تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون

تخم مرغ یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین موادی است که می توان بر روی این کره خاکی پیدا کرد. در گذشته اغلب مردم بر این باور بودند که مصرف تخم مرغ به دلیل کلسترول بالایی که دارد، می بایست به 3 تا 4 عدد در هفته محدود شود. از طرفی زرده تخم مرغ، یکی از علل بالا رفتن سطح کلسترول در خون است و از طرفی نیز، تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که بسیاری از نیازهای بدن به ویتامین ها و املاح معدنی را تامین می کند. آیا این ماده غذایی را به دلیل داشتن چربی بالا، باید از رژیم غذایی حذف کرد؟ تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون تا چه اندازه است؟ مقدار متوسط مصرف تخم مرغ در هر هفته، چه قدر است؟ کلسترول چیست ؟ اینها سوالاتی است که در ادامه توسط مجله سلامت ماه پاسخ داده شده است.

درباره تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون بیشتر بدانید

همان طور که اشاره شد، در گذشته اعتقاد مردم بر این بودند که مصرف تخم مرغ، به ویژه زرده آن یکی از علل اصلی افزایش کلسترول در فرد است و این عقیده نشات گرفته از نتایج تحقیقاتی بود که در آن محققان معتقد بودند که تنها دلیل افزایش کلسترول ، مصرف چربی است. در حالی که عوامل دیگری نیز در این افزایش چربی دخیل هستند. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که تخم مرغ علی رغم داشتن کلسترول ، به نسبت بسیاری از چربی های اشباع نشده مثل روغن های گیاهی و گوشت قرمز و کره، مغذی تر است و نه تنها ضرری در پی نخواهد داشت، بلکه مصرف آن ضروری است و نباید نگران تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون بود.

در حقیقت چربی تخم مرغ، یک نوع چربی اشباع شده است که تقریبا می توان گفت بی ضرر است. علاوه بر این، به دلیل اینکه تخم مرغ حاوی مواد مغذی فراوانی است، پزشکان توصیه می کنند که مصرف یک تخم مرغ در روز، در افراد عادی، مشکل خاصی در پی نخواهد داشت و حتی در برخی موارد ضروری است.

تخم مرغ کلسترول مضر خون را افزایش نمی دهد

بر اساس تحقیقاتی که محققان در مورد تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون انجام داده اند، افراد به دو دسته تقسیم می شوند، گروه اول کسانی که در هر هفته حداقل 1 تا 3 تخم مرغ کامل مصرف می کنند و گروه دوم افرادی هستند که بیشتر غذاهای حاوی تخم مرغ را ترجیح می دهند. نتایج حاصل از این تحقیق، حاکی از آن است که:

  • مصرف تخم مرغ در هر شرایطی، سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد.
  • مصرف تخم مرغ معمولا کلسترول منفی را تغییر نمی دهد و اگر هم تغییری ایجاد شود، بسیار کم و ناچیز خواهد بود.
  • امگا 3 موجود در تخم مرغ، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.
  • تخم مرغ، موجب افزایش مقدار آنتی اکسیدان ها در خون می شود.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که در بسیاری از موارد، تاثیر تخم مرغ بر سطح کلسترول بستگی به وضعیت جسمانی فرد دارد. در برخی افراد موجب افزایش کلسترول شده و در برخی دیگر، بی تاثیر است. به طور کلی، مصرف 3 تخم مرغ در هفته، مناسب ترین مقدر است و برای افراد مبتلا به کلسترول نیز خطری در پی نخواهد داشت.

تخم مرغ چقدر کلسترول دارد

یک تخم مرغ متوسط به طور کلی 186 میلی گرم کلسترول دارد، در واقع 62 درصد از نیاز فرد به چربی در طول یک روز را تامین می کند. البته تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون بیشتر بخاطر زرده است و سفیده سرشار از پروتئین و مواد معدنی دیگر می باشد. پزشکان مصرف 2 تا 6 زرده تخم مرغ در هفته را توصیه می کنند که البته این یک معیار کلی است و شامل افراد مبتلا به کلسترول بالا نمی باشد.

