دستیار صوتی کورتانا

مایکروسافت همزمان با طراحی و عرضه نسخه جدید ویندوز 10، با ارائه امکانات جدید به همراه این نرم افزار، کاربران را شگفت زده کرد است، امکاناتی که بسیار کاربردی هستند. دستیار صوتی کورتانا ، یکی از این برنامه هاست که توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. پس از عرضه سیری و خصوصیات منحصر به فردی که داشت، به تدریج این ایده بیشتر عملی شد و اغلب طراحان به ساخت نمونه ای به روز تر، روی آورده اند. اینکه کورتانا دقیقا چیست و چه ویژگی هایی دارد، موضوع مقاله ای مجه تکنولوژی ماه می باشد که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

با دستیار صوتی کورتانا آشنا شوید

کورتانا نام یک دستیار صوتی مجازی است که توسط کارشناسان شرکت مایکروسافت برنامه ریزی و به همراه نسخه جدید ویندوز 10 عرضه شده است. به گفته کارشناسان شرکت، هم اکنون بیش از 148 میلیون کاربر در سر تا سر دنیا در حال استفاده از امکانات کورتانا هستند. کار اصلی این برنامه، انجام کلیه امور نرم افزاری، یادآوری قرار ملاقات ها و ارائه توصیه های کاربردی در مواقع ضروری است. شرکت های دیگری مثل آمازون، گوگل و شرکت اپل نیز هر کدام به طراحی نرم افزارهای صوتی ویژه خود پرداخته اند. اما تفاوت عمده آنها با کورتانا در این است که مایکروسافت، به صورت تخصصی به طراحی برنامه های کامپیوتری می پردازد، پس قطعا تسلط بیشتری بر موضوع خواهد داشت. علاوه بر این وجود همین رقابت باعث شده تا شرکت ها در ارائه خدمات بهتر و کامل تر، تلاش بیشتری به عمل آوردند.

در اغلب موارد، اطلاعات کاربران از دستیار صوتی محدود است. برای مثال در مورد کورتانا، فقط به اینکه جست و جوی اینترنتی انجام دهد، مسیریابی کند و یا قرار ملاقات ها را یادآوری کند بسنده شده است. اما مطمئنا شرکتی مثل مایکروسافت به این قضیه واقف است که داشتن این کاربری ها، در تمامی برنامه های مشابه نیز مشاهده شده و آن چه اهمیت دارد، داشتن خصوصیات منحصر به فرد است. برای طراحی این برنامه از نرم افزارهایی مثل Office 365، outlook، Linkedin، Bing و مایکروسافت گراف استفاده شده است. علاوه بر اینها، امکانات تجاری و اقتصادی از دیگر ویژگی های عمده دستیار صوتی کورتانا است.

Hey Cortana

در منوی اصلی کورتانا، گزینه ای با عنوان Hey Cortana وجود دارد که با فعال کردن آن، سیستم آماده انجام تمام دستوراتی است که به صورت صوتی به آن ابلاغ می شود. به این ترتیب که آیکون میکروفن وسط صفحه را لمس کرده و سپس با گفتن Hey Cortana دستور خود را با صدایی واضح عنوان می کنید. برای مثال از نرم افزار می خواهید تا لیست مخاطبان را برای شما باز کرده و مخاطب خاصی را انتخاب و تماس را برقرار سازد.

سیری

دستیار صوتی سیری (siri) ساخته شرکت اپل است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اغلب گوشی ها یا وسایل الکترونیکی دیگر، از آن استفاده می شود.سیری یک دستیار شخصی صوتی است که کاربران اپل می توانند از امکانات آن بهره ببرند. در واقع شما با او صحبت کرده و دستورات خود را ارائه می دهید، از سفارش غذا گرفته تا ارسال اس ام اس یا هر عملکرد دیگری.

کورتانا برنامه های روزانه را به شما یادآوری می کند

در میان گزینه های موجود در منوی برنامه، گزینه ای به نام NoteBook قرار دارد که در این قسمت می توانید برنامه های روزانه، قرار ملاقات ها، کارهای ضروری و زمان پخش برنامه های تلویزیونی مورد علاقه را یادداشت کرده تا سیستم در زمان مشخص، فعالیت مورد نظر را به شما یادآوری کند. بسیاری از کاربران، مزیت های دستیار صوتی گوگل را در این زمینه پیشرفته تر می دانند، زیرا دست کم نیازی به یادداشت یک سری مطالب نیست، بلکه سیستم با کمک یک هوش مصنوعی و تحت نظر قرار دادن کلیه اطلاعات موجود در دستگاه، می تواند مواردی را حدس زده و آن را جزء برنامه یادآوری ها قرار دهد.

البته مزیت دستیار صوتی کورتانا نسبت به دیگر برنامه ها در این است که ضریب امنیتی بالاتری دارد. برای دسترسی به بخش یادداشت ها در کورتانا، پس از باز کردن منوی اصلی و کشیدن صفحه به سمت راست، می توانید گزینه Notebook را انتخاب و یادداشت مورد نظر را به همراه زمان، وارد کنید.

یادآوری یادداشت ها بر اساس زمان و مکان توسط کورتانا

یکی از قابلیت های جذاب دستیار صوتی کورتانا ثبت یادآوری بر اساس مکان و البته زمان است. برای مثال شما قصد خرید یک کتاب را دارید. برنامه کورتانا را باز کرده و با انتخاب گزینه Place در منوی اصلی و درخواست نمایش لیست کتابفروشی های نزدیک، آدرس تعدادی از آنها برای شما نمایش داده می شود. با انتخاب هر کدام از آنها و وارد کردن زمان، سیستم در تایم تعیین شده مکان و موضوع را برای شما یادآوری می کند.

یادآوری یادداشت ها بر اساس زمان و مکان توسط کورتانا

اتصال گوشی به ویندوز 10 از قابلیت های کورتانا

یکی از گزینه های اصلی منوی کورتانا، اتصال کامپیوتر به گوشی همراه یا برعکس است. در این حالت، هرگونه تغییرات در منوی گوشی، بر روی کامپیوتر نیز اعمال می شود و یا زمانی که تماسی بی پاسخ از جانب یکی از مخاطبان داشته باشید، در صورت در دسترس نبودن گوشی بر روی نمایشگر کامپیوتر نشان داده می شود.

حقایقی درباره کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت

  •  کورتانا برگرفته از یک شخصیت موجود در بازی های xbox است که صداپیشه آن نیز هم اکنون صاحب صدای نرم افزار کورتانا است. کورتانا در واقع نماد هوش مصنوعی است.
  • اگر در مکانی هستید که امکان صحبت با نرم افزار و ابلاغ پیام صوتی نیست و یا در کل مایل به انجام این کار نیستید، می توانید با استفاده از صفحه کلید پنهان شده در منو، پیغام خود را به صورت متنی به دستیار صوتی برسانید.
  • کورتانا در حال حاضر به صورت رسمی فقط در ایالات متحده آمریکا قابل دسترس است، اما اگر شما در خارج آمریکا مایل به استفاده از امکانات این برنامه هستید، می توانید از دیگر نسخه های این برنامه البته با کمی تغییرات استفاده کنید.
  • کورتانا قابلیت ذخیره مکالمات را نیز دارد، به این صورت که اگر شما درخواستی تکراری را از نرم افزار داشته باشید، یادآوری می کند که قبلا این درخواست انجام شده است.
  • در صورتی که کاربر تمایلی برای دسترسی نرم افزار به اطلاعات بخش های مختلف گوشی نداشته باشد، می توان آن را در منوی تنظیمات علامت گذاری کرده و یا کامل آن قسمت را حذف کند. برای مثال اگر کاربر مایل نیست که کورتانا به فایل های شخصی دستیابی داشته باشد، می تواند این بخش را موقتا غیر فعال کرده و یا از منوی اصلی پاک کند.
  • از آن جایی که در طراحی این نرم افزار از یک هوش مصنوعی پر قدرت استفاده شده، کار با آن بسیار راحت بوده و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. البته به شرطی که بدانیم چه طور اطلاعات را به صورت دسته بندی ذخیره کنیم تا سیستم در ارائه آنها با مشکل رو به رو نشود.

حقایقی درباره کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت

استفاده از کورتانا برای سرگرمی

این دستیار صوتی دارای یک بخش سرگرمی است که کاربران می توانند از آن استفاده کنند. در این بخش، دستیار صوتی کورتانا با شما در خواندن یک قطعه همخوانی کرده و یا در نواختن موزیک، همراهی می کند. به علاوه می تواند هنگام شب به خصوص به درخواست کودکان، قصه تعریف کند. همانطور که گفته شد در طراحی کورتانا از یک هوش مصنوعی پرقدرت استفاده شده است. مجله اینترنتی ماه پیشنهاد می کند تا در مورد کاربرد های هوش مصنوعی در ادامه بیشتر بخوانید.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید