خواص اسطوخودوس برای بدن

اسطوخودوس گیاهی است که هم گل و هم روغن آن کاربرد های فراوانی دارد. از خواص اسطوخودوس برای بدن می توان به درمان مشکلاتی چون اضطراب، بی قراری، بی خوابی، افسردگی، انواع مختلف سردرد و دیگر درد ها اشاره کرد. در تهیه غذا و نوشیدنی ها نیز از این گیاه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. علاوه بر این در تولید صابون ها، شامپو ها، لوازم آرایشی و عطر ها نیز این گیاه کاربرد دارد. تحقیقات مجله سلامت ماه نشان می دهد که اسطوخودوس در تسکین و آرام کردن درد های عضلانی موثر بوده و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

فواید و خواص اسطوخودوس برای بدن

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است و می تواند در التیام سوختگی های سطحی و گزیدگی حشرات نقش مهمی داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که استفاده از دمنوش این گیاه در درمان مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی های معده و ورم شکمی موثر است. علاوه بر ناراحتی های گوارشی که از آن ها نام بردیم، این گیاه در درمان سردرد، دندان درد، گلودرد و درد های ناشی از رگ به رگ شدگی در بدن موثر می باشد. تاثیرات مثبت بر روی پوست و کمک به پیش گیری از ریزش مو نیز از مهمترین خواص اسطوخودوس برای بدن محسوب می شوند. اینک به شرح برخی از فواید این گیاه خواهیم پرداخت.

تسکین درد از خواص اسطوخودوس برای بدن

روغن گیاه اسطوخودوس با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد درد نقش مهمی در کاهش درد ها از خفیف گرفته تا متوسط دارد. درد های ناشی از پوکی استخوان، درد گردن و کمردرد ، درد های پریودی و گرفتگی ها را می توان با این گیاه درمان کرد.

یکی دیگر از مهمترین خواص اسطوخودوس برای بدن این است که این ماده با داشتن خاصیت ضد درد، می تواند نقش مهمی در بهبود سردرد های میگرنی داشته باشد. با مالش روغن اسطوخودوس در نقاط اوج درد مانند شقیقه ها یا پشت گردن می توانید به کاهش درد خود کمک کنید. این روغن را با روغن نعنا ترکیب کرده و سپس استفاده کنید. هرگز روغن خالص را به طور مستقیم به پوست نزنید و آن را در ترکیب با دیگر روغن ها و یا کرم ها استفاده نمایید.

افزایش کیفیت خواب با اسطوخودوس

شاید بتوان یکی از مهمترین خواص اسطوخودوس برای بدن را کمک به بهبود خواب و مبارزه با بی خوابی دانست. روغن این گیاه، نقش فوق العاده ای در افزایش کیفیت خواب دارد. می توانید با پاشیدن چند قطره از این روغن بر روی بالش خود با عطر آن به خواب رفته و خواب آرامی را تجربه کنید.

افزایش کیفیت خواب با اسطوخودوس

اسطوخودوس استرس و اضطراب را کاهش می دهد

علاوه بر بهبود خواب که از آن یاد کردیم، اسطوخودوس در کاهش میزان اضطراب نیز نقش مهمی دارد. استنشاق روغن اسطوخودوس به مدت 15 روز می تواند اضطراب را در افراد تا حد زیادی کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که استفاده از عطر روغن اسطوخودوس در بخش پذیرش دندانپزشکی توانست تا حد زیادی از استرس و اضطراب بیماران بکاهد. کمی از این روغن را همواره به همراه داشته باشید و با استشمام آن در طول روز و در مواقعی که استرس دارید، به بهبود حال خود کمک کنید.

خاصیت روغن اسطوخودوس در درمان مشکلات تنفسی

 یکی از خواص اسطوخودوس برای بدن ، استنشاق و بخور روغن این ماده برای درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین، در درمان مشکلات تنفسی نظیر آسم ، گرفتگی سینوس ها و حتی برونشیت می توان از این گیاه استفاده کرد. در هنگام احساس گرفتگی در قفسه سینه یا داشتن علائم آنفولانزا می توانید روغن اسطوخودوس را بر روی قفسه سینه یا گردن خود استفاده کنید. این روغن یک محرک طبیعی برای از بین بردن خلط های بدن محسوب می شود.

خواص اسطوخودوس در کاهش علائم قاعدگی

برخی از علائم قاعدگی نفخ، درد، تحریک پذیری، استرس و موارد دیگر می باشد. یکی از خواص اسطوخودوس برای بدن ، استفاده از روغن آن در کنار آروماتراپی ( رایحه درمانی ) برای بهبود علائم قاعدگی است. با اضافه کردن این روغن به دستگاه پخش کننده و استنشاق آن به مدت 10 دقیقه پس از 35 دقیقه استرس و درد در شما کاهش خواهد یافت.

تاثیرات مثبت اسطوخودوس بر بدن

  • آروماتراپی با روغن اسطوخودوس در درمان و کنترل فشار خون موثر است. دلیل این موضوع، تاثیری است که این روغن در تحریک گردش خون دارد. همچنین، این عمل باعث افزایش اکسیژن در بدن شده و در نتیجه سلامت بدن و مغز را افزایش می دهد.
  • روغن اسطوخودوس فعالیت آنتی اکسیدان هایی مانند گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز را در بدن افزایش می دهد. این کار از آسیب های ناشی از تاثیرات رادیکال های آزاد جلوگیری خواهد کرد.
  • استفاده از اسطوخودوس به دلیل ماهیت تحریک کنندگی اش، به جریان ادرار کمک می کند. خواص اسطوخودوس برای بدن در کاهش التهابات مثانه نیز موثر است.

تاثیر اسطوخودوس در سلامت پوست و مو

  • درمان عفونت های قارچی: یکی از خواص اسطوخودوس برای بدن مقابله با عفونت های قارچی مقاوم است. روغن این گیاه عوامل ایجاد بیماری های پوستی را تا حد زیادی از بین خواهد برد.
  • درمان آکنه: روغن اسطوخودوس می تواند در درمان آکنه تاثیر داشته باشد. به گفته پزشکان این روغن علاوه بر پیشگیری از عفونت های باکتریایی در کنترل چربی پوست نیز نقش مهمی دارد. روغن اسطوخودوس قادر است با جوش های شدید و زننده مقابله کند. می توان با افزودن چند قطره از آن به کرم های مرطوب کننده یا کرم شب از خواص آن بهره برد.
  • درمان زخم ها: در تحقیقاتی که برای بررسی تاثیر چند ماده مختلف در بهبود زخم ها انجام گرفت، ثابت شد که اسطوخودوس در تسریع بهبود و بسته شدن فوری زخم ها نقش به سزایی دارد.
  • کاهش آفتاب سوختگی: یکی از خواص اسطوخودوس برای بدن مقابله با آفتاب سوختگی است. اسطوخودوس ، با داشتن خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی خود، نقش مهمی در بهبود و درمان آفتاب سوختگی پوست دارد. چند قطره از آن را به ژل آلوئه ورا اضافه کرده یا با روغن نعناع ترکیب و در محل سوختگی استفاده کنید.
  • رفع ریزش مو: اسطوخودوس در درمان آلوپسی آرئاتا ( بیماری که در آن موهای برخی نواحی یا تمام قسمت های بدن شروع به ریزش می کند ) نقش مهمی دارد. این گیاه قادراست رشد موها را پس از 7 ماه از شروع درمان تا 44 درصد افزایش دهد.

عوارض مصرف بیش از حد اسطوخودوس

عوارض مصرف بیش از حد اسطوخودوس

استفاده بجا و به اندازه از اسطوخودوس مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. اما، علی رغم فراوان بودن خواص اسطوخودوس برای بدن ، برخی هشدارها برای مصرف این گیاه لازم به ذکر است. بررسی های مجله اینترنتی ماه نشان داد که استفاده مکرر از روغن این گیاه بر روی پوست، ممکن است منجر به بزرگ شدن سینه در پسران، پیش از سن بلوغ شود. اگر در دوران بارداری یا شیردهی قصد استفاده از این گیاه را دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. از آن جایی که اسطوخودوس ، سرعت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد، لذا توصیه پزشکی این است که اگر فرد قصد انجام اعمال جراحی را دارد، دو هفته قبل از عمل مصرف این گیاه را قطع کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)