انواع سرطان ها و علائم آن

 بیماری سرطان یکی از انواع بیماری های تقریبا غیر قابل درمان است. اگر چه در سال های اخیر تلاش بسیاری برای یافتن راه های درمان این بیماری صورت گرفته، ولی هنوز روش خاص و کارآمدی برای درمان پیشنهاد و معرفی نشده است. بررسی های مجله سلامت ماه نشان می دهد سرطان پس از بیماری های قلبی و بیماری عروق کرونری ، دومین عامل مرگ و میر در جهان به شمار می آید. توده سرطانی معمولا فقط در بخشی از بدن ایجاد شده و سپس از طریق سیستم گردش خون به دیگر قسمت ها انتقال می یابد. با ورود توده سرطانی به عضوی دیگر، در آنجا نیز گسترش یافته و عضو جدید را نیز درگیر سلول های خطرناک می نماید. سرطان را با توجه به محل قرار گیری آن، به چند دسته تقسیم می کنند که در ادامه به معرفی انواع سرطان ها و علائم آن می پردازیم.

بررسی انواع سرطان ها و علائم آن

بر اساس آمارها، بیش از 100 نوع سرطان وجود دارد که بر اثر رشد و تقسیم بی رویه سلولی ایجاد شده اند. هر کدام از این نوع سرطان ها، علائم و عوارض خاص خود را دارند و برای یافت راه حل مناسب جهت درمان، نیاز به یک سری بررسی های خاص خواهند داشت. بودجه های فراوانی تاکنون جهت درمان انواع سرطان ها و علائم آن و همچنین یافتن روش درمانی هزینه شده و دولت ها فعالیت های مختلفی در این زمینه انجام داده اند که البته تا کنون نیز پیشرفت های زیادی را به دنبال داشته است. از میان حدود 100 نوع سرطان شناخته شده، چند نمونه از آنها شیوع بیشتری دارد. به همین دلیل بیشتر مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. در ادامه به معرفی انواع سرطان ها و علائم آن خواهیم پرداخت.

سرطان روده

این نوع سرطان در روده بزرگ که تقریبا آخرین بخش سیستم گوارشی است ایجاد می شود. با رشد سلول های سرطانی، این روده به تدریج کوچکتر شده و مسیر عبور آن، مسدود خواهد شد. با گسترش توده سرطانی در روده، پس از مدتی عملکرد اصلی آن با اختلال روبرو خواهد شد. ضعف و خستگی، خون در ادرار، تغییر در عملکرد روده و انجام نگرفتن عمل دفع تا 4 هفته، کاهش وزن ناگهانی و غیر عادی و دردهای ممتد در ناحیه شکم از علائم این نوع سرطان است.

در اغلب موارد، سرطان روده هیچ علت خاصی ندارد. اما در مواردی نیز، علت اصلی شناسایی شده است. در درصد کمی از سرطان های روده، وجود یک سری ژن ها که معمولا وراثتی هستند، خطر بروز سرطان را افزایش می دهند. شواهد دیگری نیز وجود دارد که مبنی بر ارتباط میان رژیم های غربی و سرطان روده است، زیرا به عقیده محققان، چربی زیاد موجود در این رژیم ها باعث بروز سرطان روده می شود.

سرطان پوست

سرطان پوست با وجود شیوع زیادی که دارد، در مبحث معرفی سرطان های خطرناک جایگاه چندانی ندارد. شاید به این دلیل که عوارض آن زیاد بخش های داخلی بدن را درگیر نمی کند. سرطان معمولا از داخلی ترین لایه های پوست آغاز شده و به سمت لایه های بیرونی حرکت می کند. یعنی هر چه عوارض و علائم سرطان پوست مشهود تر باشد و با چشم بتوان آن را دید، یعنی وضعیت وخیم تر است. در اغلب موارد سلول های سرطانی در پوست به دیگر بخش های بدن انتقال نمی یابد و در همان ناحیه باقی خواهد ماند، به همین دلیل انواع مختلف سرطان پوست تهدید کننده نیستند.

از جمله موثر ترین فاکتورهایی که فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می دهند، قرار گرفتن در برابر اشعه UV خورشید، برنزه کردن پوست ، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی خطرناک، قرار داشتن در معرض اشعه های مضر مثل اشعه ایکس و ابتلا به برخی بیماری مرتبط با سیستم ایمنی است. از نشانه های عمومی سرطان پوست که تقریبا در همه انواع آن مشترک است، ایجاد دانه ها و لکه های تیره رنگ و سرباز، ایجاد هاله ای تیره رنگ در اطراف جراحت ایجاد شده در پوست، تغییر رنگ پوست به صورتی روشن و ایجاد لکه های سفید یا زرد رنگی که برخی ترشحات روغنی دارند، می باشد.

سرطان پوست

سرطان سینه

یکی از شناخته شده ترین انواع سرطان ها و علائم آن ، سرطان سینه است که متاسفانه شیوع زیادی نیز دارد. به طوری که ماه اکتبر به عنوان ماه آشنایی با علائم و چگونگی این نوع سرطان شناخته شده است. در اغلب موارد، توده سرطانی در مجراهای انتقال دهنده شیر در سینه تشکیل می شوند. گاهی اوقات نیز سلول های درگیر با اندام های تولید کننده شیر را مورد حمله قرار می دهد. از جمله علائم کلی سرطان سینه می توان به این موارد اشاره کرد:

تغییر حالت نوک سینه، تغییر در شکل و سایز سینه، پیدا شدن توده های قابل لمس در نواحی اطراف سینه، عدم تناسب اندازه هر دو سینه به طوری که یکی بزرگتر از دیگری باشد. از دست دادن اشتها، دو بینی ، سردرد ، تهوع، کاهش وزن ، تنگی نفس و اختلال در عملکرد عضلات، از دیگر نشانه های سرطان سینه است که در صورت پیشرفته شده بیماری، بروز می یابد. سرطان سینه نیز همانند دیگر انواع سرطان ها علت قابل استنادی ندارد، اما از نظر محققان برخی تغییرات هورمونی ، شرایط محیطی، رژیم غذایی غلط و سبک زندگی از عواملی است که موجب رشد سلول های سرطانی در سینه می شود.

سرطان ریه

سرطان ریه ، اولین سرطانی است که موجب مرگ و میر در زنان و مردان می شود. همانند دیگر انواع سرطان ها ، سرطان ریه نیز در اثر رشد بی رویه سلول های سرطانی ایجاد می شود. سرفه ، ترشحات خونی ، خس خس سینه یا تنگی نفس، کاهش تب ، درد قفسه سینه و درد استخوان از جمله علائم سرطان ریه است. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان ریه نیز به مراتب افزایش می یابد. معمولا در افراد زیر 40 سال سرطان ریه دیده نمی شود. هر عاملی که می تواند ریه را از نظر عملکرد اصلیش تحت تاثیر قرار دهد، می تواند عاملی برای ایجاد این نوع سرطان باشد.

سرطان خون

سرطان خون نیز یکی از انواع سرطان های شایع است که اغلب در میان کودکان دیده می شود. سه چهارم موارد سرطان خون در کودکان اتفاق می افتد. با افزایش سن، سرطان خون نیز در بزرگسالان شیوع می یابد. بیماری کم خونی یا آنمی ، علائم ناشی از خستگی، رنگ پریدگی ، احساس بیماری، کبودی، خونریزی غیر عادی مثل خونریزی از لثه ها ، خون در ادرار و تومور غده لنفاوی از نشانه های سرطان خون است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، عوامل وراثتی و سیگار کشیدن از علل عمده رشد سلول های سرطانی در خون است.

همان گونه که گفته شد، انواع سرطان ها و علائم آن در برخی موارد بسیار نادر بوده و موارد ابتلای کمی دارند. اما موارد گفته شد در بالا جز شایع ترین نمونه های سرطان هستند که بیش از دیگران شناخته اند. نکته مشترک میان همه انواع سرطان ها ، تقسیم غیر عادی سلولی است که موجب ایجاد تومور می گردد. طبق تحقیقات کارشناسان مجله اینترنتی ماه در سال های اخیر اقداماتی برای درمان سرطان خون به وسیله سلول های بنیادی انجام گرفته است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید