علائم کمبود منیزیم در زنان

منیزیم یک ماده معدنی است که به میزان فراوان در بدن وجود دارد. این ماده همچنین در انواع غذاها، مکمل های غذایی و برخی از انواع داروها وجود دارد. این ماده معدنی یک فاکتور اولیه در تولید بیش از سیصد آنزیم در بدن است، که وظایفی چون سنتز پروتئین، عملکرد عضله و اعصاب و کنترل فشارخون و قند خون را بر عهده دارند. همچنین برای درمان طبیعی میگرن می توان از این ماده معدنی استفاده کرد. منیزیم همچنین نقش فعالی در نقل و انتقال کلسیم و پتاسیم در بین غشای سلولی ایفا می کند. کمبود منیزیم در زنان نشانه ها و عللی دارد که علائم کمبود منیزیم در زنان در این مقاله بررسی می شود. تحقیقات مجله سلامت ماه نشان می دهد که میزان 50 تا 60 درصد منیزیم موجود در بدن یک فرد بزرگسال در استخوان ها و بقیه در بافت های نرم بدن ذخیره می شود.

نشانه ها و علائم کمبود منیزیم در زنان

همه سلول های بدن به منیزیم احتیاج دارند. با توجه به این نکته مهم، می توان یک فهرست طولانی از علائم کمبود منیزیم در زنان تهیه کرد. مواد معدنی در اعمال مهمی چون عملکرد عصب و عضله، تنظیم فشارخون و قند خون ، تولید انرژی، ساخت پروتئین، مواد اولیه ژن ها و استخوان دخالت دارند.

از دست دادن تراکم استخوان می تواند نگران کننده باشد. در سنین پایین کمبود منیزیم ممکن است مانع رشد استخوان ها در فرد شود. به همین دلیل دریافت مقادیر کافی از منیزیم در دوران بچگی که استخوان ها در حال رشد هستند، ضروری است. در سنین بالاتر نیز کمبود منیزیم ممکن است باعث پوکی و شکستگی استخوان شود. منیزیم یک ماده معدنی است که علاوه بر موارد یاد شده، نقش مهمی را در سلامت زنان ایفا می کند. به منظور پیشگیری از پوکی استخوان به خصوص در دوران بارداری منیزیم باید به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد. به طور کلی، علائم کمبود منیزیم در زنان و مردان مشابه است که برخی از آن ها در ادامه توضیح داده می شود.

نشانه های اولیه کمبود منیزیم در زنان

طبق مطالعات به عمل آمده زنانی که از مکمل های غذایی استفاده نمی کنند، روزانه حدود 234 میلی گرم منیزیم می سوزانند، که این میزان کمتر از مقادیر توصیه شده 310 تا 320 گرم است. در کوتاه مدت برای جبران کمبود منیزیم در بدن، بدن شروع به دریافت آن از کلیه ها و جذب آن از روده بزرگ می کند. علائم کمبود منیزیم در زنان که پیش از همه بروز پیدا می کند شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف و خستگی می باشند. علائم بعدی زمانی ظاهر می شوند که بدن به دلیل تغییرات شرایط یا مصرف برخی داروها قادر به جذب منیزیم از روده نیست و میزان زیادی از این ماده معدنی را از طریق ادرار از دست می دهد.

علائم کمبود شدید منیزیم در زنان

برای کمبود ذخایر منیزیم در بدن می توان انبوهی از نشانه ها را برشمرد. از آنجایی که منیزیم یک ماده معدنی مهم در عملکرد ماهیچه هاست، کمبود آن می تواند باعث ضعف و گرفتگی عضلات شود. کمبود شدید منیزیم همچنین باعث عملکرد غیر طبیعی اعصاب به همراه بی حسی و حالت مور مور می شود. این کمبود روی قلب نیز اثر گذاشته و باعث بروز دلایل سکته قلبی از جمله نامنظم شدن نبض و تپش قلب می گردد. پیامد نهایی این مشکلات، درد در قفسه سینه و اسپاسم در شریان هایی است که خون را به قلب می رسانند. تشنج و تغییرات اخلاقی هم که باعث فعالیت بیش از حد مغز می شوند، می توانند از علائم کمبود منیزیم در زنان باشند.

دلایل کم شدن منیزیم بدن در زنان

به دلیل این که بدن قادر است مقادیر قابل توجهی از منیزیم را در خود ذخیره کند، اینکه افراد کمبود این ماده معدنی را در طول عمر خود تجربه کنند بسیار نادر است. البته، عوامل خاصی وجود دارند که می توانند باعث کم شدن منیزیم در بدن و بروز علائم کمبود منیزیم در زنان شوند. این عوامل از این قرارند:

  • داشتن برنامه غذایی با مقادیر کم منیزیم به صورت مداوم
  • داشتن اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری کرون ( یکی از بیماری های التهابی روده ) و بیماری سلیاک ( اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ارثی )
  • از دست دادن مقادیر بالای منیزیم از طریق ادرار یا عرق کردن که ناشی از اختلالات ژنتیکی است و یا اعتیاد به الکل و نوشیدن بیش از اندازه آن
  • حاملگی و شیردهی
  • بستری بودن در بیمارستان
  • اختلالات غدد پاراتیروئید
  • دیابت نوع دو
  • بالا رفتن سن
  • مصرف برخی داروهای خاص مانند مهار کننده های پمپ پروتون، دیورتیک، بیسفوسفونات ها و آنتی بیوتیک ها

غذاهای حاوی منیزیم

مصرف برخی غذاها از جمله سبزیجات، میوه ها، انواع دانه ها، غلات و حبوبات می توانند باعث افزایش ذخایر منیزیم در بدن و عدم بروز علائم کمبود منیزیم در زنان شود. در ادامه فهرستی از مواد غذایی حاوی منیزیم را به ترتیب اولویت ذکر می کنیم:

آجیل به ویژه بادام، بادام هندی، بادام زمینی، اسفناج، لوبیای سیاه، کره بادام زمینی، نان گندم کامل، آووکادو، سیب زمینی، برنج، ماست، غلات غنی شده، جو دو سر، لوبیا قرمز، موز و سیب، ماهی به ویژه ماهی سالمون، شیر، کشمش، سینه مرغ، گوشت گاو، کلم بروکلی و هویج. زمانی که میزان منیزیم پایین است، بدن میزان زیادی از این ماده معدنی را از روده کوچک جذب می کند.

غذاهای حاوی منیزیم

راه های افزایش جذب منیزیم توسط بدن

شرایط و برخی مواد غذایی بر روی میزان جذب منیزیم در بدن تاثیر می گذارند. افرادی که قصد دارند میزان جذب منیزیم بدن خود را بالا ببرند باید این نکات را رعایت کنند:

  • کم کردن یا پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای کلسیم به مدت دو ساعت قبل و بعد از غذایی که میزان منیزیم بالایی دارد.
  • پرهیز از مصرف مکمل هایی با مقادیر بالای ماده معدنی روی
  • درمان کمبود ویتامین دی ( ویتامین D )
  • خوردن سبزیجات خام به جای پخته
  • ترک سیگار

عوارض مصرف بیش از حد منیزیم

مصرف میزان بالای منیزیم به تنهایی نمی تواند تهدیدی برای سلامتی فرد باشد، زیرا میزان اضافی این ماده توسط کلیه و از طریق ادرار دفع می شود. با این حال مصرف بیش از حد منیزیم به ویژه از طریق مکمل ها و داروها می تواند منجر به اسهال و حالت تهوع به همراه گرفتگی شکم شود. خطر مسمومیت با منیزیم با اختلال در عملکرد کلیه همراه است، زیرا در این حالت کلیه قادر به کاهش یا دفع مقادیر اضافی این ماده از طریق ادرار نیست.

خطرات کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم در بدن در طولانی مدت می تواند باعث خالی شدن ذخایر بدن از منیزیم شود. به دلیل اینکه این کم شدن به تدریج اتفاق می افتد ممکن است علائم کمبود منیزیم در زنان ظاهر نشود. با این حال کمبود مداوم این ماده می تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد. این کمبود خطر ابتلا به دیابت نوع دو ، فشارخون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. افرادی که به سندرم متابولیک مبتلا می شوند، فشار خون بالایی دارند، وزن آنها شروع به بالا رفتن بیشتر از حد طبیعی می کند، میزان قند و چربی خون آنها از حد طبیعی خارج شده و تمام این موارد خطر ابتلا به بیماری دیابت ، بیماری های قلبی و حتی سکته یا حمله مغزی را افزایش می دهد.

خطرات کمبود منیزیم در بدن

علائم کمبود منیزیم در زنان می توانند از میزان کم و حالت پنهانی به صورت جدی و حتی تهدیدی برای سلامتی فرد تبدیل شوند. هرگونه نگرانی در مورد احساس بروز علائمی چون اسپاسم های شدید عضلانی، ضعف، حالت تهوع و استفراغ مداوم، تغییرات رفتاری و توهم، و علائم مربوط به قلب نظیر درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، حالت خفگی یا تنگی نفس باید حتما توسط پزشک متخصص بررسی شوند. کمبود این ماده معدنی مهم در بدن اگر درمان نشود پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت. بنابراین هر علامتی در بدن که مشکوک به کمبود منیزیم است باید با مراجعه به پزشک درمان گردد. با مجله اینترنتی ماه همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)