ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز

مغز یکی از اساسی ترین و البته حیاتی ترین اعضای بدن است که نسبت به بقیه اعضای بدن پیچیدگی های خاصی دارد. سیستم عملکردی مغز بسیار گسترده بوده و هنوز هم پزشکان نتوانسته اند تمامی بخش ها و جزئیات آن را درک کرده و در مورد آن به طور قطعی صحبت کنند. با وجود تمامی این پیچیدگی ها ثابت شده که غذا تاثیر به سزایی در نوع عملکرد مغز و ضعف و قوت آن دارد؛ چنان چه در بسیاری از موارد پزشکان به منظور تقویت سیستم گردش خون در مغز و بهبود عملکرد آن مصرف یک سری مواد غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی را توصیه می کنند. اگر در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید، اطلاعات مفیدی در مورد ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز

اگر دچار آلزایمر هستید و یا در عملکرد حافظه تان اختلالی ایجاد شده، می توانید با مصرف ویتامین ها و برخی مواد معدنی این ضعف را از بین ببرید. این مواد هم به صورت طبیعی و در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود و هم به صورت مکمل های دارویی که باید طبق نظر پزشک و با توجه به وضعیت تغذیه ای و جسمانی استفاده کرد. از جمله ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

ویتامین های تقویت کننده مغز

اسید اسکوربیک یا ویتامین سی: ویتامین C که معمولا به مقدار زیاد در مرکبات یافت می شود، در مغز و عملکرد آن نقش پررنگی دارد. وجود ویتامین C برای تشکیل دوپامین در مغز بسیار ضروری است، به علاوه مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد که به تقویت گردش خون در مغز و بهبود عملکرد آن کمک می کند. ویتامین C قابلیت ذخیره در بدن ندارد، به همین دلیل باید به صورت روزانه آن را مصرف کرد.

ویتامین ب 12: حتما اغلب شما با نقش ویتامین B12 در حفظ جنبه های مختلف سلامت، آشنایی دارید. یکی از مشخص ترین تاثیرات این ویتامین در بدن، تاثیر در تقویت عملکرد مغز است. این ماده تمرکز را افزایش داده، حافظه را تقویت میکند و در تولید دوپامین نیز بسیار موثر خواهد بود. کمبود ویتامین B12 موجب از دست دادن حافظه، گیجی، پریشانی، اضطراب و افسردگی می شود. بهترین منابع ویتامین B12 منابع حیوانی هستند. جگر گاو و مرغ، ماست و بوقلمون از بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مغز و منبع غنی ویتامین ب 12 می باشند.

ویتامین ای: بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف ویتامین E تاثیر مستقیمی بر از بین بردن رادیکال های آزاد در مغز دارد و گردش خون را تسهیل می کند. در مواردی مثل بادام، سبزیجات با برگ سبز، روغن ذرت و روغن آفتابگردان، علاوه ب این مواد غذایی، مصرف مکمل ها نیز می تواند به همان اندازه، تاثیر گذار باشد.

تاثیر تیامین بر رشد مغز

 از جمله ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز می توان به تیامین اشاره کرد. ویتامین های گروه B از جمله ویتامین هایی هستند که وجود آنها برای رشد و عملکرد مغز بسیار ضروری است. در واقع بخش عمده ای از فعالیت های مغز، وابسته به وجود ویتامین B و انواع مختلف آن است. تیامین یکی از نمونه های ویتامین B است که در مواردی در خود مغز ساخته می شود، اما برای داشتن نتیجه موثر در فعالیت های مغزی، مناسب نیست. پس باید از منابع مختلف آن در رژیم غذایی استفاده کرد. مواد غذایی مثل ماهی قزل آلا، ماکارونی، برنج قهوه ای، نان، آب پرتقال، تخم آفتابگردان، ماست و شیر دارای بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مغز هستند. کمبود تیامین در مغز موجب ایجاد سندرم کورساکف می شود که مستقیما با ضعف حافظه در ارتباط است.

فولیک اسید موثر بر تقویت حافظه

 ترکیبات مختلف فولیت را معمولا با عنوان فولیک اسید می شناسیم. اسفناج و عدس از معروف ترین مواد غذایی حاوی فولیک اسید هستند و دارای بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مغز می باشند. بیشترین مقدار فولیک اسید مصرفی در کبد ذخیره می شود. به همین دلیل است که اغلب بیماری های مرتبط با کبد، به نوعی با کمبود این ویتامین در ارتباط است. به علاوه بر تشکیل سلول های عصبی نیز نقش به سزایی دارد. جذب فولیک اسید مستقیما با مصرف انواع دیگر ویتامین های گروه B در ارتباط است. در واقع مصرف هم زمان آنها موجب جذب بهتر می شود. فولیک اسید علاوه بر تاثیری که بر رشد مغزی کودکان دارد در بزرگسالی نیز به تقویت حافظه کمک می کند.

فولیک اسید موثر بر تقویت حافظه

مواد معدنی تقویت کننده مغز

کلسیم: هر زمان که بحث در مورد ضرورت وجود ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز و در بهبود کل سلامت بدن پیش می آید، کلسیم یکی از موارد عمده این دسته بندی خواهد بود. کلسیم از جمله مواد حیاتی جهت انتقال پیام های عصبی است. به علاوه در تولید انتقال دهنده های عصبی و تقویت آنها نیز نقش اساسی دارد. کمبود کلسیم گذشته از ایجاد پوکی استخوان، موجب ضعف حافظه و کند شدن عملکرد مغز می شود. شیر، ماست، کشک، شیر سویا، انجیر خشک و لوبیا سفید دارای بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مغز می باشند.

کولین: یکی دیگر از ترکیبات سازنده انتقال دهنده های عصبی کولین است. مغز برای انجام بسیاری از فعالیت های خود به مصرف کولین نیاز دارد. کولین را معمولا به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می دهند.

امگا 3: بخش عمده ای از مغز را چربی تشکیل داده است. عملکرد خوب مغز، به وجود سلول های عصبی سالم بستگی دارد و تولید نورون ها با سلول های عصبی نیز بدون وجود چربی امکان پذیر نیست. البته منظور از چربی، چربی های سالم و طبیعی است که مصرف آنها موجب گرفتگی عروق نخواهد شد. ماهی قزال آلا، تخم مرغ و روغن ماهی از مهم ترین منابع تامین امگا 3 در بدن و از بهترین ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز می باشند.

منیزیم موثر بر ساخت سلول های عصبی

منیزیم به عنوان یکی از ترکیبات اصلی در ساخت سلول های عصبی، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا پس از انجام اعمال جراحی، به ویژه جراحی های قلب، پزشکان مکمل های منیزیم را برای فرد تجویز می کنند تا سلول های مغزی از بین فته در جریان جراحی، دوباره ساخته شوند. مصرف میانگین منیزیم برای هر فرد، یک مکمل 300 میلی گرم، 3 بار در روز است. در صورتی که تمایلی به مصرف مکمل ها ندارید، عدس، سبزیجات با برگ سبز و مغزها نیز از منابع غنی منیزیم هستند. در تهیه غذاهای حاوی منیزیم باید به این نکته توجه داشته باشید که درجه حرارت بالا و مدت زمان بالای پخت، بر خواص منیزیم تاثیر گذار است. در حقیقت دمای بالا، منیزیم موجود در این مواد را از بین می برد.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر با مصرف روی

بیشتر روی موجود در مغز در قسمت های جلویی ذخیره شده است. روی نقشی اساسی در حفظ سلامت مغز ایفا می کند و کمبود آن موجب بروز اختلالات فراوان در مغز خواهد شد. پارکینسون و آلزایمر دو بیماری شناخته شده است که در اثر کاهش میزان روی در بدن رخ می دهند. ماهی، گوشت گاو و تخم کدو دارای بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مغز و از جمله غذاهایی که زینک بالایی دارند می باشد.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر با مصرف روی

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه ، ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده مغز را ارائه دادیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید دیگر مقالات مجله را مورد مطالعه قرار دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)