تخم مرغ چقدر کلسترول دارد

آیا مصرف تخم مرغ برای افراد با کلسترول بالا مضر است؟

پس از انتشار نتایج این تحقیقات، اغلب متخصصان تغذیه بر مصرف تخم مرغ تاکید داشته و حتی در مورد افرادی که دارای کلسترول بالا هستند نیز، مصرف 3 تخم مرغ در هفته توصیه شده است. هر چند تخم مرغ ماده ای بسیار مغذی در بین غذاهای کم کربوهیدرات و مفید برای سلامتی است، اما باید توجه داشت که میزان مصرف آن، بستگی به نوع سرو دارد. برای مثال خوردن یک تخم مرغ آب پز با یک تک نان با سبوس کامل، یک صبحانه بسیار مقوی است که البته پزشکان آن را تایید می کنند. اما حالتی را در نظر بگیرید که تخم مرغ در روغن فراوان نیمرو شده و با مقدار زیادی نمک و سس، سرو می شود. مطمئنا از نظر پزشکان این روش، رد شده است و نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند موجب افزایش فشار و کلسترول خون و در نتیجه بیماری عروق کرونری شود.

فواید تخم مرغ برای بدن

  • نباید فراموش کرد که تخم مرغ فقط کلسترول و چربی ندارد، بلکه حاوی مواد مغذی دیگری نیز هست که وجود آنها برای بدن ضروری است، به عنوان مثال:
  • تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل لوتئین و زیاکسانتین است که برای حفظ سلامت چشم و بهبود گردش خون در آن، ضروری است.
  • تخم مرغ سرشار از کولین است که به حفظ سلامت سلول ها کمک می کند.
  • مقدار زیادی پروتئین حیوانی در تخم مرغ وجود دارد که در افزایش تراکم استخوان و توده بدنی، بسیار موثر است.
  • بر اساس گفته محققان، تخم مرغ باعث احساس سیری در فرد شده و مصرف آن یکی از روش های کاهش وزن است.

تخم مرغ یکی از مغذی ترین و خوشمزه ترین مواد غذایی است که می تواند نیاز ما را به پروتئین تامین کرده و انرژی زیادی تولید کند. البته به شرطی که روش تهیه و آماده سازی آن سالم بوده باشد و روش طبخ، خواص آن را از بین نبرد.

بدن چگونه میزان کلسترول را تنظیم می کند؟

معمولا وجود کلسترول در خون یک شاخص منفی است، زیرا دقیقا با بروز بیماری های قلبی در ارتباط است. اما این مسئله بدان معنا نیست که کلسترول هیچ نقشی در عملکرد کلی بدن ندارد. در حقیقت وجود کلسترول یکی از لازمه های تشکیل غشای سلول است. به علاوه برای ترشح هورمون های جنسی مثل استروژن و تستوسترون و همچنین کورتیزول، ضروری است. به دلیل اهمیتی که وجود کلسترول دارد، بدن در جریان مدیریت کلی عملکرد خود، به متناسب بودن سطح این ماده نیز توجه دقیق دارد.

منبع تامین چربی همیشه غذاهای مصرفی نیست، بلکه کبد نیز به خودی خود کلسترول تولید می کند. زمانی که فرد غذاهای پرچرب مصرف کند، کبد به منظور تنظیم سطح کلسترول، فعالیت خود را کمتر کرده تا تعادل برقرار شود. بنابراین، سطح چربی موجود در بدن با مصرف غذاهای پر چرب و یا فعالیت کبد در تولید چربی، همواره در حال تغییر است. هر چند کبد در کنترل میزان کلسترول نقش اساسی دارد، اما به هر حال باید مقدار مصرف چربی را در رژیم غذایی نیز مد نظر قرار داد، زیرا اگر چربی از یک مقدار مشخص بیشتر باشد، دیگر کبد نقشی در مدیریت آن نخواهد داشت.

بدن چگونه میزان کلسترول را تنظیم می کند؟

اگر از کلسترول بالا رنج می برید مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند تا روش های کاهش کلسترول را مطالعه نمایید. در نهایت برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر بهتر است هر چه سریعتر عادات غذایی بد در زندگی را کنار گذاشته و با تغییر سبک زندگی به سلامت خود کمک کنیم. امیدواریم مقاله تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون مفید واقع شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید