کالری یک فنجان قهوه با شیر

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی هایی است که اغلب افراد در طول روز بارها از آن استفاده می کنند. در واقع این نوشیدنی گرم و خوشمزه، برای اغلب گروه ها مناسب بوده و در بسیاری از رژیم های غذایی، مصرف آن توصیه شده است. در صورتی که آن را با شیر، شکر یا هر افزودنی دیگری ترکیب کنید، به نسبت کالری موجود در آن مواد، کالری قهوه نیز افزایش می یابد. در ادامه، در مورد عدم وجود میزان کالری یک فنجان قهوه با شیر و انرژی موجود در آن در صورت ترکیب با شیر و شکر، در مجله سلامت ماه ، بیشتر بحث خواهیم کرد.

از آن جایی که قهوه کالری زیادی ندارد، یا بهتر است بگوییم هیچ کالری ندارد، پس مصرف آن جای هیچ گونه نگرانی از بابت دریافت وزن اضافی ایجاد نمی کند. معمولا کلیه قهوه های تلخ، آن هم به تنهایی، فاقد کالری هستند. به طور کلی، قهوه به تنهایی هیچ کالری ندارد و همین مسئله جای شگفتی دارد، زیرا نوشیدنی که این مقدار انرژی به فرد می دهد، خود فاقد کالری است. البته پاسخ این مسئله کاملا شفاف و روشن است، زیرا دلیل اصلی انرژی که قهوه تولید می کند، کالری نیست، بلکه مقدار کافئین بالایی است که در آن وجود دارد.

مقدار کالری یک فنجان قهوه با شیر

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قهوه های تلخ، مقدار کالری کمتری نسبت به نمونه های دیگر دارند. در واقع یک فنجان قهوه تلخ، فقط 2 واحد کالری دارد. البته نظرها متفاوت است و منابع مختلف، نظرات متعددی در مورد مقدار کالری موجود در قهوه ارائه داده اند. اما به طور کلی، کمترین مقدار کالری، 2 واحد و بیشترین آن، 12 واحد است که در میان انواع مختلف قهوه ها، متفاوت است. برای مثال یک شات از قهوه اسپرسو، 3 واحد کالری، قهوه آمریکانو 5 واحد کالری و قهوه تلخ سرد نیز 5 واحد کالری دارد.

در صورتی که قصد دارید قهوه را با شیر مخلوط کنید، مقدار کالری موجود در آن افزایش می یابد. بسته به نوع شیر کم چرب یا پرچرب ، کالری شیر و قهوه متفاوت است. یک شیر با درصد چربی معمولی، در صورتی که با یک فنجان قهوه با 2 واحد کالری اضافه شود، 15 واحد کالری ایجاد می کند که باید در برنامه ریزی های روزانه در جریان رژیم غذایی و مقدار کالری دریافتی مد نظر قرار گرفته شود. با کاهش مقدار شیر اضافه شده به قهوه، کالری موجود نیز به تدریج کاهش می یابد.

قهوه در رژیم غذایی

قهوه در رژیم غذایی

زمانی که بحث از کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می شود، معمولا راه ها و رژیم های غذایی بسیاری پیشنهاد می شود که هر کدام از آنها به طریقی می تواند کارگشا باشند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر رژیمی مناسب هر فرد نیست و بسته به نوع نیاز و توانایی هر فرد، رژیم غذایی نیز خصوصیت خاص خود را دارد.

برای آن دسته از افرادی که روزانه عادت به مصرف قهوه دارند، توجه به این نوشیدنی محبوب در رژیم غذایی و گنجاندن آن، بسیار اهمیت دارد. در واقع رژیمی که فاقد قهوه باشد یا مصرف قهوه در آن ممنوع باشد، از نظر این افراد، رد شده است. البته به نظر میرسد مصرف قهوه در اغلب رژیم های لاغری توصیه شده و کمتر برنامه غذایی وجود دارد که در آن مصرف قهوه منع شده باشد. اما در هر صورت، اولویت این افراد، وجود قهوه در برنامه غذایی است.

نقش قهوه در رژیم های غذایی

به طور کلی، رژیم های غذایی معمولا به 3 دسته عمده تقسیم می شوند. رژیم های کم چربی و پر کالری، رژیم کاهش کالری و رژیم های کاهش کربوهیدرات دریافتی مانند رژیم کربوهیدرات .

