شیر کامل یا پرچرب و خواص آن

شیر کم چرب یا پرچرب ، کدامیک بهتر است ؟ این سوالی است که اغلب افراد در پی یافتن پاسخ آن هستند و علت سردرگمی آنها نیز بیشتر، توصیه های مختلف و متفاوت پزشکان در این زمینه است. در گذشته اغلب پزشکان بر این باور بودند که مصرف شیر کم چرب بسیار مناسب تر از شیر پر چرب است، زیرا کالری کمتری دارد و چربی موجود در آن بسیار اندک است. در مقابل شیر پرچرب، چربی های اشباع شده دارد و موجب افزایش کلسترول به ویژه در سالمندان می شود. اما اخیرا نتایج تحقیقات متعدد حاکی از آن است که بهترین گزینه برای انتخاب نوع شیر، شیر کامل یا پرچرب است، زیرا خواص بی نظیری دارد. مجله سلامت ماه ، اطلاعات بیشتری در مورد شیر کامل یا پرچرب و خواص آن اختیار شما قرار خواهد داد.

آشنایی با شیر کامل یا پرچرب و خواص آن

اغلب افراد هنگام خرید محصولات لبنی به ویژه شیر، ابتدا اطلاعات روی بسته بندی را مشاهده کرده و درصد چربی آن را با دقت کنترل می کنند. اما درصد بسیاری از آنها دقیقا مفهوم شیر پرچرب را درک نمی کنند و اطلاعی نسبت به آن ندارند.

زمانی که بحث از شیر پرچرب می شود، در واقع درصد چربی شیر مد نظر است. نکته قابل توجه این است که به طور کلی، بیش از 80 درصد حجم شیر را آب تشکیل می دهد. برای مثال، شیر پرچرب با چربی 2 درصد، یعنی هر 1 کیلو شیر، 2 درصد چربی دارد. این نوع چربی اگرچه از نوع چربی های اشباع است، اما دارای خواص بی نظیری است که مضرات آن را کم رنگ می کند. در سال های اخیر، اغلب محققان بر این مسئله تاکید دارند که علی رغم خطری که مصرف چربی های اشباع برای بدن دارد، اما به هر حال بدن به وجود چربی وابسته است و نمی توان آن را از رژیم غذایی حذف کرد. زیرا برخی غذاها مثل شیر بدون چربی، خاصیت و ارزش غذایی چندانی ندارند.

هیچ شکی نیست که لبنیات پر چرب، طعم کاملا متفاوتی به نسبت نمونه کم چرب یا فاقد چربی دارند. پس زمان آن رسیده که باورهای قدیمی در مورد مصرف لبنیات را کنار گذاشته و شیر کامل یا پرچرب و خواص آن را بیشتر بشناسیم. در ادامه مهم ترین خواص شیر کامل یا پرچرب را توضیح خواهیم داد.

موجب اضافه وزن نمی شود

در بررسی شیر کامل یا پرچرب و خواص آن متوجه این موضوع شدیم که شیر پر چرب باعث اضافه وزن نمی شود. به گفته محققان، افرادی که در رژیم غذایی خود از لبنیات پرچرب استفاده می کنند، نه تنها دچار اضافه وزن نمی شوند، بلکه خطر ابتلا به چاقی نیز در این افراد کاهش می یابد. در واقع خوردن شیر کامل جهت مبارزه با خطر چاقی و اضافه وزن است.

خطری برای سلامت قلب ندارد

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان تغذیه در زمینه شیر کامل یا پرچرب و خواص آن ، مصرف لبنیات پرچرب به ویژه شیر کامل، هیچ تاثیری بر ابتلا به دیابت نوع دو ندارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش نمی دهد؛ حتی در افرادی که با چربی خون یا خطر افزایش کلسترول مواجه هستند. علاوه بر این، نتایج این تحقیقات ثابت می کند که چربی موجود در شیر کامل، حتی به فرد در کاهش وزن نیز کمک می کند. در واقع در رژیم غذایی کاهش وزن، اغلب از شیر کامل استفاده می شود.

کمک به جذب ویتامین ها

برخی از ویتامین ها مثل ویتامین A، D، E و  K جزء ویتامین های محلول در چربی هستند، یعنی در کبد و بافت های چربی ذخیره شده و بسیار دیرتر از ویتامین های محلول در آب، از بدن دفع می شوند. به علاوه محققان تاکید می کنند که ویتامین D را با وعده های غذایی چرب مصرف کنید، زیرا در صورت وجود چربی، ترکیبات این ویتامین، بهتر جذب بدن می شود. شیر نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است که در صورت بالا بودن درصد چربی آن، احتمال جذب توسط بدن، افزایش می یابد. پس اگر امکان جذب ویتامین D از طریق نور خورشید را ندارید، می توانید از خواص بی نظیر شیر کامل در تامین این ماده اساسی برای بدن استفاده کنید.

کمک به جذب ویتامین ها

احساس سیری برای مدت طولانی

در بررسی ها در زمینه شیر کامل یا پرچرب و خواص آن این نتیجه حاصل شده است که می تواند برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند مناسب باشد. برای افرادی که سال ها عادت به مصرف شیر کم چرب داشته اند و در وعده صبحانه اغلب از این نوع شیر استفاده می کرده اند، تغییر روند غذایی و روی آوردن به لبنیات پر چرب، کمی در ابتدا مشکل به نظر می رسد. زیرا درصد چربی آن بیشتر است. اما قطعا پس از چند روز مصرف، متوجه این مسئله خواهید شد که شیر پرچرب، به دلیل اینکه سنگین تر است، معده را برای مدت طولانی، پر نگه داشته و به فرد کمک می کند تا ساعات بیشتری احساس سیری کند، در نتیجه از مصرف کالری اضافی جلوگیری می کند.

منبع غنی پروتئین

شیر حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، به طوری که یک فنجان شیر، 8 گرم پروتئین دارد. پروتئین یکی از نیازهای اساسی بدن است که به عملکرد بهتر ماهیچه ها و مفاصل کمک کرده و سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن را تقویت می کند. به علاوه پروتئین موجود در شیر، جزء پروتئین های کامل است، یعنی هر 9 آمینو اسید کامل را دارا می باشد. خوردن پروتئین موجود در شیر، منجر به پیشگیری از پیر شدن مفاصل و کاهش دردهای عضلانی در سنین پیری خواهد شد.

کمک به استحکام استخوان ها

یکی از مشخص ترین مزایای شیر، به ویژه نوع پر چرب آن، تاثیر بر استحکام و سلامت استخوان هاست. این ویژگی به دلیل وجود مقدار قابل توجهی کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و ویتامین k2 است. همه این مواد مغذی، در زمینه حفظ سلامت و استحکام استخوان ها دخیل هستند. تقریبا 99 درصد از کلسیم دریافت شده توسط بدن، در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. به علاوه، وجود کلسیم برای جذب فسفر، ویتامین D و ویتامین K ضروری است. اضافه کردن لبنیات پر چرب به رژیم غذایی می تواند راه کاری مناسب در جهت پیشگیری از خرابی دندان و بیماری هایی مثل پوکی استخوان باشد. برای آن دسته از افرادی که مصرف منابع پروتئینی حیوانی جهت استحکام استخوان ها، مناسب نیست، شیر بهترین منبع تامین کننده پروتئین است.

مصرف شیر برای همه مناسب نیست

طی تحقیقات انجام شده در زمینه شیر کامل یا پرچرب و خواص آن ، اگرچه مصرف شیر یکی از توصیه های اصلی پزشکان تغذیه است و بدن به آن احتیاج دارد، اما گروهی از افراد، قادر به مصرف شیر یا لبنیات نیستند. عدم توانایی معده در گوارش و هضم شیر، یکی از علل اصلی این مسئله است. در برخی موارد، می توان جایگزین هایی برای شیر در این افراد انتخاب کرد، مواردی مثل:

  • شیر بادام: این شیر یک نوع نوشیدنی گیاهی است که نسبت به شیر گاو، چربی و کالری کمتری دارد.
  • شیر نارگیل: شیر نارگیل در واقع همان مایع موجود در مرکز نارگیل است که بافتی کرمی رنگ و طعمی دلنشین دارد و مشکلی در گوارش ایجاد نمی کند.
  • شیر سویا: این نوع شیر در بردارنده مقادیر زیادی پروتئین است که تقریبا تمامی ویژگی های پروتئین موجود در شیر گاو را دارد.

هنگام مصرف این جایگزین ها باید توجه داشته باشید که اغلب این نوع شیر دارای ترکیبات اضافی مثل قند یا طعم دهنده است.

مصرف شیر برای همه مناسب نیست

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه ، شیر کامل یا پرچرب و خواص آن مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین این نوع شیر به عنوان یکی از اصلی ترین مواردی که برای بدن نیاز می باشد؛ می تواند در رژیم غذایی روزانه قرار گرفته تا سلامت و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)