شیر کم چرب یا پرچرب ، کدامیک بهتر است ؟

لبنیات یکی از گروه های غذایی اساسی است که باید حتما به صورت روزانه مصرف شود چرا که یک سری از مواد مغذی و ضروری که بدن به آنها نیاز دارد، مستقیما از طریق لبنیات تامین می شود. شیر، ماست، پنیر، کشک، خامه و کره از جمله گروه لبنیات هستند که از میان آنها، شیر پر مصرف تر و البته و پر خاصیت تر است. به گفته پزشکان، برای هر فرد، نوشیدن 2 تا 3 لیوان شیر در روز، الزامی است و از این طریق، کلسیم، پروتئین و بسیاری دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن، تامین خواهد شد. در ادامه، ضمن معرفی انواع مختلف شیر، به بررسی خواص آنها و اینکه شیر کم چرب یا پرچرب چه تاثیری بر عملکرد آن دارد، خواهیم پرداخت. با مجله سلامت ما همراه باشید.

دقت کنید که معمولا لبنیات و البته شیر، انواع مختلفی دارند و در واقع از نظر درصد چربی، به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. اکنون این سوال مطرح است که شیر کم چرب بهتر است یا شیر پرچرب ، و کدامیک بهتر می تواند نیازهای بدن به مواد معدنی را برطرف نماید؟

خوردن شیر کم چرب یا پرچرب بر اساس رژیم غذایی

اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که شیر و لبنیات، بخش جدانشدنی لیست خرید آنهاست و به شیر و لبنیات حساسیت ندارید، پس حتما هنگام خرید، متوجه تفاوت موجود میان انواع شیر شده اید. در واقع علاوه بر تفاوت در مارک و برند و طعم دهنده های مختلف، از نظر میزان چربی نیز شیرها با هم متفاوت اند. شیر در هر صورت، حاوی 9 ماده معدنی ضروری برای بدن است که یکی از اصلی ترین آنها پروتئین است. اگر چه مقدار چربی موجود در شیر، بر مقدار کالری آن تاثیر گذار است، اما در هر صورت، شیر، چه کم چرب و چه پرچرب، یکی از سالم ترین غذاهایی است که نباید به هیچ وجه آن را از رژیم غذایی حذف کرد. مگر اینکه ممنوعیت مصرف وجود داشته باشد.

برای برخی افراد، شیر جزو مواد غذایی حساسیت زا اصلی است و نمی توانند مصرف کنند!

آشنایی بهتر با نوع شیر و میزان چربی موجود در آنها، کمک می کند تا در هنگام خرید، توجه کافی داشته و بدانید چه نوع لبنیاتی برای کدام یک از اعضای خانواده مناسب تر است. در ادامه مقاله به این مسئله می پردازیم که شیر کم چرب بهتر است یا شیر پرچرب مصرف کنیم.

انواع مختلف شیر با درصد چربی

انواع مختلف شیر با درصد چربی

شیر کامل یا پرچرب : شیر پرچرب برخلاف تصور افراد، تنها دارای 3 درصد چربی در هر یک لیوان است. در واقع یک لیوان شیر، تنها 8 گرم چربی دارد، چیزی در حدود 12 درصد از نیاز روزانه بدن. این نوع شیر معمولا چندان مناسب افراد مبتلا به چربی خون نیست، هر چند که اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که همه انواع چربی های اشباع نیز، جزو چربی های مضر دسته بندی نمی شوند. اما به هر حال، بهتر است در صورتی که مشکل کلسترول یا چربی خون دارید و یا به دلیل داشتن رژیم غذایی مصرف شیر کم چرب یا پرچرب اهمیت دارد، این نوع شیر را استفاده نکنید.

شیر با چربی 2 درصد : این نوع شیر نیز جزو شیرهای پرچرب دسته بندی می شود، با این تفاوت که مقدار چربی آن، کمی کمتر از نمونه اول است. در واقع یک لیوان شیر، 5 گرم چربی دارد.

شیر کم چرب : شیر کم چرب هم از لحاظ میزان وجود چربی به نسبت دو نمونه قبلی متفاوت است و هم از لحاظ کالری موجود. در واقع، شیر کم چرب، در هر لیوان فقط 2 گرم چربی و 100 واحد کالری دارد.

شیر فاقد چربی : این نوع شیر، هیچ گونه چربی ندارد و کالری آن در هر لیوان، 80 واحد است. اگر فاقد چربی است، اما تمامی مواد مغذی موجود در انواع مختلف شیرها، در این نمونه نیز یافت می شود.

شیر ارگانیک : این نوع شیر، مستقیما از گاو گرفته می شود و برای از بین بردن میکروب های احتمالی باید آنها را چند دقیقه در منزل جوشاند. مقدار چربی این نوع شیر، بالا، کالری آن زیاد و البته دارای تمامی مواد مغذی موجود در انواع دیگر شیرها نیز هست.

شیر کم چرب یا پرچرب و کلسترول خون

سال هاست که این مسئله ذهن اغلب مردم را درگیر کرده و هنوز هم به درستی مشخص نیست آیا مصرف شیر و لبنیات پرچرب مناسب تر است یا لبنیات کم چرب. پیش از این بسیار بر این قضیه تاکید می شد که شیر پرچرب به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی های اشباع، موجب بالا رفتن کلسترول خون و در نتیجه، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که همه انواع چربی های اشباع نیز جزو چربی های مضر دسته بندی نمی شوند. چربی موجود در شیر نیز جزو این موارد است.

طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که شیر پرچرب، نه تنها تاثیری بر افزایش کلسترول ندارد، بلکه افرادی که مصرف کننده این نوع لبنیات هستند، کمتر از دیگران در معرض بیماری های مثل بیماری دیابت یا افزایش وزن قرار می گیرند.

به نظر می رسد تنها مشکل موجود در مورد لبنیات پرچرب ، کالری موجود در آنها باشد که می تواند با یک رژیم غذایی مناسب و کاهش درصد کالری دریافتی از مواد غذایی دیگر، این مسئله را مدیریت کرد.

کنترل وزن با شیر پرچرب یا کامل

کنترل وزن با شیر پرچرب یا کامل

بسیاری از افراد، از خوردن لبنیات و شیر کم چرب یا پرچرب به این دلیل پرهیز می کنند که به تصور آنها، چربی و کالری موجود در آن، موجب اضافه وزن می شود. اما باید بدانید که این مسئله کاملا اشتباه بوده و برعکس، مصرف ( لبنیات ) شیر پرچرب یا کامل ، به کنترل وزن کمک می کند. بر اساس تحقیقات، زنانی که بیشتر از شیر کامل استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی قرار می گیرند. هنوز در مورد ارتباط میان مصرف لبنیات، آن هم لبنیات پرچرب با کاهش وزن به درستی روشن نشده، اما تحقیقات متعددی، این ارتباط را به اثبات رسانده است.

مضر بودن یا نبودن چربی های اشباع

تاکنون در مورد این مسئله که چربی های اشباع با افزایش میزان کلسترول، موجب بروز مشکلات قلبی می شوند، بسیار شنیده ایم. اما اکنون در مبحث مربوط به شیر کم چرب یا پرچرب باید بگوییم که در واقع هر آن چه که در مورد چربی های اشباع بیان شده، این بوده که باید از مصرف این چربی ها دوری کرد. زیرا با افزایش میزان کلسترول بد خون ، بیماری عروق کرونری بروز کرده و سکته های قلبی نمایان می شود.

باید بدانید که اولا تمامی چربی های اشباع، چنین خاصیتی ندارند. چربی های اشباع به انواع مختلفی تقسیم می شوند که فقط برخی از آنها مضر بوده و ممکن است بر میزان چربی موجود در خون تاثیر گذار باشند. اما مسئله فراموش شده این است که چربی های اشباع در کنار معایبی که برای آنها ذکر شده، توانایی افزایش کلسترول مثبت خون را نیز دارند که این خود روی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است.

بنابراین ضرورتی ندارد که به طور کلی و تمام و کمال، از چربی های اشباع دوری کنیم. شناخت انواع مختلف این چربی ها و وظایف آنها و همچنین نوع عملکرد آنها کمک می کند تا بهتر بتوانیم در مورد مصرف آنها تصمیم گیری کنیم. این مقاله از مجله اینترنتی ماه در مورد شیر کم چرب یا پرچرب بود تا شما بتوانید در رژیم غذایی روزانه خود، این ماده غذایی مفید را به درستی جای دهید. در صورتی که هنوز هم اطلاعات اضافه تری احتیاج دارید، می توانید از صفحه تماس با ما، نظرات و پیشنهادات خود را به ما منتقل کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)