انواع نوشیدنی ها با قهوه

نوشیدن قهوه، به بخش جدانشدنی اغلب رژیم‌های غذایی تبدیل شده، به گونه‌ای که برخی افراد مصرف آن را جزء ضروریات یک رژیم غذایی مناسب می‌ دانند. عمده ترین ترکیب موجود در قهوه، کافئین است که خواص متعددی داشته و مصرف متعادل آن به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کند. گذشته از انواع رژیم لاغری با قهوه ، درصد زیادی از مردم، قهوه را تنها جهت رفع خستگی و افزایش سطح انرژی و توان بدنی مصرف می‌کنند. قهوه انواع مختلفی دارد که هر کدام، مختص نقطه خاصی از جهان است. قطعاً شناخت انواع قهوه و نوشیدنی‌های تهیه شده از آن، شما را شگفت زده خواهد کرد. زیرا اغلب ما، تنها به مصرف چند نوع خاص از آن عادت کرده ایم. کارشناسان بخش تغذیه مجله سلامت ماه ، شما را با انواع نوشیدنی ها با قهوه آشنا می سازند.

روش تهیه انواع نوشیدنی ها با قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفداری است که مصرف متعادل آن، خواص بسیاری داشته و به یک عضو اصلی اغلب رژیم های غذایی تبدیل شده است. قهوه حاوی مقادیر زیادی کافئین است که فرد را هشیار کرده و خستگی و خواب آلودگی را از وی دور می سازد. البته این تاثیر در افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. قهوه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها، خصوصیات تغذیه ای، طعم و روش تهیه ویژه‌ای داشته و بر اساس همین تفاوت‌ها، طرفداران خاص خود را نیز دارد. در هر قسمتی از جهان، انواع نوشیدنی ها با قهوه با روش های خاصی تهیه شده و به تدریج شهرت جهانی پیدا کرده است.

انواع مختلف دانه های قهوه

دانه های قهوه انواع مختلفی دارد که عمدتاً به 2 دسته کلی تقسیم می شوند، عربیکا و روبوستا. تقریباً 60 درصد از قهوه ای که در کل دنیا مصرف می شود، از انواع قهوه های عربیکا هستند. این نوع قهوه، بهترین و با کیفیت ترین نوع دانه های قهوه است که اغلب در آمریکای لاتین کشت می‌شود، مناطقی کوهستانی و پرباران که رطوبت بسیاری نیز دارد. اگرچه میزان مقاومت این گیاه بالاست و ممکن است که در هر شرایط آب و هوایی با ایجاد فضای مناسب، بتوان آن را کشت کرد، اما قطعاً کیفیت اصلی خود را از دست داده و عطر و طعم خود را نخواهد داشت.

نمونه بعدی، قهوه روبوستا است که درصد کافئین آن بالاتر و طعم آن تلخ تر است، اما به هر حال طرفداران خاص خود را دارد. برای رشد این نوع دانه قهوه، نیازی به قرار گرفتن در مناطق کوهستانی و پرباران نیست و در یک آب و هوای معمولی و معتدل نیز می‌توان اقدام به کاشت آن نمود. البته دانه های قهوه، انواع دیگری مثل لیبریکا و اکسلسا نیز دارد که کمتر شناخته شده هستند و تنها در بخش های خاصی از دنیا، مورد مصرف قرار می گیرند. با هرکدام از این دانه ها، میتوان انواع نوشیدنی ها با قهوه را تهیه نمود.

نوشیدنی های مختلف حاوی قهوه

نکته قابل توجه در مورد این نوشیدنی محبوب این است که در هر نقطه از جهان، قهوه را با یک روش خاص و با طعمی متفاوت تهیه می‌کنند. در واقع علاوه بر افزودنی هایی که به آن اضافه می‌شود، به نظر می‌رسد شرایط آب و هوایی یا حتی سبک زندگی بر روش تهیه قهوه اثرگذار است. از معروف ترین انواع نوشیدنی ها با قهوه می توان به این موارد اشاره کرد:

قهوه اسپرسو

اسپرسو، از پرمصرف ترین انواع نوشیدنی ها با قهوه است که معمولاً در یک میزان مشخص با معیار شات مورد مصرف قرار می گیرد. در نظر گرفتن زمان در تهیه قهوه اسپرسو اهمیت بسیاری دارد. یک شات قهوه اسپرسو از 18 گرم پودر قهوه به همراه مقداری آب تشکیل شده که در دستگاه قهوه ساز قرار می گیرد و طی مدت 25 تا 30 ثانیه زمان برای تهیه آن لازم است.

قهوه اسپرسو

قهوه ماکیاتو

قهوه ماکیاتو تقریباً تمامی خصوصیات قهوه اسپرسو را دارد، با این تفاوت که به آن مقداری شیر اضافه شده و کمی کف دارد. وجود همین مقدار شیر باعث شده تا ماکیاتو تلخی اسپرسو را نداشته باشد. این نوع قهوه را هم می‌توان به صورت تلخ مصرف کرد و هم با اضافه کردن شکر یا تغییر روش تهیه آن، تلخی را تاحدودی از آن گرفت، هر چند که تمام لذت نوشیدن یک قهوه برای اغلب افراد، تلخی طعم آن است. از نظر میزان کافئین موجود نیز تفاوت چندانی با اسپرسو ندارد. برای تهیه یک فنجان قهوه ماکیاتو، می‌ بایست یک شات اسپرسو را با مقداری شیر و کمی کف شیر مخلوط کرد. البته اگر از رژیم کاهش وزن خاصی پیروی می کنید، باید مراقب میزان کالری یک فنجان قهوه با شیر بود.

قهوه آمریکانو

از آن جایی که این نوع قهوه را بیشتر مردم در مناطق آمریکایی، آن هم در وعده صبحانه مصرف می کنند، به قهوه آمریکانو معروف شده است. در واقع از معروف ترین انواع نوشیدنی ها با قهوه در میان آمریکایی هاست. طعم آن تلخ و در اغلب موارد بدون اضافه کردن شکر یا هر طعم دهنده دیگری مصرف می شود. مقدار کافئین موجود در آن بسیار بالاست و با اضافه کردن آب به یک شات قهوه اسپرسو تهیه می شود. در واقع در صورتی که هنگام تهیه اسپرسو، مقدار بیشتری آب به آن اضافه شود، قهوه آمریکانو به دست می آید.

قهوه لاته

قهوه لته شباهت زیادی به کاپوچینو داشته و البته طرفداران بسیاری نیز دارد. شاید بیشتر به این دلیل که چندان تلخی اسپرسو دیگر قهوه های خالص را ندارد. قهوه لته از مقداری پودر اسپرسو به همراه شیر گرم شده، کف شیر و کمی شکر تهیه می‌شود. معمولاً به دلیل داشتن شیر جهت ایجاد طعم به آن، شکر، وانیل، شکلات و افزودنی هایی از این دست اضافه می‌شود. مقدار کافئین این نوع نوشیدنی قهوه، بسیار کم است.

قهوه لاته

قهوه فلت وایت

این نوع قهوه نیز اغلب به عنوان یک نوشیدنی مورد علاقه در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل شباهت هایی که با کاپوچینو دارد، از پرطرفدارترین انواع نوشیدنی ها با قهوه است. مقدار کافئین این قهوه بسیار بالاست، اما افزودنی هایی مثل شکلات یا وانیل ندارد. تنها از یک شات اسپرسو به همراه شیر گرم شده تهیه می شود.

قهوه موکا

موکا انواع مختلفی دارد و با روش‌های متعددی سرو می‌شود. موکا تقریبا خصوصیاتی مشترک از قهوه تلخ و شکلات داغ دارد. یعنی هم شکلات و شیرینی آن را دارد و هم از اسپرسو تشکیل شده است. قهوه موکا را از ترکیب اسپرسو، پودر شکلات، شیر، کف شیر و شکر تهیه کرده و گاهی به شکل سرد، مصرف می کنند. وجود مقادیر زیادی شکلات در این نوع قهوه، باعث شده تا حتی کودکان نیز علاقه زیادی به خوردن آن داشته باشند. در واقع وجود شکلات در آن، موکا را به یکی از معروف ترین انواع نوشیدنی ها با قهوه تبدیل کرده است.

قهوه لانگ بلک

این نوع قهوه نیز همانند دیگر انواع نوشیدنی ها با قهوه، بر پایه اسپرسو است. در واقع از ترکیب اسپرسو با آب گرم به همراه کمی شکر تهیه می‌شود. کافی است مقداری پودر قهوه را درون فنجان ریخته و به آن آب جوشیده شده اضافه کنید. مقدار کف یا خامه ایجاد شده در این نوع قهوه زیاد نیست، اما درصد کافئین آن تقریباً از همه دیگر نوشیدنی ها بیشتر است.

قهوه ایرلندی

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که مصرف الکل در آن آزاد است، حتماً باید طعم بی نظیر قهوه ایرلندی را امتحان کنید. این نوع نوشیدنی پرطرفدار، از ترکیب قهوه، شکر، نوشیدنی الکلی و لایه‌ای ضخیم از خامه تشکیل شده و مقدار کافئین بالایی نیز دارد. البته مصرف آن به طور روزانه چندان مناسب نیست زیرا وجود الکل موجب کاهش سطح رطوبت بدن می شود.

قهوه ایرلندی

همان طور که در این مقاله، کارشناسان مجله اینترنتی ماه اشاره کردند، پایه اصلی تمامی انواع قهوه ها، اسپرسو است و ترکیب آن با دیگر مواد، مثل شیر یا شکلات، انواع نوشیدنی ها با قهوه را تشکیل می دهد. به عقیده کارشناسان، این نوشیدنی فواید بسیاری دارد، از جمله تاثیر قهوه بر طول عمر انسان .  البته باید توجه داشت که مصرف قهوه به دلیل داشتن میزان قابل توجهی کافئین، باید کنترل شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید