خواص روغن کنجد

روغن کنجد از دانه های بسیار ریز و مقوی کنجد خام گرفته می شود که اخیرا نه تنها برای مصارف درمانی، بلکه برای پخت و پز نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس بررسی های مجله سلامت ماه ، روغن کنجد یکی از سالم ترین و مفیدترین روغن ها جهت پخت و پز است، زیرا در ابتدا، جزء چربی های ترانس یا اشباع نیست و دوم اینکه امکان استفاده چندباره از آن برای سرخ کردن غذا وجود دارد. علاوه بر این، از روغن کنجد می توان در درمان انواع اختلالات پوستی و تقویت و افزایش رشد مو نیز استفاده کرد. بررسی خواص روغن کنجد ، عنوان مقاله ای است که در ادامه ارائه می شود.

ارزش غذایی و خواص روغن کنجد

کنجد، گیاهی است با دانه های بسیار ریز مایل به قهوه ای که زادگاه آن قاره آفریقا است، اما امروزه به طور گسترده در دیگر بخش های جهان مثل شبه قاره هند نیز کشت می شود. دانه کنجد سرشار از انواع آنتی اکسیدان های قوی است که در کنار خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن، نقش به سزایی در برطرف کردن انواع مشکلات پوستی دارد. روغن کنجد که برگرفته از عصاره همان دانه های کنجد است، از زمان های دور به داشتن خواص درمانی، معروف بود و در طب سنتی از آن استفاده های زیادی می شد. در حال حاضر نیز از نظر کارشناسان، به عنوان یکی از بهترین منابع تامین چربی مورد نیاز بدن شناخته شده و خواص روغن کنجد به پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری ها منجر خواهد شد.

ارزش غذایی روغن کنجد

ارزش غذایی، ترکیبات و خواص روغن کنجد موجود در هر 100 گرم کنجد از این قرار است:

  • انرژی: 884 کیلوکالری
  • مقداری کل چربی: 100 گرم
  • ویتامین ای: 1.4 میلی گرم
  • ویتامین کا: 13.6 میلی گرم
  • اسیدهای چرب: 13 میلی گرم
  • مس، کلسیم، منگنز، فیبر، پروتئین

فواید روغن کنجد برای سلامت قلب

روغن کنجد دوستدار قلب است، در واقع چربی موجود در روغن کنجد، از نوع چربی های مفید برای قلب است که در عروق رسوب نمی کند. از طرفی اسیدهای چرب موجود در کنجد، سطح کلسترول منفی را در خون کاهش می دهد و از این طریق به محافظت از قلب و عروق کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. شاید بتوان گفت یکی از عمده ترین خواص روغن کنجد ، حفظ سلامت قلب است.

افزایش استحکام استخوان ها با روغن کنجد

استخوان ها برای رشد و حفظ سلامت و استحکام خود، به موادی مثل مس و کلسیم نیز دارند که روغن کنجد یکی از بهترین منابع این مواد است. در صورتی که روغن کنجد بخشی از رژیم غذایی شما قرار گیرد، قطعا کودکان در رشد بدنی، رشد قابل توجهی خواهند داشت. به علاوه با افزایش سن نیز می توان از خواص روغن کنجد بهره مند شد، زیرا مصرف آن از بروز اختلالاتی مثل پوکی استخوان یا دیگر بیماری های مرتبط با آن، پیشگیری می کند.

افزایش استحکام استخوان ها با روغن کنجد

روغن کنجد داروی کاهش فشار خون و قند خون

مطالعات انجام شده در زمینه خواص روغن کنجد نشان می دهد که مصرف این روغن به طور منظم در رژیم غذایی، منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون می شود. در تحقیقی که بر روی 45 بیمار صورت گرفت، مشخص شد که خوردن روغن کنجد، موجب تنظیم فشار در این افراد شده و گاهی حتی نیاز به داروهای کنترل کننده فشار خون نیز وجود ندارد. البته این تاثیرگذاری فقط تا زمان مصرف ادامه دارد. یعنی به محض حذف روغن کنجد از رژیم غذایی، تاثیرگذاری آن نیز از بین رفته و دوباره وضعیت فشار به حالت عادی باز می گردد. اگر درگیر پرفشاری خون هستید، حتما قبل از مصرف روغن کنجد با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

وجود آنتی اکسیدان های فعال در روغن کنجد، سطح قند خون را نیز کنترل می کند. ترکیبات موجود در این روغن مفید، موجب می شود تا گلوکز در بدن تنظیم شده و خطر افزایش قند در افراد مبتلا به بیماری دیابت ، کاهش یابد. از روغن کنجد می توان در تهیه انواع سالادها، برای سرخ کردن یا پخت و پز استفاده کرد.

روغن کنجد تامین کننده فیبر و پروتئین بدن

از جمله خواص روغن کنجد فیبر فراوان آن است. هر قاشق غذاخوری از این روغن معادل 30 گرم، حاوی 3.2 گرم فیبر است، یعنی 12 درصد از نیاز روزانه به این ترکیب. فیبر ترکیبی است که سیستم گوارش به آن نیاز مبرم دارد و برای داشتن عملکرد بهتر، می بایست حتما این نیاز در بدن تامین شود. از طرفی، مصرف منابع فیبر در کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود، زیرا غذاهای حاوی فیبر برای مدت طولانی تری در روده باقی مانده و فرد را سیر نگه می دارد.

پروتئین علاوه بر نقشی که در ایجاد عضله دارد، در تنظیم ترشح هورمون ها در بدن نیز دخیل است. بنابراین برای آن دسته از افرادی که به دلیل رژیم گیاه خواری، قادر به مصرف گوشت و منابع حیوانی نیستند، منبع خوبی جهت تامین پروتئین خواهد بود. البته روغن کنجدی که از کنجد بو داده تهیه شود، درصد پروتئین بالاتری نسبت به کنجد خام خواهد داشت.

تاثیر خواص روغن کنجد بر عملکرد غده تیروئید

خواص روغن کنجد دارای ترکیبی به نام سلنیوم است که هم در نمونه خام و هم در نمونه بو داده آن یافت می شود. سلنیوم از جمله مواد معدنی است که فعالیت غدد هورمونی در بدن مثل تیروئید را تنظیم کرده و از این طریق وزن را کنترل می نماید. به علاوه مس، آهن و ویتامین های گروه B موجود در این روغن، سلامت تیروئید را تضمین می نماید.

روغن کنجد و تنظیم هورمونی در دوران یائسگی

از خواص روغن کنجد ، تنظیم اختلالات هورمونی در دوران یائسگی است. در این روغن ترکیباتی وجود دارد که همانند هورمون استروژن در بدن عمل می کند و با این کار، علائم شدید این دوران را تا حدودی کاهش می دهد. پزشکان توصیه می کنند که زنان از سنین قبل از یائسگی، مصرف روغن کنجد را بخشی از رژیم غذایی خود قرار داده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شود.

خواص روغن کنجد در تقویت سیستم ایمنی بدن

از مهم ترین خواص روغن کنجد که متخصصان در حال بررسی در این زمینه هستند، می توان به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. زینک، سلنیوم، مس و ویتامین B6 از ترکیبات موجود در کنجد است که همگی در افزایش توان سیستم ایمنی دخیل هستند. در واقع این ترکیبات، در تولید و تقویت گلبول های سفید خون نقش به سزایی دارند.

یکی از خصوصیات قابل توجه روغن کنجد، استفاده آسان از آن است. در واقع ترکیبات این روغن به گونه ای است که در همه موارد می توان از آن استفاده کرد. هم در زمینه پخت و پز و هم تهیه انواع خوراکی های سرخ کردنی، استفاده از روغن کنجد امکان پذیر است. بسیاری از افراد، در تهیه انواع سالادها، این روغن را جایگزین روغن زیتون می کنند.

وجود انواع مواد معدنی، ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه B و ویتامین E باعث شده تا روغن کنجد علاوه بر خواص درمانی، در تهیه انواع محصولات بهداشتی نیز مورد استفاده قرار گیرد. حتی استفاده مستقیم از این روغن برای حفظ سلامت، زیبایی، جوانسازی و شادابی پوست نیز اثرات قابل توجهی در پی دارد. وجود آنتی اکسیدان های قوی در این روغن، از خواص روغن کنجد است که بیش از موارد دیگر شناخته شده است. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که بهتر است از امروز به جای مصرف روغن های ترانس، روغن های سالمی مثل کنجد را با این همه خاصیت در دستور کار قرار دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید