دلایل عقب افتادن پریود

دوران قاعدگی یا به اصطلاح عامیانه پریود ، یک دوره تقریبا مشخص است که جدول زمانی مشخصی نیز دارد. معمولا عادت ماهانه به مدت حدودا یک هفته اتفاق افتاده و سپس به اتمام می رسد. در مواردی، ممکن است سیکل قاعدگی به هم ریخته و در تاریخ مشخص، خونریزی آغاز نشود. یکی از مشخص ترین دلایل عقب افتادن پریود و عدم خونریزی در زنان متاهل، بارداری است که البته در موارد نادر، ممکن است حتی زنان باردار نیز به طور منظم، عادت ماهانه را تجربه کنند. یعنی حتی در دوران بارداری نیز ممکن است خونریزی ادامه داشته باشد. اما به جز بارداری، علل متعدد دیگری می تواند بر عقب افتادن عادت ماهانه یا قطع شدن قاعدگی تاثیر گذار باشد. در مجله سلامت ماه ، در مورد این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مهمترین دلایل عقب افتادن پریود

گذشته از بارداری، عقب افتادن عادت ماهانه ، علل متعددی دارد که عمده ترین آنها تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن است. به طور کلی، 2 مرتبه در عادت ماهانه زنان، بی نظمی قابل توجهی ایجاد می شود، یکی در آغاز شروع قاعدگی یعنی در اوایل سن بلوغ و دیگری زمانی است که زن به سن یائسگی رسیده و به تدریج به پایان قاعدگی نزدیک می شود. هر چه سن افزایش می یابد، بی نظمی در قاعدگی نیز بیشتر اتفاق خواهد افتاد و دلایل عقب افتادن پریود گسترده تر می شود. یک قاعدگی منظم باید دارای سیکلی 21 تا 35 روزه باشد که اغلب زنان سیکل 28 روزه دارند و این طبیعی است. اگر طول دوران سیکل قاعدگی شما در این رنج متوسط قرار ندارد، پس به یکی از مشکلات زیر مبتلا هستید.

شایع ترین علل عقب افتادن عادت ماهانه

استرس و فشار روانی، میزان تولید و ترشح هورمون ها را بر هم می زند، بر ناحیه هیپوتالاموس مغز که مسئول تنظیم عادت ماهانه است، تاثیر می گذارد و موجب تغییرات عمده در وزن می شود. همه این موارد بر روی هم می تواند علت تاخیر در پریود باشد. اگر گمان می کنید که استرس عامل بی نظمی پریود در شما شده، سعی کنید با کمک مقاله راهکار کاهش استرس و اضطراب و روش های مختلف مدیتیشن و انجام تمرینات ورزشی، داشتن تغذیه مناسب، فشار عصبی را از خود دور کنید.

کاهش وزن شدید ؛ زنانی که دچار اختلالات تغذیه ای هستند و وزن آنها حداقل 10 کیلوگرم از حد نرمال کمتر است،  در فرآیند تخمک گذاری دچار مشکل شده و سیکل قاعدگی آنها تغییر می کند. برای برطرف کردن این مشکل، باید تلاش کرد تا تغذیه مناسبی داشت و از همه گروه های مواد غذایی، استفاده کرد. توجه داشته باشید که امروزه عمده ترین دلایل عقب افتادن پریود در دختران، همین مسئله وزن زیر حد نرمال است.

شایع ترین علل عقب افتادن عادت ماهانه

پیشگیری از بارداری شایع ترین علت تاخیر پریود

اگر شما جز آن دسته بانوانی هستید که برای پیشگیری از بارداری، قرص استفاده می کنید، باید بدانید که این قرص ها حاوی هورمون استروژن و پروژسترون است و می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند، در نتیجه موجب عقب افتادن پریود می شود. تاثیر این قرص ها به حدی است که حدود 6 ماه زمان لازم است تا پس از قطع مصرف، سیکل قاعدگی به حالت طبیعی بازگردد. علاوه بر قرص، آمپول های ضد بارداری نیز همین خاصیت را دارند.

چاقی از دلایل عقب افتادن پریود

همان اندازه که کاهش وزن علت عقب افتادن عادت ماهانه است، اضافه وزن نیز می تواند در این بی نظمی دخیل باشد. در مواردی، چاقی ممکن است منجر به بروز سندرم پلی کیستیک در رحم شده و مشکلات متعددی را به جز بی نظمی در پریودی ایجاد کند. پزشک معمولا با عکس برداری یا انجام آزمایش خون، وجود این سندرم را تشخیص می دهد. پس برای اینکه فرآیند تخمک گذاری دچار چنین اختلالاتی نشود، بهتر است وزن خود را کنترل کرده و افزایش آن جلوگیری نمایید.

