غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی

با توجه به بررسی های صورت گرفته، اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی تاثیر به سزایی در ابتلا به فراموشی و یا کاهش علائم آن خواهد داشت. در واقع بخش اعظمی از سلامت مغز و تضمین فعالیت های مغزی، به داشتن رژیم غذایی مناسب بستگی دارد. در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان، رژیم مدیترانه ای را بهترین نوع برنامه غذایی حاوی غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی دانسته و اعتقاد دارند که این نوع رژیم از غذاهای سالم و مفید تشکیل شده و مواد مضر آن به کمترین میزان کاهش یافته و یا کاملا حذف شده است. این رژیم را میتوان نقطه مقابل رژیم های غربی دانست. کارشناسان مجله سلامت ماه طی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که توجه به مواد غذایی مصرفی، یکی از بهترین راه ها برای کاهش مشکلات ناشی از آلزایمر به ویژه در میان سالمندان است.

غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی و آلزایمر

همان طور که اشاره شد، رژیم های مدیترانه ای اغلب بر مصرف انواع سبزیجات و میوه ها و غلات کامل تمرکز داشته و مصرف چربی و منابع حیوانی در آن به حداقل ممکن رسیده است. یک برنامه غذایی این چنینی، بهترین مورد برای داشتن مغزی سالم است و به گفته محققان تا 53 درصد از ابتلا به آلزایمر و فراموشی جلوگیری کرده و علائم آن را کاهش می دهد.

طی یک سری تحقیقات جامع، محققان ضمن بررسی چندین رژیم دارای غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی و همچنین غذاهایی که می تواند بر عملکرد حافظه تاثیر گذار باشد، یک سری توصیه هایی را ارائه داده اند که کمک می کند فرد مبتلا به فراموشی ، در رابطه با برخی علائم، شرایط و وضعیت بهتری را تجربه کند. آن چه از چکیده این تحقیقات به دست آمده، شامل این موارد است که یک فرد مبتلا به فراموشی باید :

  • حداقل 3 وعده از غلات کامل در روز
  • 6 وعده سبزیجات با برگ سبز در هفته
  • بیش از یک مرتبه سبزیجات مختلف در روز
  • انواع توت ها، 2 وعده در هفته
  • گوشت قرمز، کمتر از 4 وعده در هفته
  • ماهی حداقل یک وعده در هفته
  • حبوبات، 4 بار در هفته
  • مغزها، 5 بار در هفته
  • فست فود و غذاهای سرخ شده، کمتر از 1 بار در هفته
  • کمتر از یک قاشق چای خوری کره یا مارگارین در روز
  • و کمتر از 1 بار الکل در هفته، استفاده کنند.

در ادامه به شکل اختصاصی در مورد غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی توضیح خواهیم داد.

تاثیر توت بر تقویت حافظه

تاثیر توت بر تقویت حافظه

انواع مختلف توت ها، دارای ترکیبات منحصر به فردی هستند که مزیت های متعددی برای سلامت مغز، از جمله تقویت حافظه در کودکان 8 تا 10 سال دارد. اخیرا ثابت شده که این تاثیر مثبت، علاوه بر کودکان، در مورد سالمندان مبتلا به فراموشی نیز کارساز است. برای مثال، نتایج یک تحقیق نشان می دهد که افرادی که در طول دوران جوانی، بیشتر از انواع مختلف توت ها استفاده می کنند، دیرتر از دیگران دچار مشکلات حافظه ای در دوران سالمندی خواهند شد. در واقع حدود 2 تا 3 سال، دیرتر درگیر کاهش قدرت حافظه می شوند. به علاوه در صورتی که دچار ضعف در حافظه باشند، می توانند با مصرف توت، این ضعف را تا حدودی جبران کنند.

