مشکلات متداول بینایی

اگر چه تحقیقات بسیاری در زمینه بررسی و شناخت انواع بیماری های مربوط به چشم صورت گرفته، اما هنوز هم متخصصان ادعا می کنند که مطالب زیادی در مورد اختلالات چشمی ناشناخته باقی مانده و هنوز امکان ارزیابی آنها فراهم نشده است. اما آشنایی با مشکلات متداول بینایی نیز کمک می کند تا ضمن پیشگیری از ابتلا به این اختلالات، با روش های درمان و بهبود آن نیز آشنا شده و از این طریق از بروز انواع بیماری های حاد چشمی جلوگیری کنیم. به دلیل اهمیت این مسئله، مجله سلامت ماه را امروز به بررسی مشکلات متداول بینایی اختصاص داده ایم.

مشکلات متداول بینایی ، علل و راه های درمان

بیماری های مرتبط با بینایی، بسیار متنوع هستند و خوشبختانه در مورد اغلب آنها نیز، روش های درمان قطعی برای آنها وجود دارد. اما گروهی از این بیماری ها از بقیه شیوع بیشتری دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

بیماری چشمی تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا

این بیماری که اغلب با عنوان اختلال چشمی AMD شناخته می شود، یکی از مشکلات متداول بینایی است که در واقع بیشتر مبتلایان به آب مروارید و آب سیاه را درگیر می کند، به گونه ای که 10 میلیون نفر تنها در ایالات متحده، درگیر این اختلال هستند. این بیماری، بخش مرکزی شبکیه چشم، یعنی ماکولا را درگیر کرده که موجب اختلال در تشخیص رنگ ها، رانندگی، دید در شب و تشخیص جزئیات اشیا می شود. دوبینی ، تاری دید، اختلال در دید هنگام مواجه با نور زیاد و عدم تشخیص جزییات از فاصله دور، از جمله علائم این بیماری است.

از آن جایی که این اختلال در اثر کمبود برخی ویتامین ها و املاح در بدن ایجاد می شود، مصرف مکمل ها، انواع قطره های تقویت کننده، لیزر درمانی و استفاده از عینک، تا حدودی در برطرف کردن این اختلال موثر خواهد بود.

آب مروارید شایع ترین مشکل بینایی

یکی از شایع ترین اختلالات چشمی در حال حاضر، آب مروارید است. زمانی که فرد از ایجاد لکه های ابری هنگام مشاهده تصاویر شکایت می کند، قطعا دچار آب مروارید شده است. تاری دید به ویژه در نور زیاد، مشکل دید در شب، تصور هوای غبار آلود در اطراف و کم رنگ و بی روح دیدن تصاویر، از جمله علائم مشخص آب مروارید است. جراحی، بهترین و موثرترین روش درمان این مورد از مشکلات متداول بینایی است، البته استفاده از عینک نیز در مواردی می تواند کمک کننده باشد.

آب سیاه خطرناک ترین مشکل متداول بینایی

زمانی که اعصاب بصری دچار آسیب شدید و جدی شود، آب سیاه در چشم تشکیل می گردد. در واقع آسیب به اعصاب چشمی، موجب افزایش فشار مایعات درون چشم شده و در صورتی که به درستی تحت درمان و مراقبت قرار نگیرد، منجر به آسیب مغزی نیز خواهد شد. آب سیاه یکی از عواملی است که در دراز مدت منجر به نابینایی خواهد شد. در حقیقت آب سیاه را می توان از خطرناک ترین مشکلات متداول بینایی دانست. تاری دید، دید تونلی، قرمزی چشم، درد قرنیه و اختلال در بینایی در نور زیاد، از علائم آب سیاه است. معمولا پزشکان جهت درمان آب سیاه ، پس از عدم پاسخگویی مصرف دارو، جراحی لیزری را پیشنهاد می کنند که تاثیر به سزایی در درمان آن خواهد داشت.

دوبینی از مشکلات شایع چشم

دوبینی اگر چه یک وضعیت موقتی است و معمولا پس از مدتی از بین می رود، اما اگر دید عادی دارید و به طور ناگهانی دچار این پدیده می شوید، حتما مسئله را جدی گرفته و جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. آب مروارید ، خشکی چشم ، مشکلات مرتبط با عصب بینایی و اختلالات مغزی می تواند منجر به دوبینی شود.

دوبینی از مشکلات شایع چشم

عفونت چشم

عفونت چشمی زمانی رخ می دهد که یکی از انواع میکروارگانیسم ها مثل باکتری، میکروب یا ویروس، وارد مردمک و نواحی اطراف آن شده و با گسترش خود، موجب آلودگی در این نواحی شود. قرمزی چشم، درد، آبریزش، خشکی چشم، حساسیت به نور، تورم چشم، خارش و تاری دید، نشان دهنده عفونت چشمی است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بهتر است جهت رفع این مورد از مشکلات متداول بینایی معاینه به پزشک مراجعه کرد. هرچه دیرتر نسبت به درمان عفونت اقدام کنید، گسترش عوامل میکروبی غیر قابل کنترل تر خواهد شد و روش های درمانی گاها جوابگو نیست.

استفاده از انواع قطره های ضدعفونی کننده و مراقبت از چشم، توصیه ای است که پزشک جهت برطرف کردن مشکل، ارائه خواهد کرد. عفونت چشم یکی از انواع مشکلات متداول بینایی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد، حتی در سنین نوزادی.

افتادگی پلک و راه های درمان آن

زمانی که پلک بالایی دچار نوعی سنگینی شده و به سمت پایین تمایل داشته باشد، فرد دچار افتادگی پلک شده است. این اختلال تقریبا در تمامی گروه های سنی رخ می دهد، اما شیوع آن در میان میانسالان و سالمندان بیشتر است. بسته به میزان افتادگی پلک، بینایی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و گاهی فرد مجبور است برای داشتن دید بهتر، سر خود را به عقب برگرداند. معمولا افتادگی پلک، با گذشت زمان شدت گرفته و بیش از پیش بینایی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

افتادگی پلک در بسیاری از افراد مادرزادی است، یعنی فرد با این نوع از مشکلات متداول بینایی متولد می شود. گاهی نیز افزایش سن و ضعف عضلات و ماهیچه های چشمی منجر به بروز این مشکل می شود. انجام برخی جراحی ها، آسیب های فیزیکی وارد شده به چشم و بیماری های زمینه ای مثل بیماری دیابت نیز می تواند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهد. جراحی، بهترین روش درمان افتادگی پلک است. جراح با تقویت عضلات و ماهیچه های چشمی، ضعف پلک را برطرف کرده و افتادگی آن را درمان می کند.

آستیگماتیسم و علل آن

آستیگماتیسم نوعی از عیوب انکساری چشمی است که در اثر ناهماهنگی میان دو مردمک چشم به وجود می آید. در چنین شرایطی، قدرت تمرکز یکسان بر روی نور وجود نداشته و در صورتی که فرد در صدد برطرف کردن این عدم تقابل باشد، دچار تاری دید یا اختلال در بینایی می شود. اگر چه این اختلال جز مشکلات متداول بینایی محسوب نمی شود، اما معمولا از آن جایی که شیوع زیادی دارد، آشنایی با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تاری دید در فاصله های مختلف، سردرد و احساس فشار در نواحی اطراف چشم، از جمله علائم مشخص آستیگماتیسم است. تنها روش درمان این اختلال، استفاده از عینک یا لنز طبی است. البته در مواردی پزشک جراحی را نیز توصیه می کند.

خشکی چشم یکی از اختلالات بینایی

زمانی که چشم قابلیت ترشح اشک را از دست داده و یا میزان رطوبت آن به شکل قابل توجهی کاهش می یابد، فرد دچار خشکی چشم شده است. خشکی چشم ممکن است انجام برخی از فعالیت ها مثل استفاده طولانی مدت از کامپیوتر یا مطالعه را برای فرد مشکل سازد. از طرفی قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشک، خشکی چشم را تشدید می کند.

خشکی چشم یکی از اختلالات بینایی

اسپاسم یا گرفتگی پلک

فردی که دچار اسپاسم پلک شده باشد، دائما پلک خود را باز و بسته می کند. مصرف زیاد کافئین، استرس و فشار روانی و ضعف بدنی یا ضعف عضلات چشمی، موجب بروز چنین مشکلی خواهد شد. اسپاسم پلک به صورت دوره ای اتفاق می افتد، یعنی پس از مدتی برطرف شده و مجددا فرد را درگیر می کند. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، شمار مشکلات متداول بینایی بیش از این موارد است که در فرصت های بعدی به بررسی موارد عمده دیگر خواهیم پرداخت.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)