تاثیر قهوه بر فشار خون

از حدود 1000 سال پیش تاکنون، قهوه بخشی از رژیم غذایی انسان ها قرار گرفت و در طی این سالها توانسته طرفداران بسیاری را به سوی خود جذب کند. اما عقاید در مورد خواص این نوشیدنی محبوب، بسیار متفاوت است. قهوه سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد، موجب هوشیاری فرد می شود، در ساعت خواب فرد اختلال ایجاد می کند، دفع مایعات بدن را افزایش داده و ضربان قلب را بالا می برد و در برخی موارد، فشار خون را نیز افزایش می دهد. اما اظهار نظرها در مورد خواص این گیاه ، بسیار متفاوت است و بررسی ها، نتایج متعددی را در بر دارند. اما اینکه آیا واقعا قهوه میتواند بر فشار خون و فعالیت عروق تاثیر گذار باشد یا خیر، عنوان مقاله ای است که در بخش سلامت مجله ماه ، به آن پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با نتایج تحقیقات تاثیر قهوه بر فشار خون ، مقالات مجله سلامت ماه را دنبال کنید.

نتایج آزمایش تاثیر قهوه بر فشار خون

اغلب پزشکان توصیه می کنند که قبل از بررسی سطح فشار خون ، اقدام به مصرف قهوه نکنید. دلیل این توصیه نیز این است که معمولا قهوه ، بر اندازه گیری فشار خون تاثیر گذاشته و ممکن است نتایج اندازه گیری ها، در اثر مصرف قهوه ، زیاد قابل اعتماد نباشد. اما اینکه آیا حقیقتا کافئین می تواند موجب بالا رفتن سطح فشار خون شود یا خیر، مطلبی است که هنوز خود پزشکان نیز نتوانسته اند نظریه دقیقی در مورد آن ارائه دهند. زیرا در مواردی تاثیر قهوه مثبت بوده و مواردی نیز نشان دهنده تاثیر منفی این ماده بر فشار خون بوده است.

پس از مدت ها، گروهی از پزشکان سوئدی بر آن شدند تا به طور دقیق تر این مسئله را مورد بررسی قرار داده و بیشتر در مورد تاثیر قهوه بر فشار خون تحقیق کنند. برای این کار، آنها 15 داوطلب را که از نظر وضعیت فشار خون در حالت نرمال بودند، مورد بررسی قرار دادند. البته از این گروه، 6 نفر، مصرف کننده دائمی قهوه بودند. آزمایش به این صورت انجام شد که سطح فشار خون و وضعیت سیستم عصبی فرد، قبل و بعد از مصرف قهوه با کافئین بالا، قهوه با سطح کافئین پایین، تزریق 250 میلی گرم کافئین و تزریق دارویی بی اثر، اندازه گیری شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان دهنده این مطلب بود که کافئین و قهوه ، هیچ تاثیر خاصی بر بالا بردن فشار خون ندارد. اگر چه با مصرف قهوه سطح کلی فشار خون ، کمی افزایش یافته اما در حدی نیست که بتوان آن را فشار خون بالا نامید. همچنین، این آزمایش نشان داد که حتی بین قهوه کافئین دار و قهوه بدون کافئین نیز تفاوتی از نظر تاثیر قهوه بر فشار خون دیده نمی شود. این یعنی، حتی اگر قهوه بتواند سطح فشار خون را بالا ببرد، دلیل عمده این مسئله، کافئین نیست،. بلکه دیگر مواد موجود در قهوه، عامل ایجاد تغییرات هستند.

تاثیر قهوه بر بیماری های قلبی

فشار خون یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قبلی ، به ویژه سکته است. بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر قهوه بر فشار خون ، مصرف قهوه نه تنها موجب بروز بیماری های قلبی نمی شود، بلکه در برخی موارد، حتی از بروز آن نیز جلوگیری می کند. این مسئله در مورد کسانی که به طور مداوم قهوه مصرف می کنند نیز، صدق می کند. در واقع کافئین موجود در قهوه ، اگرچه موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه هوشیاری بیشتر فرد می شود، اما تاثیر منفی بر کارکرد قلب ندارد.

تاثیر قهوه بر طول عمر انسان

طبق آخرین گزارشات منتشر شده از متخصصان تغذیه، قهوه از جمله موادی است که می تواند موجب افزایش طول عمر انسان شود. وجود انواع املاح مفید در این ماده ی پر طرفدار، از ان یک نوشیدنی جذاب و سودمند ساخته است.

قهوه، یک دم کردنی بسیار پیچیده است که اثرات مثبت آن بر سلامت کلی بدن تایید شده است. علاوه بر این، مزیت های این ماده بر سیستم عصبی نیز، یکی از دیگر عواملی است که مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. کافئین موجود در قهوه ، موجب هوشیاری و انرژی بخشی به فرد می شود و البته این در حالتی است که در مصرف قهوه نیز همانند هر ماده دیگری، تعادل رعایت شود. در صورتی که فرد معتاد به نوشیدن قهوه شود، هوشیاری ایجاد شده توسط آن باعث عصبی شدن و بی قراری وی شده و بی خوابی های شبانه، موجب بر هم خوردن تعادل روانی و از دست دادن تمرکز می شود.

قهوه خطر ابتلا به سرطان روده و مشکلات کبدی را کاهش داده و با تحریک مثانه، موجب دفع سموم از بدن می شود. اما برخلاف تصور برخی افراد، تکرر ادرار در اثر مصرف قهوه ، موجب خشکی بدن و از دست دادن رطوبت نمی شود. قهوه علاوه بر از بین بردن خطر ابتلا به بیماری دیابت ، از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری می کند. کاملا مشخص است که قهوه نیز مانند هر ماده دیگری، باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد هر خوراکی، حتی اگر بهترین نوع نیز باشد، می تواند مشکل ساز باشد. به نقل قول معروف :‌ هر چیز کمش داروست ، متوسطش غذاست و زیادش سم است .

تاثیر قهوه بر بیماری های قلبی

قهوه انعطاف پذیری عروق خونی را افزایش می دهد

در کنار آزمایشات تاثیر قهوه بر فشار خون ، تحقیقی بر روی تعدادی از مصرف کنندگان قهوه انجام گرفت و مشخص شد افرادی که روزانه به طور متوسط، 1 تا 2 فنجان قهوه می نوشند، در مقایسه با کسانی که مصرف بیشتر یا کمتر از این حد دارند، عروق منعطف تری خواهند داشت. در این حالت، حتی اگر سرعت پمپاژ خون نیز افزایش یابد، حرکت خون از درون عروق، نمی تواند فشاری بر دیواره ها ایجاد کرده و موجب بیماری فشار خون بالا گردد. علاوه بر این، تحقیقات ثابت می کند که قهوه ضمن اثرات مفیدی که بر سلامت قلب دارد، باعث کاهش کلسترول شده و موجب پیشگیری از اضافه وزن می شود.

کلسترول چیست

کلسترول یا همان چربی، ماده ای است که علاوه بر اینکه وجودش برای حفظ تعادل و سلامت در بدن ضروری است، مقادیر زیاد آن هم می تواند مشکل ساز شده و موجب بروز بیماری های متعدد شود. احتمالا تا به حال در موردکلسترول و بیماری های قلبی شنیده اید.

قهوه موجب تقویت سیستم گردش خون می شود

محققان به تازگی دریافتند که نوع خاصی از قهوه ، با عنوان قهوه یونانی ، سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم، نیاسین و ویتامین ای است که از پیر شدن عروق و کاهش توانایی آنها در خونرسانی ، جلوگیری می کند. در کنار فواید فیزیکی، قهوه می تواند برای ایجاد آرامش و تمرکز در فرد نیز مفید باشد. پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان بهتر است در هر روز، به طور متوسط 1 تا 2 فنجان قهوه را در برنامه غذای خود قرار دهند. حتی توصیه شده که در جمع های دوستانه یا فامیلی، از فواید قهوه غافل نشوید. زیرا آرامش ایجاد شده در اثر مصرف آن در کنار انرژی که از اطرافیان دریافت می شود، می تواند فرد را در وضعیت متعادلی از نظر روحی قرار دهد.

قهوه موجب تقویت سیستم گردش خون می شود

در انتهای کلام به گفته متخصص سلامت مجله اینترنتی ماه ؛ باید توجه داشت که اگر قرار است قهوه را به جهت بهره مندی از فواید تغذیه ای آن استفاده کرد، علاوه بر نوشیدن این دم کردنی محبوب، باید به مصرف دیگر غذاها نیز به صورت همزمان، دقت کنید. در صورتی که از رژیم های پر چرب یا پر کالری پیروی می کنید، قهوه ممکن است تاثیر به سزایی از جهت حفظ سلامت کلی نداشته باشد. به علاوه موارد گفته شده در باب تاثیر قهوه بر فشار خون نیز در صورت عدم رعایت نکات مثبت تغذیه ای و سلامت ، قهوه می تواند آثار سوئی داشته باشد که قابل چشم پوشی نیست. اگر مایلید می توانید به بررسی های صورت گرفته در مورد قهوه در مقاله نقش تغذیه در بیماری میگرن نیز سری بزنید.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید