما حاوی چه میزان نمک یا هر ماده افزودنی دیگر است.

کاهش مصرف سدیم

تا حد ممکن میزان سدیم مصرفی را کاهش دهید. اگر چه استاندارد مصرف سدیم در هر روز برای هر نفر تقریبا 2300 میلی گرم است و مصرف کمتر از این نیز می تواند مضرات خاص خود را داشته باشد اما اغلب افراد روزانه بیش از این ها سدیم مصرف می کنند، به طوری که با کاهش این مقدار تا حدودی به میزان استاندارد، نزدیک می شوند. برخی از توصیه های مهم برای کاهش مصرف نمک عبارتند از:

  • با دقت به برچسب مواد غذایی، در صورت لزوم از نمونه های کم نمک تر استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.
  • از اضافه کردن نمک به غذا هنگام صرف آن خودداری کنید.
  • اگر کاهش ناگهانی مصرف نمک برای ما امکان پذیر نیست، به تدریج و طی چند مرحله این کار را انجام داده تا به غذاهای کم نمک و طعم آنها عادت کنید.

مصرف قهوه یا شکلات تلخ

تحقیقات نشان داده که مصرف دو تکه شکلات تلخ در هر روز، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را با کاهش سطح فشار خون، کاهش دهد. البته باید توجه داشت که منظور از شکلات تلخ، شکلات بیش از 60 یا 70 درصد کاکائو است.

مصرف سیر

سیر یکی از انواع ترکیباتی است که معمولا تاثیرات جادویی بر بدن دارد و یکی از آنها، کاهش فشار خون است. سیر تازه یا هر غذایی که حاوی سیر باشد، می تواند نقش به سزایی در کاهش فشار خون داشته باشد.

کاهش مصرف کافئین

پزشکان هنوز نظر قطعی در مورد تاثیر کافئین بر فشار خون ارائه نداده اند، زیرا تاثیر آن در همه افراد یکسان نیست. در مورد آن دسته از افرادی که کافئین را به طور مداوم مصرف می کنند، تاثیری بر فشار خون دیده نشده است، اما اگر فقط جهت درمان یا گاها کافئین مصرف می کنید، بدانید که ممکن است نتیجه معکوس ببینید. پس بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش مصرف الکل از روش های کنترل فشار خون

به گفته برخی پزشکان تاثیر الکل بر فشار خون دو سویه است، به این معنی که از یک جهت در صورت مصرف به اندازه و متعادل می تواند تا حدود 3 درجه فشار خون را کاهش دهد و از جهت استفاده بیش از حد از آن، می تواند علاوه بر افزایش فشار خون، تاثیر داروهای کنترل کننده را نیز خنثی کند. منظور از مصرف متعادل، یک بار در روز برای زنان و دوبار در روز برای مردان است

ترک سیگار جهت کاهش فشار خون بالا

سیگار جزء آن دسته از مواردی است که به محض مصرف، می تواند بر فشار خون تاثیر داشته باشد. به همین ترتیب، ترک آن یکی از موثرترین روش های کنترل فشار خون در افراد سیگاری است. با ترک سیگار علاوه بر کنترل فشار خون، تا حد زیادی می توانید از بروز آسیب های قلبی عروقی در اثر پرفشاری خون بکاهید.

استرس و فشار عصبی خطری جدی بر افزایش فشار خون

استرس و فشار روانی نیز در بسیاری موارد، می تواند منجر به افزایش فشار خون به ویژه در سنین بالا شود. این حالت، به ویژه اگر گذرا باشد و رژیم غذایی ناسالم و سیگار یا الکل نیز با آن همراهی کند، خطر را دو چندان می نماید.

استرس و فشار عصبی خطری جدی بر افزایش فشار خون

کاپ های اندازه گیری میزان فشار خون، دستگاه هایی ساده برای کنترل میزان فشار در منزل هستند. کار با این دستگاه ها بسیار راحت بوده و به راحتی در هر زمان می توان وضعیت فرد را تحت نظر قرار داد. طبق نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه با اندازه گیری روزانه میزان فشار خون، به ویژه در افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، بهتر می توان روند درمانی را کنترل کرد و از تاثیر انواع غذاها ها یا فعالیت ها بر فشار خون مطلع شد و روش های کنترل فشار خون را به کار گرفت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)