تاثیر قهوه بر طول عمر انسان

طبق آخرین گزارشات منتشر شده از متخصصان تغذیه، قهوه از جمله موادی است که می تواند موجب افزایش طول عمر انسان شود. وجود انواع املاح مفید در این ماده ی پر طرفدار، از ان یک نوشیدنی جذاب و سودمند ساخته است. در این مقاله کارشناس حوزه سلامت مجله ماه پس از بررسی های مربوط به خواص انجیر به این مسئله پرداخته است که تاثیر قهوه بر طول عمر انسان به چه میزان می تواند واقعیت داشته باشد. با هم این مقاله را مرور میکنیم.

تاریخچه قهوه و تاثیر قهوه بر طول عمر انسان

هیچ کس به درستی نمی داند توسط چه کسی و یا چه زمانی قهوه کشف شد. اما در برخی داستان ها، مربوط به ملل مختلف، مطالبی در مورد کشف آن بیان شده است. براساس روایتی که توسط مردم اتیوپی بیان شده است، قرن ها پیش برای اولین بار، قهوه توسط یک چوپان اتیوپیایی به نام Kaldi یافت شد.

وی پس از این که متوجه شد، گوسفندان گله، با خوردن یک گیاه خاص، انرژی مضاعفی گرفتند و شب به خواب نمی روند، این ماده را کشف کرد. Kadli این گیاه را به راهبی دانشمند نشان داد. راهب از آن نوشیدنی درست کرد و متوجه شد که خوردن آن موجب افزایش انرژی و مختل شدن خواب می شود. این چنین بود که با گسترش سفرهای تجاری، کم کم این گیاه انرژی زا به سایر نقاط جهان راه یافت.

قهوه در کشور های عربی

در قرن های 15 و 16 میلادی، توزیع قهوه در میان کشورهای عربی و مناطق خاورمیانه، گسترش یافت. در آن زمان مصرف قهوه، نه تنها در منزل، بلکه در مکان های عمومی که اصطلاحاً به آن قهوه خانه می گفتند نیز رواج داشت. تجمع مردم در قهوه خانه ها برای صرف قهوه باعث شد تا به تدریج، این مکان به یکی از مهم ترین مراکز تبادل اطلاعات و بحث و گفت و گوها تبدیل شود. به نظر می رسید پس از کشف قهوه، کشورهای عربی بیش از مناطق دیگر، ازآن استفاده می کنند. به همین دلیل، مردمانی که هر ساله برای زیارت کعبه به مکه می رفتند، پس از بازگشت، از معجزه ی یک نوشیدنی انرژی زا برای اطرافیان خود بسیار می گفتند.

قهوه در کشور های عربی

در اوخر قرن 17 میلادی، اروپاییانی که به خاورمیانه سفر می کردند، کم کم با معجزه ی این نوشیدنی سیاه و تلخ آشنا شدند و به این ترتیب، قهوه به اروپا نیز رسید و به یک ماده ی محبوب در میان آن ها، تبدیل شد.

قهوه در اروپا

اوایل، برخی مردم در اروپا، قهوه را یک نوشیدنی شیطانی می نامیدند و با ترس، آن را تهیه می کردند و می نوشیدند. اما پس از گذشت مدتی، قهوه جای خود را در مجالس و محافل باز کرد و قهوه خانه ها در اروپا نیز به سرعت زیاد شدند و این چنین بود که به واسطه ی این نوشیدنی تلخ، محافل گرمی تشکیل می شد که اغلب محل فعالیت های احتماعی و ارتباطی بود. شاید یکی از تغییرات مهمی که قهوه ایجاد کرد، این بود که به بهبود خلق و خوی افراد شد.

زیرا تا پیش از این، نوشیدنی رایج در میان مردم، هنگام صبحانه، شراب بود و همین باعث می شد تا روز خود را با حالت خلسه آغاز و تعادل رفتاری و روانی نداشته باشند. اما جایگزین شدن قهوه، موجب تقویت هوشیاری آن ها در طول روز می شد. با گسترش فعالیت تجار و فروشندگان و افزایش سفرهای تجاری به مناطق مختلف دنیا، به تدریج، مردم تمام دنیا، با قهوه آشنا شدند و اکنون در کنار چای ( البته در برخی کشورها جایگزین چای) نوشیدنی محبوب اغلب مردم است.

تاثیرات قهوه بر طول عمر انسان

در ماه می، سال 2012، مقاله ی در مجله ی New England به چاپ رسید که حاصل 14 سال تحقیق بود. طبق این گزارش، با بررسی 400000 نفر از کسانی که در طول روز چند فنجان قهوه مصرف می کردند، مشخص شد که میزان ابتلای آن ها به انواع بیماری ها، بسیار کمتر از دیگران است.

هم چنین در سال 2017، محققان اسپانیایی دریافتند که خطر مرگ در کسانی که قهوه مصرف می کنند، 64 درصد کمتر از دیگران است. تحقیقاتی که در زمینه ی  تاثیر قهوه بر طول عمر انسان صورت گرفت، نشان می داد که این تاثیر در زنان و مردان با یک دیگر متفاوت است. به طوری که زنان 16 درصد و مردان 12 درصد افزایش طول عمر در اثر مصرف قهوه دارند.

تاثیرات قهوه بر طول عمر انسان

دلایل تاثیر قهوه بر طول عمر انسان

2 دلیل عمده در مورد تاثیر قهوه بر افزایش طول عمر انسان وجود دارد، دلیل اول این که، قهوه می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش دهد و دوم این که قهوه حاوی موادی است که خود موجب طول عمر می شود. بر خلاف بسیاری از غذاها مانند نمک که بر اساس تحقیقات اخیر تاثیر مصرف نمک بر میزان مرگ و میر مشخص شده، از جمله مواد اصلی موجود در قهوه که در دفع بیماری ها بسیار موثر است، آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال هاست.

کار اصلی آنتی اکسیدان ها، مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن است. مشاهدات و یافته ها، حاکی از این است که مصرف قهوه، موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های مختلف می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اما نکته ی قابل توجه این که، این یافته ها همگی در نتیجه ی تحقیقات میدانی به دست آمده، و نه از طریق آزمایشات تخصصی. اگر چه این تحقیقات، نتایج بسیار مهم و قابل قبولی دارند، اما دانشمندان قادر به اثبات آن نیستند. برای اثبات این موارد، باید تحقیقات آزمایشگاهی نیز صورت گیرد.

میزان مصرف قهوه و تاثیر قهوه بر طول عمر انسان

مصرف 5-4 فنجان قهوه در میان سالی، خطر ابتلا به الزایمر در سنین بالا را کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف قهوه حتی برای افرادی که دچار آلزایمر هستند نیز مناسب است. زیرا انجام آزمایش بر روی موش ها، نشان داده که مواد معدنی موجود در قهوه، می تواند قسمت های آسیب دیده ی مغز را تا حدودی ترمیم کند.

مصرف مداوم و به اندازه ی قهوه، موجب می شود خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد تا حد زیادی کاهش یابد. طبق تحقیقات انجام گرفته، کسانی که که تمایلی به مصرف مداوم قهوه ندارند، 17 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. مصرف 2-3 فنجان قهوه در روز، تا 25 درصد، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد. حتی مصرف این نوشیدنی می تواند به بهبود مبتلایان به این بیماری نیز، کمک کند.

 علاوه بر این ها، مصرف مداوم و معقول قهوه، می تواند موجب افزایش طول عمر انسان شود. در تحقیقاتی که  بر روی 520000 نفر از 10 کشور مختلف اروپایی برای اثبات تاثیر قهوه بر طول عمر انسان انجام شد، مشخص شد که مصرف قهوه، هم زمان با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها، طول عمر را نیز تا 18 درصد افزایش می دهد. طبیعی است که ما در مجله اینترنتی ماه روش های پیش گیری از انواع بیماری ها مانند راه های درمان افسردگی را بررسی می کنیم تا اثبات کنیم که پیشگیری از بیماری ها موجب بالا رفتن سن مرگ می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)