چرا هوش مصنوعی ترسناک است؟

زمانی که مردم کار روبات‌های هوش مصنوعی (به انگلیسی: Artificial Intelligence) را می‌بینند که همانند انسان واکنش نشان می‌دهند، یا کامپیوترها که بر اساس دستورات خاصی کار می‌کنند و می‌توانند مهارت‌های انسان را تقلید کنند، تصور اینکه این روبات‌های هوش مصنوعی در آینده جای انسان‌ها را گرفته و انسان‌ها مجبور به انجام دستورات آن‌ها باشند، برایشان قدری مضحک به نظر می‌رسد.

چرا هوش مصنوعی برای انسان ترسناک است؟

اما هر شوخی، ریشه در واقعیت دارد. مانند کتاب‌های علمی- تخیلی و فیلم‎‌های محبوب مثل A Space Odyseey  و Age Of Ultron که در مورد هوش مصنوعی (AI) ساخته شده و شخصیت‌های آن، از حد انتظار سازندگان فراتر رفته و مشکلاتی برای انسان‌ها ایجاد کردند و یا در برخی موارد قصد از بین بردن آن‌ها را داشتند.

چرا هوش مصنوعی برای انسان ترسناک است؟

در فصل جدید این فیلم ها، روبات‌های انسان‌نما، با افرادی روبرو می‌شوندکه با بدگمانی، ترس، و نفرت با آن‌ها برخورد می‌کنند. خشونتی که در برخورد با آن‌ها اعمال می‌شود تا این روبات‌ها نه تنها برای گرفتن حق خود، بلکه به دلیل تحقیر شدن و تلقی شدن به عنوان موجودی خطرناک برای انسان‌ها، به جنگ با انسان ها بپردازند. حتی در دنیای واقعی نیز، کسی با آغوش باز از AIها استقبال نمی‌کند. اما به راستی چرا ایده‌‌ی ساخت هوش مصنوعی تا این حد موجب وحشت انسان‌ها شده است؟

 هوش مصنوعی تهدیدی برای انسان‌ها

Elon Musk یکی از افرادی بود که پرچم مبارزه و مخالفت با AI را برافراشت. در یک جلسه رسمی در سال 2017 خطاب به شرکت کنندگان اظهار داشت که: من بارها خطر AI را برای مردم انشا کرده‌ام و آن‌ها باید در مورد پیشرفت روز افزون این فناوری نگران باشند. من بارها این هشدار را به مردم داده‌ام، اما مردم تا زمانی که قتل و خونریزی افراد به دست روبات‌ها را در خیابان با چشم خود نبینند این خطر بزرگ را جدی نخواهند گرفت.

 هوش مصنوعی تهدیدی برای انسان‌ها

Musk ، وبات‌ها را بزرگترین تهدید کننده‌ی جامعه‌ی بشری می‌داند و ادعا می‌کند، خطر AI بیش از کلاهک های هسته ای، نگران‎‌ کننده است. Stephen Howking، فیزیکدان معروف نیز، AI را یک نگرانی جدی برای بشریت دانسته و در مصاحبه‌ای با شبکه BBC اظهار داشت که: پیشرفت این فناوری یعنی نابودی نسل بشر. دامنه‌ی این اعترافات و نگرانی‌ها آنقدر گسترده شده که حتی برخی برنامه‌سازان نیز، در پی اثبات این قضیه هستند که واقعاً تهدیدی بزرگ است.

ترس و نفرت هوش مصنوعی

نظریات منفی و مخالف در مورد AI عمدتاً به دو بخش تقسیم می‌شود: اول، ایده‌ای که معتقد است AI یا همان هوش مصنوعی هوشمندانه در پی نابودی انسان‌ها ست و دومین گروه بر این عقیده‌اند که برخی از انسان‌ها از AI برای میل به اهداف شوم خود استفاده می‌کنند. به گفتهkilian Weinbereger ، جامعه شناس، ترس مردم از پیشرفت AI به دلیل این است که احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور، روبات‌ها با انسان‌ها شبیه زیردستان خود رفتار می‌کنند و مطمئناً بر انسان‌ها غلبه خواهند کرد.

Weinbereger این را هم اضاف می‌کند که البته این ترس بشریت شاید به دلیل عدم درک صحیح از AI و وظیفه‌ی اصلی آن باشد. ربات‌ها تحت شرایط خاص با اعمال محدودیت‌هایی با کمک محاسبات ریاضی که رفتار آن‌ها را معین می‌کند، ساخته شده‌اند. وظایف خاص هر ربات به شکل برنامه‌ای خاص در آن طراحی شده و فقط می‌توانند در حیطه‌ی وظایف تعریف شده فعالیت کنند. این مسئله به این معنی است که روبات‌ها هر کاری را می‌توانند انجام دهند، اما فقط در محدوده‌ی برنامه ریزی انجام گرفته توسط سازنده‌ی آن‌ها.

هر وسیله یا ابزاری که به دست بشر ساخته می‌شود، هم می‌تواند برای اهداف مثبت به کار گرفته شود و هم اهداف منفی. کارکرد مثبت یا منفی این ابزار، بسته به برنامه‌ریزی مد نظر سازنده است. پس اینکه در برخی از کشورها از روبات‌ها در مسائل نظامی استفاده می‌شود و همین موجبات ترسمردم را فراهم کرده، به قصد و هدف سیاستمداران و دولتمردان بستگی دارد. زیرا روبات‌ها آن کاری را انجام می‌دهند که برای آن برنامه‌ریزی شده.

این چنین به‌نظر می‌رسد که به مرور زمان اگر مردم ترس خود را از AI کنار گذاشته و واقع بینانه به آن نگاه کنند و متوجه مزیت‌های آن خواهند شد. برای نمونه خودروهای بدون راننده، می‌تواند میزان مرگ و میر و تصادفات را کاهش دهد. زیرا درصد بالایی از تصادفات و تلفات ناشی از خطاهای انسانی است. خواسته یا ناخواسته، آینده‌ی بیشتر فناوری‌ها به AI بستگی دارد. به هرحال باید برای آشنایی و استفاده‌ی بهتر از آن‌ها تلاش کرد.

چند حقیقت نگران کننده در مورد هوش مصنوعی

  • روبات‌ها ممکن است همانند انسان‌ها، حقوقی برای خود قائل شوند.

براساس تحقیقی که در سال 2006 توسط مرکز علومUK  انجام گرفت و گزارش آن نیز از BBC پخش شد، در آینده، روبات‌ها تا حدی پیشرفت می‌کنند که ممکن است به درجه‌ای از درک اجتماعی برسند، تا حدی که تقاضای حقوق اجتماعی مانند انسان داشته‌ باشند. حقوقی مثل حق رأی، خدمت در نظام و حقوق شهروندی.

  • روبات‌ها، شغل ما را تصرف می‌کنند.

بی‌شک، روزی روبات‌ها جای انسان را در کارخانه‌ها می‌گیرند. اما مسئله‌ی مهم، زمان این رویداد است و اینکه تا چه حد کارها توسط روبات‌ها انجام می‌شود؟ طبق تحقیقات صورت گرفته توسط (Pwc) در قرن آینده، نیمی از موقعیت‌های شغلی، توسط روبات‌ها اشغال می‌شود. حتی پیش بینی شده که در سال 2053، نیمی از جراحی‌های تخصصی توسط روبات‌ها انجام شود.

  • روبات‌ها شبیه انسان ساخته می‌شوند.

تا کنون تلاش‌های بسیاری برای طراحی ظاهر روبات‌ها شبیه به انسان صورت گرفته و نمونه‌های فراوانی از این‌ها ساخته شده. اما هنوز هم در برخی موارد اختلاف‌هایی میان ظاهر روبات‎‌ها و چهره انسان وجود دارد. در آینده نه‌چندان دور، شکل ظاهری روبات‌ها آنقدر ظریف طراحی می‌شود که تشخیص روبات از انسان کاری دشوار خواهد بود.

سلاح های نظامی با هوش مصنوعی

زمانی که از روبات های نظامی صحبت میکنیم، در واقع منظور ما این است که روبات ها بدون دخالت انسان، دست به کشتار میزنند. Dornes جز این دسته از سلاح ها نیست. زیرا به وسیله انسان هدایت میشود. یکی از این روبات ها SGR A1 است که توسط شرکت سامسونگ ساخنه شده است. این سلاح همانند یک دوربین بزرگ عمل میکند. این سلاح در ارتش اسراییل و کره جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

AI ها در منطق و هوش از انسان ها فراتر میروند.

هوش مصنوعی به دو دسته تقسیم میشود، انواع ضعیف و قوی. امروزه انواع AI که ما در اطراف خود میبینیم از نوع ضعیف است. تفاوت عمده میان هوش مصنوعی ضعیف و قوی، داشتن منطق و فعالیت مغزی همچون انسان است. روبات های ضعیف، معمولا آنگونه که برنامه ریزی شده اند فعالیت میکنند. AI در زمان حال وجود ندارد. اما دانشمندان در تلاش هستند که این نوع روبات ها را طی 10 سال آینده بسازند. مجله ماه به دنبال آخرین اخبار از این تکنولوژی در حال پیشرفت است و شما مخاطبان عزیز را نیز به زودی با شیوا ترین مطالب با خبر خواهد کرد. مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”4″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)