انواع مختلف سردرد

بر خلاف تصور ما، سردردها انواع مختلفی دارند که هرکدام با توجه به نوعشان، علائم و روش درمانی خاصی خواهند داشت. علی رغم اینکه در اغلب موارد، سردردها منشا عصبی داشته و معمولا با برهم ریختن وضعیت روحی ایجاد می شوند و البته زیاد هم به طول نمی انجامند، با این حال، بهتر است با شناخت کامل انواع سردردها و منشا آنها، بهتر زمینه را برای درمان آن فراهم آوریم. در واقع زمانی که فرد علت اصلی ابتلا به انواع سردرد و دلایل آن را بشناسد، بهتر می تواند از میان گزینه های درمانی موجود، روشی مناسب را انتخاب کند. کارشناسان مجله سلامت ماه ، لیستی از انواع مختلف سردرد و شرح مختصری از علائم و روش درمان آنها را تهیه کرده اند که راهنمای خوبی برای مخاطبان در این زمینه خواهد بود.

انواع مختلف سردرد و دلایل آن

سردرد یکی از اختلالات بسیار شایع در میان افراد است که تقریبا همه آن را در فواصل زمانی متفاوت، تجربه کرده اند. در بسیاری از موارد، سردردها طی چند ساعت و با مصرف مسکن ها، از بین می روند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی سردردهای مزمن و حمله های عصبی، ممکن است نشانه ای از وجود یک بیماری خاص باشد. سازمان جهانی سلامت، حدود 150 نوع سردرد را شناسایی کرده که در دو گروه دردهای اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. منظور از سردردهای اولیه، سردردهایی معمولی است که اغلب افراد درگیر آن هستند و سردردهای ثانویه، نمونه هایی هستند که در اثر ابتلا به نوعی بیماری خاص به وجود می آیند.

سردرد میگرنی

فرد مبتلا به میگرن در هنگام حمله میگرنی، فقط در یک طرف سر احساس درد می کند. یعنی درد، فقط در یک سمت سر، روی می دهد. در این حالت فرد ممکن است نسبت به نور، صدا و بو حساسیت شدید پیدا کند و در اثر برخورد با هر کدام از اینها، دچار تهوع و استفراغ شود. حدود یک سوم از مبتلایان به میگرن، در هنگام حمله، دچار نشانه های آیورا می شوند. در واقع علائمی مثل حس خط نور در چشم، اختلال در بینایی، بی حسی، ضعف و اختلال در صحبت کردن در فرد ظاهر می شود. توجه داشته باشید که این علائم ممکن است در هنگام سکته مغزی یا حمله مننژیت نیز رخ دهد. پس اگر برای بار اول، فردی دچار این علائم شد و به دنبال دلایل مختلف سردرد و درمان آن بود، باید حتما با پزشک در این زمینه مشورت نماید.

سردرد میگرنی

تفاوت بین میگرن و سردرد معمولی این است که حمله میگرنی معمولا زمان مشخصی ندارند. یعنی دقیقا مشخص نیست که هر چند وقت یکبار ممکن است اتفاق افتد، اما معمولا هر بار، تا 3 روز یا بیشتر به طول می انجامد. میگرن از جمله انواع مختلف سردرد می باشد که در هر فردی ممکن است اتفاق افتد، اما درصد ابتلا در زنان بیش از مردان است. عوامل متعددی موجب بروز حمله می شود، عواملی مثل استرس، مصرف برخی داروها، عوامل ژنتیکی یا خوردن یک سری غذاها از دلایل عمده این سردرد ممتد محسوب می شوند. با شناخت بهتر علت اصلی میگرن و دلایل مختلف سردرد و درمان آن ، به راحتی میتوان از بروز حملات میگرنی جلوگیری نمود.

سردرد عصبی و داروی درمان آن

شایع ترین مورد در بین انواع مختلف سردرد که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند، سردرد عصبی است که تقریبا کل قسمت سر را دربر می گیرد. حساسیت به نور، گرفتگی گردن، شانه ها و عضلات صورت و فشار بر روی قسمت پشت چشم، از علائم دیگر این نوع سردرد است. سردرد عصبی معمولا بین 30 دقیقه تا چند ساعت به طول خواهد انجامید. اگر چه دلایل مختلف سردرد و درمان آن در این مورد هنوز مشخص نیست، اما معمولا استرس، فشار عصبی، خشم، نخوردن یک وعده غذایی، سر و صدای زیاد، خشکی بدن، بدخوابی یا بی خوابی و فشار چشم از علل اصلی هستند.

سردرد عصبی

این نوع سردرد در اغلب موارد با خوردن یک مسکن از نوع ایبوپروفن، استامینوفن یا آسپرین درمان می شود. اما کمی تغییر در سبک زندگی نیز در این زمینه موثر خواهد بود. برای مثال، داشتن برنامه مناسب برای ساعت خواب، استراحت کافی، مصرف مایعات زیاد و کنترل استرس در پیشگیری از سردرد عصبی موثر است.

علائم سردرد خوشه ای و درمان آن

این مدل از انواع مختلف سردرد معمولا در یک طرف سر آغاز شده و یک طرف صورت را نیز درگیر می کند. فرد در ناحیه صورت دچار قرمزی، التهاب، عرق کردن و فشار شده و حتی ممکن است بینایی و حرکت چشم نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در هنگام قرار گرفتن در معرض نور، چشم دچار سوزش می شود و گاها اشک از آن جاری خواهد شد و تهوع نیز در مواردی اتفاق می افتد.

معمولا سردرد خوشه ای، 15 دقیقه طول کشیده و پس از چند ساعت دوباره آغاز می شود. در طول یک روز ممکن است تا 4 بار نیز فرد دچار این نوع سردرد شود. مدت زمان هر بار ابتلا به این نوع سردرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای درمان سردرد خوشه ای، باید به دنبال یافتن دلایل مختلف سردرد و درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی بیشتر، ترکیبات شیمیایی موجود در بدن را مورد آزمایش قرار داده و با تنظیم آنها، روشی برای درمان انتخاب نماید.

سردرد خوشه ای

درمان سردرد سینوسی یا آلرژیک

گاهی اوقات ممکن است سردرد در اثر وجود حساسیت یا همان آلرژی در فرد به وجود آید که در این موارد، بیشتر قسمت سینوس ها تحت تاثیر درد قرار می گیرد. در حدود 90 درصد موارد، سردرد سینوسی با درد میگرن اشتباه گرفته می شود. برای درمان این مورد از انواع مختلف سردرد ، معمولا باید داروهای ضد حساسیت مصرف کرد. در واقع با مصرف این داروها، به تدریج سردرد نیز درمان می شود. البته در برخی موارد، سردرد سینوسی به دلیل وجود عفونت در ناحیه سینوس ها به وجود می آید که باید در این زمینه با پزشک مشورت و راه هایی برای از بین بردن عفونت، اتخاذ کرد.

سردرد سینوسی یا آلرژیک

سردردهای هورمونی

زنان به دلیل اینکه بیش از مردان تحت تاثیر فعالیت های هورمونی هستند، بیشتر دچار سردردهای هورمونی می شوند. قاعدگی، بارداری، شیردهی و مصرف قرص های ضد بارداری از عواملی هستند که تغییرات عمده در فرایند هورمونی بدن زنان ایجاد کرده و می تواند منجر به این نوع از انواع مختلف سردرد شود. این سردردها قبل، بعد یا حین تغییرات روی می دهند و در این موارد، مصرف مسکن ها، بهترین گزینه درمانی است.

البته تحقیقات نشان می دهد 60 درصد زنان مبتلا به میگرن در دوران قاعدگی، بیشتر دچار حمله های میگرنی می شوند که در این زمان، باید برای درمان این حالت و دلایل مختلف سردرد و درمان آن ، از داروهای تجویز شده برای میگرن استفاده کرد و در این مورد، کاهش سردرد های میگرنی با منیزیم یکی از این روش های درمانی است. البته فعالیت های مثل یوگا، مدیتیشن و یا دیگر روش های کنترل اعصاب نیز می تواند در پیشگیری از این نوع سردردها موثر باشد.

سردردهای هورمونی

سردرد حین انجام ورزش

زمانی که بدن در حال فعالیت زیاد است، ماهیچه های سر و گردن، نیاز به خون رسانی بیشتری دارند، در نتیجه عروق تلاش بیشتری می کنند تا خون به این قسمت ها برسد. این فشار باعث ایجاد سردرد می شود که معمولا 5 دقیقه تا 48 ساعت ممکن است به طول انجامد. علاوه بر فعالیت های ورزشی، رابطه جنسی نیز می تواند موجب بروز این نمونه از انواع مختلف سردرد باشد. مصرف داروهای مسکن، بهترین روش درمانی برای این نوع سردرد است.

سردرد بر اثر فشار خون

گاهی اوقات سردرد به دلیل بالا یا پایین بودن فشار خون ایجاد می شود. زمانی که فشار خون از حد طبیعی پایین تر باشد، به دلیل نرسیدن خون کافی به سر، فشاری ایجاد می شود که نهایتا منجر به سردرد خواهد شد. معمولا در این حالت، فرد هنگام نشستن یا برخاستن، دچار تاری دید یا فشار در سر می شود. در مقابل، بیماری فشار خون بالا نیز به دلیل فشاری که بر دیواره عروق مغزی دارد، باعث ایجاد درد در ناحیه پشت سر می شود که اگر کنترل نشود می تواند منجر به سکته قلبی شود. طبق پیشنهاد قبلی کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه ، استفاده از داروهای کنترل فشار خون، روش مناسب درمانی در این موارد از انواع مختلف سردرد است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)