قهوه و کافئین

قهوه و هر نوشیدنی دیگری حاوی کافئین، می تواند مانع مرگ سلول های عصبی شده و از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کند. قهوه علاوه بر اینکه قدرت حافظه را بالا می برد، عملکرد آن را نیز بهبود می بخشد و از غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی محسوب می شود.

سبزیجات مفید برای آلزایمر

سبزیجات با برگ سبز، حاوی ویتامین های فراوانی است که مستقیما عملکرد حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. در تحقیقی که بر روی چندین سالمند 58 تا 99 ساله صورت گرفت، مشخص شد که مصرف سبزیجات با برگ سبز چند وعده در هفته، می تواند عملکرد ذهنی این افراد را 11 سال جوان تر کند. این دسته از گروه های غذایی به دلیل داشتن ویتامین ب9 ، ب12 قابلیت تقویت حافظه حتی در افراد فراموش کار را دارند.

روغن زیتون و فراموشی

این نوع چربی، از چربی های سالم و مفیدی است که تقریبا می توان در سرو انواع غذاها از آن استفاده کرد. روغن زیتون، عملکرد حافظه را تحت تاثیر قرار داده و از گسترش علائم فراموشی جلوگیری می کند.

همان طور که می دانید، درصد بسیاری از مغز را چربی تشکیل داده و بخش مهمی از فعالیت های مغزی نیز به وجود چربی وابسته است. اما چربی مورد نیاز مغز از نوع امگا 3 است که در اغلب ماهی ها از جمله سالامون  یافت می شود. امگا 3 کمک میکند تا انتقال دهنده های عصبی، رشد کرده و کار انتقال پیام با سرعت و دقت بیشتری انجام گیرد. انتقال سریع پیام، در واقع مشخص کننده قدرت حافظه در فرد است و تنها با کمک تمرین و مصرف غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی امکان پذیر است.

اگر به شکل گردو دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که دقیقا شبیه به شکل ظاهری مغز است. اگر چه این شباهت کمی خنده دار به نظر می رسد، اما کلیدی است برای یادآوری این قضیه که گردو برای سلامت مغز مفید بوده و از بروز فراموشی جلوگیری می کند. اگر طعم گردو را به تنهایی دوست ندارید، می توانید آن را با مغزهای دیگر مخلوط کرده و مصرف کنید.

روغن زیتون و فراموشی

انتخاب غذاهای مناسب برای جلوگیری از فراموشی و آلزایمر

رژیم غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی باید شامل تمامی گروه های غذایی باشد. از حذف مواد غذایی سالم و ضروری برای بدن خودداری کنید. مقدار چربی های اشباع یا اسیدهای ترانس را به دلیل افزایش خطر ابتلا به کلسترول، به کمترین حد ممکن کاهش دهید و از مصرف شکرهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی خودداری کنید.

شکلات یکی از خوشمزه ترین راه ها برای پیشگیری از فراموشی است. شکلات به شرطی که درصد کاکائو موجود در آن بالا بوده و کمترین میزان شکر را داشته باشد، می تواند قدرت حافظه را افزایش دهد. همچنین مصرف نمک را به مقادیر استاندارد رسانده و غذاهای فرآوری شده و شور را از رژیم غذایی حذف کنید تا ذهن قدرتمند تری داشته باشید.

دقت داشته باشید که حتی اگر در رژیم خود غذاهای مناسب جلوگیری از فراموشی استفاده می کنید؛ غذاهای مختلف را در یک وعده غذایی باهم مصرف نکنید، زیرا ممکن است اثر برخی از مواد غذایی هم زمان با ماده ای دیگر، خنثی شود. به پیشنهاد کارشناس مجله اینترنتی ماه ، در حد امکان غذاها را در منزل تهیه کنید تا علاوه بر به کارگیری حافظه و درگیری ذهنی برای کاهش استرس، از سلامت کامل غذا اطمینان کامل داشته باشید. اگر باز هم در این صورت با نشانه های هشدار دهنده آلزایمر روبرو شدید، زمان مراجعه به پزشک رسیده است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)