خواص سیر برای بدن

سیر یکی از شگفتی های طبیعت است که به بدبوی پرخاصیت معروف شده است. در مورد خواص سیر برای بدن سخن های بسیاری گفته شده که برای نمونه می توان به درمان گیاهی چربی خون ، کنترل فشار خون با سیر اشاره کرد. در مجله سلامت ماه خواص بیشتری از سیر را بیان می کنیم.

ارزش غذایی و خواص سیر برای بدن

در گذشته مردم برای درمان انواع بیماری ها، در اغلب موارد از مواد غذایی موجود در طبیعت استفاده می کردند. در واقع اطبا به غذا به عنوان نوعی دارو نگاه کرده و اعتقاد داشتند که غذا در صورتی که درست مصرف شود، بهتر از هر داروی دیگری می تواند سلامتی فرد را تضمین کند. پس از مدت ها، اکنون پزشکان علم نوین نیز به این باور رسیده اند که برای درمان برخی بیماری ها، می توان از مواد غذایی و طبیعی استفاده کرد. مصرف این غذاها، اگرچه ممکن است در مواردی تاثیری بر فرآیند بیماری نداشته باشد، اما دست کم همانند داروهای شیمیایی، ضرری بری بدن نیز نخواهند داشت.

سیر یکی از انواع موادی است که اغلب به عنوان چاشنی به غذا اضافه شده و می تواند ادویه جانشین نمک در غذا باشد که عطر و طعمی بی نظیر به آن می دهد. اما فراتر از چاشنی، پزشکان و کارشناسان سیر را نوعی داروی مفید می دانند که در درمان بسیاری از مشکلات، چاره ساز است. در ادامه به چند مورد از موارد خواص سیر برای بدن اشاره خواهیم کرد.

خواص سیر برای مو

پوست سر به دلیل داشتن مقادیری رطوبت و قرار گرفتن در معرض آلودگی، مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و ابتلا به عفونت های مختلف است. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است که وظیفه آن، مبارزه با باکتری ها یا هر عامل ایجاد کننده عفونت می باشد. به علاوه منبع غنی از مس به شمار می رود که هم به رشد مو و هم به استحکام ریشه و ساقه مو کمک می کند. از دیگر خواص سیر برای بدن ، داشتن ترکیبات سلنیوم است که رشد مو را تسریع می بخشد و رادیکال های آزاد را نابود می کند.

روش مصرف: برای بهره مندی از خواص سیر، هم می توان از روغن آن برای تهیه ماسک استفاده کرد و هم از شامپوهای حاوی سیر استفاده نمود. برای تهیه ماسک مو، باید چند حبه سیر را له کرده و با یک قاشق روغن طبیعی مثل روغن زیتون، نارگیل یا بادام، مخلوط کرده و برای چند دقیقه بر روی حرارت ملایم بجوشانید. از این محلول باید 2 بار در هفته استفاده کرده و با آن پوست سر را ماساژ دهید.

اگر می خواهید روشی ساده تر برای استفاده از سیر انتخاب کنید، می توانید چند حبه سیر را له کرده و به همراه روغن رزماری و روغن لوندر به بطری شامپو اضافه کنید. البته بهتر است برای کسب نتیجه بهتر این شامپو را به صورت روزانه استفاده کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که تاثیر سیر در رشد مو، بیشتر به این معنی است که می تواند پوست خالی سر را کمی پرتر جلوه داده و ظاهر آن را تغییر دهد و نباید این انتظار را داشت که در کمترین زمان، رشد موها چندین برابر شود.

تاثیر خواص سیر بر سلامت پوست

سیر علاوه بر خواصی که برای سلامتی اندام های داخلی بدن به ویژه سیستم گوارش دارد، یکی از مواد غذایی موثر در سلامت پوست و درمان اختلالات پوستی است. هر آن چه که برای سلامت پوست نیاز است را می توان در سیر پیدا کرد، مواردی مثل ویتامین C ، ویتامین B6 ، سلنیوم ، مس و آهن. از جمله این خواص:

کاهش جوش و آکنه: یکی از بهترین راه کارها برای درمان جوش و آکنه، سیر است. سیر به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال، قابلیت مبارزه با انواع میکروب ها و باکتری ها را داشته و می تواند پوست را شفاف سازد. برای این کار می بایست چند تکه سیر را با عسل مخلوط کرده و بر روی جوش ها قرار دهید. البته باید این کار را ابتدا بر روی قسمتی از دست امتحان کرده و در صورت عدم مشاهده علائمی از آلرژی، آن را بر روی پوست صورت قرار دهید.

از بین بردن رادیکال های آزاد: سیر به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، فعالیت رادیکال های آزاد در خون را متوقف کرده و با تسهیل و تقویت سیستم گردش خون ، به طراوت و شادابی پوست کمک می کند. در واقع خواص سیر برای بدن کمک می کند تا فرآیند پیری پوست به تعویق افتد.

برای تاثیر بهتر سیر جهت درمان جوش و آکنه ، می بایست آن را با مواد دیگری مخلوط نمود. زیرا استفاده از آن به تنهایی موجب خشکی پوست و ایجاد سوزش می شود. ماست، آب یا گلاب، عسل، روغن های گیاهی و آلوئه ورا از بهترین ترکیباتی هستند که می توانند به تاثیر بهتر سیر بر پوست کمک کنند.

تاثیر خواص سیر بر سلامت پوست

خواص سیر برای معده

محققان بر این باورند که خوردن یک حبه سیر در آغاز روز با معده خالی، معجزات فراوانی برای سلامت معده، دستگاه گوارش و به طور کلی سلامت عمومی بدن دارد. خاصیت آنتی باکتریال یکی از خواص سیر برای بدن است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و موجب می شود تا بدن بهتر بتواند در برابر عوامل بیماری زا مبارزه کند.

در صورتی که صبح و قبل از مصرف صبحانه یک حبه سیر بخورید، سیستم عصبی شما روز را با انرژی بیشتری آغاز خواهد کرد و در برابر آسیب های عصبی، مقاوم تر خواهد بود. سیر از جمله موادی است که ترکیبات آن سریعا وارد خون شده و می تواند تاثیرات ویژه خود را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد، به خصوص هنگام استفاده در حالت ناشتا. با اضافه شدن ترکیبات سیر به خون، فشار خون تنظیم شده و در مواردی که فرد مبتلا به بیماری فشار خون باشد، سیر می تواند این افزایش فشار را کنترل کند.

پیشگیری از سرماخوردگی با خواص سیر

در مورد خواص سیر برای سرماخوردگی شبهاتی وجود دارد که هنوز محققان در مورد آن به تصمیم قطعی نرسیده اند. بیشترین تمرکز در مورد خواص سیر برای بدن و سرماخوردگی بر روی قابلیت آن در پیشگیری است. سیر به دلیل داشتن ویژگی های ضد عفونی کننده، می تواند با میکروب ها مبارزه کرده و در نابودی عفونت ناشی از ویروس سرماخوردگی نقش داشته باشد. البته باید توجه داشت که قبل از مصرف مکمل های سیر، باید با پزشک در این زمینه مشورت کرد، زیرا سیر موجب باز شدن عروق می شود، در صورتی که فرد در حال استفاده از داروهای باز کننده عروق باشد، مصرف سیر می تواند برای وی خطرناک باشد.

خاصیت سیر در پیشگیری از کبد چرب

سیر به دلیل داشتن ترکیبی موسوم به آلیسین ، از رشد و گسترش سول های سرطانی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تومور در کبد می شود. به علاوه به دلیل خواصی که در مبارزه با چربی دارد، راهی است جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب . از طرفی، سیر قابلیت ضد باکتری و ضد میکروبی داشته و از ایجاد عفونت، که عامل اصلی ایجاد انواع بیماری های کبدی است جلوگیری می کند.

سیر در طب سنتی

سیر در طب سنتی

طبق مطالعات مجله اینترنتی ماه در انواع روش های درمانی سنتی مربوط به چین، یونان، مصر، هند و خاورمیانه در مورد سیر و خواص سیر برای بدن مطالب زیادی مطرح شده است. همه این اطبا اعتقاد دارند که سیر خواص ضد باکتریایی دارد، تسهیل کننده گردش خون است، برای درمان بی اشتهایی یا کم اشتهایی به کار می رود، برای حفظ طراوت و شادابی پوست و مو مفید است، به دلیل خواص ضد لختگی خون باعث پیشگیری از سکته قلبی می شود، عفونت های مختلف در بدن را درمان می کند، سموم را از بدن دفع کرده و در درمان بیماری های استخوان و مفاصل نیز بسیار خوب و عالی عمل می کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)