قهوه فاقد چربی است، بنابراین در رژیم دسته اول، یعنی رژیم های کم چربی و پر کربوهیدرات به راحتی پذیرفته می شود. اما باید توجه داشت اگر چه قهوه فاقد چربی است و کالری چندانی ندارد، اما معمولا اضافه کردن مقادیری شکر یا هر افزودنی دیگر برای شیرین کردن آن، کالری و کربوهیدرات به آن اضافه می کند که البته باز هم در این رژیم، پذیرفته شده است. مواردی شبیه به سود برد از کالری یک فنجان قهوه با شیر .

در رژیم غذایی دسته دوم، قهوه هیچ جایگاهی ندارد. این رژیم بر اساس مقدار برابر دریافت چربی، پروتئین و کربوهیدرات بنا نهاده شده است. در این برنامه غذایی، مصرف قندها به طور کلی حذف شده، زیرا قرار است چربی ها به عنوان سوخت اصلی بدن مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه قهوه فاقد کالری اضافی است، اما حتی اگر بدون شکر نیز صرف شود، از آن جایی که بر قند خون تاثیر گذار است، در این رژیم، منع مصرف دارد.

در رژیم نوع سوم نیز، مصرف کربوهیدرات ها به طور کلی حذف شده و فقط چربی به عنوان منبع سوخت شناخته می شود. پس همانند رژیم قبلی، مصرف قهوه در آن ممنوع است.

کافئین قهوه ، مکملی برای کاهش وزن

افرادی که در کنار رژیم های غذایی برای کاهش وزن از مکمل ها استفاده می کنند، حتما با این مسئله آشنایی دارند که ترکیب اصلی بسیاری از داروهای کاهش وزن، کافئین است. کالری یک فنجان قهوه با شیر کمک می کند تا سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کرده و بدون اینکه آسیبی به عملکرد ماهیچه ها و عضلات برسد، موجب سوختن چربی های اضافی می شود. البته در مورد مصرف برخی از ان مکمل ها یک سری نظریاتی وجود دارد که باید از قبل، با پزشک در این باره مشورت کرد. اما نکته اینجاست که قهوه به دلیل داشتن کافئین، خود عاملی برای چربی سوزی است.

کافئین قهوه ، مکملی برای کاهش وزن

ارتباط قهوه و انسولین

همان طور که پیشتر در مورد تاثیر قهوه بر طول عمر انسان و درمان بیماری ها اشاره کردیم، رژیم هایی که بر پایه مصرف کم کربوهیدرات ها هستند، در مورد مصرف قهوه، ممنوعیت دارند، زیرا قهوه بر قند خون تاثیر گذار بوده و فرآیند سوزاندن چربی به جای کربوهیدرات را با اختلال مواجه می کنند. اما این سوال مطرح است، ماده ای که فاقد کالری است، چگونه می تواند چنین تاثیری در پی داشته باشد؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مورد کالری یک فنجان قهوه با شیر ، مصرف مقدار زیادی کافئین در مدت زمان کم، دو هورمون بدن، یعنی آدرنالین و گلوکاگون را تحت تاثیر قرار داده و موجب بالا رفتن سطح قند خون می شود، زیرا این دو هورمون، قند ذخیره شده در کبد را آزاد کرده و آن را وارد خون می کند. در نتیجه مقدار زیادی انسولین وارد خون شده و سلول ها را وادار به مصرف قند می کند، در حالی که باید برای چربی سوزی، چربی ها به عنوان منبع سوخت سلول ها و ماهیچه ها تبدیل شوند.

به همین دلیل است که مصرف قهوه در این دو نوع رژیم ممنوع شده و افرادی که به نوشیدن آن عادت دارند، بهتر است از دیگر رژیم های غذایی استفاده کنند. بنابراین تا اینجا دریافتیم که کالری یک فنجان قهوه با شیر می تواند از جهات مختلف به شما و برنامه ریزی برای کنترل وزنتان کمک کند. با مجله اینترنتی ماه همراه باشید تا جزئی ترین اطلاعات و مطالب حوزه سلامت را در اختیارتان قرار دهیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)