درمان واریس با زالو

واریس یکی از بیماری های تقریبا شایعی است که نه تنها در سنین بالا، بلکه متاسفانه در میان جوانان نیز بسیار دیده شده و افراد زیادی را درگیر ساخته است. اگرچه این بیماری چندان جدی و حاد نیست، اما به هر حال مشکلات خاص خود را داشته و می تواند در مواردی، فرد را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد. درمان واریس با زالو یکی از انواع روش های کنترل بیماری است که ممکن است برای درمان قطعی واریس پا نیز استفاده شود و در سال های اخیر، بسیار مورد توجه بیماران قرار گرفته است. در مقاله مجله سلامت ماه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

آیا درمان واریس با زالو امکان پذیر است

تاثیر زالو درمانی بر درمان بیماری هایی مثل واریس ، چندان مشخص نیست. در واقع هنوز محققان در مورد تاثیر مثبت درمان واریس با زالو اطمینان ندارند. در مواردی، برخی کارشناسان به صراحت اعلام می کنند که زالو هیچ گونه اثر قابل توجهی بر برطرف شدن لخته خون در عروق نداشته و حتی در مواردی ممکن است اثرات سو نیز برجای داشته باشد. به گفته این کارشناسان، خون مکیده شده توسط زالو، نیاز به جایگزینی سریع دارد و در صورتی که این جایگزینی به سرعت اتفاق نیوفتد، فرد در اثر کمبود مایعات و کاهش جریان خون، دچار مشکلات متعددی خواهد شد.

از طرفی، گروه دیگری از محققان، زالو درمانی را روشی مناسب و کم عارضه جهت درمان واریس دانسته و آن را به عنوان راه حلی مطمئن به بیماران توصیه می کنند. به اعتقاد آنان، خروج لخته خون از عروق توسط مکش زالو، تاثیر به سزایی در کاهش اختلالات ناشی از بیماری واریس خواهد داشت.

معجزه زالو درمانی در درمان واریس

شریان ها، وظیفه حمل خون اکسیژن دار و تازه از قلب به سایر بخش های بدن را بر عهده دارند. در حالی که وریدها، خون بدون اکسیژن را دوباره به قلب بازمی گردانند تا دوباره تصفیه شد و به جریان گردش خون در بدن، اضافه شود. این حرکت و جابه جایی بر خلاف جاذبه زمان اتفاق می افتد، یعنی در حالی که جاذبه، اجسام و مواد را به سمت زمین می کشد، خون در عروق، باید جهت تصفیه به سمت بالا و به قلب، حرکت کند. به همین دلیل، فشار زیادی به عروق وارد می شود، به خصوص در شرایط خاصی مثل افزایش سن یا در دوران بارداری. در صورتی که این فشار وارده کنترل نشود، ممکن است مشکلاتی مثل ایجاد لخته خون در عروق اتفاق می افتد.

زالو چگونه واریس را درمان می کند

به کارگیری زالو جهت درمان انواع بیماری ها از جمل واریس یا همان درمان واریس با زالو ، از سال ها پیش مورد توجه مردم قرار گرفته و از آن، بسیار استفاده شده است. زمانی که زالو را روی بدن قرار دهید، ابتدا با یک نیش کوچک، به بدن می چسبد. از آن جایی که نیش زالو دارای نوعی ماده بی حسی است، این حرکت به هیچ وجه دردناک نیست. پس از چسبیدن زالو به پوست به مدت 20 تا 40 دقیقه بزاق حیوان وارد خون شده و جریان موجود در عروق را تسهیل می کند. به گفته محققان، بزاق زالو دارای نوعی ماده رقیق کننده است که علاوه بر جلوگیری از ایجاد لخته خون، لخته موجود در عروق را نیز از بین خواهد برد و بدین ترتیب، گردش خون به حالت عادی باز می گردد.

در بسیاری از موارد، روش های درمان دارویی واریس، موجب بروز مشکلات دیگری از جمله مشکلات گوارشی در فرد می شود. به همین دلیل محققان توصیه می کنند که بهتر است از روش های درمان طبیعی مثل درمان واریس با زالو استفاده شود، البته به شرطی که به روش صحیح و توسط فردی متخصص انجام شود. زمانی که زالو در حال مکیدن خون آلوده و لخته شده در بدن است، به دلیل کاهش فشار جریان گردش خون، پا فشار کمتری را تجربه کرده و همین امر، ورم عروق در این ناحیه را کاهش می دهد. گاهی ممکن است تا چند ساعت پس از برداشتن زالو نیز خونریزی ادامه داشته باشد، اما این مسئله چندان جدی نیست و مشکل خاصی در پی نخواهد داشت.

زالو چگونه واریس را درمان می کند

عوارض استفاده از زالودرمانی

هر روش درمانی حتی اگر طبیعی باشد، در کنار فواید بی نظیرش، مضرات و خطراتی نیز به دنبال خواهد داشت. زالو درمانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است ضمن تاثیر مثبتی که بر بیماری ها از جمله برطرف کردن واریس دارد، موجب عفونت، بیماری کم خونی یا آنمی و واکنش های آلرژیک در فرد شود.

ایجاد عفونت در اثر درمان واریس با زالو

باکتری موسوم به Aeromonas hydrophila عامل اصلی ایجاد عفونت در اثر استفاده از زالوست. این نوع عفونت معمولا در برابر مصرف آنتی بیوتیک ها مقاوم بوده و از بین بردن آن، کمی مشکل و پیچیده است. در صورتی که پس از زالو درمانی، جای نیش زالو دچار کبودی شد یا علامتی از خون مردگی یا زخم در اطراف آن ایجاد شد، قطعا فرد به این نوع عفونت مبتلا شده است. بهتر است جهت پیشگیری از فعالیت این باکتری، زالو را حتما از مراکز معتبر تهیه کرده و درمان واریس با زالو را تحت نظر متخصص انجام دهید و توجه داشته باشید که تا زمان مشخص، از جدا کردن حیوان از پوست، خودداری کنید.

کم خونی از اثرات زالو درمانی

در فرآیند درمان واریس با زالو مقدار قابل توجهی خون از بدن خارج می شود. در برخی منابع اینگونه ذکر شده که هر زالو، در زمان 20 تا 40 دقیقه، حدود 1.5 میلی لیتر خون را از بدن خارج می کند. افرادی که مشکلی از بابت کم خونی ندارند، به راحتی طی چند ساعت یا چند روز، این مقدار خون را جایگزین می کنند. اما اگر فرد دچار کم خونی زمینه ای باشند، احتمال تشدید این اختلال پس از زالو درمانی بسیار بالاست. پس بهتر است تا حد ممکن افراد مبتلا به کم خونی از این روش دوری کرده و یا اینکه پس از انجام آن، اقدامات لازم جهت جایگزین کردن خون از دست رفته انجام شود.

بروز حساسیت پس از درمان از طریق زالو

معمولا علائم حساسیت در اثر استفاده از زالوهای وحشی و غیر پرورشی بروز خواهد کرد که بسته به نوع حیوان، این علائم خفیف یا شدید هستند. ایجاد نقاط قرمز رنگ در اطراف ناحیه گزش زالو، ورم ناحیه گزش و اطراف آن، احساس ضعف یا سبکی سر، اختلال در تنفس، تنگی نفس و خارش پوستی از علائم ایجاد حساسیت هستند. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، سریعا باید زالو درمانی را متوقف کرد.

فواید زالو درمانی

فواید زالو درمانی

تا این جا در مورد درمان واریس با زالو صحبت کردیم و اشاره کردیم که علی رغم مخالفت ها و نظرات متعددی که در مورد این روش درمانی وجود دارد، هنوز هم بسیاری از افراد، ، از آن به عنوان یکی از موثرترین راهکارها استفاده می کنند. اما باید بدانید که زالو درمانی علاوه بر واریس، بر بیماری های دیگری مثل آسیب های قلبی عروقی، بیماری فشار خون ، بیماری دیابت ، آرتروز یا درد مفاصل ، مشکلات شنوایی، اختلالات بینایی و پیشگیری از عفونت های چشمی، بیماری های مرتبط با روده، هپاتیت، بیماری ها و اختلالات کلیوی، بیماری میگرن ، اختلالات پوستی و برطرف کردن آسیبهای ناشی از فعالیت های ورزشی نیز تاثیر گذار است. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه تنها مسئله ای که در استفاده از این روش باید مورد توجه قرار گیرد، روش صحیح به کارگیری و تهیه زالو از مراکز مطمئن و بهداشتی است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)