بهترین ادویه ها برای آشپزی

ادویه جات در واقع بخش های خشک شده و پودر شده یک گیاه اعم از پوسته، جوانه های میوه، ریشه، دانه ها یا ساقه درختان یا گیاهان دیگر هستند که به عنوان چاشنی و برای طعم دادن به مواد غذایی از آنها استفاده می شود، اما این مواد، ماده اصلی تشکیل دهنده خوراک ها نمی باشند. ادویه ها انواع مختلف و بسیار متفاوتی داشته و قطعا هر کدام از آنها خواص ویژه ای دارند. تا آن جا که بسیاری از متخصصان به جهت کاهش خطرات ابتلا به آسیب های قلبی، به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می کنند که ادویه جانشین نمک در غذاهای آنان باشد. اما اینکه هر ادویه ای چه خواصی دارد و بهترین ادویه ها برای آشپزی کدام نوع خواهد بود، مطلبی است که در مجله سلامت ماه امروز به آن پرداخته خواهد شد.

بهترین ادویه ها برای آشپزی و خواص آنها

آیا به دنبال راه هایی برای اضافه کردن طعمی دلپذیر به غذاهای خود بدون استفاده از چربی و نمک زیاد هستید؟ باید بدانید که بدین منظور می توانید ادویه های خوشمزه را به دستور العمل های خود اضافه کنید! ادویه جات، در واقع تعریفی از فرهنگ مردمان هر منطقه اند و در طیف گسترده ای از غذاهای خوش طعم و شیرین استفاده می شوند. استفاده از کمی ادویه می تواند ساده ترین دستور العمل های آشپزی  را به غذاهایی با طعم جدید و جالب تبدیل کند. به دنبال دستور العمل هایی باشید که از یک یا تعداد بیشتری ادویه استفاده می کنند یا یک ادویه جدید را طبق ذائقه خانواده خود انتخاب کنید. در ادامه به معرفی بهترین ادویه ها برای آشپزی خواهیم پرداخت:

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه بومی جنوب شرقی هند است که از ساقه زیرین گیاهی از خانواده زنجبیل به دست می آید. نوع تازه این گیاه  گاهی اوقات در دسترس است. اما شکل پودر شده و خشک آن، بیشتر، موجود است. زردچوبه به خاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی، فواید فراوانی داشته و یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی به شمار می آید. این ادویه دارای عطر و طعم گرم مانند فلفل است. رنگ زرد آن به زعفران شباهت داشته و گزینه خوبی برای داشتن این رنگ در بشقاب غذایی است. زردچوبه یک عطر و طعم  دهنده عالی برای انواع غذاهاست. از این ادویه، هم چنین در تهیه بسیاری از فرآورده های آماده غذایی نیز استفاده می شود.

فلفل سیاه

این فلفل یک ادویه همه کاره و پر مصرف در سرتاسر دنیاست که انواع مختلفی دارد. دانه های فلفل در واقع دانه های خشک شده گیاه فلفل هستند. این گیاه، هم چنین دانه های فلفل سبز و سفید نیز تولید می کند. برای داشتن یک عطر و طعم بهتر، همیشه فلفل های دست نخورده و ارگانیک را انتخاب کنید. استفاده از فلفل سیاه در تهیه انواع غذاها سابقه ای بسیار طولانی داشته و یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی به شمار می رود.

می توانید گوشت را با فلفل سیاه خورد شده طعم دار کنید یا آن را به برخی نوشیدنی های گرم اضافه کنید. هم چنین می توانید برای تند کردن طعم برخی از میوه ها از این ادویه استفاده کرده یا آن را با دیگر ادویه ها مخلوط کرده و برای داشتن طعم بهتر، آن را به غذا اضافه کنید. این ادویه علاوه بر مصارف خوراکی، خواص دیگری نیز دارد. برای مثال از خواص فلفل سیاه برای پوست و رفع برخی مشکلات پوستی نیز استفاده می شود.

آویشن

این ادویه با داشتن بویی مطبوع و طعمی خوب، یک افزودنی فوق العاده برای غذاهایی چون مرغ، سبزیجات و وعده های اصلی غذایی است. در حالی که ترجیح، بر استفاده از نوع تازه آویشن است، اما همیشه نوع خشک شده آن را در آشپزخانه خود داشته باشید که اگر آویشن تازه موجود نبود بتوانید از این ادویه استفاده کنید.

آویشن

زیره

زیره از دانه های خشک شده گیاه یک ساله ای از خانواده جعفری به دست می آید. این ادویه، ادویه ای با طعم تند و دارای مواد مغذی است که توصیه می شود برای از بین بردن طعم سنگین آن، آن را قبل از استفاده کمی سرخ کنید. از این ادویه در طعم دادن به بسیاری از غذاها در کشورهای مختلف استفاده می شود. هم چنین این ادویه را به پودر کاری نیز اضافه می کنند. این ادویه را به عنوان یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی می توان به مرغ، گوشت گاو، سوپ، تخم مرغ، خورشت، سوسیس، لوبیا، نخود، عدس، سیب زمینی و دیگر غذاها اضافه کرد.

زنجبیل

ادویه زنجبیل از ریشه تازه و خشک شده گیاه زنجبیل تهیه می شود. از این ادویه نسبتا گرم و دارای طعم شیرین گزنده می توان در تهیه خوراک های مختلفی استفاده کرد. چاشنی زنجبیل را می توانید به ماهی، مرغ و سبزیجات اضافه کنید. برای تهیه دسرهای تند و شیرین می توانید این ادویه را به شکلات ها یا کلوچه ها اضافه کنید. هم چنین می توانید، زنجبیل را در چای ریخته و میل کنید. از نظر متخصصان، زنجبیل یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی است که فواید بسیاری برای سلامت فرد دارد. اما در عین حالت، باید به عوارض خوردن روزانه زنجبیل نیز توجه داشته باشید.

فلفل هندی

فلفل هندی که برای تهیه بسیاری از انواع سس های تند ضروری است، از یک فلفل ریز و قرمز رنگ که طعم تندی دارد به دست می آید. این ادویه یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی در تهیه غذاهای هندی است که البته در کشورهای دیگر نیز از آن استفاده می شود. بنابراین اگر دوست دارید که به غذای خود طعم تندی را اضافه کنید، می توانید این ادویه را همیشه در دسترس داشته باشید. اغلب ما در ایران، این نوع ادویه را با عنوان فلفل قرمز میشناسیم.

پودر سیر

سیر تازه همیشه در دسترس است. اما پودر سیر که از دهیدراته و خشک کردن سیر به دست می آید، می تواند جایگزین خوبی برای مواقعی باشد که سیر تازه در دسترس نیست. گاهی به پودر سیر برخی گیاهان مانند جعفری یا چاشنی های دیگر، اضافه می کنند. قبل از استفاده از پودرهای سیر برچسب آن ها را به دقت مطالعه کنید. در صورتی که پودر سیر تازه و مطمئن باشد، یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی به ویژه تهیه انواع غذاهای حاوی گوشت است، زیرا به خوبی بوی بد آن را از بین خواهد برد.

پودر سیر

پودر کاری

پودر کاری یک ادویه معروف هندی و ترکیبی از حدود 20 ادویه از جمله گشنیز، زردچوبه، شنبلیله، زیره و فلفل قرمز است. از این ادویه در تهیه بسیاری از غذاهای مربوط به آسیای جنوبی استفاده می شود. از این پودر به عنوان یکی از بهترین ادویه ها در آشپزی برای تهیه بسیاری از غداها می توان استفاده کرد.

پودر میخک

این پودر از جوانه های معطر یک درخت اندونزیایی به دست می آید. پودر میخک به گوشت، کاری و مارینادها طعم داده و به میوه ها و غذاهای پخته شده نیز طعمی دلپذیر می بخشد. این ادویه علاوه بر این که یکی از بهترین ادویه ها برای آشپزی است، بوی بسیار مطبوعی نیز دارد که در هنگام استفاده از آن در پخت غذا، عطر آن همه جا را فرا خواهد گرفت.

هل و دارچین

هل دارای عطر و بوی قوی و طعمی گرم، تند و شیرین است. این ماده معمولاً در پخت شیرینی ها، برنج و پودینگ های شیرین استفاده می شود. از آن جایی که این ادویه طعمی قوی دارد، تنها یک بار در هر بار آشپزی از آن استفاده کنید. در مقابل، دارچین ادویه ای معطر با طعمی شیرین، جنگلی و میوه ای است که انواع مختلفی دارد. در صورتی که همیشه از این ادویه در تهیه خوراکی های شیرین استفاده می کرده اید، باید گفت که این ادویه می تواند به غذاهایی مانند سوپ ها و خورشت ها نیز طعم بسیار دل پذیری ببخشد. این ادویه هم چنین به گوشت گاو نیز طعمی مطبوع خواهد داد.

هل و دارچین

ادویه ها جزء جدانشدنی آشپزی در همه نقاط دنیا هستند. در واقع میتوان گفت بدون ادویه ها، طعم غذا چندان لذت بخش نخواهد بود و گاهی حتی آشپزی بدون ادویه غیر ممکن است. در بسیاری از موارد، ادویه ها جز آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی محسوب میشوند که خوردن آنها از بروز انواع بیماری ها و عفونت ها جلوگیری میکند. همان طور که شناخت بهترین ادویه ها برای آشپزی مهم است، نحوه تهیه و نگهداری آنها نیز اهمیت ویژه ای دارد. چنان چه کارشناسان مجله اینترنتی ماه اشاره کردند، بهتر است ادویه ها را به صورت تازه تهیه کرده و پودر شده آن را برای مدت طولانی مدت نگهداری نکنید.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید