ادویه جانشین نمک در غذا

تقریبا در اغلب رژیم های غذایی مورد استفاده در تمامی نقاط دنیا، نمک یکی از اصلی ترین چاشنی ها و طعم دهنده هاست. البته بسته به میزان سلامت رژیم ها، مقدار نمک مصرفی متفاوت است. نمک حاوی ماده معدنی سدیم است که موجب افزایش میزان مایعات در بدن شده و خواص دیگری دارد که موجب ضرورت وجود آن در بدن می شود. اما عدم رعایت مقدار استاندارد مصرف نمک ، موجب افزایش فشار خون و نهایتا ایجاد مشکلات عروقی در فرد می شود. پزشکان اکیدا توصیه می کنند که مصرف نمک را به کمترین حد ممکن رسانده و گاها مواد دیگری را به عنوان جایگزین برای نمک در غذا ، پیشنهاد می کنند. اگر با دقت بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که ترکیبات دیگری در طبیعت موجود است که می تواند به عنوان چاشنی و ادویه جانشین نمک در غذا ، جایگزین شده و خواص مشابه و بلکه بیشتری را به غذا اضافه کنند. بخش سلامت مجله ماه ، مقاله ای را به معرفی این جایگزین ها برای نمک اختصاص داده شده است.

بهترین جایگزین برای نمک

نمک همان طور که گفته شد، حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم است که برای کارکرد بهتر ماهیچه ها، لازم و ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن، موجب افزایش فشار خون شده و در طولانی مدت، آسیب های قلبی را در پی خواهد داشت. از جمله بهترین جایگزین نمک برای طعم دادن به غذا ، سیر و فلفل و برگ نعناع است. به صورت مشروح، در ادامه به بررسی ادویه های جانشین نمک می پردازیم.

سیر ادویه جانشین نمک در غذا

سیر اگر به صورت خام مصرف شود، مزه ای تند و خاص دارد و اگر به شکل سرخ شده به غذا افزوده شود، طعم شیرین تر و دلنشین تری خواهد داشت. سیر به دلیل عطر بی نظیری که دارد، یکی از بهترین جایگزین ها برای نمک است. اگر مصرف سیر خام، موجب ایجاد حساسیت در فرد می شود و یا وقت خرد کردن یا له کردن آن را ندارید، می توانید از پودر آماده آن استفاده کنید. برای طعم دادن به گوشت و مرغ و ماهی و از بین بردن بوی نامطبوع آنها نیز، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش از این، مردم بر این عقیده بودند که سیر به دلیل عطر تندی که دارد، نباید در زمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که سیر حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده است که برای فرد مبتلا به ویروس آنفولانزا ، بسیار مناسب خواهد بود.

دانه فلفل

اغلب ما بیشتر با فلفل سیاه آشنایی داریم، در حالی که دانه فلفل در رنگ های زرد، سبز و سفید نیز موجود است که هر کدام عطر و طعم متفاوتی دارند. برای مثال فلفل سفید نسبت به نمونه زرد و سبز آن، کمی شیرین تر به نظر می رسد. اگر چه زیاده روی در مصرف غذاهای تند نیز به اندازه نمک مضر خواهد بود، اما مصرف به اندازه آن، یک انتخاب خوب برای ادویه جانشین نمک در غذا است. فلفل سرشار از فیبر، آهن و منیزیم و کلسیم است.

استفاده از آب لیمو در غذا

لیمو و آب لیمو، از بهترین طعم دهنده های غذا هستند که طرفداران خاص خود را دارد. اساسا با اضافه کردن لیمو به غذا ، میزان مصرف نمک به خودی خود، کاهش می یابد زیرا طعم لیمو بر غذا غالب می شود. لیمو منبع غنی ویتامین C است و تقریبا با هر غذایی، قابل استفاده است.

سرکه بالزامیک چاشنی جایگزین نمک

سرکه بالزامیک، یکی از انواع سرکه های چندین ساله است که خواص بی نظیری دارد. علاوه بر خواص طبیعی این چاشنی، به دلیل اینکه با انواع غذاها قابل مصرف است، بسیار مورد توجه قرار گفته است. علاوه بر سالاد و چاشنی انواع غذاها، بالزامیک را با اسپرسو و یا شکلات نیز ترکیب می کنند که طعم فوق العاده ای دارد. به طور کلی، چاشنی های ترش، ناخودآگاه فرد را از مصرف زیاد نمک باز می دارد. بنابراین جانشین مناسب برای نمک به حساب می آید.

نعناع ادویه جانشین نمک در غذا

نعناع ادویه جانشین نمک در غذا

نعناع به صورت تازه، طعم تقریبا تندی دارد و البته عطر آن نیز، بی نظیر است. این گیاه معطر را به راحتی می توان در یک گلدان کوچک کاشت و به صورت تازه از آن استفاده کرد. البته در مواردی نیز می توان از برگ خشک شده آن نیز استفاده کرد. بیشترین مورد مصرف این گیاه، در سالاد هاست.

استفاده از رزماری به جای نمک

رزماری نیز از گیاهان معطر است که در اغلب موارد به صورت پودر شده استفاده می شود. عطر فوق العاده این ادویه در کنار طعم دلنشین آن، به تدریج مصرف نمک را در افراد کاهش می دهد. رزماری را می توان برای تهیه انواع گوشت ها، سس ها و غذاهای سرخ کردنی مورد استفاده قرار داد.

پودر فلفل قرمز

چیلی یا پودر فلفل قرمز، یکی از چاشنی های تندی است که طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان ادویه جانشین نمک در غذا شاید بتوان آن را به حساب آورد چرا که در مراحل تولید، نمک زیادی به آن اضافه می شود. چیلی را می توان به هر غذایی که قابلیت اضافه کردن فلفل داشته باشد، افزود و از طعم آن لذت برد. چیلی معمولا به صورت سس های آماده در فروشگاه ها موجود است. توصیه شده که سس چیلی را در منزل تهیه کنید، زیرا در فرآیند آماده سازی آنها، نمک فراوانی به کار رفته است.

مصرف دارچین بجای نمک در غذاها

دارچین به دلیل طعم تقریبا شیرینی که دارد، اغلب در تهیه شیرینی ها به کار می رود. اما در غذاهای سنتی مناطقی مثل ترکیه یا خاورمیانه، در اغلب غذاها برای از بین بردن بوی بد گوشت و اضافه کردن عطر به غذا، از دارچین استفاده می شود. میوه های خشک که این روزها طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده نیز، حاوی مقادیری قابل توجه از دارچین است.

مصرف دارچین بجای نمک در غذاها

زنجبیل ، پاپریکا طعم دهنده تند جانشین نمک

زنجبیل طعمی بین تندی و ترشی دارد. هم به صورت تازه و هم خشک شده و به شکل پودر، مورد استفاده قرار می گیرد. از زنجبیل در تهیه انواع غذاهای سرخ کردنی یا سس ها و سالادها، استفاده می شود. پاپریکا در واقع پودر فلفل دلمه ای خشک شده است که اغلب تند است. البته تندی آن به نسبت فلفل قرمز یا سیاه، کمتر است. پاپریکا اگر با پودر سیر ترکیب شود، ادویه ای فوق العاده می سازد که از آن میتوان در تهیه سس های بسیار خوش طعم و برای طعم دادن به گوشت و مرغ و ماهی استفاده کرد و ادویه جانشین نمک در غذا محسوب می شود.

جایگزین کردن زردچوبه و زیره بجای نمک در غذا

زردچوبه رنگ زرد مایل به نارنجی بسیار خوش رنگی دارد که در اغلب غذاها بیشتر به منظور تغییر رنگ، مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه خواص ضد سرطانی بی نظیری دارد و زادگاه آن، آفریقاست. زردچوبه طعم خاصی ندارد. در واقع طعم آن با شوری نمک و تندی فلفل کمی متفاوت است. هر غذایی که بتوان به آن فلفل اضافه کرد، قابلیت اضافه کردن زردچوبه را نیز دارد.

زیره نیز همانند زردچوبه، طعم خاصی ندارد، اما اغلب به دلیل عطر مطلوبی که دارد و البته خواص بی نظیرش، در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. زیره را به صورت پودر به غذا اضافه کرده و در بیشتر غذاهای سرخ کردنی، به کار می رود. ادویه های جانشین نمک در غذا را در این مقاله برای شما بررسی کردیم. اما چیزی که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است، تاثیر مصرف نمک بر میزان مرگ و میر است که اخیرا در جامعه جهانی به دغدغه ای تبدیل شده و مجله اینترنتی ماه نیز بارها به این مسئله پرداخته است. به همین منظور شما نیز باید این مسئله را جدی بگیرید و به دنبال جایگزین های مناسب و ادویه جانشین نمک در غذا باشید تا سلامت قلب خود را نیز حفظ کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید