رژیم لاغری با قهوه

قهوه به علت داشتن کافئین که به عنوان یکی از مشهورترین مواد مصرفی دنیاست، در روان درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین، امروزه کافئین، در بسیاری از مکمل های سوزاننده چربی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، این ماده، یکی از معدود موادی است که در از بین بردن چربی های بافت ها و افزایش متابولیسم بدن در معروف ترین رژیم های غذایی نقش مهمی دارد. اما، آیا واقعا قهوه به شما در کاهش وزن کمک می کند ؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش و آشنایی با رژیم لاغری با قهوه با کارشناسان مجله سلامت ماه ، همراه باشید.

رژیم لاغری با قهوه و ورزش

شما هم مانند بسیاری دیگر ممکن است دوست داشته باشید طی مدت زمان کوتاهی مقداری از وزن خود را کاهش دهید، در چنین شرایطی احتمالا با این پیشنهاد که قهوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مواجه خواهید شد. با این حال نقش قهوه و کافئین در کاهش وزن افراد جای بحث دارد. کافئین، ممکن است باعث کاهش وزن شده و از اضافه وزن شما جلوگیری کند اما این ماده در از دست دادن وزن به میزان زیاد و حفظ آن به مدت طولانی کمکی نخواهد کرد. اما مصرف آن به صورت هوشیارانه و داشتن همزمان یک رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش می تواند در موفقیت رژیم لاغری با قهوه نقش بسزایی داشته باشد.

کاهش وزن با قهوه

مواد بیولوژیکی فراوانی در قهوه وجود دارند که برخی از آنها می توانند بر متابولیسم تاثیر داشته باشند:

  • کافئین : مهمترین محرک موجود در قهوه
  • تئوبرومین : مهمترین محرک موجود در کاکائو که مقادیر کمتری از آن نیز در قهوه یافت می شود.
  • تئوفیلین : محرک دیگری که هم در قهوه و هم در کاکائو یافت می شود و از آن در درمان آسم استفاده می شده است.
  • اسید کلروژنیک : یکی از ترکیبات بیولوژیکی فعال و مهم در قهوه که می تواند به کاهش جذب کربوهیدرات ها کمک کند.

کاهش وزن با قهوه

کافئین، مهم ترین ماده در بین ترکیبات نام برده شده است که بسیار قوی بوده و بارها مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین، با انسداد آدنوزین ( یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده ) باعث افزایش ترشح دوپامین و نور اپی نفرین ( دو هورمون مغز ) و در نتیجه افزایش انرژی و بیدار ماندن شما خواهد شد. به این صورت است که قهوه باعث فعال ماندن شما وقتی احساس خستگی می کنید شده و فعالیت بدنی شما را 11 تا 12 در صد افزایش می دهد. در این حالت، رژیم لاغری با قهوه معنا می یابد.

نقش قهوه در از بین بردن چربی بافت ها

کافئین، با تحریک سیستم عصبی موجب انتقال مستقیم پیامی مبنی بر شکستن چربی ها به سلول های چربی می شود. این ماده، این کار را با افزایش سطح هورمون اپی نفرین انجام می دهد. این هورمون با تقویت سیستم گردش خون در بدن به سلول های چربی رسیده و باعث شکستن چربی ها و ترشح آن ها در خون خواهد شد. البته ترشح اسیدهای چرب در خون شما کمکی به کاهش وزن نمی کند، مگر این که شما کالری بیشتری از آن چه مصرف می کنید را از طریق رژیم مناسب غذایی بسوزانید. این حالت به ” موازنه منفی انرژی ” شهرت دارد. شما می توانید با مصرف مواد غذایی کمتر یا انجام تمرینات ورزشی بیشتر به این حالت دست پیدا کنید. یک راه دیگر، استفاده از مکمل های کافئین است.

نقش قهوه در افزایش متابولیسم در بدن

یکی از ویژگی های مهم رژیم لاغری با قهوه ، افزایش متابولیسم بدن با مصرف این ماده است. میزان کالری که بدن در هنگام استراحت می سوزاند را میزان متابولیسم استراحت ( RMR ) می گویند. هر چه سرعت متابولیسم بدن بالاتر باشد کاهش وزن سریع تر شده و قادر خواهید بود غذای بیشتری مصرف کنید، بدون این که وزن شما افزایش پیدا کند.

مطالعات نشان داده اند که قهوه قادر است میزان متابولیسم استراحت را بین 3 تا 11 در صد افزایش دهد که این تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. افزایش سوختن چربی باعث افزایش متابولیسم خواهد شد. متاسفانه این مکانیسم بر افراد چاق تاثیر زیادی ندارد. مصرف کافئین در افرادی که وزن کمتری دارند باعث افزایش 29 درصدی سوختن چربی می شود، این در حالی است که این میزان برای افراد چاق فقط در حدود 10 درصد است. همچنین این تاثیرات با سن افراد نیز در ارتباط بوده و در افراد جوان بیشتر است تا جایی که تاثیر قهوه بر طول عمر انسان این قصیه را اثبات کرده است.

مصرف صحیح قهوه برای کاهش وزن

به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه خود در رژیم لاغری با قهوه این نکات را رعایت کنید:

به مقدار مناسب قهوه بنوشید. مقدار کمی قهوه کمک کننده است و قادر است به طور موقت اشتها را سرکوب کرده و سوختن کالری را تحریک کند. اما مصرف بیش از اندازه این ماده باعث افزایش بی خوابی و استرس در شما خواهد شد که هر دو این ها منجر به پرخوری خواهند شد. تنها 1 یا 2 فنجان قهوه در روز برای کاهش وزن کافی است. به طور کلی مصرف بیش از 400 میلی گرم قهوه در روز جایز نیست.

اگر قصد دارید که بهترین نتیجه را از رژیم لاغری با قهوه خود به دست آورید، بهتر است قهوه را طی چند مرحله در روز مصرف کنید. این کار نه تنها به افزایش انرژی در شما کمک می کند بلکه میل شدید شما به غذا را نیز از بین خواهد برد. مقدار و زمان وعده های قهوه خود را طوری که برای خودتان مناسب است، تنظیم کنید.

همان گونه که گفتیم سرکوب کردن اشتها یکی از ویژگی های مهم قهوه است. اگر بعد از یک وعده غذایی و قبل از رسیدن وعده بعدی احساس گرسنگی کردید، می توانید با خوردن یک فنجان قهوه اشتهای خود را تا رسیدن زمان وعده غذایی بعدی به تاخیر بیاندازید.

مصرف صحیح قهوه برای کاهش وزن

روش صحیح خوردن قهوه

قهوه را همراه با آب بنوشید. این کار به افزایش مدت زمان احساس سیری و پیشگیری از وسوسه خوردن غذا در شما کمک می کند. همچنین آب باعث جلوگیری از مصرف بیش از حد قهوه و ایجاد بی خوابی در شما خواهد شد. مصرف روزانه 3 لیتر آب برای مردان و 2/2 لیتر برای زنان توصیه می شود. هم چنین آب مانع خشک شدن بدن شما خواهد شد.

خوردن قهوه قبل از ورزش

قبل از انجام تمرینات ورزشی قهوه را جرعه جرعه بنوشید. قهوه باعث تحریک ترموژنز ( تولید گرما و انرژی به وسیله گوارش مواد غذایی ) می شود. در رژیم لاغری با قهوه خوردن قهوه در کنار انجام تمرینات ورزشی نقش مهمی در افزایش چربی سوزی و کالری سوزی دارد. برای کسب نتیجه مطلوب حدود 200 میلی گرم کافئین از طریق خوردن قهوه در زمان تمرینات کسب کنید.

شکر یا خامه به قهوه خود اضافه نکنید. این کار باعث افزایش قابل توجه کالری قهوه شما خواهد شد. اگر نمی توانید قهوه را به تنهایی مصرف کنید، به آن شیر خشک یا شیرین کننده های بدون قند اضافه کنید.

از مصرف قهوه های طعم داری که در کافی شاپ ها تهیه می شوند خودداری کنید، موادی که به این قهوه ها اضافه می شوند باعث افزایش وزن خواهند شد. به منظور پایبندی به رژیم لاغری با قهوه ، بهتر است همان قهوه ساده را مصرف کنید.

برنامه رژیم لاغری با قهوه

با وجود این که کافئین به کاهش وزن شما کمک می کند، اما ممکن است پس از مدتی،  بدن مقاوم شده و با مصرف طولانی مدت این ماده تاثیر آن بر بدن کم شود. بهترین راه حل برای حل این مشکل انتخاب یک چرخه مناسب برای مصرف قهوه است. پیشنهاد کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، مصرف قهوه در یک بازه زمانی دو هفته ای است. به این معنی که به مدت دو هفته قهوه مصرف کنید و سپس آن را قطع کرده و پس از دو هفته مجددا شروع کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)