دلایل هورمونی عقب افتادن عادت ماهانه

ترشح و تولید برخی هورمون ها مثل هورمون پرولاکتین یا تیروئید، بر سیکل عادت ماهانه تاثیر گذار است که با انجام یک آزمایش خون ساده، می توان این دو هورمون را مورد بررسی قرار داد. تنظیم این هورمون ها، کاری است که پزشک باید با تجویز دارو انجام دهد. در مواردی، این تغییرات هورمونی، ارثی است و گاه به دلیل وجود تومور ایجاد می شود. در هر حال، با مصرف یک سری داروهای خاص، می توان این هورمون ها را تنظیم و بی نظمی ایجاد شده در پریود را درمان کرد.

دلایل هورمونی عقب افتادن عادت ماهانه

عقب افتادن پریود با ورزش

در مواردی که فرد تمرینات ورزشی سنگین انجام می دهد، ممکن است به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی در بدن، سیکل قاعدگی دچار بی نظمی شود. در این موارد باید با پزشک ورزشی مشورت کرد تا با انجام آزمایشات متعدد، علت دقیق این مشکل مشخص شده و با انجام اقدامات مناسب، هورمون ها در بدن کنترل شوند. البته این مشکل زمانی به وجود می آید که تمرینات ورزشی بیش از یک یا دو ساعت در روز باشد. یعنی فعالیت های ورزشی سبک، چنین مشکلی در بر نخواهد داشت و نیازی به نگرانی نیست.

علاوه بر موارد گفته شده، وجود برخی بیماری ها مثل بیماری دیابت ، مشکلات مربوط به غده آدرنال، مشکلات ریوی، اختلالات رحمی و تخمدان و مشکلات تیروئید، باعث می شود تا فرد از لحاظ سیکل قاعدگی دچار بی نظمی شده و فرآیند تخمک گذاری در وی با اختلال مواجه شود. تا زمانی که این بیماری ها به طور کامل درمان نشوند، این تاخیر ها در زمان پریود برطرف نخواهد شد. گذشته از اینها، هر مشکل یا بیماری دیگری که بر کاهش یا افزایش بیش از حد وزن تاثیر گذار باشد نیز می تواند در این امر دخیل باشد، مثل بیماری های قلبی یا نارسایی کلیه و کبد.

مصرف داروها پریود را به تاخیر می اندازد

هر نوع  داروی هورمونی می تواند سیکل قاعدگی را دچار اختلال کند. از داروهای ضد افسردگی گرفته تا مواد شیمیایی که جهت از بین بردن سلول های سرطانی با عنوان شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این داروها یا موجب بی نظمی در پریود می شود و یا ممکن است حتی آن را قطع کند.

عقب افتادن پریود به دلیل حاملگی و زایمان

عقب افتادن پریود به دلیل حاملگی و زایمان

گاهی اوقات فرد باردار نیست، اما اختلالاتی در پریود خود مشاهده می کند و در مواردی حتی نشانه ای از سیکل قاعدگی وجود ندارد. از طرفی احتمال باردار بودن نیز صفر است. در این موارد، زن بارداری خارج از رحمی دارد. یعنی به نوعی جنین تشکیل شده اما در محیطی خارج از رحم. در این حالت باید سریعا جنین را کورتاژ کرده تا فرآیند تخمک گذاری به حالت عادی خود بازگردد.

شیردهی نیز از آن جایی که از برخی لحاظ فرآیندی هورمونی به حساب می آید، می تواند از دلایل عقب افتادن پریود محسوب شود. در این دوران، خونریزی بسیار کم است و حتی در مواردی ممکن است اصلا خونریزی اتفاق نیفتد. یکی از باورهای غلطی که در میان زنان وجود دارد این است که شیردهی نوعی روش پیشگیری از بارداری به حساب می آید و احتمال بارداری در این دوران وجود ندارد. اما آنچه که کارشناس مجله اینترنتی ماه بر اساس تحقیقات دریافته، اینکه یک باور بی اساس است و افراد زیادی به دلیل عدم تحقیق در مورد آن و اعتقاد به این مسئله، باردار شده اند و زمان کافی برای شیردهی به نوزاد اول را از دست داده اند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)