کاربرد های هوش مصنوعی

شاید اولین چیزی که با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ذهن خطور می کند فیلم های هالیوودی است که در آن ربات ها همه دنیا را گرفته و بسیاری از فعالیت ها توسط آن ها انجام می شود و در مواردی نیز دشمن انسان به شمار می روند. اما در حقیقت این تصورات دور از واقعیت است. هوش مصنوعی در واقع توانایی برنامه ها و نرم افزار ها در یادگیری و تفکر مانند انسان است. هدف اصلی از تولید و طراحی هوش مصنوعی انجام فعالیت های متنوع بدون حمایت و کمک انسان می باشد. بر اساس آمار ها حدود 63 درصد از افراد هیچ اطلاعی درباره هوش مصنوعی ندارند و حتی در جریان نیستند بسیاری از کار های روزمره را با کمک هوش مصنوعی انجام می دهند. در بخش دانستنی های مجله ماه لیستی از تجربیات روزمره انسان ها در رابطه با کاربرد های هوش مصنوعی را ارائه خواهیم داد.

کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی انسان

  • هوش مصنوعی و محاسبات
  • دستیار صوتی
  • عامل مجازی
  • سخت افزار های بهینه شده با هوش مصنوعی
  • مدیریت تصمیم گیری ها
  • حوزه زیست سنجی
  • حوزه نرم افزار
  • حوزه سلامت

هوش مصنوعی و محاسبات

حقیقت این است که هوش مصنوعی تهدیدی برای نسل بشریت است؛ زیرا با پیشرفت روزافزونی که این فناوری ها دارند دیگر جایگاهی در صنایع و تاسیسات برای انسان ها باقی نخواهد ماند. البته صحت این دیدگاه هنوز مورد تایید همه قرار نگرفته اما به هر حال با نگاهی اجمالی به روند رو به گسترش فعالیت ربات ها درک این مطلب کمی ساده تر خواهد بود. انسان ها همواره در پی یافتن راه حل هایی برای بهتر زندگی کردن بوده اند و ماشین ها ابزاری بسیار کاربردی برای رسیدن به این هدف بوده است. 100 سال گذشته ماشین ها بیشترین نقش را در پیشرفت بشر داشته اند و بیشترین موارد استفاده از آن ها در همین قرن گذشته بوده؛ اما مطمئنا 100 سال آینده به تدریج فعالیت انسان ها کمتر و نقش ماشین ها پر رنگ تر می شود.

یکی از کاربرد های هوش مصنوعی انجام محاسبات و حل مشکلات مرتبط با انسان ها بوده است. منظور از مشکلات فقط حل مسائل اقتصادی، جنگ، پزشکی، مالی، محیط، فقر و این موارد نیست؛ بلکه حوزه بسیار گسترده ای را شامل می شود.

هوش مصنوعی و محاسبات

کاربرد های هوش مصنوعی در دستیار های صوتی

از هوش مصنوعی در بسیاری از نرم افزار های کاربردی که روزانه با آن ها سروکار داریم استفاده شده است. در اغلب سیستم های دستیار صوتی مثل آمازون، کورتانا و سیری از هوش مصنوعی استفاده شده. عملکرد این سیستم ها به این گونه است که با ارائه دستور به صورت پیام صوتی، سیستم بلافاصله آن را اجرا می کند. از رزرو نوبت در یک اداره گرفته تا ارسال و خواندن متن ایمیل و یا حتی تماس با لیست مخاطبان.

سیری : قطعا همه کاربران اپل با امکانات بی نظیر دستیار صوتی سیری آشنایی دارند. این دستیار صوتی می تواند به کاربر در پیدا کردن مسیر، یادداشت مطالب، یادآوری رویداد های خاص، انجام تماس های ضروری، رزرو نوبت یا ثبت یک قرار ملاقات، دریافت و ارسال ایمیل و پیام های متنی و مواردی از این دست کمک کند.

آمازون : این نرم افزار در واقع یک سایت خرید کالاست که در همان زمان معرفی بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از قابلیت های این نرم افزار این است که پس از گذشت مدتی استفاده از آن، برنامه، خودکار سلیقه شما در خرید را تشخیص داده و معمولا کالا هایی را به شما پیشنهاد می دهد که بیشتر در حوزه توجه شماست. هدف بعدی طراحان این سایت این است تا پیش از اقدام شما، نیاز هایتان را تشخیص داده و به شما در انجام یک خرید خوب و قابل قبول کمک کند.

عامل مجازی: عامل مجازی در واقع چیزی جز همان کامپیوتر های مرتبط با انسان نیست. در این سیستم ها با کمک یک هوش مصنوعی، دیگر نیاز به انجام هیچ کار فیزیکی نیست؛ بلکه فقط با ارائه پیام صوتی سیستم تمامی کار های کامپیوتری را برای شما انجام خواهد داد. شرکت مایکروسافت ، اپل، گوگل و آمازون از جمله شرکت های معتبری هستند که از کاربرد های هوش مصنوعی بهره می برند.

سخت افزار های بهینه شده با هوش مصنوعی

با پیشرفت انواع ماشین ها و روشن شدن توانمندی های هوش مصنوعی اخیرا سخت افزار ها و تراشه های پیشرفته ای ساخته شده که طراحی آن ها بر اساس کارایی هوش مصنوعی است. در واقع با توجه به کاربرد هوش مصنوعی و توانایی اداره سخت افزاری آن، تراشه ها تولید می شوند. Intel، IBM و شرکت گوگل از جمله برند های معروف تولید کننده این پردازشگر هاست. یکی دیگر از کاربرد های هوش مصنوعی ، استفاده از آن ها در بحث مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی های مدون است. از خصوصیات ویژه هوش مصنوعی این است که بر اساس داده ها، دقیق ترین برنامه ریزی ها را انجام می دهد. امروزه اغلب شرکت های فعال در حوزه مدیریت اقتصادی و مالی از هوش مصنوعی در فرآیند کاری خود استفاده می کنند.

کاربرد های هوش مصنوعی در حوزه سلامت و زیست سنجی

حوزه زیست سنجی؛ زیست سنجی در حقیقت اندازه گیری و تحلیل رفتار های انسانی و جنبه های فیزیکی حرکات انسان ها می باشند. ورود هوش مصنوعی در این زمینه می تواند کمک بسیار خوبی جهت ایجاد ارتباط بهتر کلامی و بصری و فیزیکی میان انسان و ماشین شده و با پیشرفت در این حوزه ماشین ها قادر هستند تا با تشخیص حرکات بدنی انسان ها فعالیت های آنان را تقلید کنند.

تشخیص سرطان پوست؛ به گفته محققان اخیرا ربات هایی بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده که می توانند سرطان پوست را در انسان تشخیص دهند. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته، درصد صحت تشخیص در پزشکان 87 درصد است؛ در حالی که ربات ها تا 95 درصد در تشخیص سرطان پوست صحیح عمل می کنند.

تشخیص بیماری های چشمی؛ بر اساس گفته محققان اغلب بیماری های چشمی که منجر به بروز مشکلاتی در بینایی فرد می شود دو دلیل عمده دارند؛ یکی افزایش سن و دیگری بیماری دیابت . حدود 100 میلیون نفر در کل دنیا به این دو دلیل دچار مشکلات چشمی هستند که در بیشتر موارد تشخیص آن ها به موقع صورت نگرفته و منجر به بروز مشکلات متعدد دیگر شده است. با ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت ربات هایی ساخته شده اند که در جریان معاینات چشمی می توانند وجود این دو عامل را تشخیص داده و از پیشرفت مشکلات چشمی در بیمار جلوگیری کنند.

کاربرد های هوش مصنوعی در حوزه سلامت و زیست سنجی

هوش مصنوعی در تشخیص وضعیت فرد در حالت کما

از دیگر کاربرد های هوش مصنوعی کمک به پزشکان در تشخیص بیماری های خاصی می باشد. زمانی که فرد به دلیل آسیب های مغزی دچار حالت کما می شود، پزشکان معمولا چند عامل متعددی که در حیات فرد نقش دارد را بررسی کرده و بر اساس مشاهدات، عددی را عنوان می کنند که این عدد در واقع همان ضریب هوشی فرد است و بر اساس آن تصمیم گیری می شود که آیا بیمار شانس بازگشت به حالت اولیه را دارد یا خیر. اما اخیرا کارشناسان چینی با کمک هوش مصنوعی این کار را انجام داده و بر اساس علائم موجود، ماشین ها میزان ضریب هوشی را تعیین می کنند.  بر اساس آمار ها بیش از 90 درصد موارد، تشخیص ماشین ها صحیح بوده است. در حقیقت درصد تشخیص صحیح در ماشین ها بیش از پزشکان است.

خواندن اطلاعات عکس های رادیولوژی و سی تی اسکن؛ عکسبرداری ها یکی از راه های تشخیص در پزشکی است که معمولا نتایج این عکس برداری ها نقش مهمی در تعیین وضعیت بیمار دارد. محققان با طراحی یک هوش مصنوعی امکان بررسی این عکس ها توسط ماشین و تشخیص بیماری را فراهم کرده اند. زیرا معمولا امکان بروز خطا توسط ماشین بسیار کمتر از انسان است.

در نهایت هوش مصنوعی در چند سال اخیر پیشرفت های بسیاری داشته که همین توسعه و پیشرفت موجب ایجاد سوال هایی در ذهن دانشمندان شده است؛ از جمله اینکه چرا هوش مصنوعی ترسناک است ؟ و غیره علاقمندان برای اطلاع بیشتر از کاربرد های هوش مصنوعی و پاسخ به این سوال ها می توانند به مجله اینترنتی ماه سر بزنند.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید